Janno schreef:
HvR schreef:
Janno schreef:
Bizar hoe makkelijk mensen over het feit heen stappen dat je met een atoombom op een grote stad willens en wetens (lees: zeer bewust) grote aantallen burgers (lees: onschuldige vrouwen, kinderen en mannen) doodt. Dat is toch van een volstrekt andere orde dan trachten een land op de knieën te krijgen door het leger van dat land te bevechten, ongeacht hoeveel soldaten (óók mensen, maar met een totaal andere insteek) dat kost?
Dat is niet makkelijk, Janno.
Het is een kwestie van de
minste van de kwaden, waarbij ik het vooral makkelijk vind
om de Amerikanen zo te bekritiseren, terwijl zij de kastanjes uit het vuur haalden....
Ik bekritiseer in mijn stukje niet de Amerikanen, HvR. Ik ben verbaasd, nee, verbijsterd dat mensen daadwerkelijk vinden dat het gooien met atoombommen een acceptabele manier is om (te trachten) een oorlog te beëindigen. Dit gaat niet over hoe goed of slecht de actie van de VS was. Dit gaat over de oorlogszuchtige taal van mensen nú, die denken dat met een a-bommetje op de goede plek (goede plekken voor nucleaire bommen bestaan niet, het bereik is onvoorspelbaar groot en grillig) wel even het probleempje IS of Al Quaida kan worden opgelost. Natuurlijk vinden wij burgerslachtoffers ook vreselijk, haasten ze zich nog te zeggen, maar oorlog is oorlog. Geen wonder dat vrede godsonmogelijk ooit te bereiken is.
Dat gaat over het hier en nu, en dat los je mi ook niet op met een tactical nucleair device, maar met troepen op de grond, waar men niet aan wil, maar dat is een andere discussie.
Het gaat hier over Hiroshima, en met de bril van toen, de kennis van toen, is de actie te verantwoorden.
Achteraf was het misschien voor Japan niet nodig geweest, en was hij vroeg of laat in Europa gevallen om een rem op de Russen te gooien.
We weten het niet, en zullen het ook nooit weten, of we moeten een brug vinden naar een alternatief universum.
Feit is en blijft, er is een beslissing genomen, of dit een goede of foute beslissing is geweest is een tweede. Maar beter een achteraf foute beslissing, dan geen beslissing.
Was er een invasie gekomen, met de verwachte meer dan een miljoen slachtoffers, dan zou men nou lopen mekkeren waarom de bom niet gegooid was.
De invasie had ook kunnen meevallen, maar ervaring leerde dat men daar beter niet van uit kon gaan.
Naar mijn mening hebben ze toen, met de kennis van toen, de minste van 2 kwaden gekozen.
En om ze daar nu, met de kennis van nu, te gaan lopen afbranden, is voor mij een brug te ver.