WSP [Bekijk forum]  >> WSP Forum [Bekijk forum]  >> Politiek & Maatschappij [Bekijk forum]
 [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8]   [9]   [10]   [11]   [12]   [13]   [14]   [15]   [16]   [17] 

Ga naar: "Seculiere onrust achter protesten Turkije"

ABrander: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 11:02 am)

Ongerustheid
Achter de protesten gaat groeiende ongerustheid schuil over de regering van Erdogan. Zijn gematigd islamistische regeringspartij AKP won drie parlementsverkiezingen op rij en geniet de steun van veel Turken. Maar de premier probeert de laatste jaren ook steeds meer conservatieve islamitische waarden op te leggen aan de samenleving. Dat baart een flinke minderheid zorgen.

Zo loodste Erdogan vorige maand een wet door het parlement die de verkoop van alcohol aan banden legt. Winkels mogen tussen tien uur 's avonds en zes uur 's ochtends geen drank meer verkopen. Restaurants bij moskeeën en scholen zijn drooggelegd. Alcoholproducenten mogen niet meer adverteren of evenementen sponsoren. Volgens Erdogan om te voorkomen dat jongeren 'rondzwerven in een staat van beneveling'. Het zou niets te maken hebben met het opleggen van een islamitische levensstijl. Maar seculiere Turken zien er het begin in van invoering van de sharia, het islamitische recht.

Autocratisch
Critici maken zich ook zorgen over de autocratische neigingen van Erdogan. De Turkse premier kan slecht tegen kritiek en zijn aanhangers hebben het rechtssysteem de afgelopen jaren misbruikt om honderden kritische journalisten, politici en academici op dubieuze gronden op te pakken.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3451607/2013/06/03/Welke-ongerustheid-gaat-er-schuil-achter-de-steeds-heviger-Turkse-protesten.dhtml

Het is nog lastig de protesten in Turkije te duiden maar in elk geval lijkt me helder dat het om meer gaat dan verzet tegen bouwplannen in een stadspark.
Het heeft er alle schijn van de Erdogan, die electoraal steunt op de zijn religieuze achterban van het platteland en daarom (wellicht tegen zijn eigen pragmatische ideeën in) symbolische islamitische maatregelen moet nemen de grenzen van zijn macht heeft bereikt. De secularisering en modernisering van Turkije gaat gewoon door en dat vergt aanpassingen aan de moderne rechtsstaat.

Naar mijn idee vinden in landen als Iran en Egypte feitelijk dezelfde processen plaats. Achmedinejad en de Moslimbroederschap steunen politiek op de vergrijzende conservatieve plattelandsbevolking. Als ze zich niet aanpassen leggen ze het af tegen de jongeren die met hun mobieltjes en sociale media al lang weten waar de mosterd wordt gehaald.

Einstein: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 11:25 am)

Hmm interessant onderwerp.. maar eerlijk gezegd vraag me af of, je titel klopt. Is "religie of seculier" echt een factor bij de huidige onrusten in Turkije ? Het opdoeken van dit park, een van de weinige groene plekken in Istanbul, is op zichzelf een symbool. Erdogan is volgens de demonstranten een despoot aan het worden, die alle symptomen van een dictator in een economisch bloeiend land vertoont: prestige-projecten worden door de strot van de stadsbewoners geduwd. De mensen willen dat megalomane winkelcentrum gewoon niet. En nu komen de protesten daartegen. Vergelijk het met de Stopera-rellen, indertijd in Amsterdam. Ook die beslissing werd als ondemocratisch ervaren. Ik denk dat de Turken niet demonstreren tegen islam of kalifaats-nostalgie, ze demonstreren vóór democratie en het behoud van hun vertrouwde leefomgeving.
Het protest richt zich niet alleen op het verdwijnen van een van de weinige stukken historisch groen in de metropool, maar is ook een signaal van de steeds groter wordende onvrede over de ambitieuze stadsvernieuwingsprojecten, die zonder veel inspraak van burgers worden doorgezet . http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2013/06/01/demonstratie_tegen_geweld_gezi_park_protesten/

En... de Turken zijn ook tegen de oorlogsaspiraties van Erdogan en dat speelt al sinds 2012,
http://www.kpnvandaag.nl/#news/Buitenland/anp-041012-268/Amsterdam_alert_op_risico's_in_tentenkamp

ABrander: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 11:31 am)


Hmm interessant onderwerp.. maar eerlijk gezegd vraag me af of, je titel klopt. Is "religie of seculier" echt een factor bij de huidige onrusten in Turkije ? Het opdoeken van dit park, een van de weinige groene plekken in Istanbul, is op zichzelf een symbool. Erdogan is volgens de demonstranten een despoot aan het worden, die alle symptomen van een dictator in een economisch bloeiend land vertoont: prestige-projecten worden door de strot van de stadsbewoners geduwd. De mensen willen dat megalomane winkelcentrum gewoon niet. En nu komen de protesten daartegen. Vergelijk het met de Stopera-rellen, indertijd in Amsterdam. Ook die beslissing werd als ondemocratisch ervaren. Ik denk dat de Turken niet demonstreren tegen islam of kalifaats-nostalgie, ze demonstreren vóór democratie en het behoud van hun vertrouwde leefomgeving.


