Het is nu do okt 29, 2020 4:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtDeze post is verwijderd door Moderator op wo jun 17, 2015 8:02 pm.
Reden: laster
Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:33 pm 
lid

Biertje schreef:
Rightnow schreef:
De regering sorteert voor op het uitgeven van veel geld. Als je "hervomt" dan mag dit van Brussel ook en kun je windmolens kopen, wat van Brussel of van Duitse fabrikanten "moet".

Wat een armoede: hervormen om het hervormen. De gehoorzame pers, RTL7 voorop, vindt het mooi dat "onlogische" tarieven worden gladgestreken tot een "logisch" systeem. Dat is enkel onzin om bureaucraten gelukkig te maken want tarieven die iedereen heeft aanvaard en kent, die geven geen problemen - zelfs niet als ze onlogisch zijn.
Het enige wat je kunt zeggen is als alle BTW-belaste producten onder het 21% tarief wordt gebracht er wel een BTW-rompslomp verdwijnt en er dus sprake zou zijn van een administratieve lastenverlichting. Maar omdat er toch weer uitzonderingen worden gemaakt is zelfs dat niet zeker laat staan nieuwe banen. Niemand is hier blij mee. Logisch dat het overleg geheim gehouden werd want slecht nieuws houd je geheim.

Wat ik niet snap is dat de PvdA hiermee akkoord gaat. Niets is meer de-nivellerend dan een verhoging van de BTW-lasten. Iedereen betaalt daaraan mee in gelijke mate... voor de rijkere Nederlanders maakt het echt niets uit, voor een bijstandsmoeder kan het zomaar 30 euro in de maand schelen, d.w.z. wanneer de verkeerde zaken worden overgebracht naar het hoge tarief. Ik zou het snappen, wanneer de totale BTW-som omlaag zou gaan. Maar de lasten stijgen: de geschatte opbrengst van de maatregel is 5 miljard. Althans zo stond het vandaag in NRC.

Laatst bijgewerkt door Einstein op wo jun 17, 2015 7:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:38 pm 
lid

Nog voordat überhaupt een concreet voorstel aan de media of de Tweede Kamer der Staten-Generaal is aangeboden, heeft men al een oordeel. Laten we wachten totdat het hele voorstel openbaar is en vervolgens het beginsel van hoor en wederhoor eerbiedigen.

Uit de landelijke media kan vandaag worden vernomen dat het kabinet voornemens is om het mes te zetten in het lagere tarief van de omzetbelasting. Gebruikmaking van de diensten van de kapper en de fietsenmaker, het brengen van een bezoek aan musea en podiumvoorstellingen alsook recreatie zouden voortaan worden belast met een omzetbelasting van éénentwintig in plaats van zes proces.
Uiteraard raakt het één en ander gevestigde belangen, in het bijzonder die van de middenstand. Maar daarmee is nog niet gezegd dat het algemeen belang zonder wordt geschaad. Uit dezelfde media kan worden vernomen dat het kabinet voornemens is de inkomstenbelasting te verlagen, maar over de exacte vormgeving is nog niets bekend. In elk geval biedt het één en ander de mogelijkheid om arbeid goedkoper te maken. Ingeval de verlaging van de inkomstenbelasting wordt vormgegeven middels verlaging van de eerste of tweede tariefschijf in box 1, kan dit plan gunstig uitpakken van de lagere en middeninkomens.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:40 pm 
lid

P-G schreef:
Uit de landelijke media kan vandaag worden vernomen dat het kabinet voornemens is om het mes te zetten in het lagere tarief van de omzetbelasting.

Wat kan jij de dingen toch mooi Orwelliaans uitdrukken soms, P-G :gniffel:

Citaat:
Uiteraard raakt het één en ander gevestigde belangen, in het bijzonder die van de middenstand. Maar daarmee is nog niet gezegd dat het algemeen belang zonder wordt geschaad. Uit dezelfde media kan worden vernomen dat het kabinet voornemens is de inkomstenbelasting te verlagen

Blijft het toch denivellerend, hoeveel je ook gaat sleutelen. Inkomstenbelasting is een percentage. BTW niet. De prijs van een product bepaalt de BTW, niet het inkomen van de koper van het product.

