Het is nu zo apr 05, 2020 8:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: do okt 31, 2013 6:30 pm 
lid

double0dennis schreef:
chapiro schreef:
Nederlander1965 schreef:
Even over de verdiensten van notarissen. Deze zijn nog altijd niet slecht. Nettowinsten van rond de 100.000 euro zijn
voor de gemiddelde notaris nog altijd normaal en velen zitten daar ruim boven. Vooral de notarissen in de grote maatschappen, die zich vooral bezighouden met zakelijke transacties, worden echt steenrijk.
De "eenpitter", die kleinere kantoortjes, moeten het vooral hebben van transporten van woningen, hypotheken en
de zogenaamde "familiepraktijk" (testamenten, huwelijksvoorwaarden etc).
Daar zullen de verdiensten veel lager liggen, omdat de concurrentie op juist díe akten erg groot is.
De overheadkosten zijn voor kleine kantoren ook erg groot, omdat geen enkele notaris zonder een man of 5, 6 personeel kan werken. Daaronder zit altijd een goede en ervaren notarisklerk, die doorgaans forse salarissen verdienen om ze vast te houden.

De minst verdienende op zo'n kantoor is vrijwel altijd de kandidaat-notaris. Soms worden ze afgescheept met het minimumloon en niet zelden blijven ze járen op een modaal salaris zitten. Wie kans ziet om notaris te worden heeft geluk.
Veel kandidaten echter haken af en stromen uit naar andere banen, zoals belastinginspecteur (erfbelasting) of
bij banken of verzekeraars (als estateplanner of afwikkelaar van nalatenschappen).

Ik ben beroepshalve betrokken bij de Kamers van Toezicht en daar neemt het aantal zaken waarin notarissen over de schreef gaan al járen toe. Vooral de oudere notarissen zagen geen kans financieel een stap terug te doen en kwamen financieel in de problemen.
Dat uit zich vaak door geld te "lenen" uit de derdengelden. Een doodzonde in het notariaat, omdat je als notaris met je vingers van het geld van de klanten af moet blijven. Ook wordt vaak gesnoept van de overdrachtsbelasting,die de notaris maandelijks aan
de belastingdienst moet afdragen. Dat zijn vaak grote bedragen en als je dan krap zit, is het een kleine stap om daar iets van te
"lenen". Het aanvullen lukt echter zelden en dan komen ze voor de Kamer van Toezicht voor een pak slaag.

Doorgaans zijn de problemen te wijten aan ordinair "op te grote voet" leven van de notaris. Ik heb al heel wat zaken meegemaakt
waarin het vooral de vrouw van de notaris was die haar luxeleventje niet wilde terugschroeven. Peperdure auto's, een veel te groot huis, riskante privébeleggingen (een notaris mag géén leningen afsluiten, behalve voor zijn eigen woning) en dure vakanties.
Enkele jaren terug stond zo'n notaris weer eens voor de Kamer van Toezicht, omdat hij op veel te ruime voet leefde.
Toen de President van de rechtbank (voorzitter van de Kamer) hem vroeg hoe hij het nu vond om iedere keer op het matje te worden geroepen antwoordde hij : "Ik heb liever 1x per maand ruzie met de Kamer dan iedere dag met mijn vrouw" !
Uiteindelijk heeft de man vrijwillig het beroep van notaris neergelegd.

Ben het grotendeels met je eens. Mijn man en ik komen beiden uit het notariaat.
Er zou een modus moeten worden gevonden om de notaris een inkomen van anderhalf of twee ton salaris te laten verdienen. Daarmee moet de notaris minder kwetsbaar worden en wordt zijn positie meer beveiligd.
.
Wel daaraan gekoppeld strenger toezicht, zodat ook zaken rond de notarissen van der Valk en Slis-Stroom achterwege kunnen blijven.

Notarissen zouden wel wat meer zelfkritiek mogen hebben, zoals b.v. degenen die de afgelopen jaren het bestuur vormden van het notarieel pensioenfonds, ze hebben in het geheel geen verstand van beleggen en hadden het pensioenfonds in der tijd onder moeten brengen bij een professionele verzekeraar.
Dan had er normaal kunnen worden geïndexeerd en had de uitkering niet te hoeven worden verlaagd door onvoldoende dekkingsgraad.

Mvg,

Vanuit een plaatsje waar onlangs nog een notaris uit zijn ambt werd gezet.

De oplossing voor notarissen die sjoemelen zou dus moeten zijn door ze beter te belonen? Als ze maar genoeg geld krijgen om het luxe leventje voort te zetten dan blijven ze wel van de derde gelden rekeningen af. Dat is belachelijk. Een notaris die bewust knoeit met de derde gelden rekening of de afdracht aan de belasting is niet integer. Dergelijke notarissen zouden zonder pardon uit hun ambt gezet moeten worden.

Dat heb ik dan ook geschreven.
Beter lezen s.v.p.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: do okt 31, 2013 7:11 pm 
lid

Joyce schreef:
Er is een notaris die rookworsten gaat verkopen, dat was op radio1.

Dát is humor. :flowers2:

:lolz:

:ok:

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: do okt 31, 2013 7:21 pm 
lid

chapiro schreef:
double0dennis schreef:
chapiro schreef:

Ben het grotendeels met je eens. Mijn man en ik komen beiden uit het notariaat.
Er zou een modus moeten worden gevonden om de notaris een inkomen van anderhalf of twee ton salaris te laten verdienen. Daarmee moet de notaris minder kwetsbaar worden en wordt zijn positie meer beveiligd.
.
Wel daaraan gekoppeld strenger toezicht, zodat ook zaken rond de notarissen van der Valk en Slis-Stroom achterwege kunnen blijven.

Notarissen zouden wel wat meer zelfkritiek mogen hebben, zoals b.v. degenen die de afgelopen jaren het bestuur vormden van het notarieel pensioenfonds, ze hebben in het geheel geen verstand van beleggen en hadden het pensioenfonds in der tijd onder moeten brengen bij een professionele verzekeraar.
Dan had er normaal kunnen worden geïndexeerd en had de uitkering niet te hoeven worden verlaagd door onvoldoende dekkingsgraad.

Mvg,

Vanuit een plaatsje waar onlangs nog een notaris uit zijn ambt werd gezet.

De oplossing voor notarissen die sjoemelen zou dus moeten zijn door ze beter te belonen? Als ze maar genoeg geld krijgen om het luxe leventje voort te zetten dan blijven ze wel van de derde gelden rekeningen af. Dat is belachelijk. Een notaris die bewust knoeit met de derde gelden rekening of de afdracht aan de belasting is niet integer. Dergelijke notarissen zouden zonder pardon uit hun ambt gezet moeten worden.

Dat heb ik dan ook geschreven.
Beter lezen s.v.p.

Wijs maar aan dan voor je mijn leesvaardigheid ter discussie stelt. Ik zie je pleiten voor salarissen die gelijk staan of hoger zijn dan dat van ministers. Want daardoor zou de notaris minder kwetsbaar worden.

Een notaris wordt minder kwetsbaar als hij weet dat hij uit zijn ambt gegooid wordt door te sjoemelen. Daar zijn geen salarissen tot boven de Balkenende norm voor nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: vr nov 01, 2013 1:21 pm 
lid

chapiro schreef:
:eek:

Nederlandse consumenten kunnen in de toekomst ook naar de HEMA wanneer ze een samenlevingscontract of een testament willen laten opstellen. Dat maakte de winkelketen dinsdag bekend bij het introduceren van zijn notarisdienst.

Voor een vaste prijs van 125 euro kunnen zij daar een contract laten opstellen en ondertekenen.

Het opstellen van een akte kan via internet, waarna een conceptversie via e-mail wordt opgestuurd. Consumenten kunnen zelf kiezen welke notaris de akte moet ontvangen. Zij nemen vervolgens contact op met de gekozen notaris om de akte te ondertekenen. Daarna is het document rechtsgeldig.

