WSP [Bekijk forum]  >> WSP Forum [Bekijk forum]  >> Politiek & Maatschappij [Bekijk forum]
 [1]   [2] 

Ga naar: "Wat ik niet begrijp van de HSL"

kwaaisteniet: Wat ik niet begrijp van de HSL (vr apr 29, 2016 11:58 pm)

Zoals bekend is de Fira als snelle verbindingstrein tussen Amsterdam en Brussel een mislukking geworden. We zullen het maar niet hebben over de kosten die dat grapje voor de belastingbetaler heeft opgeleverd, maar dat zal wel aanzienlijk zijn.
Wat ik nu als eenvoudige burger maar niet begrijp is, dat als de Thalys geen alternatief is, waarom dan de Duitse ICE geen oplossing kan zijn.

Biertje: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (za apr 30, 2016 6:28 am)


Zoals bekend is de Fira als snelle verbindingstrein tussen Amsterdam en Brussel een mislukking geworden. We zullen het maar niet hebben over de kosten die dat grapje voor de belastingbetaler heeft opgeleverd, maar dat zal wel aanzienlijk zijn.
Wat ik nu als eenvoudige burger maar niet begrijp is, dat als de Thalys geen alternatief is, waarom dan de Duitse ICE geen oplossing kan zijn.
Dat snap ik dus ook niet. Ik vind overigens dat de NS geen derde kans meer verdient maar één van de partijen die mee hebben gedaan en buiten de opdracht grepen

Intussen zal het zeker nog jaren duren voordat de hsl volgens de oorspronkelijke plannen zal worden benut, zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. "Dat betekent dat er nieuw materieel moet worden besteld en er gaan nog jaren overheen voor de aanbestedingsprocedure en de bouw. Ik mag hopen dat er ergens materieel beschikbaar is - wellicht gebruikt en uit een ander land - dat we kunnen kopen of leasen, zodat we de lijn veel beter kunnen gebruiken

http://www.bnr.nl/nieuws/fyra/155477-1604/marktverkenning-hsl-biedt-ns-allerlaatste-strohalm

En daarnaast vind ik het niet kunnen dat de overheid nog eens jarenlang inkomsten mist. Die Duitsers maar ook anderen die de vorige keer meededen met de aanbesteding maar er naast grepen omdat NS met een belachelijk bedrag kwam dat ze uiteindelijk niet op konden hoesten moeten die kans krijgen en verdienen dat ook, en niet de NS.

Raya: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (za apr 30, 2016 6:39 am)

De kosten zijn opgelopen tot 11 miljard Euro. Voor de niet-belastingontwijkende belastingbetalers en zwakke groepen in de samenleving dan. De rest lacht zich een breuk!

Het is inderdaad op zijn zachtst vreemd, dat er nog steeds geen alternatief is, en het ook nog eens anderhalf tot twee jaar moet duren voor er een niet eens echt alternatief komt. Het duidt op enorme grot onkunde bij hetzij NS, hetzij de politiek of beide.

Biertje: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (za apr 30, 2016 7:18 am)


De kosten zijn opgelopen tot 11 miljard Euro. Voor de niet-belastingontwijkende belastingbetalers en zwakke groepen in de samenleving dan. De rest lacht zich een breuk!

Het is inderdaad op zijn zachtst vreemd, dat er nog steeds geen alternatief is, en het ook nog eens anderhalf tot twee jaar moet duren voor er een niet eens echt alternatief komt. Het duidt op enorme grot onkunde bij hetzij NS, hetzij de politiek of beide.
Het duurt veel langer dan twee jaar. Ik heb het idee dat Dijksma vindt dat een volgend kabinet dit maar moet oplossen, en heb het idee dat zij er tegen is dat de NS de HSL niet mag exploiteren. Mooi allemaal, maar dit geklungel duurt te lang.

wortel: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (za apr 30, 2016 9:21 pm)

Wat dacht je van budget? Er is ff geen geld meer. Het spoor ligt en blijft voorlopig liggen. Die anderhalf uur korter reizen (ja, een uitgangspunt voor deze onderneming!) is blijkbaar niet belangrijk. Altijd al geweest, het was een plan gebaseerd op winst. Niet erg, maar men (politiek/NS) neemt geen verantwoordelijkheid voor het falen. Men heeft de schuld grotendeels afgeschoven naar de Italianen en berust in "jammer". Een goed voorbeeld voor onze kinderen (ironie).
Of de prijzen bij de NS gaan omhoog of de regering moet bijspringen. Voor beide geen draagvlak.

Biertje: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (za apr 30, 2016 10:11 pm)


Wat dacht je van budget? Er is ff geen geld meer. Het spoor ligt en blijft voorlopig liggen. Die anderhalf uur korter reizen (ja, een uitgangspunt voor deze onderneming!) is blijkbaar niet belangrijk. Altijd al geweest, het was een plan gebaseerd op winst. Niet erg, maar men (politiek/NS) neemt geen verantwoordelijkheid voor het falen. Men heeft de schuld grotendeels afgeschoven naar de Italianen en berust in "jammer". Een goed voorbeeld voor onze kinderen (ironie).
Of de prijzen bij de NS gaan omhoog of de regering moet bijspringen. Voor beide geen draagvlak.
Of private partijen mogen de HSL verzorgen. Die boden echter 60 miljoen, de NS 170 miljoen. Als ik minister was neem ik genoegen met de helft als een private partij dan kan garanderen en daarvoor een borgsom moet storten dat deze binnen twee jaar de HSL kan exploiteren.

