Het is nu do apr 02, 2020 6:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#121  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 1:04 am 
lid

portman schreef:
Jess schreef:
portman schreef:

Oooooo Dan is het goed...... :wacko:

Zéér begrijpelijk vind ik het (en vele met mij).
En ook in dit verhaal gaat de rechter bepalen welke straf de pedoseksueel moet ondergaan.

Uiueraard! Ben ook benieuwd naar de straf voor de gewelddadige vader..... :rolleyes:

De vader wordt niet vervolgd.

Profiel  

Bericht nummer:#122  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 1:06 am 
lid

Jess schreef:
portman schreef:
Jess schreef:

Zéér begrijpelijk vind ik het (en vele met mij).
En ook in dit verhaal gaat de rechter bepalen welke straf de pedoseksueel moet ondergaan.

Uiueraard! Ben ook benieuwd naar de straf voor de gewelddadige vader..... :rolleyes:

Tja..... Het achterlijke Amerikaanse rechtssysteem hè.... Maar ja...Wie ben ik om daar wat van te zeggen natuurlijk..... :evendenken:

Profiel  

Bericht nummer:#123  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 1:09 am 
lid

portman schreef:
Jess schreef:
portman schreef:

Tja..... Het achterlijke Amerikaanse rechtssysteem hè.... Maar ja...Wie ben ik om daar wat van te zeggen natuurlijk..... :evendenken:

Als er aanleiding was geweest om deze man te vervolgen was dat zeker wel gebeurd. Het OM ziet daar blijkbaar geen reden toe.
Is ons rechtssysyteem ook achterlijk dan? Want ook hier wordt soms niet tot vervolging overgegaan.

Profiel  

Bericht nummer:#124  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 1:11 am 
lid

Jess schreef:
portman schreef:
Jess schreef:

Als er aanleiding was geweest om deze man te vervolgen was dat zeker wel gebeurd. Het OM ziet daar blijkbaar geen reden toe.
Is ons rechtssysyteem ook achterlijk dan? Want ook hier wordt soms niet tot vervolging overgegaan.

Nee, ons rechtssysteem is niet achterlijk. Ik weet pertinent zeker dat die vader hier vervolgd zou worden. Zeer terecht natuurlijk.

Profiel  

Bericht nummer:#125  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 1:12 am 
lid

portman schreef:
Jess schreef:
portman schreef:

Nee, ons rechtssysteem is niet achterlijk. Ik weet pertinent zeker dat die vader hier vervolgd zou worden. Zeer terecht natuurlijk.

En waarom weet jij dat zo zeker?

Profiel  

Bericht nummer:#126  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 1:14 am 
lid

portman schreef:
Jess schreef:
portman schreef:

Vreemd: net was je het nog met me eens toen ik ontoerekeningsvatbaarheid en verzachtende omstandigheden inbracht.... :hum:

Profiel  

Bericht nummer:#127  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 1:20 am 
lid

HvR schreef:
portman schreef:
Jess schreef:

Vreemd: net was je het nog met me eens toen ik ontoerekeningsvatbaarheid en verzachtende omstandigheden inbracht.... :hum:

Als ik schrijf dat "het cirkeltje weer rond is" bedoel ik ECHT niet dat ik het met je eens ben maar dat we weer terug bij af zijn...... :foei:

Profiel  

Bericht nummer:#128  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 5:49 am 
lid

Martin59 schreef:
portman schreef:
Martin59 schreef:
Grote woede ... dat was dus inderdaad de reactie van de vader. Ik bedoelde met 'reactie' natuurlijk wat hij op het moment dat hij die buurjongen met zijn zoon aantrof had moeten doen. Die buurjongen vriendelijk doch dringend moeten vragen verzoeken of hij wilde stoppen met wat hij bezig was?

Precies, je bent geen rechter, maar TOCH weet je dat deze vader 'verpleegd' moet worden omdat hij buitenzinnen heeft gereageerd, waarbij je helemaal vergeet wat de AANLEIDING was voor die reactie. Naar alle waarschijnlijkheid WILDE die vader helemaal niet 'reageren', maar hij werd daar door de situatie toe gedwongen! Je moet namelijk vooral niet vergeten dat de DADER de keuze had, NIET de vader.

Nee, ik ben geen rechter en ik neem aan jij ook niet. Ik ben ook geen dokter en ik neem aan jij ook niet. Maar ik weet bijna zeker dat jij ook vindt dat mensen die buitenzinnig van woede een ander mens total loss slaan behandeld moeten worden. Alleen maakt het voor mij geen verschil of die buitenzinnigheid nou veroorzaakt wordt door een pedo die iemands kind heeft onteerd of door een of andere idioot die iemand 'zomaar' halfdood slaat.
Dan verschillen we fundamenteel van mening. De aanleiding maakt precies het verschil. De vader heeft m.i. volkomen menselijk gereageerd en kan daarom nergens voor gestrafd worden.
Maar daarom is er wel sprake van mishandeling. Of zeg jij dat iemand die zelf jarenlang sexueel misbruikt is, helemaal niet bestraft moet worden als deze iemand anders ook sexueel misbruikt? Geweld is geweld alleen kan er wel ruimte zijn voor verzachtende omstandigheden. Daarnaast is het ook belangrijk of die vader die jongen enkel een forse dreun heeft gegeven of gewoon willens en wetens heeft afgetuigd. Begrijpelijk als de rechter in het laatste rekening houdt met de strafmaat van de deliquent, want hij is al gestraft.

