Het is nu vr okt 20, 2017 9:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2015 6:23 pm 
lid

http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/1 ... verij.html

Uit dit artikel, uit British Medical Journal, toch niet de minste blijkt dat de werkzaamheid van 2500 meest voorgeschreven medicamenten zeer discutabel is. Het geeft óók aan dat dit door de producenten zélf wordt onderkend.

Slechts aan 12% van de medicijnen kan het predicaat "bewezen positief effect" worden gegeven. En dat dan nog met de restrictie dat het bewezen effect niet bij alle patiënten kan worden bereikt.

Het gaat om grote namen ... o.m. GlaxoSmithKline, Bayer en Amgen die dus zelf toegeven dat hun 'stermiddelen' niet doen wat ze propageren.

Artsen worden met fancy seminars en bijscholingen verleid om deze middelen voor te schrijven, terwijl de z.g. werkzaamheid dus grotendeels uit de marketingafdelingen en niet uit de onderzoeksafdelingen van die bedrijven voortkomt.

Moeten we dit maar slikken als gevolg van marktwerking?
Hoe kan er een betere controle komen, en zijn er nog middelen die wel werken maar niet worden gepromoot/voorgeschreven omdat ze in de vergetelheid zijn geraakt. Iets wat nóg erger is voor de patiënt die hoopt te genezen.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2015 6:49 pm 
lid

Een verontrustend, maar zeer interessant artikel, in de link die je geeft.

Of marktwerking goed is voor iedereen, is zeer de vraag. Ik zou zeggen van niet.

Disclaimer.

Ik geef slechts mijn mening. Ik beweer niet dat ik enkel feiten te berde breng, noch dat ik de wijsheid in pacht heb
.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo jul 15, 2015 4:30 pm 
lid

Wie zich in deze medische jungle begeeft, krijgt vooralsnog meer vragen dan antwoorden. Angsten worden versterkt, en verwarring ontstaat als bevindingen elkaar oppervlakkig gezien tegenspreken. Toch is het heel gemakkelijk.

Als een website verwijst naar iets wat ze gerenommeerd noemt, maar niet eens een quote geeft naar PubMed, let dan goed op. Controleer altijd de Abstract (het "uittreksel") van de originele publicatie. Wil je meer zekerheid, besef dan dat het een paar dagen werk zou zijn, zelfs voor een epidemioloog, om volledig overzicht te hebben op de vraag of er niet meer gezaghebbend onderzoek is dat een beter beeld geeft van het onderzoek. Zoek dus liever direct naar het bewijs van het tegendeel van wat je zelf denkt (of hoopt) dat er aan de hand is.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo jul 15, 2015 4:52 pm 
lid

Het is een nogal wonderlijk artikel van iemand die foutief spelt: "Sceintific-Ethical Committee for Copenhagen and Fredriksberg Municipalties". Als ik het goed spel, levert Bing mij wel referenties uit Denemarken waaruit blijkt dat zo'n commissie bestaat, maar wat heb ik er aan want het is veel werk om uiteindelijk datgene te vinden waar naar wordt verwezen.

Eigenlijk is het door mij gewraakte artikel zelf een voorbeeld van eenzijdigheid en dan ga ik maar over tot de orde van de dag.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 2:55 pm 
lid

Wadi Nahal schreef:
Of marktwerking goed is voor iedereen, is zeer de vraag. Ik zou zeggen van niet.

Je kunt ook niet iedereen gelukkig maken, ook niet met iets wat "geen marktwerking" zou zijn!

En wat is marktwerking dan wel? Altijd heb ik betoogd dat dit een positief begrip is maar dat het ook markt-bewustzijn vraagt, en markt-meesterschap, dat lijkt mij vanzelfsprekend. Anders kom je uit bij "Laissez-Faire" economie en dat betekent dat het Laten door het volk, of door de regering, samenhangt met het Doen van enkele magnaten, en dat is bijna zeker niet in het beste belang van allemaal.

