Het is nu di okt 20, 2020 5:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ouwe lullen moeten weg
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 3:56 pm 
lid

De VVD wil ingrijpen om de arbeidsmarkt los te trekken. Die zit nu muurvast, zei VVD-Kamerlid Anne Mulder zaterdag in het radioprogramma Kamerbreed.

We zitten straks met een generatie van dertigers die nog nooit gewerkt heeft, geen enkele werkervaring.
Intussen laat de VVD iedereen werken tot ie sterft, dat schiet allemaal lekker op. En jongeren kunnen geen werk vinden.
Daarom hadden we al eens zoiets als "arbeidstijdverkorting", zodat er meer mensen aan het werk konden.

Tjonge die VVD, kijken echt niet verder dan hun neus lang is!

Stelling: de VVD is van de pot gerukt. Ze zouden beter eens aandacht kunnen besteden aan de jeugdwerkeloosheid.

phpBB [media]

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 4:37 pm 
lid

De maatschappij heeft behoefte aan grijze koppen op de werkvloer. Mensen die het allemaal al eens gezien hebben, die zich niet gek laten maken, rust en zelfvertrouwen uitstralen. De carrièredrang is weg, ze hebben een mooie toekomst achter zich. Ik vind het onvoorstelbaar dat kerngezonde vitale ervaren mensen van 65 thuis zitten terwijl ze nog gemakkelijk 5 tot 10 jaar (desnoods in deeltijd) kunnen werken.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 5:01 pm 
lid

Het is niet uit te leggen, niet te begrijpen dat er een generatie jong afgestudeerden niet aan de bak komt. Ik begrijp het volgende van osker: mensen die de gepensioneerde leeftijd bereikt hebben , dus 65 jaar, moeten door blijven werken. Een afgestudeerde kan meteen de bijstand in. Snapt u het? Ik niet.
Een bedrijf, een team vaart er wel bij om zowel oudere, ervaren werknemers als jong en onervaren (dus te kneden) werknemers in dienst te hebben. Kennis kan overgedragen, doorgegeven worden.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 5:04 pm 
lid

Ik vind het ook belangrijk dat er jonge mensen een kans krijgen.
Als al die ouderen straks in enkele jaren allemaal met pensioen gaan, wat dan?

Er staan legio jongeren te trappelen om aan het werk te gaan.
De VVD maakt op deze manier dat extra moeilijk, bovendien zorgen ze er ook voor
dat de ouderen, die nu kunnen genieten van enkele extra vrije dagen, het zwaarder krijgen.

Ik vind de VVD onderhand een hufterige en visieloze partij geworden.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 5:14 pm 
lid

Het kweken van een verloren generatie is funest voor de samenleving.

Dat we niet op de oude voet door kunnen gaan, staat voor mij als een paal boven water.
Er moet een maximum komen aan wat iemand mag verdienen.
Met de vrijkomende gelden, moet het werk beter verdeeld worden, waarbij iedereen minimaal een leefbaar loon verdiend.
Daarmee kan veel armoede, onvrede en dus ook ziekten en geestelijke ongesteldheden worden voorkomen. Het kan immers ook overbelasting van mensen voorkomen.

Werken moet ieder ook voldoening kunnen bieden. Dan zullen veel ouderen ook door willen werken, fulltime of parttime, om de nodige mix te krijgen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 5:32 pm 
lid

Als ik sarcastisch met jullie meedenk zou ik kunnen zeggen dat het economisch gezien niet uitmaakt of je uitkeringen aan de boven of aan de onderkant betaalt, maar zo zit ik niet in mekander.
Ik ga het uitleggen.
Door ervaring van de grijze koppen (met superveel respect) niet door het doucheputje van de AOW te spoelen, gaan bedrijven efficiënter werken. Meer efficiency is meer winst, meer winst is goed boor werkgelegenheid, ook voor jongeren. Ouderen hebben meer besteedbaar inkomen, goed voor consumptie, goed voor werkgelegenheid, goed boor jongeren.
Jongeren profiteren van de ervaring van ouderen en kunnen leren. Goed voor efficiency enz enz.

Jullie maken de denkfout dat er een vaste hoeveelheid banen is die steeds herverdeeld moet worden. Typisch links maakbaarheids denken. Groei is het toverwoord vrienden en vriendinnen.
Zie je nou dat het allemaal niet zo moeilijk is als je het snapt?