Het kan wel een opmaat zijn voor een vlak-taks overigens. Dan heb je een belastingvrije voet, die misschien omlaag kan. Maar ook daar tref je de lage- en middengroepen sterker dan de hoge inkomens. Immers, de inkomstenbelasting is een percentage van het verschil met de belastingvrije voet. Verhogen van deze belastingvrije voet levert lage inkomens relatief meer op, maar omdat het een percentage is en geen absoluut bedrag..

Laatst bijgewerkt door Einstein op wo jun 17, 2015 7:44 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:41 pm 
lid

Einstein schreef:
Biertje schreef:
Rightnow schreef:
De regering sorteert voor op het uitgeven van veel geld. Als je "hervomt" dan mag dit van Brussel ook en kun je windmolens kopen, wat van Brussel of van Duitse fabrikanten "moet".

Wat een armoede: hervormen om het hervormen. De gehoorzame pers, RTL7 voorop, vindt het mooi dat "onlogische" tarieven worden gladgestreken tot een "logisch" systeem. Dat is enkel onzin om bureaucraten gelukkig te maken want tarieven die iedereen heeft aanvaard en kent, die geven geen problemen - zelfs niet als ze onlogisch zijn.
Het enige wat je kunt zeggen is als alle BTW-belaste producten onder het 21% tarief wordt gebracht er wel een BTW-rompslomp verdwijnt en er dus sprake zou zijn van een administratieve lastenverlichting. Maar omdat er toch weer uitzonderingen worden gemaakt is zelfs dat niet zeker laat staan nieuwe banen. Niemand is hier blij mee. Logisch dat het overleg geheim gehouden werd want slecht nieuws houd je geheim.

Wat ik niet snap is dat de PvdA hiermee akkoord gaat. Niets is meer de-nivellerend dan een verhoging van de BTW-lasten. Iedereen betaalt daaraan mee in gelijke mate... voor de rijkere Nederlanders maakt het echt niets uit, voor een bijstandsmoeder kan het zomaar 30 euro in de maand schelen, d.w.z. wanneer de verkeerde zaken worden overgebracht naar het hoge tarief.

Als het echt waar is dat ALLE BTW-tarieven gelijk worden gesteld tot het hoge tarief dan snap ik de PvdA ook niet. Helaas heb ik de PvdA al meer niet gesnapt, de laatste paar jaar... Maar vooralsnog blijven de "noodzakelijkste levensbehoeften" onder het lage tarief vallen las ik vanmorgen in de krant of ergens op het internet.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:45 pm 
lid

Einstein schreef:
Biertje schreef:
Rightnow schreef:

Wat ik niet snap is dat de PvdA hiermee akkoord gaat. Niets is meer de-nivellerend dan een verhoging van de BTW-lasten. Iedereen betaalt daaraan mee in gelijke mate... voor de rijkere Nederlanders maakt het echt niets uit, voor een bijstandsmoeder kan het zomaar 30 euro in de maand schelen, d.w.z. wanneer de verkeerde zaken worden overgebracht naar het hoge tarief. Ik zou het snappen, wanneer de totale BTW-som omlaag zou gaan. Maar de lasten stijgen: de geschatte opbrengst van de maatregel is 5 miljard. Althans zo stond het vandaag in NRC.
Het ziet ernaar uit dat belasting op gebruik stijgt en belasting op arbeid verlaagd wordt. Een goede zaak voor milieu en loondienstslaaf, minder goed voor niet werkenden. Het is me nog onduidelijk wat de effecten voor ondernemers zullen zijn.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:49 pm 
lid

portman schreef:
Einstein schreef:
Biertje schreef:

Wat ik niet snap is dat de PvdA hiermee akkoord gaat. Niets is meer de-nivellerend dan een verhoging van de BTW-lasten. Iedereen betaalt daaraan mee in gelijke mate... voor de rijkere Nederlanders maakt het echt niets uit, voor een bijstandsmoeder kan het zomaar 30 euro in de maand schelen, d.w.z. wanneer de verkeerde zaken worden overgebracht naar het hoge tarief.

Als het echt waar is dat ALLE BTW-tarieven gelijk worden gesteld tot het hoge tarief dan snap ik de PvdA ook niet. Helaas heb ik de PvdA al meer niet gesnapt, de laatste paar jaar... Maar vooralsnog blijven de "noodzakelijkste levensbehoeften" onder het lage tarief vallen las ik vanmorgen in de krant of ergens op het internet.

