WSP [Bekijk forum]  >> WSP Forum [Bekijk forum]  >> Politiek & Maatschappij [Bekijk forum]
Ga naar: "'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel'"

Raya: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (vr mei 10, 2013 10:33 am)

Gepubliceerd: 10 mei 2013 09:33
Laatste update: 10 mei 2013 09:38 Deel:


'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel'

De Nederlandse staat is miljoenen euro's meer kwijt aan de Wijkertunnel dan eerder werd gedacht.


http://www.nu.nl/economie/3418905/staat-miljoenen-meer-kwijt-wijkertunnel.html

Als ik iets dringend voor mijn gezin moet aanschaffen en ik heb de keuze tussen lenen tegen een percentage van 5% of kopen op afbetaling tegen een veel hogere rente, dan betekent goed vaderschap, dat ik leen in plaats van koop op afbetaling.

De overheid had makkelijk geld kunnen lenen. Had daar misschien zelfs geld op toe gekregen. Nu betalen we als belastingbetaler een veel te hoge prijs.

Stelling: er moet een eind komen aan de privatisering. Deze kost de belastingbetaler enkel meer geld dan nodig is.

Joyce: Re: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (vr mei 10, 2013 11:01 am)

--

Biertje: Re: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (vr mei 10, 2013 12:14 pm)


Gepubliceerd: 10 mei 2013 09:33
Laatste update: 10 mei 2013 09:38 Deel:


'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel'

De Nederlandse staat is miljoenen euro's meer kwijt aan de Wijkertunnel dan eerder werd gedacht.


http://www.nu.nl/economie/3418905/staat-miljoenen-meer-kwijt-wijkertunnel.html

Als ik iets dringend voor mijn gezin moet aanschaffen en ik heb de keuze tussen lenen tegen een percentage van 5% of kopen op afbetaling tegen een veel hogere rente, dan betekent goed vaderschap, dat ik leen in plaats van koop op afbetaling.

De overheid had makkelijk geld kunnen lenen. Had daar misschien zelfs geld op toe gekregen. Nu betalen we als belastingbetaler een veel te hoge prijs.

Stelling: er moet een eind komen aan de privatisering. Deze kost de belastingbetaler enkel meer geld dan nodig is.



De staat had geen geld en de rente was toen zo hoog. Vandaar dat het aan de banken is overgelaten. Er was ok een risico voor de banken http://www.z24.nl/ondernemen/artikel_437948.z24/Wijkertunnel_blijkt_winstmachine_voor_banken.html

pakmelk: Re: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (vr mei 10, 2013 12:26 pm)

Ik vind dit een gevalletje Captain Hindsight.

http://southparkstudios.mtvnimages.com/images/shows/southpark/vertical_video/season_14/sp_1411_clip05.jpg

Op zijn Nederlands; Achteraf een koe in de kont kijken.

Overigens begrijp ik dat de ING een van de investeerders en daarmee een van de ontvangers is van dat geld, en laat de ING nu van de staat zijn. De staat betaald zichzelf aldus.

Raya: Re: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (vr mei 10, 2013 12:32 pm)



Gepubliceerd: 10 mei 2013 09:33
Laatste update: 10 mei 2013 09:38 Deel:


'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel'

De Nederlandse staat is miljoenen euro's meer kwijt aan de Wijkertunnel dan eerder werd gedacht.


http://www.nu.nl/economie/3418905/staat-miljoenen-meer-kwijt-wijkertunnel.html

Als ik iets dringend voor mijn gezin moet aanschaffen en ik heb de keuze tussen lenen tegen een percentage van 5% of kopen op afbetaling tegen een veel hogere rente, dan betekent goed vaderschap, dat ik leen in plaats van koop op afbetaling.

De overheid had makkelijk geld kunnen lenen. Had daar misschien zelfs geld op toe gekregen. Nu betalen we als belastingbetaler een veel te hoge prijs.

Stelling: er moet een eind komen aan de privatisering. Deze kost de belastingbetaler enkel meer geld dan nodig is.



De staat had geen geld en de rente was toen zo hoog. Vandaar dat het aan de banken is overgelaten. Er was ok een risico voor de banken http://www.z24.nl/ondernemen/artikel_437948.z24/Wijkertunnel_blijkt_winstmachine_voor_banken.html

In die link staat duidelijk dat die 8% die de staat had moeten betalen voor een lening, leidend was voor de commissie welke nu moet worden betaald. Lenen was per definitie goedkoper geweest. Alleen al vanwege het feit dat de staat later tegen een lagere rente had kunnen herfinancieren. Hier is gewoon een van de eerste pogingen gedaan om te privatiseren, oftewel de winsten doen toestromen aan het bedrijfsleven ten koste van de belastingbetalers.