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 5:51 pm 
lid

osker schreef:
Als ik sarcastisch met jullie meedenk zou ik kunnen zeggen dat het economisch gezien niet uitmaakt of je uitkeringen aan de boven of aan de onderkant betaalt, maar zo zit ik niet in mekander.
Ik ga het uitleggen.
Door ervaring van de grijze koppen (met superveel respect) niet door het doucheputje van de AOW te spoelen, gaan bedrijven efficiënter werken. Meer efficiency is meer winst, meer winst is goed boor werkgelegenheid, ook voor jongeren. Ouderen hebben meer besteedbaar inkomen, goed voor consumptie, goed voor werkgelegenheid, goed boor jongeren.
Jongeren profiteren van de ervaring van ouderen en kunnen leren. Goed voor efficiency enz enz.

Jullie maken de denkfout dat er een vaste hoeveelheid banen is die steeds herverdeeld moet worden. Typisch links maakbaarheids denken. Groei is het toverwoord vrienden en vriendinnen.
Zie je nou dat het allemaal niet zo moeilijk is als je het snapt?

daar zijn heel wat dingen op af te dingen. Natuurlijk is groei een soort "toverwoord".
Echter waar we mee te maken hebben is KRIMP. D'r gaan straks heel wat ouwetjes de kist in.
En die groei, die gaan we ook niet bewerkstelligen door de import van analfabete goedkope werkkrachten.

Maar daar gaat het niet om Osker. Veelouderen raken vermoeid, en KUNNEN dan "ouwelullenuren" opnemen.
Daarvoor leveren ze dan een klein stukje salaris in, maar geen 100%. Ze kunnen (mogen) ze ook gewoon werken.

Wat de VVD wil is deze regeling terugdraaien. Da's dan leuk (not...) voor oudere leraren, stratenmakers, noem maar op.
Terwijl die het nu kunnen volhouden,dankzij de (vrijwillige!) extra rust-uren, moeten ze die straks gewoon weer draaien.
Die leerling-stratenmaker, die er nu bij meeloopt om het vak te leren, moet er dan noodgedwongen uit,
en die oudere, die gekozen heeft minder uren te maken, moet dan net zo hard aan de bak als eentje van 25.

Ongetwijfeld gaat jouw verhaal op voor de goedbetaalde bureaubanen.
Maar lijkt me dat die dan ook niet gekozen hebben om minder uren te maken.

Wat de VVD voorstelt is gewoon asociaal naar de ouderen in zware lichamelijke beroepen.
Er zullen er meer ziek worden,omdat zij niet meer de tijd krijgen uit te rusten.
PLUS het zal de jongeren nog minder kans op werk geven.

het kan natuurlijk ook zo zijn dat de VVD af wil van de gekozen vrije tijd,
welke immers NIET volledig gekort wordt. Indat geval is het gewoon een verkapte bezuiniging op de werknemer.
En met name de ouderen met zwaar lichamelijk werk worden daardoor getrofffen.

Meer winst, ammehoela. Meer belastingen, minder jongeren aan het werk, en meer zieke ouderen.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 5:54 pm 
lid

Deze maatregel zal niet veel opleveren. Bedrijven willen zo en zo van hun personeel af. Hier in Leeuwarden gaat de ING Bank in toekomst alleen verder met een kleine groep die nog vast zal blijven. De rest wordt weggewerkt en alleen op projectbasis worden nog mensen "ingehuurd". Verder wordt alles zo veel mogelijk geautomatiseerd.

Ik denk dat dit ook voor tig andere bedrijven gaat gelden.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 7:07 pm 
lid

Ik sta hier wat dubbel in.

Aan de ene kant heb je het grootste gelijk, waarom moeten ouderen langer werken terwijl jongeren zonder werk thuis zitten?

Aan de andere kant, en dat is persoonlijke ervaring, merk ik dat de jongere generatie bijna over lijken gaat om maar hogerop te komen.
Ze zijn zo druk bezig met netwerken, profileren en zinloze projecten, dat een bedrijf blij mag zijn dat er een oudere garde is om de boel nog een beetje op de rails te houden.

De jeugd van tegenwoordig, en dan vooral de wat hoger opgeleide, daar is nog veel werk aan...

