Het is nu zo aug 09, 2020 4:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 1:59 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8009
Berichten: Intopic
Wat een soepzooi.. honderden miljoenen schade, zoals het er nu uitziet. Wordt de NS schadeloos gesteld.. en hoe lang gaat dat dan nog duren ? Toen deze mooiweer-trein definitief buiten bedrijf werd gesteld in januari, kreeg Ansaldobreda 2 maanden op het op te lossen; volgens eigen zeggen was het een kwestie van weken. Niet dus. Het spul staat nog steeds aan de kant.. en er is geen uitzicht op een oplossing. De Belgen hebben de stekker eruit getrokken,

AnsaldoBreda ‘verbijsterd’ door beslissing NMBS

Fyra-constructeur AnsaldoBreda reageert ‘verbijsterd en ontgoocheld’ op de beslissing van de NMBS om het contract met de Italiaanse constructeur stop te zetten. Dat zegt AnsaldoBreda in een reactie. Het bekijkt welke acties kunnen worden ondernomen.

Het bedrijf, een dochter van het Finmeccaninca-concern, zegt nog geen officiële communicatie te hebben ontvangen van de NMBS. AnsaldoBreda vindt dat de uitleg van de NMBS niet overeenstemt met de realiteit. De redenen om het contract op te zeggen zijn niet van technische maar van andere aard, argumenteert AnsaldoBreda.

De aankondiging van de NMBS is bovendien ‘beledigend’ voor het werk van de vele Nederlandse, Belgische en Italiaanse werknemers die weken aan het werk zijn geweest om de contracten na te komen.

AnsaldoBreda zal alle acties evalueren nodig om de belangen en het imago van het bedrijf te verdedigen.



.. en de NS nu ook, voor ons is de schade groter, omdat we al 9 treinen hebben betaald. De enige juridische stap die de NS kan nemen is een claim wegens wanprestatie. In elk geval gaat de aanschaf van 7 treinstellen niet door en overweegt de NS nu een alternatief en Ansaldobreda zwijgt, maar kiest de aanval als beste verdediging,

AnsaldoBreda wil niet reageren

ROME -
[i]De Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda wil voorlopig niet reageren op berichten uit Nederland dat de NS het contract voor de levering van de laatste zeven Fyra-toestellen zou willen verbreken. „We zullen pas reageren als we hierover een officieel bericht hebben ontvangen van de NS”, aldus een woordvoerder van het bedrijf maandag.
Vrijdag liet het Belgische NMBS weten af te zien van de levering van drie Fyra-toestellen, omdat de treinen te veel technische problemen vertonen. De Belgen eisen het voorschot van 37 miljoen euro terug. AnsaldoBreda reageerde daarop met een persbericht waarin ze de verwijten „onjuist“ noemde. Het Italiaanse bedrijf overweegt juridische stappen tegen de NMBS.




De tijdlijn van al dit leed..

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/h ... ing-144924

De NS en de Nederlandse overheid hebben zitten slapen !! In 2009 kwamen al de eerste storingen. In 2011 was duidelijk, dat het een financieel debacle zou worden. De Belgen hebben toen niet voor niets hun bestelling uitgesteld.. en wij hadden ook de handen op de knip moeten houden.

Stelling: het Fyra-debacle illustreert (weer eens), dat bestuurders een roze bril op zetten, zodra prestige-projecten verkeerd lopen.