De titel sloot aan op het Volkskrant-citaat waarmee ik de draad opende.

Je noemt enkele andere factoren die verzet tegen Erdogan oproepen maar ik ben, in het licht van de beweging die in het gehele Midden-Oosten gaande is, geneigd dit protest te plaatsen in het moderniseringsproces waarin (per definitie) conservatieve religieuze krachten achterhoedegevechten leveren met liberalisme en secularisatie. Kijk maar naar onze eigen geschiedenis.

Ik erken dat de dominante krachten in dit soort protesten altijd lastig zijn te ontwaren omdat, zeker in Midden oosten, de economische misère altijd de brandstof van opstand is.

panda: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 11:39 am)


Hmm interessant onderwerp.. maar eerlijk gezegd vraag me af of, je titel klopt. Is "religie of seculier" echt een factor bij de huidige onrusten in Turkije ? Het opdoeken van dit park, een van de weinige groene plekken in Istanbul, is op zichzelf een symbool. Erdogan is volgens de demonstranten een despoot aan het worden, die alle symptomen van een dictator in een economisch bloeiend land vertoont: prestige-projecten worden door de strot van de stadsbewoners geduwd. De mensen willen dat megalomane winkelcentrum gewoon niet. En nu komen de protesten daartegen. Vergelijk het met de Stopera-rellen, indertijd in Amsterdam. Ook die beslissing werd als ondemocratisch ervaren. Ik denk dat de Turken niet demonstreren tegen islam of kalifaats-nostalgie, ze demonstreren vóór democratie en het behoud van hun vertrouwde leefomgeving.
Het protest richt zich niet alleen op het verdwijnen van een van de weinige stukken historisch groen in de metropool, maar is ook een signaal van de steeds groter wordende onvrede over de ambitieuze stadsvernieuwingsprojecten, die zonder veel inspraak van burgers worden doorgezet . http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2013/06/01/demonstratie_tegen_geweld_gezi_park_protesten/

En... de Turken zijn ook tegen de oorlogsaspiraties van Erdogan en dat speelt al sinds 2012,
http://www.kpnvandaag.nl/#news/Buitenland/anp-041012-268/Amsterdam_alert_op_risico's_in_tentenkamp


Het lijkt mij evident dat de kern van de protesten gaat om seculier vs. religieus. Vergeet niet dat Turkije in de figuur van Ataturk de bakermat vormt van de secularisering en modernisering van de moslimwereld. Erdogan is bewust bezig die erfenis van Ataturk te vernietigen ten gunste van een terugkeer van de islam in de publieke ruimte. In dat verband is het van hoge symbolische betekenis dat Erdogan nota bene een moskee wil bouwen op het Tashim-plein welk plein het symbool is van Ataturks seculier Turkije. Voorheen greep het leger in om het seculiere, moderne Turkije te beschermen, maar het leger heeft zich teruggetrokken en laat Erdogan zijn gang gaan, maar de bevolking is nog altijd ten diepste verdeeld over de kwestie van seculier vs religieus waarbij velen bereid zijn hun leven te geven voor het behoud van het seculiere Turkije c.q. van Ataturks erfenis.

panda: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 11:45 am)

Dat de rellen zich zo hebben uitgebreid c.q. geintensiveerd heeft natuurlijk ook te maken met het harde optreden van de politie tegen de vreedzame demonstranten: Erdogan heeft het leger teruggedrongen maar daarvoor in de plaats een politiestaat gevestigd met weinig persvrijheid e.d. En ook dat is natuurlijk onverteerbaar voor vele jongeren.

ABrander: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 12:03 pm)



Hmm interessant onderwerp.. maar eerlijk gezegd vraag me af of, je titel klopt. Is "religie of seculier" echt een factor bij de huidige onrusten in Turkije ? Het opdoeken van dit park, een van de weinige groene plekken in Istanbul, is op zichzelf een symbool. Erdogan is volgens de demonstranten een despoot aan het worden, die alle symptomen van een dictator in een economisch bloeiend land vertoont: prestige-projecten worden door de strot van de stadsbewoners geduwd. De mensen willen dat megalomane winkelcentrum gewoon niet. En nu komen de protesten daartegen. Vergelijk het met de Stopera-rellen, indertijd in Amsterdam. Ook die beslissing werd als ondemocratisch ervaren. Ik denk dat de Turken niet demonstreren tegen islam of kalifaats-nostalgie, ze demonstreren vóór democratie en het behoud van hun vertrouwde leefomgeving.
Het protest richt zich niet alleen op het verdwijnen van een van de weinige stukken historisch groen in de metropool, maar is ook een signaal van de steeds groter wordende onvrede over de ambitieuze stadsvernieuwingsprojecten, die zonder veel inspraak van burgers worden doorgezet . http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2013/06/01/demonstratie_tegen_geweld_gezi_park_protesten/

En... de Turken zijn ook tegen de oorlogsaspiraties van Erdogan en dat speelt al sinds 2012,
http://www.kpnvandaag.nl/#news/Buitenland/anp-041012-268/Amsterdam_alert_op_risico's_in_tentenkamp


Het lijkt mij evident dat de kern van de protesten gaat om seculier vs. religieus. Vergeet niet dat Turkije in de figuur van Ataturk de bakermat vormt van de secularisering en modernisering van de moslimwereld. Erdogan is bewust bezig die erfenis van Ataturk te vernietigen ten gunste van een terugkeer van de islam in de publieke ruimte. In dat verband is het van hoge symbolische betekenis dat Erdogan nota bene een moskee wil bouwen op het Tashim-plein welk plein het symbool is van Ataturks seculier Turkije. Voorheen greep het leger in om het seculiere, moderne Turkije te beschermen, maar het leger heeft zich teruggetrokken en laat Erdogan zijn gang gaan, maar de bevolking is nog altijd ten diepste verdeeld over de kwestie van seculier vs religieus waarbij velen bereid zijn hun leven te geven voor het behoud van het seculiere Turkije c.q. van Ataturks erfenis.


De gedachte dat Erdogan een islamist is die van de Turkse staat wil omvormen tot een islamitische theocratie steunt niet op de feiten:

Recep Tayyip Erdogan 19-11-'04



Hij onderging in de loop der jaren een enorme transformatie, van religieus-conservatief voorvechter van de politieke islam, tot daadkrachtig en modern leider die boven alles Turkije wil moderniseren. Van islamist tot pragmaticus. Van schooljongen die het liefst zijn klasgenoten voorlas uit de Koran, tot driftig hervormer en gedreven diplomaat. Recep Tayyip Erdogan is de premier die aanvankelijk geen premier mocht worden.

Maar nu hij het dan toch is, heeft hij de toetreding van Turkije tot de Europese Unie tot een van zijn belangrijkste politieke doelstellingen verheven. Vanaf de eerste dag van zijn premierschap legt hij contacten met Europese leiders. Samen met zijn minister van buitenlandse zaken Abdullah G�l voert hij een constante campagne om Turkije als moderne rechtstaat te propageren.

Islam
Erdogan heeft een verleden dat sterk riekt naar de fanatieke islam. Hij ging naar school op het Imam Hatip Lyceum, volgens secularisten in Turkije een bolwerk van fundamentalisten die van Turkije een islamitische staat willen maken.

Bovendien koos de student Erdogan in de strijd tussen links en rechts, die in de jaren �70 op veel universiteiten hevig woedde, voor uiterst rechts. Hij sloot zich aan bij de politieke beweging van Necmettin Erbakan, de oprichter van de latere Welvaartspartij. Erbakan deed in die jaren heel seculier Turkije sidderen door de religieus-conservatieve strijd die hij voerde.

Binnen de Welvaartspartij die Erbakan in 1980 oprichtte wist Erdogan zich op te werken tot burgemeester van Istanbul. Hij werd populair door de grote problemen van de stad daadkrachtig aan te pakken. Onder zijn bewind werd de stad schoongeveegd; de immense vervuiling werd aangepakt, het openbaar vervoer gemoderniseerd, er werden nieuwe wegen aangelegd en er kwam schoon drinkwater voor iedereen.

Maar de islamist Erdogan was niet verdwenen. Regelmatig kwam hij in het nieuws door de felle strijd die hij voerde tegen alcoholgebruik en het verbod op het dragen van hoofddoekjes in openbare gebouwen.

Bajonetten
Op een politieke bijeenkomst in 1998 ging het mis. Een moment dat veel critici nog scherp voor de geest staat. In het zuidelijke stadje Sur hield Erdogan een toespraak waarin hij gelovigen "onze soldaten" noemde, en minaretten "onze bajonetten". Voor die woorden werd Erdogan opgepakt en veroordeeld tot acht maanden gevangenisstraf. Het werd hem verboden verder politiek functies te bekleden. Kort na die gebeurtenis werd de hele Welvaartspartij door het leger opgedoekt.

