guus kuhne schreef:
Danny430 schreef:
guus kuhne schreef:
Next ? Is het allemaal zo verschrikkelijk makkelijk voor jou ? Je bent al net zo cynisch als de makers van die atoombom en de onderzoekers die doodleuk de slachtoffers gingen onderzoeken zonder hen te helpen. Walgelijk vind ik dat .
Laten we de vraag anders formuleren. Is er een situatie voor jou mogelijk waarbij de inzet van een nucleair wapen is gerechtvaardigd? Of zeg je per definitie dat de inzet van een nucleair wapen altijd taboe moet zijn?
Het laatste. Als er nu een nucleair wapen gebruikt zou worden is de halve, en misschien wel de gehele aardbol vernietigd. De nucleaire wapens van nu zijn heel erg veel krachtiger dan die van Hiroshima en Nagasaki.
Ook als ze tegen ons worden gebruikt of de kans bestaat dat het gaat gebeuren? Kernmachten als Pakistan en Noord-Korea vormen wel degelijk een wezenlijk gevaar en kunnen de wereld met hun kernwapens destabiliseren. Bovendien bestaat in deze onrustige wereld de kans op regime-changes waarbij de verkeerde partij achter de rode knop kan komen te zitten.
Ik denk dat het een illusie is te veronderstellen dat de kernwapenwedloop voorbij zou zijn. Ik vermoed toch een herstart, naast andere nieuwe militaire technologieën. De drone is hiervan een goed voorbeeld te noemen, maar de automatisering van het militaire apparaat neemt een gigantische vogelvlucht, waaronder de robotisering van militair wapentuig.
Het klopt dat de atoombommen op Japan qua kracht minder verwoesting aanrichten dan de moderne onconventionele wapens. Tegelijkertijd is de techniek zo ver gevorderd dat ze anders kunnen worden ingezet dan louter voor het verwoesten van hele steden. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van de Daisy Cutter tegen de Taliban door de Amerikanen. Weliswaar geen kernbom, maar met genoeg verwoesting om de slachtkracht van de tegenstander te neutraliseren. Ik denk dat dit toch de moderne oorlogsvoering van de toekomst gaat worden. Minder grondtroepen door meer vernuftige elektronica. Zo hebben de Russen laatst een tank ontwikkeld die onzichtbaar is voor radar. Letterlijk een onzichtbare tank.