Biertje schreef:
Raya schreef:
Je kunt over Varoufakis zeggen wat je wilt, maar hij was een natuurlijke reactie op het martelen van Griekenland door de EU onder leiding van Dijsselbloem.
Iedereen kon op zijn vingers natellen dat er weerstand zou ontstaan in Griekenland, omdat de eisen irreëel waren. Los van de vraag of Griekenland wel had moeten worden toegelaten.
Wat velen al wisten te vertellen wordt nu bevestigd: van de miljarden 'steun aan Griekenland' vloeide voor het overgrote deel direct naar de banken in Noord-Europa om die voor omvallen te behoeden, vanwege investeringen in Griekenland. Daar werd Griekenland dus totaal niet mee geholpen. Wel werd Griekenland gelijktijdig volledig uitgeperst. De EU deed vervolgens niets met de kapitaalvlucht van de rijke Grieken. Schrijnende armoede en tientallen zelfmoorden per dag onder arme Grieken waren het gevolg. Dan moet je wel heel erg naïef zijn te denken dat er geen weerstand ontstaat.
Varoufakis stond voor een zijn medeburgers, en wel het arme deel, en dat kan en mag hem niet verweten worden. Dat de arrogantie van Dijsselbloem en consorten zo groot was, dat hem geen enkele kans werd gegeven door de EU, is een schande voor de EU. Immers, bij steeds meer mensen en instellingen groeide het inzicht groeide dat de aanpak van Griekenland en geld uit naam van Griekenland toespelen aan banken die zelf risico's hadden genomen, verkeerd was. Hier valt de EU, inclusief Dijsselbloem, heel veel te verwijten!
Varoufakis was niets meer dan een 'held' die het voor de arme Grieken probeerde op te nemen tegen een machtige EU, die meer kwaad deed dan goed.
En daar ben ik het volledig mee eens. Het is jammer dat linkse partijen nog geloven in Europa. Wellicht kunnen linkse en rechtse partijen eens gezamenlijk praten - onder het genot van een kop koffie en een koekje- of de Europese droom wel haalbaar is, zeker nu ik zie dat de voormalige Oost-bloklanden gezamenlijk eensgezind optrekken tegen het besluit van Frans Timmermans om Polen het stemrecht te ontnemen, en dat dus vetoën.
De splitsing 'links' en 'rechts' werkt hier niet meer. De VVD is gewoon voor een federale staat, met veel macht naar de EU, net zoals D66, CDA, PvdA en Groenlinks. Los van wat hun Kiezers willen, (ze durven het hen niet voor te leggen in een referendum)!
De SP is duidelijk tegen een Verenigde Staten van Europa en overdracht van soevereiniteit, ook tegen wat tot op heden werd overgedragen. De SP wil goede samenwerking.
De PVV zegt tegen de EU te zijn (net zoals de VVD bezwaren uit, maar ondertussen...), het stemgedrag van de PVV laat vaak anders zien. FvD zit er nog maar net en haar stemgedrag heb ik nog niet echt gevolgd.
Vertel mij maar welke echt rechtse partij tegen de EU is, ook in stemgedrag.
Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor dat 'links' en 'rechts'. 'Sociaal' en 'asociaal' dekt ook maar een deel van de lading. Misschien moeten we meer in categorieën gaan denken, waarbij meerdere criteria kunnen gelden per categorie.