Raya: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (za apr 30, 2016 10:26 pm)



Wat dacht je van budget? Er is ff geen geld meer. Het spoor ligt en blijft voorlopig liggen. Die anderhalf uur korter reizen (ja, een uitgangspunt voor deze onderneming!) is blijkbaar niet belangrijk. Altijd al geweest, het was een plan gebaseerd op winst. Niet erg, maar men (politiek/NS) neemt geen verantwoordelijkheid voor het falen. Men heeft de schuld grotendeels afgeschoven naar de Italianen en berust in "jammer". Een goed voorbeeld voor onze kinderen (ironie).
Of de prijzen bij de NS gaan omhoog of de regering moet bijspringen. Voor beide geen draagvlak.
Of private partijen mogen de HSL verzorgen. Die boden echter 60 miljoen, de NS 170 miljoen. Als ik minister was neem ik genoegen met de helft als een private partij dan kan garanderen en daarvoor een borgsom moet storten dat deze binnen twee jaar de HSL kan exploiteren.

Een leuk cadeautje van 11 miljard van de mensen die geen belasting kunnen ontwijken. De belastingontwijkende bedrijven en aandeelhouders liggen weer in een deuk!

wortel: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (za apr 30, 2016 10:28 pm)



Wat dacht je van budget? Er is ff geen geld meer. Het spoor ligt en blijft voorlopig liggen. Die anderhalf uur korter reizen (ja, een uitgangspunt voor deze onderneming!) is blijkbaar niet belangrijk. Altijd al geweest, het was een plan gebaseerd op winst. Niet erg, maar men (politiek/NS) neemt geen verantwoordelijkheid voor het falen. Men heeft de schuld grotendeels afgeschoven naar de Italianen en berust in "jammer". Een goed voorbeeld voor onze kinderen (ironie).
Of de prijzen bij de NS gaan omhoog of de regering moet bijspringen. Voor beide geen draagvlak.
Of private partijen mogen de HSL verzorgen. Die boden echter 60 miljoen, de NS 170 miljoen. Als ik minister was neem ik genoegen met de helft als een private partij dan kan garanderen en daarvoor een borgsom moet storten dat deze binnen twee jaar de HSL kan exploiteren.

Mosterd na de maaltijd, gedane zaken nemen geen keer, achteraf kijk je een koe in de kont. Dat was en het heeft geen toegevoegde waarde om nu te stellen: zie je, ik had gelijk. Want ook al had je gelijk je hebt het niet gekregen.
Dat laatste is wel een punt van zorg.

Biertje: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (zo mei 01, 2016 12:17 am)




Wat dacht je van budget? Er is ff geen geld meer. Het spoor ligt en blijft voorlopig liggen. Die anderhalf uur korter reizen (ja, een uitgangspunt voor deze onderneming!) is blijkbaar niet belangrijk. Altijd al geweest, het was een plan gebaseerd op winst. Niet erg, maar men (politiek/NS) neemt geen verantwoordelijkheid voor het falen. Men heeft de schuld grotendeels afgeschoven naar de Italianen en berust in "jammer". Een goed voorbeeld voor onze kinderen (ironie).
Of de prijzen bij de NS gaan omhoog of de regering moet bijspringen. Voor beide geen draagvlak.
Of private partijen mogen de HSL verzorgen. Die boden echter 60 miljoen, de NS 170 miljoen. Als ik minister was neem ik genoegen met de helft als een private partij dan kan garanderen en daarvoor een borgsom moet storten dat deze binnen twee jaar de HSL kan exploiteren.

Een leuk cadeautje van 11 miljard van de mensen die geen belasting kunnen ontwijken. De belastingontwijkende bedrijven en aandeelhouders liggen weer in een deuk! Wat heb je liever? dat er een kleine prikkel wordt gegeven of dat de lijn niet gebruikt waarvoor hij is gemaakt? Want dat is zeker geld wegsmijten.

wortel: Re: Wat ik niet begrijp van de HSL (zo mei 01, 2016 12:28 am)




Of private partijen mogen de HSL verzorgen. Die boden echter 60 miljoen, de NS 170 miljoen. Als ik minister was neem ik genoegen met de helft als een private partij dan kan garanderen en daarvoor een borgsom moet storten dat deze binnen twee jaar de HSL kan exploiteren.


Een leuk cadeautje van 11 miljard van de mensen die geen belasting kunnen ontwijken. De belastingontwijkende bedrijven en aandeelhouders liggen weer in een deuk! Wat heb je liever? dat er een kleine prikkel wordt gegeven of dat de lijn niet gebruikt waarvoor hij is gemaakt? Want dat is zeker geld wegsmijten.

Je kunt ook zeggen dat kosten beheersbaar worden gehouden, vanuit het geld-denken. Wat is er meer?
Het antwoord weet ik al. Daarna gaat de discussie pas echt ergens om.


 [1]   [2]