Bij het bedrag van 125 euro is de btw inbegrepen, net als de kosten voor het ondertekenen bij de notaris en het bewaren van de akte. De notarisdienst is de zoveelste dienst die HEMA buiten het 'traditionele' warenhuisconcept aanbiedt. De winkelketen biedt onder meer ook al verzekeringen en cursussen aan.

Door: Novum

Ben benieuwd welke notariaten zich hebben aangesloten bij de HEMA, dan moeten de zaken toch wel bar slecht gaan.

Een standaard Testament (over & weertje), of een samenlevingscontract, kunnen naar wens van de comparant(en), wel zeker afwijken van het standaardmodel.
Dan heb je toch een notaris nodig om je fatsoenlijk te laten informeren en dan bedoel ik niet via internet.

Stelling: Is dit een goede gang van zaken? Of halen we straks spruitjes bij de Rechtbank?

Haha, schitterend! :luidlachen:

Vandaag tussen 10.00/16.00uur staat twee notarissen, te weten: Pepijn de Vries en Marc Never, in Leiderdorp, rookworsten te verkopen in een marktkraam.
Zij vertegenwoordigen het Notariskantoor Bakker & Neve in Leiderdorp.
De worsten kosten E.1,-- per stuk.

En waarom, omdat de HEMA, ter verontwaardiging van het tweetal, Samenlevingscontracten en Testamenten levert.
Ze betalen nu de HEMA met gelijke munt terug. :ok:

Hun Credo luidt: voor notariële zaken dient men naar de notaris te gaan en niet naar de HEMA.
Notariële zaken zijn geen eenheidsworst.

Ik wens de heren een goede verkoop toe en de burger het besef dat Huwelijkse voorwaarden, Samenlevingscontracten en Testamenten niet op gelijke lijn behoren te staan met de Jip en Janneke rozijntjes.

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: vr nov 01, 2013 2:05 pm 
lid

chapiro schreef:
chapiro schreef:

Nederlandse consumenten kunnen in de toekomst ook naar de HEMA wanneer ze een samenlevingscontract of een testament willen laten opstellen. Dat maakte de winkelketen dinsdag bekend bij het introduceren van zijn notarisdienst.

Voor een vaste prijs van 125 euro kunnen zij daar een contract laten opstellen en ondertekenen.

Het opstellen van een akte kan via internet, waarna een conceptversie via e-mail wordt opgestuurd. Consumenten kunnen zelf kiezen welke notaris de akte moet ontvangen. Zij nemen vervolgens contact op met de gekozen notaris om de akte te ondertekenen. Daarna is het document rechtsgeldig.

Bij het bedrag van 125 euro is de btw inbegrepen, net als de kosten voor het ondertekenen bij de notaris en het bewaren van de akte. De notarisdienst is de zoveelste dienst die HEMA buiten het 'traditionele' warenhuisconcept aanbiedt. De winkelketen biedt onder meer ook al verzekeringen en cursussen aan.

Ben benieuwd welke notariaten zich hebben aangesloten bij de HEMA, dan moeten de zaken toch wel bar slecht gaan.

Een standaard Testament (over & weertje), of een samenlevingscontract, kunnen naar wens van de comparant(en), wel zeker afwijken van het standaardmodel.
Dan heb je toch een notaris nodig om je fatsoenlijk te laten informeren en dan bedoel ik niet via internet.

Stelling: Is dit een goede gang van zaken? Of halen we straks spruitjes bij de Rechtbank?

Vandaag tussen 10.00/16.00uur staat twee notarissen, te weten: Pepijn de Vries en Marc Never, in Leiderdorp, rookworsten te verkopen in een marktkraam.

En waarom, omdat de HEMA, ter verontwaardiging van het tweetal, Samenlevingscontracten en Testamenten levert.

Hun Credo luidt: voor notariële zaken dient men naar de notaris te gaan en niet naar de HEMA.

