Het is nu wo okt 17, 2018 12:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 11:48 am 
lid

Nou, meneer Wilders heeft weer eens een lumineus idee bedacht. Nu wil hij bij wet laten vastleggen dat Sinterklaasliedjes niet meer mogen veranderen, en dat Piet alleen zwart mag zijn.... :wacko:

Het is zijn bedoeling dat geen enkele overheid meer een vergunning mag afgeven voor een sinterklaasfeest waar sinterklaasliedjes worden gezongen die anders zijn dan goedgekeurde teksten, of waar de knecht van sinterklaas een ander kleurtje dan zwart heeft.

Blijkbaar begrijpt meneer Wilders niet zo goed dat culturele tradities (zoals het sinterklaasfeest) levende zaken zijn die continu aan allerlei veranderingen onderhevig zijn. Ook lijkt hij zich niet te beseffen dat het star vastleggen van dergelijke tradities in wetgeving meestal het definitieve einde aankondigt van de traditie die zo nodig in een keurslijf moet worden vastgelegd.

Stelling 1: Het sinterklaasfeest is (net als alle andere culturele tradities) een levend gegeven dat zich altijd zal aanpassen aan de tijdsgeest, en moet vooral niet star bij wet worden vastgelegd.

Stelling 2: Meneer Wilders en de PVV proberen hiermee structureel te bepalen welke culturele uitingen toegestaan zijn in Nederland, en treden daarmee op onaanvaardbare wijze in het privéleven van alle inwoners van dit land; De essentie van dit onzalige plan is hetzelfde als de essentie van de cultuurkamer die de nazi's ook in Nederland hebben ingevoerd, waarmee de overheid kon bepalen welke culturele uitingen toegestaan waren, en welke niet.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 11:54 am 
lid

Het zal mij verbazen als deze wet het haalt.

Ik vind het alleen maar vermakelijk, alleen al de opmerking dat Martin Bosma een heel weekend aan dit wetsvoorstel heeft zitten schrijven doet mij hard lachen. Zonde van zijn tijd.

http://www.lecfcm.fr/?p=2694

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:30 pm 
lid

Soro schreef:
Het zal mij verbazen als deze wet het haalt.

Ik vind het alleen maar vermakelijk, alleen al de opmerking dat Martin Bosma een heel weekend aan dit wetsvoorstel heeft zitten schrijven doet mij hard lachen. Zonde van zijn tijd.

Oh, het is een volkomen absurd wetsvoorstel, dat geen enkele kans maakt natuurlijk.
En dat Bosma er "een heel weekend" aan heeft zitten schrijven, illustreert vooral hoe ongelooflijk slecht doordacht het allemaal is.

Nee, dit hele idee laat zien hoe wanhopig Wilders' is om weer eens headlines te halen zien. Net als het z'n tomeloze machtswellust en z'n voorliefde voor het van bovenaf reguleren van privé-aangelegenheden laat zien.

Maar dat betekent niet dat het lanceren van dit idee een insignificante gebeurtenis is!

Want blijkbaar verwacht men bij de PVV hiermee stemmen te kunnen winnen (c.q. behouden).
En overwegende dat meneer Wilders het voor elkaar weet te krijgen om een substantiële minderheid van het electoraat klakkeloos zijn ideeën te laten overnemen/ondersteunen, kun je voorspellen dat een mondige groep kiezers fanatiek zal gaan pleiten voor een plan als dit, en bereid zal zijn om veel verdergaande overheidsbemoeienis met culturele uitingen te gaan goedpraten.

En dat gegeven zal weer een gevaarlijke invloed kunnen uitoefenen op de publieke opinie, die daardoor wel eens zou kunnen gaan opschuiven in de richting van verregaande overheidsbemoeienis met cultuur- en andere uitingen; oftewel het cultuurkamer-concept.

Nee, het is niet het eventuele aannemen van dit voorstel waarin het gevaar schuilt. Want dat zal toch niet gebeuren.
Het is het poneren door een volksmenner als Wilders waarin het gevaar schuilt!

