kwaaisteniet schreef:
In de zestiger en zeventiger jaren was er een onderwerp dat regelmatig de kop op dook. Het ging over de verwachte volksverhuizing vanuit de arme, voornamelijk Afrikaanse, landen naar Europa omdat daar de welvaart volop aanwezig was.
Nu hoor je daar niet veel meer over
Ja
inderdaad werd daarover gepraat: als schrikbeeld ! het Noord-Zuid probleem.. "
als we nu niets doen,
dan.. "
En er is weinig gedaan.. de maakbaarheids-idealen t.a.v. armoede verzandden in goedbedoelde drupppels op de gloeiende plaat en gezever over 6-8%, meer is het nooit geweest. Het ministerie van Ontwikkelings-
samenwerking is opgeheven, de hulp wordt vervangen door handelsmissies.
De tariefmuren bleven intussen gewoon bestaan, het misbruik van de schaarste ook. Dumping en speculatie. Lokale voedselproductie kwam niet van de grond. Afrikaanse landen die olie hebben, kunnen importeren, maar wanneer er geen grondstoffen zijn.. hele delen van Afrika zijn intussen opgekocht door de Chinezen.
De klimaatverandering maakt grote delen rond de evenaar onleefbaar.
Verder ben ik het eens met Floortje, de gevolgen van zoiets zijn een kwestie van beschaving, we leven niet meer in de 6e eeuw.
kwaaisteniet schreef:
wat moet er dan gebeuren om deze volksverhuizing in goede banen te leiden.
Dat laatste is de enige goede vraag volgens mij. Een echte
volksverhuizing is geen kwestie van voor of tegen, die gebeurt. In principe kun je er dus weinig
tegen doen. Je kunt wel de gevolgen draagbaar maken en de uitwerking minder gewelddadig als het in de middeleeuwen was.. we hoeven elkaar de hersens niet in te slaan, we kunnen elkaar verstaan (taal).
Vermijd Servische toestanden, waar gezinnen 4 uur in de zon moeten lopen, omdat een politieman ze de verkeerde kant op heeft gewezen. Bij ons: procedures verkorten en woningbouw stimuleren. En een
open mind houden, t.a.v. nieuwe mensen.. en hun huidskleur en cultuur. Zorgen, dat iedereen, wat de herkomst van die persoon ook is, de kans krijgt, om zich te ontwikkelen, Nederlands of Engels te leren en deel te nemen aan de economie. Ik zou zeggen
goede banen ? Neem dat letterlijk.
Misschien merk je dan weinig van een volksverhuizing, zelfs wanneer ie komt.. Wat ik betwijfel. Ik zou een paar duizend jongeren die over prikkeldraad-hekken klimmen, niet willen vergelijken met een "volksverhuizing". Met de historische volksverhuizing is het huidige verschijnsel niet te vergelijken, de verhoudingen liggen volledig anders.