WSP [Bekijk forum]  >> WSP Forum [Bekijk forum]  >> Politiek & Maatschappij [Bekijk forum]
 [1]   [2] 

Ga naar: "We gaan de boot in met die Fyra.."

Einstein: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 1:59 pm)

Wat een soepzooi.. honderden miljoenen schade, zoals het er nu uitziet. Wordt de NS schadeloos gesteld.. en hoe lang gaat dat dan nog duren ? Toen deze mooiweer-trein definitief buiten bedrijf werd gesteld in januari, kreeg Ansaldobreda 2 maanden op het op te lossen; volgens eigen zeggen was het een kwestie van weken . Niet dus. Het spul staat nog steeds aan de kant.. en er is geen uitzicht op een oplossing. De Belgen hebben de stekker eruit getrokken,

AnsaldoBreda ‘verbijsterd’ door beslissing NMBS

Fyra-constructeur AnsaldoBreda reageert ‘verbijsterd en ontgoocheld’ op de beslissing van de NMBS om het contract met de Italiaanse constructeur stop te zetten. Dat zegt AnsaldoBreda in een reactie. Het bekijkt welke acties kunnen worden ondernomen.

Het bedrijf, een dochter van het Finmeccaninca-concern, zegt nog geen officiële communicatie te hebben ontvangen van de NMBS. AnsaldoBreda vindt dat de uitleg van de NMBS niet overeenstemt met de realiteit. De redenen om het contract op te zeggen zijn niet van technische maar van andere aard, argumenteert AnsaldoBreda.

De aankondiging van de NMBS is bovendien ‘beledigend’ voor het werk van de vele Nederlandse, Belgische en Italiaanse werknemers die weken aan het werk zijn geweest om de contracten na te komen.

AnsaldoBreda zal alle acties evalueren nodig om de belangen en het imago van het bedrijf te verdedigen. http://www.standaard.be/cnt/DMF20130531_00606689

.. en de NS nu ook, voor ons is de schade groter, omdat we al 9 treinen hebben betaald. De enige juridische stap die de NS kan nemen is een claim wegens wanprestatie. In elk geval gaat de aanschaf van 7 treinstellen niet door en overweegt de NS nu een alternatief en Ansaldobreda zwijgt, maar kiest de aanval als beste verdediging,

AnsaldoBreda wil niet reageren

ROME -
[i]De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda wil voorlopig niet reageren op berichten uit Nederland dat de NS het contract voor de levering van de laatste zeven Fyra-toestellen zou willen verbreken. „We zullen pas reageren als we hierover een officieel bericht hebben ontvangen van de NS”, aldus een woordvoerder van het bedrijf maandag.
Vrijdag liet het Belgische NMBS weten af te zien van de levering van drie Fyra-toestellen, omdat de treinen te veel technische problemen vertonen. De Belgen eisen het voorschot van 37 miljoen euro terug. AnsaldoBreda reageerde daarop met een persbericht waarin ze de verwijten „onjuist“ noemde. Het Italiaanse bedrijf overweegt juridische stappen tegen de NMBS.
http://www.telegraaf.nl/feed/21616770/__AnsaldoBreda_wil_niet_reageren__.html

De tijdlijn van al dit leed..

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/het_fyra_dossier_-_van_bestelling_tot_problematische_levering-144924

De NS en de Nederlandse overheid hebben zitten slapen !! In 2009 kwamen al de eerste storingen . In 2011 was duidelijk, dat het een financieel debacle zou worden. De Belgen hebben toen niet voor niets hun bestelling uitgesteld.. en wij hadden ook de handen op de knip moeten houden.