Dus "marktwerking" daar zou (als je het als neutraal begrip neemt) ook een laissez-faire economie onder kunnen vallen, een economie waar de meeste deelnemers louter slachtoffer zouden zijn, onbewust en in ieder geval boos over wat hun "overkomt". De marktwerking die ik iedereen toewens is er eentje waarbij iedereen een beetje snapt hoe het gaat, en waarbij zoveel mogelijk mensen het nut begrijpen van een balans tussen "laten" van de overheid en "bewust handelen" van consumenten.

Sommige dingen mag een overheid best naar zich toetrekken, vooral als de burgers het "waarom" ook begrijpen: je mag niet stelen, je mag niet bedriegen, je mag niet afpersen. Dan mag de overheid met goedkeuring van het parlement, dit in wetten vastleggen en de naleving handhaven.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 3:04 pm 
lid

Overigens denk ik dat Topic Starter ook put uit bronnen die kunnen samenhangen met een minder frisse kracht, een miljardenindustrie, die zij niet onder het voetlicht brengt: de letselschade-industrie incasseerde vele honderden miljoenen om geneesmiddelenfabrikanten aan te klagen voor medicijnen waarvan de burgers dan enkel de negatieve zijde horen. Dat de zelfde medicijnen ook gezondheid kunnen bevorderen, blijft verborgen en daarmee overlijden miljoenen mensen geheel onnodig veel te vroeg na een ernstig ziekbed.

Ik denk dat de letselschade-industrie daar onbewust aan meewerkt en dat hiervoor nog geen "geneesmiddel" is gevonden.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 8:13 pm 
lid

Rightnow schreef:
Het is een nogal wonderlijk artikel van iemand die foutief spelt: "Sceintific-Ethical Committee for Copenhagen and Fredriksberg Municipalties". Als ik het goed spel, levert Bing mij wel referenties uit Denemarken waaruit blijkt dat zo'n commissie bestaat, maar wat heb ik er aan want het is veel werk om uiteindelijk datgene te vinden waar naar wordt verwezen.

Eigenlijk is het door mij gewraakte artikel zelf een voorbeeld van eenzijdigheid en dan ga ik maar over tot de orde van de dag.

Een nogal vreemde conclusie. Je had blijkbaar haast om weer tot de orde van de dag over te gaan. British Medical Journal is een gezaghebbend tijdschrift en publiceert niets wat niet hard gemaakt kan worden. Er verschijnen al jaren kritische (medische) artikel over het beleid van grote farmaceutische bedrijven en het is al jaren een van de meest gekapitaliseerde industrieën, die bijna ongecontroleeerd hun gang kunnen gaan.

En inderdaad: de misstanden zijn bekend en het duurt lang voordat ze ze zelf erkennen. Een paar voorbeelden:
1. Uit eigen ervaring ken ik de dure snoepreisjes en de automobielen die voor een habbekrats te koop waren;
2. Nog steeds weigeren ze om medicatie voor kinderen aangepast te maken. Ze experimenteren met volwassenen en passen de hoeveelheid aan (halve en kwarten). Zeker in de kinder- en ouderengeneeskunde lopen patiënten risico en die zijn maar al te vaak voorgekomen. Zij weigeren om overheden duidelijk te maken dat er voor deze groepering apart onderzoek moet komen en houden de feiten verborgen, zogenaamd uit concurrentieoverwegingen;
3. Dat voor de ontwikkeling van een medicijn grote kosten moeten worden gemaakt is waar. Maar de winsten op bestaande medicatie zijn te groot. De komende jaren zullen er grote problemen komen, want de kankermedicatie is een gouden bron en de patiënten zullen het gelag moeten betalen: te duur om voor te schrijven. Er zijn landen die de strijd zijn aangegaan en die die medicatie voor de helft of nog minder kunnen verkrijgen. M.a.w. hun bedrijfsvoering is puur gericht op winstmaximalisatie en niet op de ideële kant van hun productie.

