Het is nu vr apr 03, 2020 10:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 5:01 pm 
lid

Rightnow schreef:
Pizzaman schreef:
Wat is de stelling, iets van "afschaffen ouderendagen dom idee"?

Ik vind het inderdaad nogal dom. Maak wekelijks in de praktijk mee hoe de ouderen,
minder fit maar nog jong van geest en vol kennis, deze kennis op de jongeren overdragen.
De ouderen blijven fitter, en langer met enthousiasme aan het werk.
De jongeren leren geweldig veel van de ervaren oudjes. Dingen die je op school niet leert.

Ik zie meer ouderen de WAO en de bijstand in verdwijnen.
Dat is gewoon heel jammer, en levert niets op.

Waar gaat dit over? Over CAO's die vakbonden met werkgeversbonden afspreken! Daar sta ik dus buiten. Maar ik heb er wel een gedachte over. Heeft iemand al bedacht wat die OUWE LULLEN DAGEN betekenen? Dat alleen ouwe lullen extra dagen krijgen, vrije dagen, MET DOORBETALING VAN LOON, neem ik aan. WIE betaalt dat? De werkgever, die het INHOUDT op het salaris (netto) van de overige werknemers en zzp'ers.

Namens al mijn leeftijdsgenoten dank ik dan ook een ieder voor de gulheid, rechtstreeks uit de eigen portemonnee. Jammer dat jullie niet zo gul zijn voor 't miljeu, voor zielige dieren en hulpbehoevende asielzoekers, en voor ontwikkelingshulp, maar veel geld voor ouwe lullen is een goed begin.

Het is niet met doorbetaling van loon, men levert daarvoor ook loon in.
Bijvoorbeeld hier:
Was overigens al zo "luxe" niet meer:

Ik blijf er bij dat we dergelijke regelingen nodig zullen hebben, om de ouderen het werken mogelijk te maken.
Zeker in de beroepen waar het om zwaar werk gaat kunnen zij het anders niet volhouden.

Het is kortzichtig om dan er op te wijzen dat de jongeren dit moeten opbrengen.
Dit moeten we, op een of andere manier, ALLEMAAL opbrengen. Indien niet op deze manier,
dan zie je een hoop ouderen de WAO of de bijstand in gaan- en ook dat moet betaald worden.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 5:13 pm 
lid

Jouw eerste link geeft al aan dat het meeste wordt betaald door "de werkgever" die echter gewoon in principe iedereen per uur hetzelfde zou moeten betalen. Jongeren krijgen al een veel slechtere deal, en "flexibele" krachten, degenen die niet in vaste dienst zijn (gebleven) mogen dikwijls de kruimeltjes oppakken, samen met zzp'ers aan de onderkant van de markt.

Je kunt de koek maar EEN keer opmaken.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 5:14 pm 
lid

Naar ik begrijp, wenst Raya de vergrijzing te ontkennen.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 5:15 pm 
Kennelijk lijkt iedereen te denken dat wij nog een agrarische of industriële economie hebben.

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 5:55 pm 
lid

Raya schreef:
Politiek had zich ook nooit met de pensioenen moeten bemoeien. Het is aan de politiek te danken dat de horizon kort is. Het is ook de politiek die inmiddels tot twee of drie keer toe miljarden uit die pot geroofd heeft. De politiek had moeten respecteren dat het uitgesteld loon van individuele werknemers betrof en daar met de fikken van af moeten blijven.

Dat de oude lullendagen en pensioen op 65 worden afgeschaft wordt mede door bovenstaande veroorzaakt, door e.e.a. als excuus te misbruiken.

Het is hiermee bevestigd dat je een demografisch gegeven wens te ontkennen.

Raya schreef:
Het toenemen van de staatsschuld is gekomen door de bankencrisis, het overeind houden van banken en andere financiële instellingen en almaar groeiende bureaucratie en managementslagen en afdrachten en naheffingen aan de EU. Daardoor stegen de begrotingstekorten explosief. Niet door de ouderen, die nu wel (en alweer) de rekening moeten betalen.

Je bent op de hoogte van de budgetten die worden besteed aan de curatieve zorg in Nederland, de duurste (!) ter wereld?

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 6:32 pm 
lid

Rightnow schreef:
Pizzaman schreef:

Ik vind het inderdaad nogal dom. Maak wekelijks in de praktijk mee hoe de ouderen,
minder fit maar nog jong van geest en vol kennis, deze kennis op de jongeren overdragen.
De jongeren leren geweldig veel van de ervaren oudjes. Dingen die je op school niet leert.