:evendenken:

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:31 pm 
lid

Stelling 2: Meneer Wilders en de PVV proberen hiermee structureel te bepalen welke culturele uitingen toegestaan zijn in Nederland, en treden daarmee op onaanvaardbare wijze in het privéleven van alle inwoners van dit land; De essentie van dit onzalige plan is hetzelfde als de essentie van de cultuurkamer die de nazi's ook in Nederland hebben ingevoerd, waarmee de overheid kon bepalen welke culturele uitingen toegestaan waren, en welke niet.

Wilders heeft het in Zuid-Limburg ook voor elkaar gekregen. Het Symfonie-orkest moest fuseren, zodat de Limburgse cultuur van fanfares en blaasorkesten vol gesubsidieerd konden worden: Kultur !

Ook des Kulturkammers is zijn boodschap voor de Bühne, omdat de zaak nog onder de rechter is en hij een consensus binnen de VNG overruled om de beslisssing aan de burgemeester = gemeenteraad over te laten. Amsterdam is Tjietsterkstradeel niet.

Maar het toppunt is het feit dat hij een mogelijke verandering afschiet voordat de scholen er op in kunnen spelen. Want welke verandering dan ook komt ten laste van negroïde mensen: als Piet mogen ze geen knecht spelen voor Sinterklaas en als zwarte mogen ze niet wit geschminkt worden. En dat allemaal op een leeftijd waar ze de schoot van Sinterklaas al eng vinden.

Zijn hele voorstel mist de maatschappelijke werkelijkheid, maar hij zal een nieuwe doelgroep aan het aanboren zijn: zwarten. Onder het mom dat wij blanken onze cultuur zullen verliezen.

Het zal hem allemaal niet lukken: blank noch zwart zal zich de (pinda)kaas van het brood laten eten.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:33 pm 
lid

Het komt voor mij op hetzelfde neer als het verbieden van Zwarte Piet, waar een deel van de tegenstanders op aan dringt. ZP verbieden of ZP verplichten, het gaat helemaal nergens over. :wacko:

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:40 pm 
lid

Ik ben het in deze met beide stellingen van Yutte eens.

Juist door zo'n gevoelig onderwerp te nemen, plaveit hij het pad voor verdergaande staatsbemoeienis met cultuur. Ook als het wetsvoorstel geen meerderheid haalt, wat nog wel eens kiele kiele zou kunnen worden. Juist omdat het onderwerp bij velen gevoelig ligt en er verkiezingen aanstaande zijn, zullen meer partijen zieltjes willen paaien.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:40 pm 
lid

Ja lachen, de Slag om Zwarte Piet 2014 is stevig ingeluid, deze week !

Geen bezwaar trouwens dat Martin Bosma zich bezig houdt met zwarte piet. Hou je die man ook van de straat :P liever dat hij zich druk maakt om het sinterklaasfeest, dan om bijv. Syrische vluchtelingen.

Ik sluit me verder aan bij Roos (nu nog :gniffel: )

Wel grappig om te zien, dat dezelfde bezwaren die in de OP zijn genoemd, óók de bezwaren waren, die de PVV-aanhang had tegen de discussies van de afgelopen jaren: Nederlandse cultuur moest toch vrij zijn en van het Nederlandse (=witte) volk ? dus waar bemoeien de rechter en Quincy Gario zich mee ! nu begint Wilders ineens zelf over cultuurbreidel: bedrijven en gemeentes die niet wensen mee te doen aan zwarte piet, worden volgens zijn wetsvoorstel gedwongen, Piet als zwart en knecht te handhaven ! Het voorstanders-argument van vrije cultuur kan dus in de komende discussie door de plee worden gespoeld.. want wanneer ze nu beginnen te piepen dat de overheid zich niet mag bemoeien met de inhoud van een kinderfeest, kan voorgehouden worden dat Wilders zelf een wet wil maken.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Laatst bijgewerkt door Einstein op ma sep 15, 2014 12:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:41 pm 
lid

Eigenlijk ben ik het onderwerp sowieso al zat, en de pepernoten liggen nog maar net (vroegtijdig) in de winkel ...