Het is helemaal niet veel werk om je op de hoogte te stellen, want de publicaties zijn al jaren veelvuldig en als je er een beetje interesse in zou hebben, dan zou je een aantal van jouw argumenten niet hebben gebruikt. Vooral het overlijden van mensen door toedoen van de letselschade-industrie vind ik een verregaande laster.

Het is goed dat Mallemeid dit topic heeft geplaatst en ik vertrouw haar intentie volkomen!

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 8:18 pm 
lid

Dankzij alle medische ontwikkelingen, (lees:traditionele medicijnen en behandelmethodes) worden we ouder dan ooit, zijn we gezonder dan ooit en zijn we langer vitaal dan ooit.
Natuurlijk sputtert de kwakzalverij-industrie van handopleggers, kruidendrankjesmakers en overige zitters in de zweefmolen wat, maar zoals mijn buurman (Cardioloog) zegt: lekker laten sputteren.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 8:28 pm 
lid

osker schreef:
Dankzij alle medische ontwikkelingen, (lees:traditionele medicijnen en behandelmethodes) worden we ouder dan ooit, zijn we gezonder dan ooit en zijn we langer vitaal dan ooit.
Natuurlijk sputtert de kwakzalverij-industrie van handopleggers, kruidendrankjesmakers en overige zitters in de zweefmolen wat, maar zoals mijn buurman (Cardioloog) zegt: lekker laten sputteren.

Dat zegt dan meer over jouw verhouding met je buurman dan over het onderwerp. Ik geloof er trouwens geen barst van. En de zijsprong naar de kwakzalverij is alleen maar gericht op stemmingmakerij.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 8:32 pm 
lid

Floortje schreef:
osker schreef:

Dat zegt dan meer over jouw verhouding met je buurman dan over het onderwerp. Ik geloof er trouwens geen barst van. En de zijsprong naar de kwakzalverij is alleen maar gericht op stemmingmakerij.

Mijn buurman (en mijn huisarts) zeggen beiden dat ze niets van homeophatische onzin willen weten.
Het is een feit dat we allemaal gezonder ouder worden. Dankzij medicijnen en uitstekend voedsel (zie andere draadje). Laat je niet gek maken Flora.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 9:39 pm 
lid

osker schreef:
Floortje schreef:
osker schreef:

Mijn buurman (en mijn huisarts) zeggen beiden dat ze niets van homeophatische onzin willen weten.
Het is een feit dat we allemaal gezonder ouder worden. Dankzij medicijnen en uitstekend voedsel (zie andere draadje). Laat je niet gek maken Flora.

Dit topic gaat niet over "homeopathische onzin". Dat maak jij er nu van, maar sluit niet aan op wat ik schreef en waarop jij reageerde. Je laat het onderwerp dus onbesproken, ondanks je vele regels.

Als je wel bij het topic was gebleven, dan had ik drie conclusies kunnen trekken over jouw buurman en die blijven dan in de lucht zweven:
a) Hij wil de snoepreisjes (congressen met een duur woord) niet missen;
b) Hij houdt zijn vakliteratuur niet bij;
c) Hij praat met jou niet over zijn vak en zijn mening.

Dus wees voortaan wat zorgvuldiger aub.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 10:16 pm 
lid

Floortje schreef:
osker schreef:
Floortje schreef:

Dit topic gaat niet over "homeopathische onzin". Dat maak jij er nu van, maar sluit niet aan op wat ik schreef en waarop jij reageerde. Je laat het onderwerp dus onbesproken, ondanks je vele regels.