Waar gaat dit over? Over CAO's die vakbonden met werkgeversbonden afspreken! Daar sta ik dus buiten. Maar ik heb er wel een gedachte over. Heeft iemand al bedacht wat die OUWE LULLEN DAGEN betekenen? Dat alleen ouwe lullen extra dagen krijgen, vrije dagen, MET DOORBETALING VAN LOON, neem ik aan. WIE betaalt dat? De werkgever, die het INHOUDT op het salaris (netto) van de overige werknemers en zzp'ers.

Namens al mijn leeftijdsgenoten dank ik dan ook een ieder voor de gulheid, rechtstreeks uit de eigen portemonnee. Jammer dat jullie niet zo gul zijn voor 't miljeu, voor zielige dieren en hulpbehoevende asielzoekers, en voor ontwikkelingshulp, maar veel geld voor ouwe lullen is een goed begin.

Er staat mij bij dat er destijds loon voor is ingeleverd...

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 6:35 pm 
lid

P-G schreef:
Raya schreef:
Politiek had zich ook nooit met de pensioenen moeten bemoeien. Het is aan de politiek te danken dat de horizon kort is. Het is ook de politiek die inmiddels tot twee of drie keer toe miljarden uit die pot geroofd heeft. De politiek had moeten respecteren dat het uitgesteld loon van individuele werknemers betrof en daar met de fikken van af moeten blijven.

Dat de oude lullendagen en pensioen op 65 worden afgeschaft wordt mede door bovenstaande veroorzaakt, door e.e.a. als excuus te misbruiken.

Het is hiermee bevestigd dat je een demografisch gegeven wens te ontkennen.

Raya schreef:
Het toenemen van de staatsschuld is gekomen door de bankencrisis, het overeind houden van banken en andere financiële instellingen en almaar groeiende bureaucratie en managementslagen en afdrachten en naheffingen aan de EU. Daardoor stegen de begrotingstekorten explosief. Niet door de ouderen, die nu wel (en alweer) de rekening moeten betalen.

Je bent op de hoogte van de budgetten die worden besteed aan de curatieve zorg in Nederland, de duurste (!) ter wereld?

Je hebt me in een ander draadje al een ban aangesmeerd door off topic te blijven zeuren. Trap ik geen tweede keer in.
Dit draadje gaat over al dan niet extra vrije dagen voor senioren.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 8:53 pm 
lid

De auteur van het openingsbericht gaf duidelijk te kennen het breder te willen trekken.

- Isaac Asimov

- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 9:03 pm 
lid

Rightnow schreef:
Jouw eerste link geeft al aan dat het meeste wordt betaald door "de werkgever" die echter gewoon in principe iedereen per uur hetzelfde zou moeten betalen. Jongeren krijgen al een veel slechtere deal, en "flexibele" krachten, degenen die niet in vaste dienst zijn (gebleven) mogen dikwijls de kruimeltjes oppakken, samen met zzp'ers aan de onderkant van de markt.

Je kunt de koek maar EEN keer opmaken.

Klopt ook. Denk daar echter eens verder bij na.
Die ouderen kunnen nog niet met pensioen. Wat blijft over?
En wie betaalt dat dan?

Simpelweg HEEFT men er bij nagedacht, echter onzer regenten hebben een greep in de kas gedaan.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 1:19 am 
lid

Patterson schreef:
http://news.google.com/news/url?sa=t&fd ... hun-retour

Waar gaat het toch naar toe in dit land, het lijkt wel of elke oudere, elke gepensioneerde, elke bejaarde, vogelvrij is verklaard. Sinds Balkenende, toen de VVD al het (asociale) beleid bepaalde, worden onze gepensioneerden behandeld of het parasieten zijn, e.o.a smerige ziekte die moet worden aangepakt. De politiek ziet hen als sluitpost en melkkoe, de jongeren zien hen als grote en enige oorzaak van alles wat fout gaat in Nederland, en de zorgverzekeraars streven er naar hen zo snel mogelijk de pil van Drion te kunnen geven.
Hoe is het toch zo ver gekomen?
Zeker de VVD is hoofdoorzaak van de steeds verhardende samenleving, egoisme lijkt een levensstijl, ikke ikke de rest kan stikke.
Iedereen meer eigen verantwoordelijkheid, meer mantelzorg desnoods door de buren, meer zelfredzaamheid, participatie, zijn allemaal kreten van de VVD die feitelijk niet meer betekenen dan; Los het zelf maar op, de overheid laat u barsten.
Dit liberalistisch beleid heeft een walgelijke mentaliteit geschapen, ouderen worden b.w.v.s als ongedierte opgejaagd en uitgeroeid. De meeste jongeren juichen dit aso beleid toe, eindelijk heeft men een zondebok, eindelijk hebben zij iets gevonden om hun eigen falen achter te verbergen. Weg met de ouderen, ze pikken de banen, ze maken de zorg zo duur, gooi ze op straat want ze kosten teveel aan de maatschappij......... Hallo, waar zijn we mee bezig?
Zolang de VVD of andere liberale partij deel uitmaakt van ongeacht welke regeringscoalitie, zal er niets verbeteren voor de zwakkeren in onze samenleving, onze gepensioneerden, onze bejaarden zullen als oud vuil op straat worden gezet.
Extra vrije dagen voor senioren roept blijkbaar bij sommige het beeld op van; "veel te duur voor de werkgever, en..... misschien leven ze dan ook nog langer, en zijn dan zelfs te duur voor de hele maatschappij". Bah!

Mooie topic! Wellicht begrijpt niemand nog dat een vrije dag een een oudere een dag een werkplek kan zijn voor een jongere. Of was het zo bedoeld dat de oudere het werk in 1 dag minder kon doen???! Wanneer dat het geval is zou ik mij als werkgever sowieso de vraag stellen of je operationeel goed bezig bent. Daar gaat het uiteindelijk niet over: 1 ouwelullendag = 1 dag nieuw bloed. Simpel en ingewikkelder moeten we het niet maken vanwege geen enkel ander belang. Niet voor de VVD of welk politiek programma dan ook.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 1:45 am 
lid

Ouwe lullendagen zijn onzin omdat een werkgever niet iemand aanneemt om af en toe ouwelullendag te compenseren.

Ik ben (in tegenstelling tot wat oombas denkt te weten)'een groot voorstander van grijze koppen op de werkvloer. Oudere werknemers laten zich niet gek maken, hebben overal een oplossing voor en hebben het allemaal al een keer gezien. Ze kunnen ervaring prima overdragen aan jongeren en een mentor zijn. Dat ze na een bepaalde leeftijd korter gaan werken lijkt me'logisch en in het belang van de werknemer. Een kerngezonde energieke vent van 65 laten gaan is kapitaalvernietiging. Liever laat ik hem 60% meedraaien en bouw dat langzaam af. Ondertussen kan de jongere ingewerkt worden en zijn uren in 5 jaar opgebouwd worden baar full time.
Ouwelullendagen zijn onzinnig.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 7:24 am 
lid

Wat is het afbouwen in uren anders dan 'ouwelulledagen' :evendenken:

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 11:29 am 
lid

wortel schreef:
Patterson schreef:
http://news.google.com/news/url?sa=t&fd ... hun-retour

Waar gaat het toch naar toe in dit land, het lijkt wel of elke oudere, elke gepensioneerde, elke bejaarde, vogelvrij is verklaard. Sinds Balkenende, toen de VVD al het (asociale) beleid bepaalde, worden onze gepensioneerden behandeld of het parasieten zijn, e.o.a smerige ziekte die moet worden aangepakt. De politiek ziet hen als sluitpost en melkkoe, de jongeren zien hen als grote en enige oorzaak van alles wat fout gaat in Nederland, en de zorgverzekeraars streven er naar hen zo snel mogelijk de pil van Drion te kunnen geven.
Hoe is het toch zo ver gekomen?
Zeker de VVD is hoofdoorzaak van de steeds verhardende samenleving, egoisme lijkt een levensstijl, ikke ikke de rest kan stikke.
Iedereen meer eigen verantwoordelijkheid, meer mantelzorg desnoods door de buren, meer zelfredzaamheid, participatie, zijn allemaal kreten van de VVD die feitelijk niet meer betekenen dan; Los het zelf maar op, de overheid laat u barsten.
Dit liberalistisch beleid heeft een walgelijke mentaliteit geschapen, ouderen worden b.w.v.s als ongedierte opgejaagd en uitgeroeid. De meeste jongeren juichen dit aso beleid toe, eindelijk heeft men een zondebok, eindelijk hebben zij iets gevonden om hun eigen falen achter te verbergen. Weg met de ouderen, ze pikken de banen, ze maken de zorg zo duur, gooi ze op straat want ze kosten teveel aan de maatschappij......... Hallo, waar zijn we mee bezig?
Zolang de VVD of andere liberale partij deel uitmaakt van ongeacht welke regeringscoalitie, zal er niets verbeteren voor de zwakkeren in onze samenleving, onze gepensioneerden, onze bejaarden zullen als oud vuil op straat worden gezet.
Extra vrije dagen voor senioren roept blijkbaar bij sommige het beeld op van; "veel te duur voor de werkgever, en..... misschien leven ze dan ook nog langer, en zijn dan zelfs te duur voor de hele maatschappij". Bah!

Mooie topic! Wellicht begrijpt niemand nog dat een vrije dag een een oudere een dag een werkplek kan zijn voor een jongere. Of was het zo bedoeld dat de oudere het werk in 1 dag minder kon doen???! Wanneer dat het geval is zou ik mij als werkgever sowieso de vraag stellen of je operationeel goed bezig bent. Daar gaat het uiteindelijk niet over: 1 ouwelullendag = 1 dag nieuw bloed. Simpel en ingewikkelder moeten we het niet maken vanwege geen enkel ander belang. Niet voor de VVD of welk politiek programma dan ook.

Het probleem hiermee, en ook andere parttime varianten is dat die vlieger niet opgaat.

1 OLD is niet een dag nieuw bloed.
Ook 5 partimers op een afdeling die 4/5 werken, betekend zelden tot nooit een nieuw gezicht op die afdeling.
Eerder meer werk voor die 4 die aanwezig zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 11:37 am 
lid

Als het werkverzwaring is, is dat werk voor een vakbond. Lid worden dus.

In veel gevallen zal er wel extra kracht worden ingehuurd, al dan niet parttime.
Een goede werkgever (doorgaans geen manager of neoliberaal) zal wel degelijk willen voorkomen dat werknemers overbelast raken.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 11:46 am 
lid

Raya schreef:
Rightnow schreef:
Pizzaman schreef:

Klopt, er is ingeleverd en men bleef enkele jaren op de 0 lijn staan. Men is in Den Haag druk bezig met een sociale afbraak en het eind is nog lang niet in zicht.

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 2:45 pm 
lid

da Vinci schreef:
Raya schreef:
Rightnow schreef:

Klopt, er is ingeleverd en men bleef enkele jaren op de 0 lijn staan. Men is in Den Haag druk bezig met een sociale afbraak en het eind is nog lang niet in zicht.

Had ik het toch goed.
Kortom: als het afschaffen van de oude lullendagen niet gepaard gaat met loonsverhoging, is het diefstal!

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 4:03 pm 
lid

Raya schreef:
da Vinci schreef:
Raya schreef:

Had ik het toch goed.
Kortom: als het afschaffen van de oude lullendagen niet gepaard gaat met loonsverhoging, is het diefstal!

Is belasting ook, en het rijk ducht geen concurrentie...

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 4:48 pm 
lid

mallemeid schreef:
weet mallemeid echt het verschil niet tussen zinloze dure en oneerlijke extra vrije dagen voor ouderen (die geen werkgelegenheid opleveren en gaten in het rooster veroorzaken) en iemand 60% laten werken waardoor structureel 40% werk beschikbaar komt?

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 11:09 pm 
lid

osker schreef:
mallemeid schreef:
weet mallemeid echt het verschil niet tussen zinloze dure en oneerlijke extra vrije dagen voor ouderen (die geen werkgelegenheid opleveren en gaten in het rooster veroorzaken) en iemand 60% laten werken waardoor structureel 40% werk beschikbaar komt?

Kunt u zich voorstellen dat er oudere werknemers zijn, b.v 63 jr oud, die het steeds moeilijker krijgen, b.v met zwaar werk, om voldoende te presteren door b.v lichamelijke "slijtage"?
Die spaarzame extra vrije dag is misschien net voldoende om zich weer wat te herpakken en verder te gaan.
Heeft die extra vrije dag zo'n invloed, financieel en in arbeid, op het functioneren van het bedrijf dat het beter is dat die afgeschaft wordt, dan klopt er ergens niet in de bedrijfsstructuur en/of leiding.
Naargelang de betreffende werknemer steeds ouder wordt, hoe groter de kans dat deze meer in de ziektewet beland, gaat het bedrijf dan failliet?
Waarom deze extra vrije dagen niet gewoon zien als een langzame afbouw naar het definitieve vertrek/pensioen van de oudere werknemer?
U word zelf ook ooit oud, dat hoop ik althans toch voor u, en zeer waarschijnlijk blij zijn als deze regeling dan nog bestaat, waarom nu fanatiek meewerken aan de afbraak van zaken, gewoon omdat jongeren het NU niet eerlijk vinden?

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 11:41 pm 
lid

Ik heb als gepensioneerde 68 jarige misschien makkelijk praten maar ik vind werk voor jongeren belangrijker dan werk voor ouderen. Mede daarom vind ik die extra vrije dagen onnodig. Beter zou zijn om de pensioengerechtigde leeftijd te verlagen naar 63 jaar zodat er meer jongeren aan het werk kunnen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]