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:43 pm 
lid

Vandaar binnen 10 minuten 2 bijdragen.. :P ik was nog niet eens klaar :P

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:45 pm 
lid

Ach, ik dacht laat ik nog een paar pepernoten gooien, voordat ik het bijltje (de roe) er bij neer gooi wat dit onderwerp betreft ;)

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:46 pm 
Maar het onderwerp ligt wel weer op tafel en de belachelijkheid van het rozePieten gezeur wordt weer aan de kaak gesteld.

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:47 pm 
lid

Yutte heeft hier terecht een apart draadje van gemaakt.

Dit gaat niet meer om de vraag of Zwarte Piet racistisch is of niet, dit gaat om staatsbemoeienis met volkscultuur. Oftewel het onderwerpen van cultuur aan de staat. En dat is een levensgevaarlijke ontwikkeling, welke veel verder reikt dan een sinterklaas of piet.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:52 pm 
lid

Floortje schreef:

Wilders heeft het in Zuid-Limburg ook voor elkaar gekregen. Het Symfonie-orkest moest fuseren, zodat de Limburgse cultuur van fanfares en blaasorkesten vol gesubsidieerd konden worden: Kultur !

Ook des Kulturkammers is zijn boodschap voor de Bühne, omdat de zaak nog onder de rechter is en hij een consensus binnen de VNG overruled om de beslisssing aan de burgemeester = gemeenteraad over te laten. Amsterdam is Tjietsterkstradeel niet.

Maar het toppunt is het feit dat hij een mogelijke verandering afschiet voordat de scholen er op in kunnen spelen. Want welke verandering dan ook komt ten laste van negroïde mensen: als Piet mogen ze geen knecht spelen voor Sinterklaas en als zwarte mogen ze niet wit geschminkt worden. En dat allemaal op een leeftijd waar ze de schoot van Sinterklaas al eng vinden.

Zijn hele voorstel mist de maatschappelijke werkelijkheid, maar hij zal een nieuwe doelgroep aan het aanboren zijn: zwarten. Onder het mom dat wij blanken onze cultuur zullen verliezen.

Het zal hem allemaal niet lukken: blank noch zwart zal zich de (pinda)kaas van het brood laten eten.

Ik heb niet de indruk dat hij een nieuwe doelgroep probeert aan te boren. Eerder heb ik de indruk dat hij de (al levende) angst en frustratie onder z'n achterban nog verder wil aanwakkeren en opstoken.
Door te focussen op het onderwerp Zwarte Piet geeft hij mensen de mogelijkheid om vaak onbestemde angstgevoelens (samenhangend met o.m. de mondiale veiligheidssituatie) te projecteren op een situatie in hun eigen huiskamer; Met de oproep om bij wet het sinterklaasfeest "te beschermen", geeft hij mensen aanleiding om te stellen dat het hele feest bedreigd wordt, hetgeen hoogst conveniënt bevestigt dat "de Nederlandse cultuur" bedreigd zou worden.

En het sinterklaasfeest is daarvoor een dankbaar onderwerp, omdat het "een kinderfeestje" betreft, en aldus het beschermen er van altijd op een bepaalde basis aan sympathie kan rekenen. Ook als er geen reële bedreiging tegen dat feest aanwezig is.

Want, zoals ik al eerder stelde, is het sinterklaasfeest altijd aan verandering onderhevig geweest, en zal een verandering van Zwarte Piet in bijvoorbeeld een Gekleurde Piet natuurlijk op geen enkele manier het plezier van enig kind in het sinterklaasfeest verpesten (en zeker niet op langere termijn), laat staan het einde van dat feest inluiden.

Wat wél een serieuze bedreiging voor het sinterklaasfeest zou vormen (en zeker op middellange termijn), is het bij wet vastleggen van bepaalde elementen van dat feest!

