WSP [Bekijk forum]  >> WSP Forum [Bekijk forum]  >> Politiek & Maatschappij [Bekijk forum]
 [1]   [2]   [3]   [4] 

Ga naar: "Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers"

Raya: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 4:54 pm)


Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers
AMSTERDAM - Consumenten die moeite hebben telefonische verkopers af te wimpelen krijgen voortaan hulp aangeboden van Consuwijzer. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken, waar de voorlichtinginstelling onder valt, woensdag gemeld. Op consuwijzer.nl wordt onder meer een script geplaatst waarmee consumenten kunnen oefenen om nee te zeggen.

Reden voor de campagne is dat een derde van de klachten die bij Consuwijzer binnenkomen over telefonische verkoop gaan. Consumenten klagen dat ze zich misleid voelen door de telefonische verkoper, dat ze worden overvallen of dat ze onder druk worden gezet.

"Deze campagne maakt duidelijk wat de rechten van de consument zijn en wil consumenten weerbaarder maken bij verkooptelefoontjes", legt minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) uit. "Nee zeggen tegen een verkoper aan de telefoon kan gewoon."

http://www.nu.nl/economie/2850981/overheid-traint-afpoeieren-telefonische-verkopers.html


Dit kan natuurlijk veel simpeler! Waarom zouden argeloze klanten moeten worden getraind?

Er bestaat volgens mij al een wet, welke telefonische verkopers opdraagt de gesprekken op te nemen.
Verder alle telefoonnummers standaard in het bel-me-niet-register. Iedereen die wel gebeld wil worden, kan dat vervolgens aangeven.

Bij iedere overtreding, als bellen van mensen die volgens het bel-me-niet-register niet mogen worden gebeld, als onder druk zetten en mislieiden, de telefonische verkoper (call-center), zowel als het bedrijf namens wie dat call-center belt, beboeten met een boete van 50.000 euro ieder. Is het zo afgelopen!

Of is iemand van mening, dat de overheid kosten moet gaan maken om wetsovetreders niet aan te pakken, door een training voor mensen op te zetten die het slachtoffer kunnen worden van die wetsovertreders?

PeterJKH: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 4:58 pm)



Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers
AMSTERDAM - Consumenten die moeite hebben telefonische verkopers af te wimpelen krijgen voortaan hulp aangeboden van Consuwijzer. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken, waar de voorlichtinginstelling onder valt, woensdag gemeld. Op consuwijzer.nl wordt onder meer een script geplaatst waarmee consumenten kunnen oefenen om nee te zeggen.

Reden voor de campagne is dat een derde van de klachten die bij Consuwijzer binnenkomen over telefonische verkoop gaan. Consumenten klagen dat ze zich misleid voelen door de telefonische verkoper, dat ze worden overvallen of dat ze onder druk worden gezet.

"Deze campagne maakt duidelijk wat de rechten van de consument zijn en wil consumenten weerbaarder maken bij verkooptelefoontjes", legt minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) uit. "Nee zeggen tegen een verkoper aan de telefoon kan gewoon."

http://www.nu.nl/economie/2850981/overheid-traint-afpoeieren-telefonische-verkopers.html


Dit kan natuurlijk veel simpeler! Waarom zouden argeloze klanten moeten worden getraind?

Er bestaat volgens mij al een wet, welke telefonische verkopers opdraagt de gesprekken op te nemen.
Verder alle telefoonnummers standaard in het bel-me-niet-register. Iedereen die wel gebeld wil worden, kan dat vervolgens aangeven.

Bij iedere overtreding, als bellen van mensen die volgens het bel-me-niet-register niet mogen worden gebeld, als onder druk zetten en mislieiden, de telefonische verkoper (call-center), zowel als het bedrijf namens wie dat call-center belt, beboeten met een boete van 50.000 euro ieder. Is het zo afgelopen!

Of is iemand van mening, dat de overheid kosten moet gaan maken om wetsovetreders niet aan te pakken, door een training voor mensen op te zetten die het slachtoffer kunnen worden van die wetsovertreders?

Ik snap dat ook niet. Gewoon "geen interesse" zeggen en direct ophangen. Wat is daar moeilijk aan?

Raya: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 5:38 pm)

Is het niet simpeler als die telefonische verkopers zich gewoon aan de wet houden?

PeterJKH: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 8:15 pm)


Is het niet simpeler als die telefonische verkopers zich gewoon aan de wet houden?


Volgens mij doen ze dat ook wel. Ik sta in het bel-me-niet-register en heb eigenlijk nergens last meer van.

Raya: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 8:20 pm)



Is het niet simpeler als die telefonische verkopers zich gewoon aan de wet houden?


Volgens mij doen ze dat ook wel. Ik sta in het bel-me-niet-register en heb eigenlijk nergens last meer van.

Op het nieuws werd juist verteld dat de call-centers dat niet (voldoende) doen. Maar als ze het wel doen, is het natuurlijk ook geen probleem om een boete van 50.000 euro op een overtreding te zetten.

PeterJKH: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 9:58 pm)




Is het niet simpeler als die telefonische verkopers zich gewoon aan de wet houden?


Volgens mij doen ze dat ook wel. Ik sta in het bel-me-niet-register en heb eigenlijk nergens last meer van.

Op het nieuws werd juist verteld dat de call-centers dat niet (voldoende) doen. Maar als ze het wel doen, is het natuurlijk ook geen probleem om een boete van 50.000 euro op een overtreding te zetten.

Vind ik eerlijk gezegd overdreven. Als een garen-en-band-mannetje (of andere colporteur) aan de voordeur belt, haalt ook niemand het in zijn hoofd om die man 50.000 euro in rekening te brengen als je een bordje "aan de deur wordt niet gekocht" op de deur hebt hangen. Het is gewoon een kwestie van "geen interesse" zeggen en de deur dichtdoen of de telefoon ophangen. Kost je een halve minuut. Wat is het probleem?