Biertje: Re: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (vr mei 10, 2013 5:09 pm)




Gepubliceerd: 10 mei 2013 09:33
Laatste update: 10 mei 2013 09:38 Deel:


'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel'

De Nederlandse staat is miljoenen euro's meer kwijt aan de Wijkertunnel dan eerder werd gedacht.


http://www.nu.nl/economie/3418905/staat-miljoenen-meer-kwijt-wijkertunnel.html

Als ik iets dringend voor mijn gezin moet aanschaffen en ik heb de keuze tussen lenen tegen een percentage van 5% of kopen op afbetaling tegen een veel hogere rente, dan betekent goed vaderschap, dat ik leen in plaats van koop op afbetaling.

De overheid had makkelijk geld kunnen lenen. Had daar misschien zelfs geld op toe gekregen. Nu betalen we als belastingbetaler een veel te hoge prijs.

Stelling: er moet een eind komen aan de privatisering. Deze kost de belastingbetaler enkel meer geld dan nodig is.



De staat had geen geld en de rente was toen zo hoog. Vandaar dat het aan de banken is overgelaten. Er was ok een risico voor de banken http://www.z24.nl/ondernemen/artikel_437948.z24/Wijkertunnel_blijkt_winstmachine_voor_banken.html

In die link staat duidelijk dat die 8% die de staat had moeten betalen voor een lening, leidend was voor de commissie welke nu moet worden betaald. Lenen was per definitie goedkoper geweest. Alleen al vanwege het feit dat de staat later tegen een lagere rente had kunnen herfinancieren. Hier is gewoon een van de eerste pogingen gedaan om te privatiseren, oftewel de winsten doen toestromen aan het bedrijfsleven ten koste van de belastingbetalers.

De vraag is of je alle niet-noodzakelijke infrastructuren allemaal moet zelf moet financieren. De banken verdienen er nu aan, maar het risico was ook voor hen. Dat zou de overheid juist veel vaker moeten doen en allereerst stoppen met alle staatsgaranties, ook die voor de woningmarkt.

Raya: Re: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (vr mei 10, 2013 7:37 pm)







De staat had geen geld en de rente was toen zo hoog. Vandaar dat het aan de banken is overgelaten. Er was ok een risico voor de banken http://www.z24.nl/ondernemen/artikel_437948.z24/Wijkertunnel_blijkt_winstmachine_voor_banken.html

In die link staat duidelijk dat die 8% die de staat had moeten betalen voor een lening, leidend was voor de commissie welke nu moet worden betaald. Lenen was per definitie goedkoper geweest. Alleen al vanwege het feit dat de staat later tegen een lagere rente had kunnen herfinancieren. Hier is gewoon een van de eerste pogingen gedaan om te privatiseren, oftewel de winsten doen toestromen aan het bedrijfsleven ten koste van de belastingbetalers.

De vraag is of je alle niet-noodzakelijke infrastructuren allemaal moet zelf moet financieren. De banken verdienen er nu aan, maar het risico was ook voor hen. Dat zou de overheid juist veel vaker moeten doen en allereerst stoppen met alle staatsgaranties, ook die voor de woningmarkt.

Hoezo is deze infrastructuur niet noodzakelijk? Dan kunnen we nu ook stoppen met het verbreden van wegen. Hoeft er ook helemaal niets te gebeuren met Amelisweerd!

Sinds wanneer is er risico met wegen? We komen nog steeds te kort, zo wordt gezegd. En waarom zouden we meer belasting en kosten betalen dan strikt noodzakelijk?

Biertje: Re: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (za mei 11, 2013 7:37 am)

Hoezo is deze infrastructuur niet noodzakelijk? Dan kunnen we nu ook stoppen met het verbreden van wegen. Hoeft er ook helemaal niets te gebeuren met Amelisweerd! Er is al een tunnel, de Velsertunnel

Sinds wanneer is er risico met wegen? We komen nog steeds te kort, zo wordt gezegd. En waarom zouden we meer belasting en kosten betalen dan strikt noodzakelijk? Dit is een tunnel. En er bestond risico omdat de staat het aantal auto's dat er doorheen ging veel te laag geraamd had.

mallemeid: Re: 'Staat miljoenen meer kwijt aan Wijkertunnel' (za mei 11, 2013 7:45 am)

In latere constructies is er een maximum ingebakken om de kosten in de hand te houden. Er wordt in de tolclausule dan gesproken van een x-bedrag per auto tot een maximum van y-auto's.

Aldoende leert men