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 7:30 pm 
lid

Ligt aan de functie.
Een stratenmaker is echt op op zijn 60-ste
Maar om jongeren een kans te geven zouden de pensioenleeftijd bij diverse banen omlaag moeten.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 7:51 pm 
lid

Ouderen zijn 'moeilijk bemiddelbaar' zoals dat zo mooi heet in UWV jargon,dus ze blijven zitten waar ze zitten (Als ze een vaste baan hebben) .. Komt bij dat ouderen heel veel voordeeltjes genieten waar steeds minder draagvlak voor is. Vaak een 'over the top' salaris ,niet gebaseerd op prestaties maar omdat men nu eenmaal twintig of dertig jaar bijna elk jaar zn loonsverhoging wel krijgt, ouwelullen dagen etc etc... Men moet inderdaad is naar maatregelen kijken zoals demotie, naar een beloning gerelateerd aan de prestatie ,en sowieso salarissen gelijk trekken ,of je nu 22 bent of 58... Het is toch te gek dat nu een 22 jarige de helft verdient, met misschien wel veel betere prestaties dan de 58 jarige... Het systeem is krom en niet meer van deze tijd...

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 8:05 pm 
lid

Ouderen komen moeilijk aan de slag omdat er onvoldoende flexibiliteit is om ze te ontslaan als ze niet presteren. Zelfs iemand van 45+ in dienst nemen is al een risico, ontslag is duur en moeizaam. Als ontslagbescherming volledig afgeschaft wordt is het veel gemakkelijker om nieuw werk te vinden.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 8:15 pm 
lid

osker schreef:
Ouderen komen moeilijk aan de slag omdat er onvoldoende flexibiliteit is om ze te ontslaan als ze niet presteren. Zelfs iemand van 45+ in dienst nemen is al een risico, ontslag is duur en moeizaam. Als ontslagbescherming volledig afgeschaft wordt is het veel gemakkelijker om nieuw werk te vinden.

Na ja het is natuurlijk wel een hele complexe materie... Denk toch ook niet dat we met zn allen moeten willen dat een oudere bij het minste of geringste gedumpt kan worden/wordt... Daarom spreekt mij het idee van demotie wel aan,ga je minder presteren vanwege leeftijd en/of gebrek/ziekte, dan niet gelijk de mentaliteit van 'weg ermee' maar (geleidelijk) minder salaris en/of korter werken.... Zogenaamde flexibiliteit van werkgevers partijtje vvd heb ik niet zoveel,eigenlijk nul,vertrouwen in...

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za jun 13, 2015 10:38 pm 
lid

Iemand van 50 is ook een grijze kop vol ervaring en dan met je 67/70 ophoepelen en ruimte maken voor nieuwe generaties.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 12:49 am 
lid

Yasmina schreef:
Iemand van 50 is ook een grijze kop vol ervaring en dan met je 67/70 ophoepelen en ruimte maken voor nieuwe generaties.

Ik denk dat je het dan (om maar een voorbee;ld te noemen) in de zorg ook wel zat bent.
Waarom niet vanaf 55 "afbouwen". Een halve ouwelullendag in de week, met wat salariskorting.
Dan kan er weer 1 jongere 1 dag aan het werk. Voor 5 ouwe lullen met korting, 1 hele baan.
En zo kunnen die grijze koppen, die daar VRIJWILLIG voor kiezen, het ook langer volhouden.

Ik snap echt niet wat de VVD daar tegen heeft.
Ik zie er meer een soort treitermaatregel in.
Welke ouwetjes dan alsnog die halve dag vrij willen hebben/houden.,
moeten meer geld inleveren namelijk het volle pond. Bah!

Misschien hopen Rutte&co wel dat ze zich gewoon doodwerken voor hun 67ste. Zou mij niet verbazen.
O ja, en dan hebben we ook nog een partij die zich "rechtser dan de VVD" noemt. Nou poeh.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 3:42 am 
lid

Waar afbouwen met 55 toe leidt zien we in Griekenland. Nee mensen we leven langer en in goede gezondheid. Als je 90 wordt en tot je 24ste studeert kan je niet met 55 gaan afbouwen. Zelfs met 65 met pensioen is onhaalbaar immers je leeft 90 jaar. Daar maar 40 van werken is te kort. Je hoeft geen bedrijfseconoom te zijn om uit te kunnen vogelen dat je in 40 jaar onvoldoende weg kunt zetten om 50 inactieve jaren te bekostigen naast je gezin je hypotheek en alle belastingen en sociale lasten voor linkse hobbies ambtenaren en overige uitkeringstrekkers.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 9:08 am 
lid