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 2:29 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 05, 2012 6:55 pm
Berichten: 4701
Berichten: Intopic
Misschien een zijstraatje maar ik erger me al mijn hele leven aan het zinloos over de balk smijten van vele miljarden door de overheid. Zo wordt ook voortdurend elke weg en elk fietspad in Nederland opnieuw aangelegd, terwijl het resultaat alleen maar slechter is dan wat het was. Volgens mij heerst er in de politiek een fundamentele denkfout: het idee heerst dat je als politicus groter bent naarmate je meer geld over de balk hebt gesmeten. Het is eigenlijk precies zoals met de farao's en koningen: hoe groter het paleis dat ze hebben laten bouwen, hoe groter hun aanzien en naam in de geschiedenis, zo denken ze. Zo ook peinst een politicus er niet over om niets te doen als er niets nodig is: een politicus ervaart het als een afgang als hij bij zijn aftreden niet kan zeggen dat hij zijn stempel op de stad of het land heeft gedrukt door talloze kolossale, peperdure projecten te hebben gefinancierd. En al dit zinloos over de balk smijten van geld zou op zich nog niet zo erg zijn als we niet in een crisis zouden zitten waarin de overheid moet bezuinigen. Ik vermoed dat de overheid misschien wel 50 of 100 miljard per jaar zou kunnen bezuinigen door iets zorgvuldiger en terughoudender te zijn met het starten en financieren van allerlei zinloze, dure projecten. Maar in plaats van dat de overheid bezuinigt, gaat het meer belasting heffen zodat het over de balk smijten van het geld door kan gaan en politici zichzelf groots kunnen blijven voelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 2:40 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 11:18 pm
Berichten: 3604
Berichten: Intopic
Woonplaats: Sleeuwijk
Ik zie het meer als rondpompen van geld om de economie aan de gang te houden.
Vergeet niet dat dit soort projecten voor heel veel werkgelegenheid zorgen.

_________________
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,
Rage, rage against the dying of the light.

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,
Do not go gentle into that good night.

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,
Rage, rage against the dying of the light.

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 2:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 05, 2012 6:55 pm
Berichten: 4701
Berichten: Intopic
Agamemnon schreef:
Ik zie het meer als rondpompen van geld om de economie aan de gang te houden.
Vergeet niet dat dit soort projecten voor heel veel werkgelegenheid zorgen.


Ja, dat vraag ik me inderdaad altijd af: zijn we nu de hele stad aan het heropbouwen, alleen maar om de stratenmakers aan het werk te houden? Is dit wat Keynes bedoelde? Volgens mij bedoelde Keynes dat in tijden van crisis de overheid de vraagzijde moet stimuleren om zo de economie aan te jagen. Dat doe je bv. door de belastingen te verlagen zodat mensen meer gaan uitgeven. Behalve dat het veel stratenmakers uit de WW houdt, zie ik echter niet goed hoe het uitgeven van miljarden aan zinloze bouwprojecten de economie aanjaagt.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 2:55 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56111
Berichten: Intopic
Dit is het gevolg van het nieuwe beleid: privatisering, marktwerking en zo goedkoop mogelijk, liefst onder de prijs.

Er zijn nu dus honderden miljoenen uitgegeven aan treinstellen waarvan vooraf bekend was, dat ze niet aan de eisen voldeden, behalve aan bovenstaande.

De huidige gevolgde ideologie, welke al een paar jaar wordt gevolgd, maakt ons failliet. Niet de verzorgingsstaat, maar de zogenaamde marktwerking en privatiseringen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 3:03 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8009
Berichten: Intopic
panda schreef:
Ik vermoed dat de overheid misschien wel 50 of 100 miljard per jaar zou kunnen bezuinigen door iets zorgvuldiger en terughoudender te zijn met het starten en financieren van allerlei zinloze, dure projecten

+1

panda schreef:
alleen maar om de stratenmakers aan het werk te houden? Is dit wat Keynes bedoelde? Volgens mij bedoelde Keynes dat in tijden van crisis (..)

Owww dit is niet alleen voor de werkgelegenheid.. een goede treinverbinding tussen Nederland en Belgie is geen overbodig of zinloos project.. Er werken zeer veel Nederlanders in Brussel en Antwerpen en andersom.. het probleem is, dat politici graag kiezen voor prestige - het moet per see hoge snelheid zijn, voor een kwartiertje minder reistijd - terwijl een gewone, bedrijfszekere Intercity verbinding met 4 stops ook had volstaan.. en dat politici veel te weinig expertise en eerlijkheid in huis hebben, om zo'n opgeleukt project vervolgens op een strakke manier te managen !! In China lukt het wel, omdat daar meer collectieve besluitvorming is waarbij experts worden betrokken, de staat kijkt alleen naar de hoofdlijnen. Hier hebben ministers een Mozes-complex, ze willen veelteveel zelf regelen, om daarmee goede sier te kunnen maken. En gezichtsverlies is natuurlijk verboden. Resultaat: pleisters plakken en kop in het zand wanneer het mis dreigt te gaan.