Als je wel bij het topic was gebleven, dan had ik drie conclusies kunnen trekken over jouw buurman en die blijven dan in de lucht zweven:

Denk je nu echt dat er geen kwakzalverij achter deze stemmingmakerij zit?
Mijn buurman is inderdaad een paar keer per jaar op congres, vaak naar luxe conferentieoorden. Hij wordt daar gteinformeerd over de nieuwste ontwikkelingen op zijn vakgebied, medicijnen en hij spreekt vakgenoten. Als hij niet reist is hij 60 uur per week in het ziekenhuis en geeft hij college aan studenten. Het is een intelligente rustige man zonder poes-pas, maar hij heeft wel iets van dat pedante "ik ben dokter" over zich. Afgelopen week hadden we de jaarlijkse buurt bbq en hebben we goed bijgepraat. Ik denk dat ik mbt vakliteratuur en gezondheidszorg van hem meer te weten kom dat van een willekeurige forummer, hoezeer ik je mening ook waardeer.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 10:50 am 
lid

osker schreef:
Floortje schreef:
osker schreef:

Denk je nu echt dat er geen kwakzalverij achter deze stemmingmakerij zit?
Mijn buurman is inderdaad een paar keer per jaar op congres, vaak naar luxe conferentieoorden. Hij wordt daar gteinformeerd over de nieuwste ontwikkelingen op zijn vakgebied, medicijnen en hij spreekt vakgenoten. Als hij niet reist is hij 60 uur per week in het ziekenhuis en geeft hij college aan studenten. Het is een intelligente rustige man zonder poes-pas, maar hij heeft wel iets van dat pedante "ik ben dokter" over zich. Afgelopen week hadden we de jaarlijkse buurt bbq en hebben we goed bijgepraat. Ik denk dat ik mbt vakliteratuur en gezondheidszorg van hem meer te weten kom dat van een willekeurige forummer, hoezeer ik je mening ook waardeer.

Dan neem ik aan dat je bij het gespreksonderwerp blijft en er niet iets anders bijsleept, zoals je hier placht te doen. Ik heb mijn informatie overigens ook van professionelen van allerlei medische disciplines, dus als we het er eens echt over kunnen hebben en niet afdwalen, dan komen topics als deze misschien ooit nog eens tot hun recht. Uit jouw bijdragen spreekt echt geen kennis of interesse in deze vraagstukken. Eerder het tegendeel.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 11:05 am 
lid

Floortje, als je de link van de topic starter, helemaal aan het begin, opvolgt en die webpagina even bekijkt, valt het oog al heel gauw op de eigenlijke bedoeling van de schrijvers: hoewel ze niet eens kunnen spellen, kunnen ze wel aangeven dat ze het niet eerlijk vinden dat de homeopathie wordt bekritiseerd en daarom menen ze er goed aan te doen, er op te wijzen dat er iets niet goed is met de gangbare medicinale kennis.

Het draait in die webpagina in feite om homeopathie en de minder algemeen aanvaarde medische activiteiten; hoe kan het zijn dat je dit over het hoofd ziet?

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 11:28 am 
lid

In hoofdzaak draait dat artikel om de volgende redenering: de "gangbaren" maken zoveel fouten dat je de alternatieven niet kunt kwalijk nemen dat ze niet aan al die "wetenschappelijke" onzin voldoen. Met foute spelling en onwaarschijnlijke beweringen, louter gerenommeerde namen rondstrooiend, maar zonder concrete referentie of link, worden fouten en vergissingen breed uitgemeten. Op die manier wordt kritiek op de gang van zaken hopeloos: wie dat wil aanvangen, moet zelf beginnen om kwaliteit te leveren.

Met de alternatieve beroepsbeoefenaren heb ik de nodige ervaring, met de gangbare eveneens, en ik vind dat een dialoog, of een kritische bespreking, wel met gedegen argumenten moet komen. Het vraagt nogal een nuchtere benadering om niet al te zeer verstrikt te raken in de medische jungle. Ik heb mijn twijfels bij zo veel mensen die decennia lang worden uitgemolken door de duurste suggesties van alternatieve artsen op te volgen. Maar een consult en het opvolgen van eenvoudige voedingsadviezen kan wonderen doen!

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 11:36 am 
lid

mallemeid schreef:
http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/1 ... verij.html

Uit dit artikel, uit British Medical Journal, toch niet de minste blijkt dat de werkzaamheid van 2500 meest voorgeschreven medicamenten zeer discutabel is. Het geeft óók aan dat dit door de producenten zélf wordt onderkend.