Het maakt niet uit Portman waarover het precies gaat. Er is een geschatte opbrengst van 5 miljard, dus er moet geld bij.. en dat geld komt direkt en gelijkelijk uit de portemonnee van mensen die producten aanschaffen, die nu nog in de lage tarief zitten. Omdat de BTW niet progressief berekend wordt en (zelfs niet eens) een percentage is van het inkomen, valt een verhoging van de BTW-tarief altijd slecht uit voor de lagere inkomens.

(ik denk eerlijk gezegd, dat deze maatregel deel uitmaakt van een deal over iets anders.. bijvoorbeeld basisinkomen.. of een verhoging van de belastingvrije voet + vlaktax. Beide maatregelen schelen enorm in de bureaucratie (VVD), maar zijn bijna onmogelijk zonder nivellering (PvdA).. deze BTW-maatregel is misschien het VVD-tegengif, om het plaatje niet te scheef te trekken in 2016-2017)

Laatst bijgewerkt door Einstein op wo jun 17, 2015 7:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:51 pm 
lid

Einstein schreef:
portman schreef:
Einstein schreef:

Het maakt niet uit Portman waarover het precies gaat. Er is een geschatte opbrengst van 5 miljard, dus er moet geld bij en dat komt direkt en gelijkelijk uit de portemonnee van mensen die producten aanschaffen, die in de lage tarief zitten. Omdat het niet progressief berekend wordt en (zelfs niet eens) een percentage is, valt een verhoging van de BTW altijd slecht uit voor de lagere inkomens.

(ik denk eerlijk gezegd, dat deze maatregel deel uitmaakt van een deal over iets anders.. bijvoorbeeld basisinkomen.. of een verhoging van de belastingvrije voet + vlaktax. Beide maatregelen zijn bijna onmogelijk zonder nivellering.. deze is dan het VVD-tegengif, om het plaatje niet te scheef te trekken in 2016-2017)

Maar dan begrijp je meteen ook waarom de PvdA ermee akkoord is gegaan. Niet dat ik het er dan wel mee eens ben.....

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:52 pm 
lid

It better be good, Portman !! Anders is het gewoon het zoveelste PvdA kiezersbedrog, als gevolg van deelname aan deze centrum-rechtse regering.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 7:56 pm 
lid

Einstein schreef:
It better be good, Portman !! Anders is het gewoon het zoveelste PvdA kiezersbedrog, als gevolg van deelname aan deze centrum-rechtse regering.

Balen.....

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:15 pm 
Wat fijn, die 800 euro belastingverlaging die ik als modale alleenstaande zou gaan krijgen, volgens de lopende berichtgeving. Dat is precies genoeg om de verhoging van mijn woonlasten van dit jaar te betalen.

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:20 pm 
lid

Waarheid schreef:
Wat fijn, die 800 euro belastingverlaging die ik als modale alleenstaande zou gaan krijgen, volgens de lopende berichtgeving. Dat is precies genoeg om de verhoging van mijn woonlasten van dit jaar te betalen.

Ben je in een duurder huis gaan wonen?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:27 pm 
Lancelot schreef:
Waarheid schreef:

Ben je in een duurder huis gaan wonen?

Nee, ik woonde er al. Huurverhoging plus stijging energielasten plus stijging gemeentelijke lasten plus stijging waterschapsbelasting levert ongeveer dit bedrag op.

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:28 pm 
lid

Mwa. Woon je in een driekamer-flat van 1200,- tot 1300,- per maand, dat is bijv. niet ongewoon in de stad Amsterdam, dan is de door de overheid gesanctioneerde maximale huuverhoging ook ca 800 per jaar.

Berekening: 800/12 = 66 euro per maand huurverhoging. Als dat 5% is (zie bron) dan kom je uit op 1300 Euro/maand.

(Rijksoverheid)

Huur stijgt mee met koop.. en blijft gelijk wanneer de koop daalt. Huren is net zoiets als benzine verbruiken :P

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:35 pm 
Einstein schreef:
Mwa. Woon je in een driekamer-flat van 1200,- tot 1300,- per maand, dat is bijv. niet ongewoon in de stad Amsterdam, dan is de door de overheid gesanctioneerde maximale huuverhoging ook ca 800 per jaar.

Berekening: 800/12 = 66 euro per maand huurverhoging. Als dat 5% is (zie bron) dan kom je uit op 1300 Euro/maand.