Ik wens de heren een goede verkoop toe en de burger het besef dat Huwelijkse voorwaarden, Samenlevingscontracten en Testamenten niet op gelijke lijn behoren te staan met de Jip en Janneke rozijntjes.
Voor heel veel mensen is een standaardcontract meer dan voldoende waarom een dure notaris erbij halen. Het dient alleen maar als rechtsbescherming als 1 van de partners komt te overlijden.

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: vr nov 01, 2013 2:27 pm 
lid

da Vinci schreef:
chapiro schreef:
chapiro schreef:

Voor heel veel mensen is een standaardcontract meer dan voldoende waarom een dure notaris erbij halen. Het dient alleen maar als rechtsbescherming als 1 van de partners komt te overlijden.

Ik vind het allemaal prima, gewoon doen......!!Gewoon een standaardje bij de HEMA lekker goedkoop.
Alleen hoop ik niet, voor degenen die zich hierdoor laten verleiden, dat ze na het overlijden van hun partner, niet nog eens extra op hun neus kijken.
Maar dat is een eigen keuze, goedkoop is altijd duurkoop.

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: vr nov 01, 2013 2:37 pm 
lid

Het verschil is, dat de Hema de ontwikkelingskosten verdeeld over een aantal, terwijl notarissen de eenmalige ontwikkelingskosten meermaals in rekening brengen bij verschillende klanten.

De actie van de notarissen slaat dan ook nergens op. Ze imiteren met de verkoop van die worsten de Hema, in plaats dat zij vanuit hun eigen methodiek die worsten verkopen. Ze zouden ze dan nooit voor 1 euro aanbieden, omdat ze iedere klant ook de huur van de marktkraam in rekening zouden brengen. Telkens opnieuw.

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: vr nov 01, 2013 2:37 pm 
lid

Ik gaf al aan dat veel akten standaardgevallen zijn. Dat een testament prima zonder notaris verleden kan worden bewijst het systeem in de landen zonder notariaat, zoals het UK en de USA. Daar kun je zelf testamenten opmaken en er zijn daar genoeg mogelijkheden
het testament goed vast te leggen of te laten bewaren. Je kunt de hulp inroepen van een advocaat of jurist, maar nodig is dat niet.
Overigens kent men in de USA wel notarissen (Notary Public) maar die doet niets anders dan handtekeningen legaliseren en
stukken van een zegel voorzien, om te bewijzen dat ze op die dag bestonden. Authentieke akten maken zoals in ons land kan de
notary niet.

Ook de gemiddelde transport- en hypotheekakte kan zonder notaris. Er zitten wel wat risico's aan : de notaris doet, als hij zijn
werk goed doet, een vooronderzoek (het zgn "rechercheren") en kan dan in het kadaster of voorgaande akte wel eens
problemen ontdekken die van groot belang zijn voor het voorliggende transport.
De vraag is echter of deze kans erg groot is. Ik heb járenlang iedere dag ca 100 notariële akten gecontroleerd (ik was belast met het notarieel toezicht bij de Belastingdienst) en slechts een enkele keer kwam ik akten met problemen tegen. Het betrof dan bovendien vaak nog zaken die ná het transport aan het licht kwamen, lang niet altijd vanuit de notaris.

Je kunt je dus afvragen of ons rechtsverkeer veel risico loopt als bepaalde akten niet meer langs de notaris gaan.
Het systeem in bijvoorbeeld het UK en de USA bewijzen dat het kan, anders zou men daar reeds lang notarissen ingevoerd hebben.