Slechts aan 12% van de medicijnen kan het predicaat "bewezen positief effect" worden gegeven. En dat dan nog met de restrictie dat het bewezen effect niet bij alle patiënten kan worden bereikt.

Het gaat om grote namen ... o.m. GlaxoSmithKline, Bayer en Amgen die dus zelf toegeven dat hun 'stermiddelen' niet doen wat ze propageren.

Artsen worden met fancy seminars en bijscholingen verleid om deze middelen voor te schrijven, terwijl de z.g. werkzaamheid dus grotendeels uit de marketingafdelingen en niet uit de onderzoeksafdelingen van die bedrijven voortkomt.

Moeten we dit maar slikken als gevolg van marktwerking?
Hoe kan er een betere controle komen, en zijn er nog middelen die wel werken maar niet worden gepromoot/voorgeschreven omdat ze in de vergetelheid zijn geraakt. Iets wat nóg erger is voor de patiënt die hoopt te genezen.

Ik wil je wel enkele tabletten haldol laten slikken. Wedden dat ze werken? :gniffel:

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 11:40 am 
lid

Rightnow schreef:
Floortje, als je de link van de topic starter, helemaal aan het begin, opvolgt en die webpagina even bekijkt, valt het oog al heel gauw op de eigenlijke bedoeling van de schrijvers: hoewel ze niet eens kunnen spellen, kunnen ze wel aangeven dat ze het niet eerlijk vinden dat de homeopathie wordt bekritiseerd en daarom menen ze er goed aan te doen, er op te wijzen dat er iets niet goed is met de gangbare medicinale kennis.

Het draait in die webpagina in feite om homeopathie en de minder algemeen aanvaarde medische activiteiten; hoe kan het zijn dat je dit over het hoofd ziet?

"De werkzaamheid van 2500 meest voorgeschreven medicamenten is zeer discutabel", stelt het artikel. Het tijdschrift is meer dan betrouwbaar en ook uit de homeopathische wereld komen al decennia lang onderzoeksresultaten naar buiten. Vanzelfsprekend dat zij hun pijlen op de farmaceutische bedrijven richten, hoort tot hun core-business. Homeopathie kun je onmogelijk afdoen als 'de minder algemeen aanvaarde medische activiteiten' en ook daar bestaat een duidelijk scheiding tussen artsen en therapeuten van allerlei slag en hoedanigheid. Ik koos dus de kant van de medicatie en die sluiten naadloos aan op wat er vanuit de kritische reguliere / allopathische hoek komt. De Vereniging tegen Kwakzalverij beweert anders, maar die is dan ook wel erg beperkend bezig.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 12:06 pm 
lid

Waarom zouden beweringen kloppen van mensen die niet eens kunnen spellen en niet eens in staat zijn zich onverdacht op te stellen? In deze kolommen heb ik zelf ook wel eens een opmerking over de gangbare gezondheidszorg en over de farmaceutische industrie; het zal bepaald wel beter kunnen.

Maar laten we dan ruecksichtlos afstand nemen van al die mensen die ons trakteren op websites die naar alle vage dingen ruiken waar Osker en ik lichtelijk allergisch voor zijn en waar medisch werkelijk onderlegde mensen zich waarschijnlijk hardstikke dood om moeten lachen.

Mij zegt het genoeg dat je alleen maar na-praat. Hoeveel geld heb je al uitgegeven aan behandelingen met bioresonantie of amalgaamverwijdering?

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 12:23 pm 
lid

Rightnow schreef:
Waarom zouden beweringen kloppen van mensen die niet eens kunnen spellen en niet eens in staat zijn zich onverdacht op te stellen? In deze kolommen heb ik zelf ook wel eens een opmerking over de gangbare gezondheidszorg en over de farmaceutische industrie; het zal bepaald wel beter kunnen.

Maar laten we dan ruecksichtlos afstand nemen van al die mensen die ons trakteren op websites die naar alle vage dingen ruiken waar Osker en ik lichtelijk allergisch voor zijn en waar medisch werkelijk onderlegde mensen zich waarschijnlijk hardstikke dood om moeten lachen.