KiaM: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 10:37 pm)

Het probleem is dat de zaken omgedraaid worden.
Hetzelfde geldt voor "geen reclame drukwerk"
Ze pleuren ongevraagd van alles door je deur, en als je er van af wil mag JIJ je voordeur ontsieren met een lelijke sticker waarop staat dat je er niet van gediend bent.
Ik zou zeggen draai het om, wil je gebeld worden dan meld je je aan bij een register, wil je reclame dán geef je dat aan bij de voordeur.
Maar niet andersom.
Je wordt doodgegooit met reclame en commercie, ongevraagd, en dát is het probleem.

PeterJKH: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 10:41 pm)


Het probleem is dat de zaken omgedraaid worden.
Hetzelfde geldt voor "geen reclame drukwerk"
Ze pleuren ongevraagd van alles door je deur, en als je er van af wil mag JIJ je voordeur ontsieren met een lelijke sticker waarop staat dat je er niet van gediend bent.
Ik zou zeggen draai het om, wil je gebeld worden dan meld je je aan bij een register, wil je reclame dán geef je dat aan bij de voordeur.
Maar niet andersom.
Je wordt doodgegooit met reclame en commercie, ongevraagd, en dát is het probleem.


Maar blijkbaar vindt het merendeel der mensen dat geen probleem. Men blijft stomweg kijken naar zenders waar je om de 10 minuten wordt overvoerd met reclame. Men meldt zich massaal niet aan bij het bel-me-niet register. Men heeft veelal geen sticker op de deur waaruit blijkt dat men geen reclame wil. Dus blijkbaar willen velen het gewoon wél.

KiaM: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 10:57 pm)



Het probleem is dat de zaken omgedraaid worden.
Hetzelfde geldt voor "geen reclame drukwerk"
Ze pleuren ongevraagd van alles door je deur, en als je er van af wil mag JIJ je voordeur ontsieren met een lelijke sticker waarop staat dat je er niet van gediend bent.
Ik zou zeggen draai het om, wil je gebeld worden dan meld je je aan bij een register, wil je reclame dán geef je dat aan bij de voordeur.
Maar niet andersom.
Je wordt doodgegooit met reclame en commercie, ongevraagd, en dát is het probleem.


Maar blijkbaar vindt het merendeel der mensen dat geen probleem. Men blijft stomweg kijken naar zenders waar je om de 10 minuten wordt overvoerd met reclame. Men meldt zich massaal niet aan bij het bel-me-niet register. Men heeft veelal geen sticker op de deur waaruit blijkt dat men geen reclame wil. Dus blijkbaar willen velen het gewoon wél.

Dat komt omdat de schijn wordt gewekt (zie je eigen reactie) dat men een keuze heeft, maar in werkelijkheid is die keuze er niet.
Ik ken mensen die ondanks dat ze in het bel me niet register staan toch steeds gebeld worden.
En waarom worden de boetes niet gewoon opgelegd?

Laten ze het eens proberen met die stickers. Ik geef je op een briefje dat plotseling heel veel mensen geen sticker op de voordeur plakken met daarop "ik wil graag reclame drukwerk ontvangen"

PeterJKH: Re: Overheid traint afpoeieren telefonische verkopers (wo jul 04, 2012 11:42 pm)




Het probleem is dat de zaken omgedraaid worden.
Hetzelfde geldt voor "geen reclame drukwerk"
Ze pleuren ongevraagd van alles door je deur, en als je er van af wil mag JIJ je voordeur ontsieren met een lelijke sticker waarop staat dat je er niet van gediend bent.
Ik zou zeggen draai het om, wil je gebeld worden dan meld je je aan bij een register, wil je reclame dán geef je dat aan bij de voordeur.
Maar niet andersom.
Je wordt doodgegooit met reclame en commercie, ongevraagd, en dát is het probleem.


Maar blijkbaar vindt het merendeel der mensen dat geen probleem. Men blijft stomweg kijken naar zenders waar je om de 10 minuten wordt overvoerd met reclame. Men meldt zich massaal niet aan bij het bel-me-niet register. Men heeft veelal geen sticker op de deur waaruit blijkt dat men geen reclame wil. Dus blijkbaar willen velen het gewoon wél.

Dat komt omdat de schijn wordt gewekt (zie je eigen reactie) dat men een keuze heeft, maar in werkelijkheid is die keuze er niet.
Ik ken mensen die ondanks dat ze in het bel me niet register staan toch steeds gebeld worden.
En waarom worden de boetes niet gewoon opgelegd?

Laten ze het eens proberen met die stickers. Ik geef je op een briefje dat plotseling heel veel mensen geen sticker op de voordeur plakken met daarop "ik wil graag reclame drukwerk ontvangen"

Natuurlijk is die keuze er wel. Wil je geen reclame zien, dan kijk je niet naar RTL of SBS. Doe ik ook niet, want ik word ziek van die constante reclame. Genoeg andere zenders, en genoeg andere dingen te doen dan stom TV kijken. Krijg ik reclameblaadjes in de brievenbus, dan gaan die in één beweging van de mat naar de doos voor het oud papier. En word ik gebeld, dan ben ik binnen een halve minuut klaar. "Geen interesse" en gewoon ophangen. En als mensen in dat register staan en tóch constant gebeld worden, is er iets mis, dan moeten ze dat natrekken. Ik sta sinds een aantal jaren in dat register en ik heb eigenlijk nergens last van qua telefoontjes.


 [1]   [2]   [3]   [4]