Nog even iets over de verdiensten van het notariaat. Ik heb eens onderzoek gedaan naar de zogenaamde "rekening courant" van notarissen. Dat was de financiële verhouding tussen de notaris en de Belastingdienst.
De notaris houdt bij transporten van onroerende zaken de overdrachtsbelasting die de koper betaalt, in. Deze moest hij
een maand na het transport aan de Belastingdienst afdragen (het systeem is nu veranderd, maar dat terzijde).
Het betekent dus dat de notaris gedurende een maand rente trekt over de derdengelden.
Onderzoek leerde dat dit enorm opliep. De gemiddelde notaris kon op een zeer luxe vakantie door de renteopbrengsten als hij
het geld goed rentedragend wegzette.
Uitspringer was wel een notaris (later afgezet) die een groot kantorencomplex transporteerde, waarover 10 miljoen overdrachts-
belasting verschuldigd was. De notaris rook zijn kans en zette het geld vast op een maanddeposito tegen 5 % rente.
Dit leverde hem ruim 50.000 euro rente op, mede doordat hij ook nog eens 2 weken te laat afdroeg aan de Belastingdienst,
waar toen geen sancties op stonden. Pas na dreigementen mijnerzijds werd het geld overgemaakt, uiteraard zonder rente....

Wat erger was : ik heb dit aangekaart bij de Kamer van Toezicht, die echter eens hun schouders ophaalden en weer aan de slag gingen....Het onderzoek werd niet in dank aanvaard....Even ter toelichting : in de Kamers zitten ook notarissen.....

“Een staat kan zijn dwazen overleven, en zelfs degenen die vervuld zijn van ambitie, maar niet het verraad van binnenuit. Een vijand voor de poorten is minder angstaanjagend, want hij is bekend en draagt zijn vaandels openlijk tegen de stad. De verrader beweegt zich echter vrijelijk te midden van het volk binnen de poorten, zijn sluwe praatjes verspreiden zich ongemerkt door alle steegjes, worden tot in de regeringspaleizen zelf gehoord, want de verrader lijkt geen verrader… Een moordenaar is nog minder te vrezen. De verrader is de drager van de pest.” -Cicero-

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: vr nov 01, 2013 3:25 pm 
lid

Ik maak liever niet mijn testament op via internet en email bij de
Hema, er zijn niet voor niets beroepsgroepen.

Als we dat allemaal gaan loslaten wordt het een grote zooi.

Vandaar mijn complimenten aan de notarissen die worst verkopen,
ik heb het al eerder geschreven in dit draadje.

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: za nov 02, 2013 10:30 am 
lid

Werk(te) jij niet bij een notariskantoor Joyce?

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: za nov 02, 2013 12:13 pm 
lid

mallemeid schreef:
Werk(te) jij niet bij een notariskantoor Joyce?

Ja dat klopt, we hebben dan ook hartelijk gelachen om de ludieke
actie van de rookworsten verkopende notarissen. :)

Sommige zaken moet je overlaten aan beroepsgroepen.
Dan kost het maar wat meer, mensen laten niet zomaar een testament
opmaken.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: za nov 02, 2013 12:17 pm 
lid

Als ik op mijn bedrijf toe kan met standaard kwitanties, dan bestel ik die bij mijn kantoorartikelenleverancier.
Heb ik aangepaste kwitanties nodig, dan laat ik die ontwerpen en drukken. Dat doe ik bij een ander, met de daarvoor benodigde kennis en vaardigheden. Kost ook wat meer, dat wel. Het is maar net wat je nodig hebt!

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: za nov 02, 2013 12:22 pm 
lid

Waarom zou je een heel simpele constructie niet met een simpel (standaard) contract kunnen regelen?

Wanneer ik mezelf/ons als voorbeeld mag nemen: Mijn vriend en ik zijn beide kinderloos en qua leeftijd ga ik geen kind meer krijgen tenzij ik rare dingen ga doen met dokters in Italië (wat ik niet van plan ben).
Qua zekerheid naar elkaar toe is het handig om een testament te hebben zodat de spullenboel die we samen hebben bij wegvallen van de één gewoon voor de ander beschikbaar blijft.

Waarom zou ik daarvoor naar een notaris moeten? Met twee regels zou het kunnen volstaan als dat rechtsgeldig zou zijn.
Ik laat mn zooi na aan hem en omgekeerd is dat ook zo.

Is de situatie complex(er), zijn er kinderen, legaten, eigen bedrijf, of vul maar in. Dan vooral de expert(s) raadplegen.