Mij zegt het genoeg dat je alleen maar na-praat. Hoeveel geld heb je al uitgegeven aan behandelingen met bioresonantie of amalgaamverwijdering?

Kunnen jullie je allergie voor jezelf houden? Dat doe ik namelijk ook met mijn voorkeuren en die liggen in de reguliere geneeskunde. Dit topic schijnt inhoudelijk niet te benaderen te zijn, dus ik stop ermee.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2015 12:49 pm 
lid

Floortje schreef:
Rightnow schreef:

"De werkzaamheid van 2500 meest voorgeschreven medicamenten is zeer discutabel", stelt het artikel. Het tijdschrift is meer dan betrouwbaar en ook uit de homeopathische wereld komen al decennia lang onderzoeksresultaten naar buiten. Vanzelfsprekend dat zij hun pijlen op de farmaceutische bedrijven richten, hoort tot hun core-business. Homeopathie kun je onmogelijk afdoen als 'de minder algemeen aanvaarde medische activiteiten' en ook daar bestaat een duidelijk scheiding tussen artsen en therapeuten van allerlei slag en hoedanigheid. Ik koos dus de kant van de medicatie en die sluiten naadloos aan op wat er vanuit de kritische reguliere / allopathische hoek komt. De Vereniging tegen Kwakzalverij beweert anders, maar die is dan ook wel erg beperkend bezig.

+1 eens.. de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Het placebo-effect werkt.. en daarom werken de alternatieve geneeswijzen soms, omdat ze vertrouwen van de patient hebben. En de farmaceuten geven zelf toe dat het heel moeilijk is om geneesmiddelen te maken die voor iedereen werken,

Farmaceuten zelf aan het woord
Vice president genetica A. Roses van GlaxoSmithKline meldde bij de besloten presentatie dat “90% van de producten van GlaxoSmithKline, en dat van ieder ander farmaceutisch bedrijf, bij de meerderheid van de patiënten niet werkt.” [5]
Wetenschappelijk medewerkers van één van de grootste farmaceuten ter wereld: Bayer: “Tweederde van alle medicatie tegen kanker, vrouwenziekten en hartziekten blijken in een tweede onderzoek niet de resultaten te kunnen bevestigen.” Herhaalbaarheid van onderzoeksresultaten is één van belangrijkste grondvesten van wetenschappelijk bewijs. [6]
Amgen, een andere grote farmaceut kon van 53 klinische geneesmiddelonderzoeken voor kanker en andere bloed ziekten 47 niet reproduceren. [7]

Bron: zie boven

En waarom is dat @Rightnow.. de patienten en voorschrijvers willen dat een hoopvol middel snel op de markt komt. Is commercieel ook interessanter voor de farmaceuten. Maar dan wordt het dus wel een casino, die hele pillenslikkerij ! Je hebt namelijk geen enkele garantie, dat het voor jou werkt, omdat mensen zoals jij (of celkweken die op jou lijken) misschien niet specifiek zijn onderzocht, omdat daar geen tijd voor was.

Dus beide kanten (farma-critici en dokters) hebben een beetje gelijk denk ik. Als ik ziek zou zijn dan zou ik misschien wel alles proberen, alternatief én klassiek. En Chinees.. wie weet.

Overigens zit er ook een dubbele bodem bij deze berichtgeving: degenen die toegeven dat er iets aan de hand is, zijn de genetici die bij farmaceuten werken. Die hebben belang bij nieuwe, meer persoons-gerichte methodes. Misschien maken we over 20 jaar al onze medicijnen zelf en hoeven we helemaal niks meer te slikken.

'Het is hier dat we bedenken dat zelfs wanneer de haat het felste brandt en de strijd van het tribalisme een hoogtepunt heeft bereikt, we de drang moeten weerstaan om naar binnen toe te keren. We moeten weerstand bieden aan de drang om diegenen die anders zijn te demoniseren.' Obama, Pearl Harbor dec'2016)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]