:yes:

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:56 pm 
lid

Raya schreef:
Yutte heeft hier terecht een apart draadje van gemaakt.

Dit gaat niet meer om de vraag of Zwarte Piet racistisch is of niet, dit gaat om staatsbemoeienis met volkscultuur. Oftewel het onderwerpen van cultuur aan de staat. En dat is een levensgevaarlijke ontwikkeling, welke veel verder reikt dan een sinterklaas of piet.

Ik snap de timing wel. Deze week barsten de Kamerdebatten los over de WMO en de zorg. Wilders heeft weinig zin in het jonglleren op tig draden tegelijk. En zijn aanhang is er volop in betrokken, dus hij moest iets verzinnen om de krantenkoppen te halen. En verder eens met je reactie op deze stelling. Hij gaat inderdaad niet over de kleur van Zwarte Piet.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:58 pm 
lid

Nou.. ik heb wel een paar een urgente wijzigingen in een bepaalde liedtekst.. tijd dat we e.e.a. moderniseren en actualiseren,

"Zie ginds komt de ferry
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons de paashaas
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt hij vrolijk
het dek op en neer,
hoe waaien de wimpels
al heen en al weer.

Zijn band staat te raggen
en zingt ons reeds toe:
Wie stoer is mag gamen;
wie lui is is moe!
Oh, coole Sint Nicolaas
kom ook eens bij mij
en rijd toch niet stilletjes
ons flatje voorbij!"

Laatst bijgewerkt door Einstein op ma sep 15, 2014 12:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 12:59 pm 
lid

Yutte Brøtbørda schreef:
Floortje schreef:

Ik heb niet de indruk dat hij een nieuwe doelgroep probeert aan te boren. Eerder heb ik de indruk dat hij de (al levende) angst en frustratie onder z'n achterban nog verder wil aanwakkeren en opstoken.
Door te focussen op het onderwerp Zwarte Piet geeft hij mensen de mogelijkheid om vaak onbestemde angstgevoelens (samenhangend met o.m. de mondiale veiligheidssituatie) te projecteren op een situatie in hun eigen huiskamer; Met de oproep om bij wet het sinterklaasfeest "te beschermen", geeft hij mensen aanleiding om te stellen dat het hele feest bedreigd wordt, hetgeen hoogst conveniënt bevestigt dat "de Nederlandse cultuur" bedreigd zou worden.

En het sinterklaasfeest is daarvoor een dankbaar onderwerp, omdat het "een kinderfeestje" betreft, en aldus het beschermen er van altijd op een bepaalde basis aan sympathie kan rekenen. Ook als er geen reële bedreiging tegen dat feest aanwezig is.

Want, zoals ik al eerder stelde, is het sinterklaasfeest altijd aan verandering onderhevig geweest, en zal een verandering van Zwarte Piet in bijvoorbeeld een Gekleurde Piet natuurlijk op geen enkele manier het plezier van enig kind in het sinterklaasfeest verpesten (en zeker niet op langere termijn), laat staan het einde van dat feest inluiden.

Wat wél een serieuze bedreiging voor het sinterklaasfeest zou vormen (en zeker op middellange termijn), is het bij wet vastleggen van bepaalde elementen van dat feest!

:yes:

Hierin ligt mijn grootste bezwaar: laat het over aan de (deel)gemeenteraden en zeker niet aan de centrale overheid. Alsof ook maar één politieke partij hier een rol in zou kunnen spelen.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 1:03 pm 
lid

Einstein schreef:
Ja lachen, de Slag om Zwarte Piet 2014 is stevig ingeluid, deze week !

Geen bezwaar trouwens dat Martin Bosma zich bezig houdt met zwarte piet. Hou je die man ook van de straat :P liever dat hij zich druk maakt om het sinterklaasfeest, dan om bijv. Syrische vluchtelingen.