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 4:41 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 05, 2012 5:20 am
Berichten: 5779
Berichten: Intopic
Woonplaats: Hondsrug
Agamemnon schreef:
Ik zie het meer als rondpompen van geld om de economie aan de gang te houden.
Vergeet niet dat dit soort projecten voor heel veel werkgelegenheid zorgen.
Het Perpetuum Mobile bestaat niet. Ook niet in de financiële wereld ...

_________________
Gezond verstand is het best verdeelde goed ter wereld: iedereen vindt dat ‘ie er genoeg van heeft.

René Descartes


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 5:15 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 8:46 pm
Berichten: 3525
Berichten: Intopic
De NS en Prorail zijn niet geprivatiseerd.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 8:04 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19563
Berichten: Intopic
panda schreef:
Misschien een zijstraatje maar ik erger me al mijn hele leven aan het zinloos over de balk smijten van vele miljarden door de overheid. Zo wordt ook voortdurend elke weg en elk fietspad in Nederland opnieuw aangelegd, terwijl het resultaat alleen maar slechter is dan wat het was. Volgens mij heerst er in de politiek een fundamentele denkfout: het idee heerst dat je als politicus groter bent naarmate je meer geld over de balk hebt gesmeten. Het is eigenlijk precies zoals met de farao's en koningen: hoe groter het paleis dat ze hebben laten bouwen, hoe groter hun aanzien en naam in de geschiedenis, zo denken ze. Zo ook peinst een politicus er niet over om niets te doen als er niets nodig is: een politicus ervaart het als een afgang als hij bij zijn aftreden niet kan zeggen dat hij zijn stempel op de stad of het land heeft gedrukt door talloze kolossale, peperdure projecten te hebben gefinancierd. En al dit zinloos over de balk smijten van geld zou op zich nog niet zo erg zijn als we niet in een crisis zouden zitten waarin de overheid moet bezuinigen. Ik vermoed dat de overheid misschien wel 50 of 100 miljard per jaar zou kunnen bezuinigen door iets zorgvuldiger en terughoudender te zijn met het starten en financieren van allerlei zinloze, dure projecten. Maar in plaats van dat de overheid bezuinigt, gaat het meer belasting heffen zodat het over de balk smijten van het geld door kan gaan en politici zichzelf groots kunnen blijven voelen.


Hier heb je een antwoord waarom het misgaat.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 8:45 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8009
Berichten: Intopic
Sure, biertje. Het ligt aan Nederland en ons systeem van eisen en vaste prijs offertes.

Hier nog een paar linkjes,

Managing Director Keld Sengeløv zegt dat DSB zich verraden voelt door de leverancier


Bron: Wikipedia 2004

Naar wat ik begrepen heb mocht in de aanbesteding niet naar het verleden van de producent gekeken worden


Bron: treinspotters 2007

NS heeft de verkeerde keus gemaakt


Bron: NRC 2008

AnsaldoBreda Problems Aren't in Los Angeles Alone


Bron: LA Transport politic 2009

AnsaldoBreda is internationaal berucht vanwege late levering en kinderziektes


Bron: Bossevain 2010

Deense treinen van AnsaldoBreda allen buiten dienst


Bron: kennisnet 2011

daar konden ze vervolgens een bus nemen naar Antwerpen.


Bron: NOS 2012

Ook NS stopt met Fyra


Bron: DeMorgen.be vandaag

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2013 10:05 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19563
Berichten: Intopic
V.w.b. die treinspotters: in 1963 heeft NS ook al een verkeerde keus gemaakt door te kiezen voor ABT-EG i.p.v. Indusi wat ze miljard heeft gekost en nooit is afgemaakt. Het grootste probleem is dat Nederland niet het uitstekend werkend communicatiesysteem van Motorola ongewijzigd willen overnemen, maar het van top ton verbouwen en het dan C2000 noemen dat na een half uur al uitvalt bij grote rampen
Hetzelfde geldt voor Ov-chipknip dat helemaal omgebouwd moest worden voor de vele domeintjes en koninkrijkjes van de aanbieders van het OV en dik 2 x zo duur als de strippenkaart. Dan hebben nog het EPD dat niemands vertrouwt. En nu weer een trein dat niet deugd. enzovoort


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtDeze post is verwijderd door Moderator op vr jun 07, 2013 9:52 pm.
Reden: afbeelding niet zichtbaar.
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di jun 04, 2013 8:26 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 05, 2012 6:55 pm
Berichten: 4701
Berichten: Intopic
Mooi voorbeeldje van het over de balk smijten van geld door de overheid:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/03-06-201 ... rijzengeld


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr jun 07, 2013 5:24 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:01 pm
Berichten: 2963
Berichten: Intopic
claartje schreef:
De NS en Prorail zijn niet geprivatiseerd.