Inclusief de verborgen werkloosheid zitten we boven de miljoen.
We moeten beseffen EN aanvaarden, dat er niet voldoende werkgelegenheid is om iedereen 40 uur per week te laten werken (wat de VVD wil).
Misschien moeten we gewoon terug naar 32 uur. Als we het beschikbare geld voor salarissen en bonussen een beetje eerlijker verdelen, kan iedereen dan toch voldoende verdienen om fatsoenlijk te leven.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 9:58 am 
lid

osker schreef:
Waar afbouwen met 55 toe leidt zien we in Griekenland. Nee mensen we leven langer en in goede gezondheid. Als je 90 wordt en tot je 24ste studeert kan je niet met 55 gaan afbouwen. Zelfs met 65 met pensioen is onhaalbaar immers je leeft 90 jaar. Daar maar 40 van werken is te kort. Je hoeft geen bedrijfseconoom te zijn om uit te kunnen vogelen dat je in 40 jaar onvoldoende weg kunt zetten om 50 inactieve jaren te bekostigen naast je gezin je hypotheek en alle belastingen en sociale lasten voor linkse hobbies ambtenaren en overige uitkeringstrekkers.

Ik heb het er niet over om met 55 te gaan rentenieren.
Langzaam afbouwen, uren inleveren. Minder werken naarmate je ouder wordt.
Dan kunnen er ook meer jongeren aan het werk.

Raya schreef:
Inclusief de verborgen werkloosheid zitten we boven de miljoen.
We moeten beseffen EN aanvaarden, dat er niet voldoende werkgelegenheid is om iedereen 40 uur per week te laten werken (wat de VVD wil).
Misschien moeten we gewoon terug naar 32 uur. Als we het beschikbare geld voor salarissen en bonussen een beetje eerlijker verdelen, kan iedereen dan toch voldoende verdienen om fatsoenlijk te leven.

Simpelweg moeten degenen die denken dat zoiets onbetaalbaar is,
zich realiseren dat alle mensen die nu NIETS doen, ook geld kosten.
Dit brengen de werkenden ook op - van hun belastingcenten en premies.
Laat daar de werkenden dan eens iets van meepikken.

Simpelweg is het een kwestie van "werk beter verdelen".

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 10:29 am 
lid

Pizzaman schreef:
Yasmina schreef:

Ik denk dat je het dan (om maar een voorbee;ld te noemen) in de zorg ook wel zat bent.
Waarom niet vanaf 55 "afbouwen". Een halve ouwelullendag in de week, met wat salariskorting.
Dan kan er weer 1 jongere 1 dag aan het werk. Voor 5 ouwe lullen met korting, 1 hele baan.
En zo kunnen die grijze koppen, die daar VRIJWILLIG voor kiezen, het ook langer volhouden.

Ik snap echt niet wat de VVD daar tegen heeft.
Ik zie er meer een soort treitermaatregel in.
Welke ouwetjes dan alsnog die halve dag vrij willen hebben/houden.,
moeten meer geld inleveren namelijk het volle pond. Bah!

Misschien hopen Rutte&co wel dat ze zich gewoon doodwerken voor hun 67ste. Zou mij niet verbazen.
O ja, en dan hebben we ook nog een partij die zich "rechtser dan de VVD" noemt. Nou poeh.

Dat is leuk in theorie, in de praktijk zie je er echter weinig van terug.

Wel dat er "ouwelullendagen" komen.
Maar die dagen worden niet opgevuld door jong grut, door niks eigenlijk, of jawel, de collega's.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: zo jun 14, 2015 1:50 pm 
lid

Oh maar ik vind parttime werken voor sommige functies prima. Vaak zie je met vrouwtjes die zwanger worden dat ze drie dagen willen werken. In plaats van iemand voor twee dagen aannemen zie je dat het werk ook in drie dagen kan. Minder geklets, minder koffiepauzes, kortere lunch. De werkneemster wil haar parttime baantje niet kwijt en gaat veel efficiënter werken en ineens is 40% bespaard. En dat lieve forummers is waarom de linkse luchtballon van ADV nooit gewerkt heeft.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]