Stelling : het Fyra-debacle illustreert (weer eens), dat bestuurders een roze bril op zetten, zodra prestige-projecten verkeerd lopen.

panda: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 2:29 pm)

Misschien een zijstraatje maar ik erger me al mijn hele leven aan het zinloos over de balk smijten van vele miljarden door de overheid. Zo wordt ook voortdurend elke weg en elk fietspad in Nederland opnieuw aangelegd, terwijl het resultaat alleen maar slechter is dan wat het was. Volgens mij heerst er in de politiek een fundamentele denkfout: het idee heerst dat je als politicus groter bent naarmate je meer geld over de balk hebt gesmeten. Het is eigenlijk precies zoals met de farao's en koningen: hoe groter het paleis dat ze hebben laten bouwen, hoe groter hun aanzien en naam in de geschiedenis, zo denken ze. Zo ook peinst een politicus er niet over om niets te doen als er niets nodig is: een politicus ervaart het als een afgang als hij bij zijn aftreden niet kan zeggen dat hij zijn stempel op de stad of het land heeft gedrukt door talloze kolossale, peperdure projecten te hebben gefinancierd. En al dit zinloos over de balk smijten van geld zou op zich nog niet zo erg zijn als we niet in een crisis zouden zitten waarin de overheid moet bezuinigen. Ik vermoed dat de overheid misschien wel 50 of 100 miljard per jaar zou kunnen bezuinigen door iets zorgvuldiger en terughoudender te zijn met het starten en financieren van allerlei zinloze, dure projecten. Maar in plaats van dat de overheid bezuinigt, gaat het meer belasting heffen zodat het over de balk smijten van het geld door kan gaan en politici zichzelf groots kunnen blijven voelen.

Agamemnon: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 2:40 pm)

Ik zie het meer als rondpompen van geld om de economie aan de gang te houden.
Vergeet niet dat dit soort projecten voor heel veel werkgelegenheid zorgen.

panda: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 2:45 pm)


Ik zie het meer als rondpompen van geld om de economie aan de gang te houden.
Vergeet niet dat dit soort projecten voor heel veel werkgelegenheid zorgen.


Ja, dat vraag ik me inderdaad altijd af: zijn we nu de hele stad aan het heropbouwen, alleen maar om de stratenmakers aan het werk te houden? Is dit wat Keynes bedoelde? Volgens mij bedoelde Keynes dat in tijden van crisis de overheid de vraagzijde moet stimuleren om zo de economie aan te jagen. Dat doe je bv. door de belastingen te verlagen zodat mensen meer gaan uitgeven. Behalve dat het veel stratenmakers uit de WW houdt, zie ik echter niet goed hoe het uitgeven van miljarden aan zinloze bouwprojecten de economie aanjaagt.

Raya: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 2:55 pm)

Dit is het gevolg van het nieuwe beleid: privatisering, marktwerking en zo goedkoop mogelijk, liefst onder de prijs.

Er zijn nu dus honderden miljoenen uitgegeven aan treinstellen waarvan vooraf bekend was, dat ze niet aan de eisen voldeden, behalve aan bovenstaande.

De huidige gevolgde ideologie, welke al een paar jaar wordt gevolgd, maakt ons failliet. Niet de verzorgingsstaat, maar de zogenaamde marktwerking en privatiseringen.

Einstein: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 3:03 pm)


Ik vermoed dat de overheid misschien wel 50 of 100 miljard per jaar zou kunnen bezuinigen door iets zorgvuldiger en terughoudender te zijn met het starten en financieren van allerlei zinloze, dure projecten

+1


alleen maar om de stratenmakers aan het werk te houden? Is dit wat Keynes bedoelde? Volgens mij bedoelde Keynes dat in tijden van crisis (..)