Klopt helemaal!

Gelukkig stoppen we, maar veel te laat!

http://www.nu.nl/politiek/3494820/kabin ... -fyra.html

_________________
Laat zien
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr jun 07, 2013 8:24 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8009
Berichten: Intopic
De enige goede beslissing inderdaad.. weg met dat ding. Alternatieven zoeken, er zijn bijv. ook treinen die bijv 180-200km/u rijden, die dit traject kunnen gebruiken.

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za jun 08, 2013 7:41 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 05, 2012 7:37 pm
Berichten: 2306
Berichten: Intopic
Een tijdje terug eens een programma gezien over een bedrijf waar Amerikaanse diesellocomotieven van 40 jaar oud volledig gestript en gerenoveerd werden ... om nog eens 40 jaar mee te gaan.
Feit is wel natuurlijk dat dergelijke locomotieven noch snel, noch energiezuinig zijn, maar duurzaam zijn ze wel.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za jun 08, 2013 7:48 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56111
Berichten: Intopic
Het is de vraag of we voor een 15 of 25 minuten snelheidswinst op een paar uur miljarden moeten investeren. Wie worden daar eigenlijk beter van? Mensen die vaak zulke afstanden moeten reizen, kunnen beter dichter bij hun werk gaan wonen, of werk dichter bij huis gaan zoeken.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za jun 08, 2013 7:54 pm 
Offline
lid

Geregistreerd: wo okt 10, 2012 5:38 pm
Berichten: 647
Berichten: Intopic
Savage Elve schreef:
Een tijdje terug eens een programma gezien over een bedrijf waar Amerikaanse diesellocomotieven van 40 jaar oud volledig gestript en gerenoveerd werden ... om nog eens 40 jaar mee te gaan.
Feit is wel natuurlijk dat dergelijke locomotieven noch snel, noch energiezuinig zijn, maar duurzaam zijn ze wel.


Bij de aanbesteding van de Fyra is alleen naar geld gekeken en niet naar kwaliteit. Ik heb een artikel gelezen (bron onbekend), waarin stond dat enkele gerenommeerde fabrikanten niet inschreven op het project gewoon om dat er voor het NS bedrag geen goede trein te bouwen was.

_________________
Under construction.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: zo jun 09, 2013 12:01 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19563
Berichten: Intopic
Stennis schreef:
Savage Elve schreef:
Een tijdje terug eens een programma gezien over een bedrijf waar Amerikaanse diesellocomotieven van 40 jaar oud volledig gestript en gerenoveerd werden ... om nog eens 40 jaar mee te gaan.
Feit is wel natuurlijk dat dergelijke locomotieven noch snel, noch energiezuinig zijn, maar duurzaam zijn ze wel.


Bij de aanbesteding van de Fyra is alleen naar geld gekeken en niet naar kwaliteit. Ik heb een artikel gelezen (bron onbekend), waarin stond dat enkele gerenommeerde fabrikanten niet inschreven op het project gewoon om dat er voor het NS bedrag geen goede trein te bouwen was.

Dat is ook het nadeel van Europese aanbesteding, de goeden maken wel een kans maar pas in tweede termijn als het onder de tafel doorgaat, omdat het de eerste keer volledig op een mislukking is uitgedraaid.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: zo jun 09, 2013 10:46 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:01 pm
Berichten: 2963
Berichten: Intopic
Savage Elve schreef:
Een tijdje terug eens een programma gezien over een bedrijf waar Amerikaanse diesellocomotieven van 40 jaar oud volledig gestript en gerenoveerd werden ... om nog eens 40 jaar mee te gaan.
Feit is wel natuurlijk dat dergelijke locomotieven noch snel, noch energiezuinig zijn, maar duurzaam zijn ze wel.


Ex DDR V-100.
Nieuwe dieselmotor en tal van andere verbeteringen en rijden maar!
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

_________________
Laat zien
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling