Het is nu wo sep 26, 2018 12:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr jul 24, 2015 2:19 pm 
lid

http://news.google.com/news/url?sa=t&fd ... hun-retour

Waar gaat het toch naar toe in dit land, het lijkt wel of elke oudere, elke gepensioneerde, elke bejaarde, vogelvrij is verklaard. Sinds Balkenende, toen de VVD al het (asociale) beleid bepaalde, worden onze gepensioneerden behandeld of het parasieten zijn, e.o.a smerige ziekte die moet worden aangepakt. De politiek ziet hen als sluitpost en melkkoe, de jongeren zien hen als grote en enige oorzaak van alles wat fout gaat in Nederland, en de zorgverzekeraars streven er naar hen zo snel mogelijk de pil van Drion te kunnen geven.
Hoe is het toch zo ver gekomen?
Zeker de VVD is hoofdoorzaak van de steeds verhardende samenleving, egoisme lijkt een levensstijl, ikke ikke de rest kan stikke.
Iedereen meer eigen verantwoordelijkheid, meer mantelzorg desnoods door de buren, meer zelfredzaamheid, participatie, zijn allemaal kreten van de VVD die feitelijk niet meer betekenen dan; Los het zelf maar op, de overheid laat u barsten.
Dit liberalistisch beleid heeft een walgelijke mentaliteit geschapen, ouderen worden b.w.v.s als ongedierte opgejaagd en uitgeroeid. De meeste jongeren juichen dit aso beleid toe, eindelijk heeft men een zondebok, eindelijk hebben zij iets gevonden om hun eigen falen achter te verbergen. Weg met de ouderen, ze pikken de banen, ze maken de zorg zo duur, gooi ze op straat want ze kosten teveel aan de maatschappij......... Hallo, waar zijn we mee bezig?
Zolang de VVD of andere liberale partij deel uitmaakt van ongeacht welke regeringscoalitie, zal er niets verbeteren voor de zwakkeren in onze samenleving, onze gepensioneerden, onze bejaarden zullen als oud vuil op straat worden gezet.
Extra vrije dagen voor senioren roept blijkbaar bij sommige het beeld op van; "veel te duur voor de werkgever, en..... misschien leven ze dan ook nog langer, en zijn dan zelfs te duur voor de hele maatschappij". Bah!

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: vr jul 24, 2015 2:56 pm 
lid

Wat is de stelling, iets van "afschaffen ouderendagen dom idee"?

Ik vind het inderdaad nogal dom. Maak wekelijks in de praktijk mee hoe de ouderen,
minder fit maar nog jong van geest en vol kennis, deze kennis op de jongeren overdragen.
De ouderen blijven fitter, en langer met enthousiasme aan het werk.
De jongeren leren geweldig veel van de ervaren oudjes. Dingen die je op school niet leert.

Ik zie meer ouderen de WAO en de bijstand in verdwijnen.
Dat is gewoon heel jammer, en levert niets op.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr jul 24, 2015 3:30 pm 
Er is een kleine(re) groep ouderen als ik, die helemaal niet zat te wachten op al die extra vrije dagen.
Geen idee wanneer ik ze zou moeten opnemen en ik liet ze ook verlopen.
Er was gewoon geen tijd om ze op te nemen.
Voor mij was werken mijn lust en mijn leven, daar kon ik mijn energie in kwijt.
Al waren er collega's die er naar uitkeken, die waren niet minder fit dan ik, maar hadden minder plezier in het werk.
Mijn baan leende zich er dan ook voor, een creatieve baan met jongere collega's en tevreden klanten.
Wel vroeg ik om ondersteuning, bijvoorbeeld door aangepast meubilair of een groter beeldscherm om dat gepriegel op het scherm beter te kunnen zien.
Veel van mijn werk vond plaats via gepriegel op dat scherm, op de pixel nauwkeurig je cursor verplaatsen.
Meer differentiatie zou mij welkom zijn, mensen die het niet meer kunnen opbrengen, korter laten werken.
Dat had ik wel gewild na mijn 65e, een deeltijdbaan in het werk dat ik deed.
Voor het begeleiden van ouderen in het zorgcentrum met het vouwen van origami kraanvogels ben ik nou eenmaal niet geschikt.

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: vr jul 24, 2015 3:55 pm 
lid

Ook ik werkte altijd graag, en doe het nu weer. Heel belangrijk is wel dat je plezier hebt in je werk, maar ik merk dat dat niet overal mogelijk is. Heeft steevast te maken met bureaucratie op het werk en managers die zich willen laten gelden. En als je daar dan onder zit...
Als je plezier hebt in je werk, is werk een gezonde inspanning, waarbij je naast de inspanning bij je werk, ook ontspanning kunt vinden.
Dus die vrije dagen nam ik destijds ook niet. Ze moesten me zelfs dwingen om met vakantie te gaan....

Wat zeker wel waar is, Patterson, is dat dit kabinet bevolkingsgroepen tegen elkaar aan het opzetten is. Zeker ook jong tegen oud.
De ouden 'vreten de pensioenen van de jongeren op'. Dat de ouderen al hun werkzame leven lang pensioen hebben ingelegd, en de staat al twee keer miljarden uit de pot heeft geroofd, wordt verzwegen.
Ook worden de ouderen als lui afgeserveerd, die niet willen doorwerken maar met vroegpensioen willen. Dat die regel is ingevoerd om jongeren de kans op werk te geven wordt verzwegen, evenals het verplicht ontslag bij pensioengerechtigde leeftijd en het niet willen aannemen van ouderen door werkgevers.
Om maar een paar dwarsstraatjes te noemen.

En natuurlijk zorgden die 'oude lullendagen' voor werk voor jongeren. Ook dat wordt er niet bij vermeld.

Je hebt gelijk! Het is een zooitje.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: vr jul 24, 2015 4:08 pm 
lid

oombas schreef:
Er is een kleine(re) groep ouderen als ik, die helemaal niet zat te wachten op al die extra vrije dagen.
Al waren er collega's die er naar uitkeken, die waren niet minder fit dan ik, maar hadden minder plezier in het werk.
Mijn baan leende zich er dan ook voor, een creatieve baan met jongere collega's en tevreden klanten.
Wel vroeg ik om ondersteuning, bijvoorbeeld door aangepast meubilair of een groter beeldscherm om dat gepriegel op het scherm beter te kunnen zien.
Veel van mijn werk vond plaats via gepriegel op dat scherm, op de pixel nauwkeurig je cursor verplaatsen.
Meer differentiatie zou mij welkom zijn, mensen die het niet meer kunnen opbrengen, korter laten werken.
Voor het begeleiden van ouderen in het zorgcentrum met het vouwen van origami kraanvogels ben ik nou eenmaal niet geschikt.

Ik vind het verhaal dat je plaatst vrij kortzichtig. En wel hierom:

Wat dacht je dan van bijvoorbeeld een kabels- en leidingenmonteur, die ondergrondse kabels repareert...
Heel wat anders dan in de airco/verwarming droog op kantoor. Dankzij die lui had jij stroom,gas, en water.
Het is zwaar werk. Dergelijke mensen hebben na hun 55ste wel degelijk behoefte aan "ouwelullendagen".
Maar bevatten wel een schat van informatie, techniek en ervaring voor de jongeren.
Vers van school met een diploma, maar geen praktijkervaring. Die ouderen zijn keihard nodig!!

Daarbij KAN je die ouwelullendagen opnemen, het HOEFT niet. Je levert wat salaris in als je ze opneemt!
Ik vind het daarom een schande dat er zo wordt geregeerd. Vast door mensen die ook allemaal
heel erg genieten van hun werk, en "helemaal niet zitten te wachten op al die extra vrije dagen"....

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: vr jul 24, 2015 7:11 pm 
Pizzaman schreef:
oombas schreef:

Ik vind het verhaal dat je plaatst vrij kortzichtig. En wel hierom:

Wat dacht je dan van bijvoorbeeld een kabels- en leidingenmonteur, die ondergrondse kabels repareert...
Heel wat anders dan in de airco/verwarming droog op kantoor. Dankzij die lui had jij stroom,gas, en water.
Het is zwaar werk. Dergelijke mensen hebben na hun 55ste wel degelijk behoefte aan "ouwelullendagen".
Maar bevatten wel een schat van informatie, techniek en ervaring voor de jongeren.
Vers van school met een diploma, maar geen praktijkervaring. Die ouderen zijn keihard nodig!!

Daarbij KAN je die ouwelullendagen opnemen, het HOEFT niet. Je levert wat salaris in als je ze opneemt!
Ik vind het daarom een schande dat er zo wordt geregeerd. Vast door mensen die ook allemaal
heel erg genieten van hun werk, en "helemaal niet zitten te wachten op al die extra vrije dagen"....

Ik zou willen voorstellen om het nog eens door te lezen.
Dit schreef ik onder andere:

Principieel heb ik mij altijd verzet tegen generalisaties en zal dat blijven doen.
Ook heb ik het altijd opgenomen voor mensen in 'zware beroepen', ook in dit forum.
Leeftijd vind ik een slecht argument, zo simpel ligt het.
Altijd heb ik mij gericht op de individuele mogelijkheden van iemand.
Niet iemand minder laten werken omdat hij of zij 55 jaar of ouder is, maar omdat het hem of haar te zwaar belast.
Nieuwe dingen leren gaat mij op mijn leeftijd minder makkelijk af dan 40 jaar jongere vakgenoten.
Daarentegen weten de jonge mensen niet meer hoe het werkt, ze leren het wel beter te gebruiken dan ik, die wel weet hoe het werkt.

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 12:24 am 
lid

oombas schreef:

"Mijn baan leende zich er dan ook voor, een creatieve baan met jongere collega's en tevreden klanten", dat is natuurlijk een leuke job, het is u gegund.
Er zijn er echter die niet zo fortuinlijk zijn, en harde arbeid moeten leveren onder dikwijls minder goede omstandigheden. Ook zij dien hun jaren vol te maken, en soms een dagje vrij kan net die verlichting geven om het vol te blijven houden.
Ik hoop niet dat u er vanuit gaat dat iedereen zoveel geluk in arbeidsomstandigheden heeft als u.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 12:33 am 
lid

Pizzaman schreef:

Ik vind het inderdaad nogal dom. Maak wekelijks in de praktijk mee hoe de ouderen,
minder fit maar nog jong van geest en vol kennis, deze kennis op de jongeren overdragen.
De jongeren leren geweldig veel van de ervaren oudjes. Dingen die je op school niet leert.

Ondanks het vraagteken achter het topic, hoopte ik in mijn toelichting duidelijk genoeg te zijn.
Afschaffen is niet alleen dom, maar geeft het asociale karakter weer van het huidige kabinet.
De nadruk wil ik echter leggen op de veranderingen die al jaren plaatsvinden in onze samenleving, de nadelen van de veranderende tijdsgeest, en vooral de veranderde mentaliteit t.a.v "menselijke" zaken, zoals het op straat zetten van bejaarden, het financieel steeds verder achterop geraken van de ouderen, het afschaffen van de extra vrije dagen voor senioren, enz.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 12:43 am 
lid

Oude mensen zeuren

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 1:06 am 
osker schreef:
Oude mensen zeuren

Definieer "oude mensen".

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 1:53 am 
lid

Sommige oude mensen, dat is beter

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 1:54 am 
lid

oombas schreef:
osker schreef:
Oude mensen zeuren

Definieer "oude mensen".

Tsja het zeuren begint bij 65+ maar dat is eigenlijk niet oud. Ik vind 80+ oud

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 2:16 am 
lid

De ongunst due jongeren ten opzichte van ouderen hebben, is logische resultaat van hetgeen jarenlang heeft plaatsgevonden. Het is met de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat jongeren niets terugzien van hun pensioeninleg. Onderwijl rijzen de zorgkosten rde pan uit en is de staatsschuld enorm , terwijl zij een geringe kans op een baan hebben en in elk geval niet de koopkracht genieten die vorige generaties wel hadden. En binnenkort mogen zij ook nog slechts studeren middels het opbouwen van een enorme schuld, tenzij men rijke ouders heeft.
Het is te idioot voor woorden dat gezeurd wordt om een handvol vrije dagen die worden gefinancierd door mensen van vijfendertig (!) jaar en jonger, die niet veel meer kunnen dan wonen in een kleine studio. Solidariteit is een groot goed en wordt ondersteund door jongeren, maar kenmerkend van dit beginsel is wel de wederkerigheid. En juist die ontbreekt.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 2:56 am 
lid

Ik heb het al vaker gezegd en het is echt geen afgunst. De huidige 65 plussers hebben het uitstekend en hebben het gemakkelijk gehad. Er waren premies voor hun koopwoningen die ondertussen 300% meer waard zijn. Hun kinderen studeerden gratis. Zorgkosten waren nihil. Ze hadden bergen vrije dagen, vroegpensioenregelingen en een comfortabel pensioen.

Vijftigminnners moeten langer doorwerken zullen waarschijnlijk geen of minder AOW krijgen hebben uitgeklede pensioenregelingen en moeten veel meer betalen voor zorg en studie van de kinderen.

Het is scheef, onrechtvaardig. Geen afgunst wel onbegrip.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 8:40 am 
lid

P-G schreef:
De ongunst due jongeren ten opzichte van ouderen hebben, is logische resultaat van hetgeen jarenlang heeft plaatsgevonden. Het is met de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat jongeren niets terugzien van hun pensioeninleg. Onderwijl rijzen de zorgkosten rde pan uit en is de staatsschuld enorm , terwijl zij een geringe kans op een baan hebben en in elk geval niet de koopkracht genieten die vorige generaties wel hadden. En binnenkort mogen zij ook nog slechts studeren middels het opbouwen van een enorme schuld, tenzij men rijke ouders heeft.
Het is te idioot voor woorden dat gezeurd wordt om een handvol vrije dagen die worden gefinancierd door mensen van vijfendertig (!) jaar en jonger, die niet veel meer kunnen dan wonen in een kleine studio. Solidariteit is een groot goed en wordt ondersteund door jongeren, maar kenmerkend van dit beginsel is wel de wederkerigheid. En juist die ontbreekt.

De staatsschuld was behapbaar, maar sinds de economische crisis dankzij de neoliberalen, met 250 miljard gestegen. Dat ligt dus niet aan 'de' ouderen.
Het zijn ook niet 'de' ouderen die voortdurend aan het pensioenstelsel lopen te rommelen. Dat zijn de neoliberalen die af willen van gezamenlijke pensioenpotten bij niet-commerciële verbanden van werkgevers en werknemers, en alles onder willen brengen bij commerciële verzekeraars, zodat die hun zakken kunnen vullen.

Het idee dat ouderen lui zijn, klopt dan ook van geen kant. Veel ouderen die ik ken, baalden dat ze met pensioen werden gestuurd. Vaak vervroegd, om jongeren een kans op een fatsoenlijke baan te gunnen. Daarbij is het of/of! Een vacature voor een bepaalde tijd, kan maar voor een bepaalde tijd worden bezet. Dat kan door een oudere zijn, of door een jongere, niet door een oudere en een jongere gelijkertijd om dezelfde uren in te vullen. En laten we niet vergeten dat je nog steeds met 45 jaar al te oud bent in de ogen van veel werkgevers.
Verder: inclusief de verborgen werkloosheid -dus zonder rekentrucjes-, komen we nog steeds boven het miljoen uit. Wie gaan we daarbij aan het werk helpen uit de grote poel van werklozen om het geringe aantal vacatures te bezettten? Asielzoekers? Ouderen? Jongeren? Arbeidsgehandicapten? Mensen in de bijstand? Oekrainers?

We moeten wel uit blijven gaan van de feiten, en geen bevolkingsgroepen -zoals jongeren tegen ouderen-, tegen elkaar opzetten.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 9:57 am 
osker schreef:
Ik heb het al vaker gezegd en het is echt geen afgunst. De huidige 65 plussers hebben het uitstekend en hebben het gemakkelijk gehad. Er waren premies voor hun koopwoningen die ondertussen 300% meer waard zijn. Hun kinderen studeerden gratis. Zorgkosten waren nihil. Ze hadden bergen vrije dagen, vroegpensioenregelingen en een comfortabel pensioen.

Vijftigminnners moeten langer doorwerken zullen waarschijnlijk geen of minder AOW krijgen hebben uitgeklede pensioenregelingen en moeten veel meer betalen voor zorg en studie van de kinderen.

Het is scheef, onrechtvaardig. Geen afgunst wel onbegrip.

En dit is nou waar ik mij al jaren tegen verzet.

oombas schreef:
Principieel heb ik mij altijd verzet tegen generalisaties en zal dat blijven doen.

Osker is er een waar meester in en onderaan in de pikorde sta of zit ik, niet alleen oudere, maar ook nog eens ambtenaar voor het grootste deel van mijn werkzame leven.
(Al had ik daarvoor al een 'carrière' in het bedrijfsleven achter de rug en nergens zag ik meer 'ambtenarij' dan bij enkele van die bedrijven. De 'knip' kwam na mijn buitenlands avontuur.)
Ik heb het grootste deel van mijn werkend bestaan me uit de staatsruif volgevreten zonder er ook maar een hand voor uit te steken, als we osker mogen geloven.
Dat het bij een Medische Faculteit was, waar ik mij bezig hield met de ondersteuning van onderwijs en onderzoek en patiëntenzorg, dat boeit osker nooit zo.
Een ambtenaar is een ambtenaar en die regelt elk jaar een forse salarisverhoging voor zichzelf met een vet pensioen, dat door osker is betaald en dus van hem is.
Dan woon ik nu in een villa die door hardwerkende Nederlanders als osker is betaald.
Nou, vergeet het maar!
Mijn hele leven heb ik me 3 slagen in de rondte gewerkt, bijna 50 jaar lang.
Niet tegen mijn zin, maar met zin.
Tegen een redelijk, maar toch bescheiden inkomen.
Wonend in een vrije sector huurwoning, waarvan de huur aanmerkelijk meer stijgt dan mijn inkomen, mijn pensioen is immers gekort en zal nog vele jaren niet worden geïndexeerd.
(Hoe vaak moeten we nog vertellen over de tientallen miljarden die door onze regeringen uit ons pensioenfonds zijn gestolen?)

Voor de mensen die het niet hebben gelezen, de eerste regel van mijn antwoord luidde:
oombas schreef:

Ook daar wordt gemakkelijk overheen gelezen.

Ook schreef ik:
oombas schreef:

Jarenlang ben ik lid geweest van de OR in het UMC waar ik werkte en zat daar ook in de commissie "Arbeidsvoorwaarden".
Daar bereidden we zaken voor als fietsvergoedingen, studietoelagen, vrije dagen, overwerkvergoedingen (OT), leeftijdsafhankelijke regelingen en al die andere dingen die bij arbeidsvoorwaarden aan de orde zijn.
(Welke dag zullen we inleveren voor het Suikerfeest, we hebben hier immers ook veel werknemers met een moslim achtergrond.)
In die commissie bepleitte ik al meer differentiatie naar individu.
Regelmatig hoorde ik met verbazing: "hoe lang moet je nog?"
Die mensen hoefden van mij zeker niet te werken tot hun 83e, die zagen het werk alleen maar als last.
Ik wist heel goed wie het vervroegd pensioen betaalde, de nog werkende collega's.
Vond ik dat erg? Nee, natuurlijk niet.
Ze kwamen daarvoor jarenlang met de pest in het lijf naar het werk na die tientallen jaren van reorganisaties.
Daardoor is heel veel mensen de motivatie ontnomen, maatregelen die door al die kabinetten zijn genomen en door mensen als osker.
Mijn hart lag altijd bij de jonge mensen, die moeten/mogen nog zo lang.
Ook bij mijn vele duizenden collega's die in de verpleging werkten, ik had er veel ontzag voor en ik zou niet kunnen wat zij wel konden.
Ook die worden meegenomen in het verhaal van osker, ook allemaal uitvreters en nietsnutten.
Vaker heb ik hier verteld hoe ik de smoor in had dat ik met mijn 65e gedwongen vrijwillig werd ontslagen.
Maar, zoals ik hierboven al schreef, ik zat in een bevoorrechte positie.
Een goed werkend lijf en een goed werkend stel hersens en een veilige en prettige werkplek.
Waar ik elke dag weer tenminste 10 uur per dag werkte, omdat ik altijd iets af wilde krijgen.
Die werkplek is mij niet gebracht, die heb ik moeten veroveren.
Door hard werken en flink studeren en dat laatste tot in het jaar van mijn vertrek.
Ook dat hoorde bij die arbeidsvoorwaarden, in de gelegenheid worden gesteld om aan jezelf te kunnen blijven werken.
Jaloezie ken ik niet, niet naar boven en niet naar beneden.
Wel kan ik mij ergeren als iemand de zaak bij elkaar steelt of over de ruggen van collega's zich een positie heeft verworven.
Dagelijks ben ik in gedachten bij het gezin van mijn dochter met partner en kinderen, die jonge mensen die op hoge lasten zitten door ons huidig tijdsgewricht.
Op geen moment houden ze mij verantwoordelijk voor die economische omstandigheden en ik zal ze blijven helpen waar ik kan.
Net als zijn vader het doet.
Ze houden niemand in persoon of als groep verantwoordelijk, ze nemen het zoals het valt, werken beiden hard voor zichzelf en hun kinderen, mijn kleinkinderen dus.
Dan nog even terug naar het onderwerp, nog steeds pleit ik voor meer op het individu gerichte maatregelen.
Niet korter werken voor iedereen vanwege het bereiken van een bepaalde leeftijd, maar ook bijvoorbeeld betere carrièremogelijkheden voor mensen die het fysiek niet meer goed aankunnen en het op een andere werkplek misschien wel veel beter zouden doen voor zichzelf en het bedrijf.
Dan het werk over meer mensen verdelen, niet mensen tot in het oneindige opjagen.
Beter langer werken in een lager tempo dan met een stopwatch constateren dat die jongere collega in 10 minuten deed, waar jij een kwartier over doet en je dan de straat op schoppen omdat je het niet meer aan kunt.

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 12:46 pm 
lid

Raya schreef:
P-G schreef:

De staatsschuld was behapbaar, maar sinds de economische crisis dankzij de neoliberalen, met 250 miljard gestegen. Dat ligt dus niet aan 'de' ouderen.
Het zijn ook niet 'de' ouderen die voortdurend aan het pensioenstelsel lopen te rommelen. Dat zijn de neoliberalen die af willen van gezamenlijke pensioenpotten bij niet-commerciële verbanden van werkgevers en werknemers, en alles onder willen brengen bij commerciële verzekeraars, zodat die hun zakken kunnen vullen.

Het idee dat ouderen lui zijn, klopt dan ook van geen kant. Veel ouderen die ik ken, baalden dat ze met pensioen werden gestuurd. Vaak vervroegd, om jongeren een kans op een fatsoenlijke baan te gunnen. Daarbij is het of/of! Een vacature voor een bepaalde tijd, kan maar voor een bepaalde tijd worden bezet. Dat kan door een oudere zijn, of door een jongere, niet door een oudere en een jongere gelijkertijd om dezelfde uren in te vullen. En laten we niet vergeten dat je nog steeds met 45 jaar al te oud bent in de ogen van veel werkgevers.
Verder: inclusief de verborgen werkloosheid -dus zonder rekentrucjes-, komen we nog steeds boven het miljoen uit. Wie gaan we daarbij aan het werk helpen uit de grote poel van werklozen om het geringe aantal vacatures te bezettten? Asielzoekers? Ouderen? Jongeren? Arbeidsgehandicapten? Mensen in de bijstand? Oekrainers?

We moeten wel uit blijven gaan van de feiten, en geen bevolkingsgroepen -zoals jongeren tegen ouderen-, tegen elkaar opzetten.

Demografische ontwikkelingen als de vergrijzing kunnen niet worden ontkent. Institutionele beleggers hebben thans een zeer korte beleggingshorizon. Onderwijl zijn de pensioenpremies jarenlang te laag gehouden en zijn zij in één grote pot terechtgekomen. Hierdoor sparen jongeren niet voor hun eigen pensioen doch steeds meer voor de gepensioneerden. Ondanks de kwantitatieve verruimingen van centrale banken - die zorgen voor hogere boekwaarden van financiële activa - en de onwerkelijk hoge rekenrentes die gehanteerd mogen worden, hebben pensioenfondsen onvoldoende buffers.

De staatschuld is de afgelopen jaren enorm gegroeid. De oorzaken hiervan zijn bekend, te weten: een bankencrisis en een structureel begrotingstekort als gevolg van de economische crisis die voortvloeide uit die bankencrisis. De aanleiding tot die crisis waren bestaande hypothecaire geldleningen, die dubieuze leningen bleken te zijn. Het één en ander werd gefaciliteerd door de fiscale wetgever. In antwoord daarop is die faciliteit inmiddels versoberd, maar niet voor de bestaande gevallen.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 1:31 pm 
lid

Politiek had zich ook nooit met de pensioenen moeten bemoeien. Het is aan de politiek te danken dat de horizon kort is. Het is ook de politiek die inmiddels tot twee of drie keer toe miljarden uit die pot geroofd heeft. De politiek had moeten respecteren dat het uitgesteld loon van individuele werknemers betrof en daar met de fikken van af moeten blijven.