Profiel  

Bericht nummer:#129  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 10:41 am 
lid

Biertje schreef:
Maar daarom is er wel sprake van mishandeling. Of zeg jij dat iemand die zelf jarenlang sexueel misbruikt is, helemaal niet bestraft moet worden als deze iemand anders ook sexueel misbruikt? Geweld is geweld alleen kan er wel ruimte zijn voor verzachtende omstandigheden. Daarnaast is het ook belangrijk of die vader die jongen enkel een forse dreun heeft gegeven of gewoon willens en wetens heeft afgetuigd. Begrijpelijk als de rechter in het laatste rekening houdt met de strafmaat van de deliquent, want hij is al gestraft.
Even los van de exacte betekenis van 'mishandeling' ... het absurde aan de hele situatie is dat de VADER hier als grote boosdoener wordt aangemerkt, terwijl de dader de werkelijke boosdoener is. HIJ was degene die de mishandeling heeft uitgelokt.

Let ook even op de woordkeuze in een vorige reactie. Niet 'verkrachten', maar 'onteren'. Een (hopelijk onbewuste) poging om de werkelijke misdaad af te zwakken.

Ik ben er niet bij geweest, maar in gevallen waar de dader schade oploopt als gevolg van zijn eigen misdragingen, geef ik de verdedigende partij erg veel voordeel van de twijfel. Vader heeft, wat mij betreft, gereageerd zoals een ouder moet reageren als iemand van zijn gezin iets wordt aangedaan. Zo'n reactie is in mijn ogen volkomen 'natuurlijk', letterlijk en natuurlijk.

Anders gezegd: de dader heeft met het ontkennen van de rechten van het slachtoffer ook zijn eigen rechten (i.i.g. op dát moment) volkomen verspeeld.

Jouw vergelijk (iemand die zelf jarenlang sexueel misbruikt is, helemaal niet bestraft moet worden als deze iemand anders ook sexueel misbruikt) is van een heel andere orde. Het gaat hier om een dader die een reactie uitlokt en een vader die zijn zoon verdedigt tegen die dader, NIET om een slachtoffer die iemand anders slachtoffer maakt.

René Descartes

Profiel  

Bericht nummer:#130  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 10:54 am 
lid

portman schreef:
Inderdaad verschillen wij daarin fundamenteel. NIEMAND, echt NIEMAND, heeft het recht, om wat voor redenen dan ook iemand total loss te slaan. Het is in onze rechtsstaat wel toegestaan zichzelf te verdedigen op het moment dat men wordt aangevallen of bij het heterdaad betrappen bij een inbraak als de inbreker agressief is.
In een rechtsstaat bepaalt nog altijd de rechter wat de straf moet zijn van een pedoseksueel die een kind heeft misbruikt.
Nee, dat recht heeft niemand ... tenzij iemand anders dat noodzakelijk maakt. Je weet wel "NOOD BREEKT WET".

En ja, in gevalen als deze is (een van) de ouder(s) de aangewezen persoon om minderjarige kinderen te verdedigen ... 'zichzelf verdedigen' moet je in dit geval meer zien als 'gezin' dan als individueel persoon. Als iemand aan mijn vrouw of kinderen komt, dan voel ik mij (in ieder geval MOREEL) gemachtigd, nee, zelfs VERPLICHT om daar in op te treden. Dat ik misschien minder maat zou houden dan dat jij ACHTERAF noodzakelijk zou vinden, dat is dan jammer, maar dát is gewoon het risico dat de DADER neemt. Het is namelijk de DADER die de keuze heeft gemaakt, het is de DADER die alle tijd heeft (gehad) om na te denken, te overwegen, etc. Het is de DADER die het slachtoffer DWINGT te reageren. In dit geval de VERTEGENWOORDIGER van het kind.

René Descartes

Profiel  

Bericht nummer:#131  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 11:04 am 
lid

portman schreef:
Wat heeft de vader misdaan? Hij is opgekomen voor z'n zoon. Dat HOORT hij ook te doen, dat is zijn TAAK, zijn PRIMAIRE taak als ouder!! Daar kán je hem niet voor straffen. En dat hij, achteraf gezien, sterker heeft gereageerd dan misschien nodig was, dat is makkelijk 'achteraf' geklets.

Besef je wel dat ALS je de vader op enigerlei wijze zou vervolgen, je dat hele gezin NOG een keertje straft? Dat de schade die de zoon heeft opgelopen nog een keertje wordt verergerd met een mogelijk schuldgevoel dat HIJ de oorzaak is dat z'n vader bestraft wordt? [understament]Hij zal zich al niet al te gelukkig voelen dat hij er (waarschijnlijk uit gevoel van schaaamte) niet eerder melding van heeft gemaakt,[/understatment] maar jij zou daar nog gerust een schepje bovenop doen vanuit een (m.i. verwrongen) 'moreel' besef!?!