Profiel  

Bericht nummer:#54  BerichtGeplaatst: di nov 05, 2013 7:54 am 
lid

Volledig mee eens. Het gros van de testamenten en samenlevingscontracten zijn standaard.
In mijn werk als erfrechtspecialist heb ik inmiddels duizenden testamenten gezien. Ik durf wel te zeggen van 90 % daarvan
identiek was. Vooral de ouderlijke boedelverdelingen (art. 4:1176 (oud) BW) en de vruchtgebruiktestamenten komen veel voor.
De eerste zijn niet meer te maken, maar komen nog bij bosjes voor en vallen massaal open.
Het nieuwe erfrecht zoals we dat nu een jaar of 10 hebben zorgt dat het voor grote groepen niet meer nodig is een testament te maken. Voor ongehuwd samenwonenden is het echter een must en kan dat inderdaad heel simpel zijn. Zelfs met kinderen kan dat, omdat
het eenvoudig is stiefkinderen tot erfgenaam te benoemen.

Wie estate planning wenst te doen met legaten, vruchtgebruiken, afwijkende rentes etc is de notaris echter de aangewezen persoon.
Het gaat dan meestal om vermogende mensen, een kleine groep dus op de zeer grote groep die voldoende heeft aan een standaardtestamentje of helemaal geen testament.

“Een staat kan zijn dwazen overleven, en zelfs degenen die vervuld zijn van ambitie, maar niet het verraad van binnenuit. Een vijand voor de poorten is minder angstaanjagend, want hij is bekend en draagt zijn vaandels openlijk tegen de stad. De verrader beweegt zich echter vrijelijk te midden van het volk binnen de poorten, zijn sluwe praatjes verspreiden zich ongemerkt door alle steegjes, worden tot in de regeringspaleizen zelf gehoord, want de verrader lijkt geen verrader… Een moordenaar is nog minder te vrezen. De verrader is de drager van de pest.” -Cicero-

Profiel  

Bericht nummer:#55  BerichtGeplaatst: za feb 08, 2020 12:05 pm 
lid

Door zoeken op HEMA kom je veel ouds tegen :). Uit de oude doos en ik denk dat we deze onderneming daar straks ook in kunnen plaatsen, want wat een geploeter om te overleven. Krijg er medelijden mee.

Ook met een verandering van de naam moorkop in chocoladebol gaat geen extra klanten trekken.

Misschien kunnen ze dit recept nog proberen in deze strijd, de ingrediënten kan de Jumbo wel leveren :
(Hallo Hema! Eerste Jumbo's verkopen sokken en pannen van de Hema
https://www.ad.nl/economie/hallo-hema-e ... ~a4840df4/)

Recept: Moros y Cristianos
https://www.espanje.nl/recept-moros-y-cristianos/

Wat eten we vandaag? Moren en christenen. Het klinkt misschien wat vreemd, maar in het Spaans is ‘Moros y Cristianos’ wel degelijk een recept, dat verwijst naar de strijd tussen de moren en de christenen op het Iberisch schiereiland. Je kunt er eindeloos mee variëren, of dit basisrecept als bijgerecht opdienen.

MOROS Y CRISTIANOS ESTILO CUBANO
https://www.youtube.com/watch?v=ni8caneHNGw

Profiel  

Bericht nummer:#56  BerichtGeplaatst: za feb 08, 2020 1:10 pm 
lid

bschuit schreef:
Weer een respectabel beroep 'down the drain'