Ik sluit me verder aan bij Roos (nu nog :gniffel: )

Wel grappig om te zien, dat dezelfde bezwaren die in de OP zijn genoemd, óók de bezwaren waren, die de PVV-aanhang had tegen de discussies van de afgelopen jaren: Nederlandse cultuur moest toch vrij zijn en van het Nederlandse (=witte) volk ? dus waar bemoeien de rechter en Quincy Gario zich mee ! nu begint Wilders ineens zelf over cultuurbreidel: bedrijven en gemeentes die niet wensen mee te doen aan zwarte piet, worden volgens zijn wetsvoorstel gedwongen, Piet als zwart en knecht te handhaven ! Het voorstanders-argument van vrije cultuur kan dus in de komende discussie door de plee worden gespoeld.. want wanneer ze nu beginnen te piepen dat de overheid zich niet mag bemoeien met de inhoud van een kinderfeest, kan voorgehouden worden dat Wilders zelf een wet wil maken.

Dit is dezelfde PVV die altijd zo'n grote mond heeft gehad over de ongelimiteerde vrijheid van meningsuiting, en zich tegelijkertijd hard maakt om allerlei meningsuitingen de kop in te drukken (voorbeeldje).

Nee, de achterban van Wilders en de PVV maakt zich niet zo druk om dergelijke inconsistenties.

En dat is logisch ook, omdat het hele gedachtegoed van deze mensen uitgaat van superioriteit. En dat brengt met zich mee dat de vermeend superieure groep privileges en vrijheden mogen worden toegeschreven, die aan anderen mogen worden ontzegd.
Daar de eigen groep natuurlijk altijd de superieure geacht wordt te zijn, is het helemaal geen probleem voor PVV-ers om zelf vrijheden te claimen die men anderen ontzegt.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 1:04 pm 
Floortje schreef:
Onder het mom dat wij blanken onze cultuur zullen verliezen.

Het is goed dat je er over begint, pindakaas!
Pindakaas was geen kaas, is geen kaas en wordt geen kaas.
Het heet zo vanwege andere onzinnige wetgeving.
De naam pindaboter bevat het woord boter en boter is voorbehouden aan boter.
Pindakaas is trouwens een cultuurgoed, we kregen het pas na WOII.
Als Peanutbutter van de Amerikanen die ons bevrijd hadden.
Nou, geef mij de Nederlandse maar.
Veel Amerikanen geven trouwens ook de voorkeur aan onze pindakaas.
Prachtig toch, die cultuur.

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 1:05 pm 
lid

Soro schreef:

Echt niet, jij bent kennelijk nog onder de veronderstelling dat de PVV serieus politiek wil bedrijven... Dat is niet zo, Wilders en Bosma hebben een makkelijk goedbetaald baantje als Kamerlid en om die baan te behouden moeten ze af en toe zoiets roepen zodat hun kiezers op hun blijven stemmen. Dit wetsvoorstel is daarmee niet zonde van de tijd, maar simpelweg job security :wink:

Vraag je maar eens af wat Wilders nu eigenlijk heeft klaargespeeld? Wolfgar gaf het antwoord: "Het is de enige politicus die zegt wat de meerderheid denkt maar niet durft te zeggen"

En dat is letterlijk het enige wat Wilders hoeft te doen, spreekbuis zijn voor frustraties en theater maken en zijn kiezers zijn tevreden... nou ja niet tevreden tevreden, maar voldaan :yes:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: ma sep 15, 2014 1:10 pm 
lid

Einstein schreef:
Nou.. ik heb wel een paar een urgente wijzigingen in een bepaalde liedtekst.. tijd dat we e.e.a. moderniseren en actualiseren,

"Zie ginds komt de ferry
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons de paashaas
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt hij vrolijk
het dek op en neer,
hoe waaien de wimpels
al heen en al weer.

Zijn band staat te raggen
en zingt ons reeds toe:
Wie stoer is mag gamen;
wie lui is is moe!
Oh, coole Sint Nicolaas
kom ook eens bij mij
en rijd toch niet stilletjes
ons flatje voorbij!"

Is cool ook niet al weer uit de tijd? Misschien is lauw of wreed een beter idee, is tenminste ook nederlands ... :gniffel:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]