In de strijd om de macht die daarna binnen de oude kliek van de Welvaartspartij ontbrandde, kwam Erdogan naar voren als een vernieuwer die had ingezien dat de politieke islam in Turkije geen toekomst had. Hij keerde de streng religieuze elementen in de partij de rug toe en begon een nieuwe beweging. Hij wilde een open, democratische partij, waarin religie een ondergeschikte rol speelt. Bij de lancering van zijn AKP in 2001 waren de belangrijkste speerpunten in het programma dan ook het moderniseren van Turkije, de economie weer op de rails krijgen en aansluiting zoeken bij Europa.

Licht religieus
En dat kwam aan bij de Turkse kiezer. Bij de parlementsverkiezingen in 2002 haalde AKP meteen een absolute meerderheid. Erdogan, die tijdens de campagne de grote voorman was van de partij, kon door zijn eerdere veroordeling geen premier worden. De tweede man van de AKP, Abdullah G�l, nam die functie waar tot een juridische weg gevonden was om Erdogan alsnog als eerste man van het kabinet te kunnen installeren. G�l werd minister van Buitenlandse Zaken.

Niemand behalve Erdogan zelf weet welke rol de strenge islam nog speelt in zijn zijn besluitvorming. Duidelijk is wel dat religie voor hem heeft afgedaan als politiek insturment. Hij zal zich niet snel meer banden aan discussies over hoofddoekjes, vrouwenrechten of alcoholgebruik. Erdogans partij moet een partij zijn die vergelijkbaar is met met christen-democraten in Europa. Licht religieus, conservatief, rechts van het midden.
http://nos.nl/archief/2005/nieuws/achtergronden/europeseunie/turkije_portretten_erdogan.html

Einstein: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 12:10 pm)

Dit zijn geen inderdaad niet zomaar broodrellen. Turkije is een rijk land, zeker wanneer je het met andere landen in het Midden-Oosten vergelijkt.

Een belangrijke drijfveer achter deze demonstraties is misschien ook het verbeterde opleidingsniveau van de Turken.

Ik vind het een heel goed teken. Alleen vraag ik me wel af, of Erdogan tot compromissen bereid zal zijn. Het is een koppig persoon. Tot nu toe reageert de Turkse overheid met een overmaat aan traangas en ze maken daarmee de opstand alleen maar groter.

Nog wat linkjes..

De NRC betrekt Kemalisme en secularisme wel bij de rellen,
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/01/waarom-het-taksimplein-in-istanbul-zo-belangrijk-is-voor-turken/

Een interessante analyse over Erdogan verscheen in 2011 in Trouw,
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1844510/2011/02/04/Turkije-het-lab-waar-islam-en-democratie-worden-gemengd.dhtml

Europa staat aan de zijlijn, want we hebben onze eigen glazen ingegooid,
http://tinyurl.com/maxnqno

.. en de actualiteit..
http://ireport.cnn.com/docs/DOC-980179

http://25.media.tumblr.com/55e7dd08c8c30d8c76bb00fa0e3611f2/tumblr_mnro4mXQmx1ste7qoo1_1280.jpg

panda: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 12:12 pm)


De gedachte dat Erdogan een islamist is die van de Turkse staat wil omvormen tot een islamitische theocratie steunt niet op de feiten:


Waar schrijf ik dat Erdogan een islamist is die de Turkse staat wil omvormen tot een islamitische theocratie of heb je het niet tegen mij?

panda: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 12:17 pm)

Hoe dan ook, Erdogan lijkt alleen maar meer olie op het vuur te gooien door de demonstranten systematisch weg te zetten als een handjevol bandieten voor wie hij beslist niet zal buigen, door de politie grof geweld tegen vreedzame betogers te laten gebruiken en de media te censureren zodat de officiele kanalen vrijwel niets van de rellen laten zien.

ABrander: Re: Seculiere onrust achter protesten Turkije (ma jun 03, 2013 12:22 pm)



De gedachte dat Erdogan een islamist is die van de Turkse staat wil omvormen tot een islamitische theocratie steunt niet op de feiten:


Waar schrijf ik dat Erdogan een islamist is die de Turkse staat wil omvormen tot een islamitische theocratie of heb je het niet tegen mij?

Je schreef:


Erdogan is bewust bezig die erfenis van Ataturk te vernietigen ten gunste van een terugkeer van de islam in de publieke ruimte. In dat verband is het van hoge symbolische betekenis dat Erdogan nota bene een moskee wil bouwen op het Tashim-plein welk plein het symbool is van Ataturks seculier Turkije.


Of ben je dat al weer vergeten?


 [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8]   [9]   [10]   [11]   [12]   [13]   [14]   [15]   [16]   [17]