Einstein schreef:
De inzet van beide bommen stond al veel langer vast. Je kunt het Manhattan project vergelijken met de landing op de maan, d.w.z. de inzet op Hiroshima was de uitkomst van een stormachtige Amerikaanse ontwikkeling (rat race met de Duitsers) die al in 1942 was ingezet met het Manhattan Project..
https://en.wikipedia.org/wiki/Manhattan_ProjectEr werkten uiteindelijk 130.000 mensen.
Dus omdat het een kostbaar project (etc etc) was stond de inzet al "vast"? Lijkt me iets te simpel gedacht. En niet alleen dat, het is je reinste Amerika-laster. Zuivere kwaadsprekerij vanaf de linkerflank zonder dat er ook maar enig bewijs wordt aangeleverd.
Dit debat is vanaf het begin (eind jaren 60) vervuild door politiek. Wat een zuiver historisch-wetenschappelijke discussie zou moeten zijn, gebaseerd op feiten, zeker na al die jaren, is nog steeds een links-rechts polemiek vol rookgordijnen, halve waarheden en aperte leugens. Destijds opgestart door de linkse activist
Gar Alperovitz en consorten. Jawel, ook in de VS was de linkse kerk met z'n schadelijke
weg-met-ons mentaliteit vanaf de jaren 60 al actief. Sterker: daar is dat monstrum geboren (hippie-periode). Wat zullen ze daar in Moskou blij mee zijn geweest...
Feit: Japan reageerde niet op de Verklaring van Potsdam. Hadden ze dat wel gedaan dan had Amerika geen reden (of zo jij wil: legitimatie) meer gehad om de bom te gooien. Dus hoezo "stond het al vast", Einstein?
Feit: Zelfs na de bom op Hiroshima weigerde Japan de onvoorwaardelijke overgave. Dus wat is dat voor gezeik om te stellen dat Japan al verslagen was?
Amerika heeft Japan eiland voor eiland terug moeten rammen. Steeds vochten de japanners tot de laatste man. Het laatste eiland was Okinawa: ruim 10.000 amerikaanse doden en 70.000 gewonden, aan japanse kant 110.000 doden. Wat had de dodenlijst laten zien als het moedereiland zou zijn aangevallen met mannen op de grond? Ik moet er niet aan denken.
Die 2 bommen hebben vele levens gered, daar twijfel ik niet aan. En ja, er waren bijkomende voordelen. Bijvoorbeeld dat die duivel in het Kremlin even te zien kreeg dat hij zich beter koest kon houden. En daar mogen wij nog steeds erg dankbaar voor zijn.
Je spreekt jezelf tegen. Je beweert dat de atoombommen de oorlog helemaal niet beeindigde en er nog net zo hard doorgevochten werd, maar dan geef je aan dat er vele levens gered zijn. De vraag is dan waar dat op gebaseerd is.
Let wel, ik denk wel dat de atoombom het einde van oorlog bespoedigd heeft; je doet net of je een zuiver historisch feitelijke discussie wilt voeren, maar je wilt vooral een punt wilt maken over de door jouw zogenaamd zo verafschuwde links-rechts discussie. Nou ja, de discussie van links dan.