(Rijksoverheid)

Huur stijgt mee met koop.. en blijft gelijk wanneer de koop daalt. Huren is net zoiets als benzine verbruiken :P

Met een modaal inkomen, waar die 800 euro over gaat, kun je in Amsterdam geen driekamer-flat huren. Daar heb je of een benedenmodaal inkomen voor nodig, zodat je een sociale huurwoning kunt bewonen, of een bovenmodaal inkomen, zodat je daadwerkelijk in de vrije sector iets kunt huren of een woning kunt kopen.

Modaal verdienenden kunnen beter een periode part-time gaan werken, zodat het inkomen net onder de grens zakt. Zij houden dan met een sociale huurwoning nog netto meer over ook, dan iemand die met een hoger inkomen in de vrije sector moet huren.

Laatst bijgewerkt door Waarheid op wo jun 17, 2015 8:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:35 pm 
lid

Einstein schreef:
Biertje schreef:
Rightnow schreef:

De PvdA is veroordeeld om tot het bitterende einde door te gaan anders breken ze zichzelf op tijdens de Tweede Kamerverkiezingen.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 8:43 pm 
lid

P-G schreef:
Nog voordat überhaupt een concreet voorstel aan de media of de Tweede Kamer der Staten-Generaal is aangeboden, heeft men al een oordeel. Laten we wachten totdat het hele voorstel openbaar is en vervolgens het beginsel van hoor en wederhoor eerbiedigen.

Uit de landelijke media kan vandaag worden vernomen dat het kabinet voornemens is om het mes te zetten in het lagere tarief van de omzetbelasting. Gebruikmaking van de diensten van de kapper en de fietsenmaker, het brengen van een bezoek aan musea en podiumvoorstellingen alsook recreatie zouden voortaan worden belast met een omzetbelasting van éénentwintig in plaats van zes proces.
Uiteraard raakt het één en ander gevestigde belangen, in het bijzonder die van de middenstand. Maar daarmee is nog niet gezegd dat het algemeen belang zonder wordt geschaad. Uit dezelfde media kan worden vernomen dat het kabinet voornemens is de inkomstenbelasting te verlagen, maar over de exacte vormgeving is nog niets bekend. In elk geval biedt het één en ander de mogelijkheid om arbeid goedkoper te maken. Ingeval de verlaging van de inkomstenbelasting wordt vormgegeven middels verlaging van de eerste of tweede tariefschijf in box 1, kan dit plan gunstig uitpakken van de lagere en middeninkomens.
Je snapt niet het niet. Consumeren wordt niet goedkoper tenzij je dat in de buurlanden gaat doen. Dat is toch logisch. Dus wat gaan steeds meer mensen doen , denk je en wat zijn de gevolgen? Daarnaast gaan rijken toch niet méér consumeren. Dit lost niets op. Wat ik wil is verlaging van de belasting op werken en alle fiscale aftrekposten en ook de aftrek van schulden stoppen evenals alle garanties en maatregelen die de marktwerking verstoren. En dat zijn er nogal wat. Als je dat allemaal aanpakt evenals de veel te grote financiële sector en men weet daadwerkelijk het vertrouwen weer terug te brengen levert dat wel degelijk nieuwe banen op en gaat de economie daadwerkelijk groeien. Er is nog een hele lange weg te gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 10:00 pm 
lid

Wat als je BTW afschaft en de belastingvrije voet verhoogt totaan het minimumloon ? Scheelt nog meer administratie.. Wanneer je dan ook een vlak-tax invoert én alle toeslagen en aftrekposten afschaft, dan kun je de overheidsbureaucratie tot een minimum beperken EN nivelleren.. :P lijkt me een prachtig compromis :gniffel:

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 10:34 pm 
lid

Einstein schreef:
Wat als je BTW afschaft en de belastingvrije voet verhoogt totaan het minimumloon ? Scheelt nog meer administratie.. Wanneer je dan ook een vlak-tax invoert én alle toeslagen en aftrekposten afschaft, dan kun je de overheidsbureaucratie tot een minimum beperken EN nivelleren.. :P lijkt me een prachtig compromis :gniffel:

Het basisinkomen zal de bureaucratie eveneens beperken.
:flowers2:

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2015 10:55 pm 
lid

Einstein schreef:

Het eerlijke aan BTW is dat het iedereen even hard raakt, het is dus eigenlijk een vlaktaks.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]