Het is nu ma aug 26, 2019 11:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Meer over het antisemitisme
panda
BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2013 11:48 am 
Offline
lid
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 05, 2012 6:55 pm
Berichten: 4701
Niet alleen is het antisemitisme een complex fenomeen met vele aspecten, maar er woeden ook nog altijd felle discussies tussen historici over de aard en oorsprong van het antisemitisme. Daarbij zijn de historici het onderling zeer oneens over bv. de vraag of het moderne racistische antisemitisme (de Jood als woekeraar) wezenlijk anders is dan het oude theologische anti-judaïsme (de jood als Godsmoordenaar), of het fascisme inherent racistisch is (de bakermat van het fascisme, Italië, lijkt altijd vrij te zijn geweest van oorspronkelijk racisme) en hiermee samenhangend of antisemitisme een typisch Duits verschijnsel was (omdat de Duitsers zich altijd hebben gecomplimenteerd om hun raszuiverheid).

Momenteel is er een collegereeks over de geschiedenis van het antisemitisme op de universiteit Leiden: https://studiegids.leidenuniv.nl/course ... isemitisme.
Misschien dat we daar antwoorden vinden, maar wij kunnen de colleges helaas niet volgen (tenzij je € 250 betaalt en dan mag je nog niet eens tentamen doen). Wel zien we dat het studiemateriaal qua het moderne antisemititisme een boek van Katz betreft waarvan de beschrijving onder meer zegt: “Mr. Katz revises the prevalent thesis that medieval and modern animosities against Jews were fundamentally different. He also rejects the scapegoat theory.” (http://www.bol.com/nl/p/from-prejudice- ... 000595608/). Ikzelf heb ook nooit in die zondeboktheorie geloofd en zoals ik elders heb aangegeven zie ook ik een zeker continuüm van het premoderne theologische anti-judaïsme naar het moderne, racistische antisemitisme. Wel denk ik dat er nog één belangrijke noemenswaardige wijziging optreedt in de moderne tijd met grote gevolgen. In de middeleeuwen vormden de joden een zichtbare, min of meer bewust buitengesloten minderheid. De ironie is dat het virulente antisemitisme pas ontstond nadat de joden eind 18de eeuw werden geëmancipeerd als gevolg van de Verlichting: na de Franse Revolutie kregen de joden gelijke rechten. Als gevolg daarvan gingen joden assimileren. Daarmee wordt het probleem opgelost, zou je zeggen, maar het tegendeel is waar: de jood werd vanwege de gelijkberechtiging en assimilatie slechts onzichtbaar waardoor het gevoel van bedreiging juist toenam. Door de assimilatie boekten joden steeds meer maatschappelijk succes terwijl ze tegelijkertijd onzichtbaar als jood werden: dit schiep de samenzweringstheorieën zoals de Protocollen van Zion waarbij het jodendom werd voorgesteld als de verborgen macht die zijn tentakels heimelijk over de hele wereld uitwierp. Een ander opmerkelijk en verwant fenomeen is dat nagenoeg alle grondleggers van het socialisme zoals Proudhon, Bakoenin en Marx antisemitisch waren. Om de omslag van de discriminatie van joden naar de ideologische destructie van c.q. oorlog tegen de Joden te kunnen begrijpen, moet je volgens mij het verband tussen socialisme en antisemitisme begrijpen en daartoe is het verhelderend ook de twee socialisten Eugen Dühring en Moses Hess te beschouwen: wij kennen deze namen niet meer zo goed maar rond 1900 waren zij van doorslaggevend belang, met name voor het latere nationaal-socialisme met zijn virulente antisemitisme alsmede ook het zionisme.