Dat de oude lullendagen en pensioen op 65 worden afgeschaft wordt mede door bovenstaande veroorzaakt, door e.e.a. als excuus te misbruiken.

Het toenemen van de staatsschuld is gekomen door de bankencrisis, het overeind houden van banken en andere financiële instellingen en almaar groeiende bureaucratie en managementslagen en afdrachten en naheffingen aan de EU. Daardoor stegen de begrotingstekorten explosief. Niet door de ouderen, die nu wel (en alweer) de rekening moeten betalen.

Verder maak ik bezwaar tegen een benoeming van een 'fiscale wetgever'. We hebben maar één wetgever, en dat is het parlement. Het zijn gewoon onze volks'vertegenwoordigers' die er -en naar ik bij sommigen vermoed: bewust- een zooi van hebben gemaakt. Dat tot op heden maatregelen zijn uitgebleven om herhaling te voorkomen en de rekening bij de veroozakers te leggen in plaats van de slachtoffers, maakt het alleen maar erger. Ik voorzie straks een pensioenleeftijd van 77, waarbij de overheid en verzekeraars onze pensioenpot gaan afromen.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 3:56 pm 
lid

Raya schreef:
Politiek had zich ook nooit met de pensioenen moeten bemoeien. Het is aan de politiek te danken dat de horizon kort is. Het is ook de politiek die inmiddels tot twee of drie keer toe miljarden uit die pot geroofd heeft. De politiek had moeten respecteren dat het uitgesteld loon van individuele werknemers betrof en daar met de fikken van af moeten blijven.

Dat de oude lullendagen en pensioen op 65 worden afgeschaft wordt mede door bovenstaande veroorzaakt, door e.e.a. als excuus te misbruiken.

Het toenemen van de staatsschuld is gekomen door de bankencrisis, het overeind houden van banken en andere financiële instellingen en almaar groeiende bureaucratie en managementslagen en afdrachten en naheffingen aan de EU. Daardoor stegen de begrotingstekorten explosief. Niet door de ouderen, die nu wel (en alweer) de rekening moeten betalen.

Verder maak ik bezwaar tegen een benoeming van een 'fiscale wetgever'. We hebben maar één wetgever, en dat is het parlement. Het zijn gewoon onze volks'vertegenwoordigers' die er -en naar ik bij sommigen vermoed: bewust- een zooi van hebben gemaakt. Dat tot op heden maatregelen zijn uitgebleven om herhaling te voorkomen en de rekening bij de veroozakers te leggen in plaats van de slachtoffers, maakt het alleen maar erger. Ik voorzie straks een pensioenleeftijd van 77, waarbij de overheid en verzekeraars onze pensioenpot gaan afromen.

Dat doen ze toch al Raya. De pensioenverzekeraars investeren in windmolens...
Terwijl we inmiddels weten dat het een fiasco is, vraag maar aan Duitsland...

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 4:37 pm 
lid

Pizzaman schreef:

Waar gaat dit over? Over CAO's die vakbonden met werkgeversbonden afspreken! Daar sta ik dus buiten. Maar ik heb er wel een gedachte over. Heeft iemand al bedacht wat die OUWE LULLEN DAGEN betekenen? Dat alleen ouwe lullen extra dagen krijgen, vrije dagen, MET DOORBETALING VAN LOON, neem ik aan. WIE betaalt dat? De werkgever, die het INHOUDT op het salaris (netto) van de overige werknemers en zzp'ers.

Namens al mijn leeftijdsgenoten dank ik dan ook een ieder voor de gulheid, rechtstreeks uit de eigen portemonnee. Jammer dat jullie niet zo gul zijn voor 't miljeu, voor zielige dieren en hulpbehoevende asielzoekers, en voor ontwikkelingshulp, maar veel geld voor ouwe lullen is een goed begin.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]