Dat klopt. Beroepshalve heb ik inmiddels een aantal van deze 'HEMA-akten' gepasseerd en mijn ervaringen zijn niet echt positief. De akten zijn niet om aan te zien en vanwege de ogenschijnlijk eenvoudige taal juist onnavolgbaar. Ook kunnen vraagtekens worden gezet bij de zogenoemde belering van cliënten. Denk hierbij aan het nut en - dikwijls - de noodzaak tot het opstellen van testamenten voor samenwoners die via de HEMA een samenlevingsovereenkomst aangaan. Zijn zij daarop gewezen? Ervaring leert mij dat daarvan niet of nauwelijks sprake is. En aangezien deze akten tegen afbraakprijzen worden aangeboden en daarvan nog een deel moet worden afgestaan, kan de notaris zichzelf of diens waarnemer eigenlijk niet de tijd gunnen om cliënten alsnog daarover te informeren. Het gebeurt trouwens ook dat menig cliënt daar ook niet op zit te wachten; het is toch alleen maar een handtekening zetten? En later is het leiden in last, omdat het één en ander onvoldoende is geregeld. Uiteraard heeft de notaris het dan gedaan, want 'alles was toch geregeld'? Nee mensen, ook bij de notaris geldt: goedkoop is duurkoop.

Heeft de zogenoemde notarisservice van dan alleen maar nadelen? Nee, mensen die anders met alle risico's van dien en ter besparing van een paar centen zouden blijven stilzitten, maken nu wel de gang naar de notaris. Maar deze notarisservice schept verwachtingen die niet waar gemaakt kunnen worden en sommigen doen bevestigen in hun waanidee dat de notaris alleen hoeft te knippen en te plakken.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#57  BerichtGeplaatst: za feb 08, 2020 1:53 pm 
lid

Notarissen zijn doorgaans niet goedkoop.
Klopt dat een goede notaris (er zijn uiteraard ook slechte), voor dat geld wel veel informatie geven en de specifieke situatie in de gaten houdt. Maar als een situatie wijzigt, moet er weer geld op tafel worden gelegd, als je overeenkomsten e.d. actueel wilt houden voor het geval dat...

Ik ben dan ook niet zo blij met die lopende band notarissen.

Veel zou schelen als wetgeving duidelijker was en meer bij wet geregeld zou worden zonder vaagheden. Veel mensen hebben dan geen notaris nodig en indien toch, kan dat veel beperkter en goedkoper.

Maar ja, duidelijke wetgeving, daar zijn onze politici niet zo van. En een uitleg van een wet geven ze al helemaal niet.

Profiel  

Bericht nummer:#58  BerichtGeplaatst: za feb 08, 2020 2:42 pm 
lid

Of een wijziging van bijvoorbeeld samenlevingsovereenkomsten, huwelijksvoorwaarden of testamenten nodig zijn, hangt af van uiteenlopende feiten en omstandigheden. Een integere notaris vertelt zijn cliënten ook wanneer een wijziging al dan niet pur sec nodig is of wijst cliënten op alternatieven, die ook zonder notariële tussenkomst kunnen worden geregeld. Onlangs had ondergetekende samenwoners op leeftijd met elk kinderen uit een eerdere relatie. Zij wensten in verband met een toekomstig overlijden het één en ander nader te regelen zowel ter verzorging van de langstlevende als ter bescherming van het vermogen ten behoeve van de eigen kinderen. Op grond van het nieuwe doch niet bepaald eenvoudiger geworden huwelijksgoederenrecht en gezien de gevoeligheden danwel het ontbreken daarvan, was het advies om een notarieel samenlevingscontract te verruilen met een geregistreerd partnerschap, gevolgd door het opstellen van testamenten. Daarmee boorde ondergetekende zijn werkgever een extra akte door de neus, maar ze zullen in de toekomst absoluut terugkeren. En dat terwijl het één en ander via het internet goedkoper kan worden geregeld.

De gang naar de notaris is eigenlijk nooit ingegeven door de kwaliteit van wetgeving. Men maakt de gang naar de notaris vanwege de - terechte - wettelijke vormvereiste van bepaalde akten maar ook omdat zowel de samenleving als de notariële praktijk niet stilstaan. Op gebied van bijvoorbeeld het familierecht zijn in de afgelopen decennia en bovenal sedert de invoering van het nieuwe erfrecht de mogelijkheid, inzichten en maatschappelijke behoeften danig veranderd.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]