WSP [Bekijk forum]  >> WSP Forum [Bekijk forum]  >> Politiek & Maatschappij [Bekijk forum]
Ga naar: "Maastrichtse autotunnel gaat vanavond open."

kwaaisteniet: Maastrichtse autotunnel gaat vanavond open. (do dec 15, 2016 10:12 pm)

Eindelijk is het dan zover. De 4 tunnelbuizen voor het doorgaande en het plaatselijke verkeer gaan open en Maastricht is verlost van de autoweg dwars door hun stad. Die hebben ze onder de grond gewerkt. Bovendien is het autoverkeer verlost van de files rond deze stad. Je schijnt nu in één keer zonder verkeerslichten van Amsterdam naar Milaan te kunnen rijden.
Als officieel door toenmalig minister Netelenbosch benoemde tunnel-maniak had ik wel graag een uitnodiging ontvangen, maar dat zat er kennelijk niet in.
Ik heb nog wel een paar vragen bij dit project:
Ten eerste waarom is niet gekozen voor tunnelboren? Dat had de stad heel wat bouwellende gescheeld.
Ten tweede is de snelweg A2 niet wat smal aangelegd met 2 rijbanen per rijrichting? Hadden dit er niet tenminste 3 per rijrichting moeten worden om het huidige en toekomstige verkeer te kunnen verwerken?
Maar goed dit is een eerste project dat op deze wijze is gerealiseerd. Er zullen nog heel wat vergelijkbare projecten waar de snelwegen dwars door of vlak langs de steden zijn gesitueerd moeten volgen.

Biertje: Re: Maastrichtse autotunnel gaat vanavond open. (za dec 17, 2016 10:30 am)


Eindelijk is het dan zover. De 4 tunnelbuizen voor het doorgaande en het plaatselijke verkeer gaan open en Maastricht is verlost van de autoweg dwars door hun stad. Die hebben ze onder de grond gewerkt. Bovendien is het autoverkeer verlost van de files rond deze stad. Je schijnt nu in één keer zonder verkeerslichten van Amsterdam naar Milaan te kunnen rijden.
Als officieel door toenmalig minister Netelenbosch benoemde tunnel-maniak had ik wel graag een uitnodiging ontvangen, maar dat zat er kennelijk niet in.
Ik heb nog wel een paar vragen bij dit project:
Ten eerste waarom is niet gekozen voor tunnelboren? Dat had de stad heel wat bouwellende gescheeld.
Ten tweede is de snelweg A2 niet wat smal aangelegd met 2 rijbanen per rijrichting? Hadden dit er niet tenminste 3 per rijrichting moeten worden om het huidige en toekomstige verkeer te kunnen verwerken?
Maar goed dit is een eerste project dat op deze wijze is gerealiseerd. Er zullen nog heel wat vergelijkbare projecten waar de snelwegen dwars door of vlak langs de steden zijn gesitueerd moeten volgen.
Er ligt dus ook geen vluchtstrook er naast? Of wel?

kwaaisteniet: Re: Maastrichtse autotunnel gaat vanavond open. (za dec 17, 2016 11:42 am)

Nee er is geen vluchtstrook voor het autoverkeer in de tunnel aangelegd.
Er is wel een vluchttunnel voor de autobestuurders en de passagiers als er een ramp gebeurt.
Bij een ongeluk gaan alle vier tunnelbuizen dicht en moet er via een omleidingsroute gereden worden.
Dit lijkt een hele sinecure.

Biertje: Re: Maastrichtse autotunnel gaat vanavond open. (za dec 17, 2016 11:47 am)


Nee er is geen vluchtstrook voor het autoverkeer in de tunnel aangelegd.
Er is wel een vluchttunnel voor de autobestuurders en de passagiers als er een ramp gebeurt.
Bij een ongeluk gaan alle vier tunnelbuizen dicht en moet er via een omleidingsroute gereden worden.
Dit lijkt een hele sinecure.
Dan kun je erop wachten dat dit deze week nog gebeurt.

kwaaisteniet: Re: Maastrichtse autotunnel gaat vanavond open. (zo dec 18, 2016 12:58 pm)

Men heeft helaas geen roetfilters bij de uiteinden van de tunnel in de ventilatoren geplaatst waardoor daar een enorme concentratie van fijnstof uitstoot plaats vindt.
Of de concentratie van dioxine-uitstoot op dezelfde plaats op enige wijze weg te filteren valt is mij niet bekend.