WSP [Bekijk forum]  >> WSP Forum [Bekijk forum]  >> Politiek & Maatschappij [Bekijk forum]
Ga naar: "Religieus geweld in Myanmar"

panda: Religieus geweld in Myanmar (ma apr 22, 2013 4:46 pm)

Omdat we zo gewend zijn dat het wel weer moslims zullen zijn die gewelddadig optreden tegen onschuldigen, valt het bericht zo op: in Myanmar zijn moslims nu eens een keer vooral slachtoffer van geweld en dat geweld wordt ook nog eens gepleegd door boeddhisten die wij zo vredelievend achten. Ja, het schokkende is dat ook monniken deelnemen aan de massamoord op moslims, dat de politie niets doet om de moslims te helpen (maar het geweld tegen moslims slechts filmt: http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-22243676) en dat zelfs mensenrechtenactivist en Nobelprijswinnaar Suu Kyi geen sympathie lijkt te kunnen voelen voor de onderdrukte moslims in haar land. Wat is hier aan de hand?

Wat ik ervan begrijp is het volgende. De militaire junta is een nationalistisch regime dat als zodanig altijd de minderheden structureel als minderwaardig heeft bestempeld en heeft onderdrukt. Van die minderheden heeft het regime het ook altijd sterk gemunt op de Rohingya moslims: het regime erkent maar liefst 130 Birmese etniciteiten, maar erkent niet de Rohingya die het regime opvat als Bengali moslims uit Bangladesh die geen recht hebben op de Birmese nationaliteit (de Rohingya is inderdaad een Bengaals volk welk woongebied in de 18de eeuw is ingenomen door de Birmesen). De Rohingya zijn aldus een soort illegale vreemdelingen in eigen land. Door de in gang gezette democratisering en liberalisering in Myanmar komen nu de oude ressentimenten van bevolkingsgroepen tegen elkaar aan de oppervlakte (zoals in Joegoslavie na de val van Tito) die enerzijds zijn gevoed door het nationalisme van het regime maar anderzijds eerder ook door de politiestaat onder controle werden gebracht. Bij de haat tegen moslims spelen ook de monikken een grote rol, enerzijds in de in gang gezette democratisering en liberalisering maar anderzijds ook in het verspreiden van de haat tegen moslims vanuit hun idee dat het boeddhisme in Myanmar wordt bedreigd door een toenemende invloed van de islam. De aanleiding voor de grote volksaanval op Rohingya in district Rakhine in 2012 was de verkrachting en moord op een jonge boeddhistische vrouw en de aanleiding voor de grote aanval op Birmese moslims in de stad Meiktila in maart 2013 is dat moslims daar het opnamen voor hun geloofsbroeders van de Rohingya en in de ruzie die volgde een boeddhistische monnik vermoordden. Al met al verloopt het geweld niet langer langs etnische lijnen, gericht tegen de Bengaalse Rohingya, maar langs religieuze lijnen: boeddhisten en moslims vechten tegen elkaar.

Als beloning voor de democratisering en liberalisering van Myanmar is de EU van plan haar sancties tegen het regime op te heffen. Maar heeft dat regime dat verdiend als zij het etnisch-religieuze geweld niet stopt en nog altijd de minderheden onderdrukt? Ik denk dat het geweld een logisch gevolg is van de democratisering en misschien zelfs een noodzakelijke transitie betreft naar een democratisch regime dat ook de rechten van minderheden respecteert. Ook de democratisering van de Arabische wereld laat meer geweld tegen minderheden zien (en ik verwees al naar Joegoslavie): beter ware het om eerst de mensenrechten op orde te hebben en dan democratie te brengen, maar de praktijk leert dat veranderingen pas op gang komen bij democratisering als eerste stap met dan helaas een gewelddadige transitiefase naar een echte democratische rechtsstaat (al lijken Singapore en China met succes de voorzichtige route te bewandelen met stapje voor stapje meer vrijheid en democratie).

vuggie: Re: Religieus geweld in Myanmar (ma apr 22, 2013 9:59 pm)

Het is niet voor niets dat China zowel van moslims als van boeddhisten niets moet hebben.

Beide zijn in de ogen van China moordzuchtige religies, gesticht door feodale heersers.

En dat die twee elkaar de tent uit kunnen vechten, heeft Sri Lanka ons geleerd.