Owww dit is niet alleen voor de werkgelegenheid.. een goede treinverbinding tussen Nederland en Belgie is geen overbodig of zinloos project.. Er werken zeer veel Nederlanders in Brussel en Antwerpen en andersom.. het probleem is, dat politici graag kiezen voor prestige - het moet per see hoge snelheid zijn, voor een kwartiertje minder reistijd - terwijl een gewone, bedrijfszekere Intercity verbinding met 4 stops ook had volstaan.. en dat politici veel te weinig expertise en eerlijkheid in huis hebben, om zo'n opgeleukt project vervolgens op een strakke manier te managen !! In China lukt het wel, omdat daar meer collectieve besluitvorming is waarbij experts worden betrokken, de staat kijkt alleen naar de hoofdlijnen. Hier hebben ministers een Mozes-complex, ze willen veelteveel zelf regelen, om daarmee goede sier te kunnen maken. En gezichtsverlies is natuurlijk verboden. Resultaat: pleisters plakken en kop in het zand wanneer het mis dreigt te gaan.

Martin59: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 4:41 pm)


Ik zie het meer als rondpompen van geld om de economie aan de gang te houden.
Vergeet niet dat dit soort projecten voor heel veel werkgelegenheid zorgen.
Het Perpetuum Mobile bestaat niet. Ook niet in de financiële wereld ...

claartje: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 5:15 pm)

De NS en Prorail zijn niet geprivatiseerd.

Biertje: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 8:04 pm)


Misschien een zijstraatje maar ik erger me al mijn hele leven aan het zinloos over de balk smijten van vele miljarden door de overheid. Zo wordt ook voortdurend elke weg en elk fietspad in Nederland opnieuw aangelegd, terwijl het resultaat alleen maar slechter is dan wat het was. Volgens mij heerst er in de politiek een fundamentele denkfout: het idee heerst dat je als politicus groter bent naarmate je meer geld over de balk hebt gesmeten. Het is eigenlijk precies zoals met de farao's en koningen: hoe groter het paleis dat ze hebben laten bouwen, hoe groter hun aanzien en naam in de geschiedenis, zo denken ze. Zo ook peinst een politicus er niet over om niets te doen als er niets nodig is: een politicus ervaart het als een afgang als hij bij zijn aftreden niet kan zeggen dat hij zijn stempel op de stad of het land heeft gedrukt door talloze kolossale, peperdure projecten te hebben gefinancierd. En al dit zinloos over de balk smijten van geld zou op zich nog niet zo erg zijn als we niet in een crisis zouden zitten waarin de overheid moet bezuinigen. Ik vermoed dat de overheid misschien wel 50 of 100 miljard per jaar zou kunnen bezuinigen door iets zorgvuldiger en terughoudender te zijn met het starten en financieren van allerlei zinloze, dure projecten. Maar in plaats van dat de overheid bezuinigt, gaat het meer belasting heffen zodat het over de balk smijten van het geld door kan gaan en politici zichzelf groots kunnen blijven voelen.


Hier heb je een antwoord waarom het misgaat.
http://www.executive-people.nl/executive_people/25/90/snelle_ict_projecten_binnen_de_overheid_zijn_onmogelijk.html

Einstein: Re: We gaan de boot in met die Fyra.. (ma jun 03, 2013 8:45 pm)

Sure , biertje. Het ligt aan Nederland en ons systeem van eisen en vaste prijs offertes.

Hier nog een paar linkjes,

Managing Director Keld Sengeløv zegt dat DSB zich verraden voelt door de leverancier
Bron: Wikipedia 2004
Naar wat ik begrepen heb mocht in de aanbesteding niet naar het verleden van de producent gekeken worden
Bron: treinspotters 2007
NS heeft de verkeerde keus gemaakt
Bron: NRC 2008
AnsaldoBreda Problems Aren't in Los Angeles Alone
Bron: LA Transport politic 2009
AnsaldoBreda is internationaal berucht vanwege late levering en kinderziektes
Bron: Bossevain 2010
Deense treinen van AnsaldoBreda allen buiten dienst
Bron: kennisnet 2011
daar konden ze vervolgens een bus nemen naar Antwerpen.
Bron: NOS 2012
Ook NS stopt met Fyra
Bron: DeMorgen.be vandaag


 [1]   [2]