René Descartes

Profiel  

Bericht nummer:#132  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 2:49 pm 
lid

Martin59 schreef:
portman schreef:
Wat heeft de vader misdaan? Hij is opgekomen voor z'n zoon. Dat HOORT hij ook te doen, dat is zijn TAAK, zijn PRIMAIRE taak als ouder!! Daar kán je hem niet voor straffen. En dat hij, achteraf gezien, sterker heeft gereageerd dan misschien nodig was, dat is makkelijk 'achteraf' geklets.

Besef je wel dat ALS je de vader op enigerlei wijze zou vervolgen, je dat hele gezin NOG een keertje straft? Dat de schade die de zoon heeft opgelopen nog een keertje wordt verergerd met een mogelijk schuldgevoel dat HIJ de oorzaak is dat z'n vader bestraft wordt? [understament]Hij zal zich al niet al te gelukkig voelen dat hij er (waarschijnlijk uit gevoel van schaaamte) niet eerder melding van heeft gemaakt,[/understatment] maar jij zou daar nog gerust een schepje bovenop doen vanuit een (m.i. verwrongen) 'moreel' besef!?!

Een vader die een verkrachter van zijn kind niet halfdood slaat als hij hem op heterdaad betrapt is het vaderschap niet waard.

Profiel  

Bericht nummer:#133  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 2:59 pm 
Dat kind heeft een trauma opgelopen waar het zijn hele leven mee van doen zal hebben. Ik vind dat de vader de dader niet echt overdreven hard heeft aangepakt. Het had nog erger kunnen aflopen. Ik heb geen medelijden met mensen die kleine kinderen verkrachten. Wat mij betreft wordt de dader nog vele malen op een dergelijke manier mishandeld.

Bericht nummer:#134  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 3:08 pm 
lid

Ik ben klaar met dit achterlijke draadje.

Profiel  

Bericht nummer:#135  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 3:10 pm 
lid

:bye:

Profiel  

Bericht nummer:#136  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 3:12 pm 
portman schreef:

Het is een achterlijk onderwerp. Eigenlijk wil je niet weten dat zich zoiets heeft afgespeeld.

Bericht nummer:#137  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 3:23 pm 
lid

Gerard_Len schreef:
portman schreef:

Het is een achterlijk onderwerp. Eigenlijk wil je niet weten dat zich zoiets heeft afgespeeld.

U hebt volkomen gelijk. Maar ik blijf toch maar weg...

Profiel  

Bericht nummer:#138  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 3:26 pm 
lid

Martin59 schreef:
portman schreef:
Inderdaad verschillen wij daarin fundamenteel. NIEMAND, echt NIEMAND, heeft het recht, om wat voor redenen dan ook iemand total loss te slaan. Het is in onze rechtsstaat wel toegestaan zichzelf te verdedigen op het moment dat men wordt aangevallen of bij het heterdaad betrappen bij een inbraak als de inbreker agressief is.
In een rechtsstaat bepaalt nog altijd de rechter wat de straf moet zijn van een pedoseksueel die een kind heeft misbruikt.
Nee, dat recht heeft niemand ... tenzij iemand anders dat noodzakelijk maakt. Je weet wel "NOOD BREEKT WET".

En ja, in gevalen als deze is (een van) de ouder(s) de aangewezen persoon om minderjarige kinderen te verdedigen ... 'zichzelf verdedigen' moet je in dit geval meer zien als 'gezin' dan als individueel persoon. Als iemand aan mijn vrouw of kinderen komt, dan voel ik mij (in ieder geval MOREEL) gemachtigd, nee, zelfs VERPLICHT om daar in op te treden. Dat ik misschien minder maat zou houden dan dat jij ACHTERAF noodzakelijk zou vinden, dat is dan jammer, maar dát is gewoon het risico dat de DADER neemt. Het is namelijk de DADER die de keuze heeft gemaakt, het is de DADER die alle tijd heeft (gehad) om na te denken, te overwegen, etc. Het is de DADER die het slachtoffer DWINGT te reageren. In dit geval de VERTEGENWOORDIGER van het kind.

Het gaat hier natuurlijk niet om verdediging of gepast geweld.
Die vader heeft die buurjongen compleet tot poeier geslagen. Ik ben er minder boos om dan Portman en voor mij hoeft het allemaal niet op de spits gedreven worden door hem voor de rechter te slepen, maar feit blijft wel dat hij het verdedigingsstadium zo'n klap of tien gepasseerd is geweest.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#139  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 3:28 pm 
De dader heeft de ellende over zichzelf afgeroepen. Hij is geen slachtoffer, maar de foute partij.

Bericht nummer:#140  BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2014 4:00 pm 
lid

portman schreef:
Aha. Bleek het toch even te moeilijk om je te beseffen dat je niet alleen de vader zou straffen, maar óók die zoon (en de rest van het gezin)?

René Descartes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]