Dühring (1833-1921) was mogelijk de meest invloedrijke socialist van Duitsland eind 19de eeuw: in ieder geval richtten Marx en Engels in hun latere werk hun pijlen met name op deze socialist en ook Nietzsche zag in Dühring dé belichaming van het door hem diep verafschuwde socialisme. Dühring was even hartstochtelijk anti-kapitalist als antisemiet en dat kan verklaren waarom Nietzsche geen wezenlijk onderscheid maakt tussen socialisme en antisemitisme: volgens Nietzsche zijn beide ziektes slechts verschillende manifestaties van hetzelfde ressentiment of wraakzucht van de kleine man (van de arme jegens de rijke respectievelijk de kleine Duitser jegens de machtige Jood, dus van de zwakke jegens de sterke). De invloed van Dühring op het nationaal-socialisme zou enorm zijn; Hitler zelf werd met name geïnspireerd door Dühring en de door hem en Wagner beïnvloede Chamberlain. Van groot belang daarbij is dat eind 19de eeuw de perceptie van de ‘machtige Jood’ zo sterk is geworden dat ook in socialistische kring het concept van de klassenstrijd lijkt om te slaan in het concept van een rassenstrijd. Om te beginnen waarschuwt Dühring daar al zelf voor: “warnte Dühring, dass ein „Rassenkampf“ als „Vergeltung der Erregung von Classenhaß“ durch einen „jüdischen Socialismus“ aufkommen werde.” (http://de.wikipedia.org/wiki/Eugen_D%C3%BChring). Herzl zou later het zionisme hebben ontwikkeld als antwoord op het antisemitisme waarvan hij Dühring als bron identificeert: “He identified the genealogy of modern, racist antisemitism in the writings of the German social scientist Dr. Eugen Duehring in the 1890s.” (http://en.wikipedia.org/wiki/Eugen_D%C3%BChring).

Maar de eigenlijke grondlegger van het zionisme is de socialist Moses Hess (1812-1875). Hess was een vriend van Marx en volgens Wikipedia is veel van de filosofie van Marx eigenlijk van Hess: http://en.wikipedia.org/wiki/Moses_Hess. Maar Marx en Hess kregen ruzie over het Jodenvraagstuk: Marx was – mogelijk onder invloed van Bauer – een antisemiet die geloofde dat het ‘joodse’ kapitalisme onvermijdelijk zou worden overwonnen door het ‘christelijke’ communisme, maar Hess wilde jood blijven en zag vanwege het opkomende antisemitisme geen andere toekomst voor de Joden dan zionisme en rassenstrijd: "The race struggle is the primal one, and the class struggle secondary. The last dominating race is the German."; "Yet it seems that a final race struggle is unavoidable". (http://en.wikipedia.org/wiki/Moses_Hess). Me dunkt dat Nietzsche sterk onder invloed van Hess verkeerde, ook voor wat betreft Nietzsche’s begrip van de Joden als het volk van de toekomst (in plaats van het ‘oude’ volk van het verleden zoals de Verlichtingsdenkers dachten): zie in dat verband Hess’ uitspraak: “To this coming cult, Judaism alone holds the key. This "religion of the future" of which the eighteenth century philosophers, as well as their recent followers, dreamed [...] Each nation will have to create its own historical cult; each people must become like the Jewish people, a people of God."

Wat bij dit alles opvalt is dat de joden niet meer worden gezien als een minderheid die als zondebok kan worden vervolgd of geïsoleerd (zoals in de middeleeuwen), maar dat Joden en antisemieten elkaar zijn gaan zien als een existentiële bedreiging voor zichzelf met een wereldhistorische ‘rassenoorlog’ als enige uitkomst waarbij de één de ander moet vernietigen om zelf überhaupt te kunnen voortbestaan. Deze opvatting was de fundamentele drijfveer van Hitler en ook toen Duitsland de oorlog verloor werd dit door Hitler in de termen van de rassenoorlog geïnterpreteerd als de overwinning van de Joden op de Duitsers (want ook de VS en de Sovjet-Unie waren in zijn antisemitisch wereldbeeld slechts marionetten van het internationale jodendom).


Omhoog
  
 



Categories
Politiek & Maatschappij

Archief 2019
augustus
juli
juni
mei
april
maart
februari
januari

Archief 2018
december
november
oktober
september
augustus
juli
juni
mei
april
maart
februari
januari

Archief 2017
december
november
oktober
september
augustus
juli
juni
mei
april
maart
februari
januari

Archief 2016
december
november
oktober
september
augustus
juli
juni
mei
april
maart
februari
januari

Archief 2015
december
november
oktober
september
augustus
juli
juni
mei
april
maart
februari
januari

Archief 2014
december
november
oktober
september
augustus
juli
juni
mei
april
maart
februari
januari

Archief 2013
december
november
oktober
september
augustus
juli
juni
mei
april
maart
februari
januari

Archief 2012
december
november
oktober
september
augustus
juli
juni
mei

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling