Het is nu do apr 02, 2020 5:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2015 12:03 am 
lid

Multi-tasken wordt ons ondergang, aldus (bekrompen) 'deskundigen'.
Ik was en ben nog steeds een DOS-aanhanger, maar vond wel dat DOS te beperkt was, en er niet verder op ontwikkeld werd, helaas,en dat vanwege zeer vage redenen.
Nu zijn deze deskundige het met me eens dat we ons teveel op diverse taken aan het richten zijn, en dat multi-tasken niet in ons voordeel is, en dat schrijf ik nu terwijl ik ook muziek aan het luisteren ben, en tussendoor ook nog andere dingen aan het doen ben.
Wie is het met deze zogenaamde deskundigen eens, die deze tekst waarschijnlijk never zullen lezen, omdat deze lieden niet meer kunnen dan 1 ding tegelijk, maar ondertussen wel (een platform) alle aandacht blijven krijgen.
Dat geeft mij meer te zeggen over deze zogenaamde deskundigen (lees bekrompen debielen), dan over de mens die allround in diverse andere zaken zijn.
Wat is hier uw mening over, ik lees de reacties zeer graag tussen alle andere werkzaamheden door, dat uiteindelijk ook gedaan moet worden?!

Groeten, Ron

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2015 12:35 am 
lid

Multitasken is volgens neurologen – ook benepen debielen? – een mythe. Maar dat gaat over het menselijk brein. Vanwege je verwijzing naar DOS veronderstel ik dat je het hier echter hebt over computersystemen. Of toch niet? Je bent immers zelf aan het multitasken, naar ik begrijp. Er valt niet echt wijs uit te worden.

Heb je, ter verduidelijking, misschien een bron voor het bericht dat multitasken onze ondergang wordt? Dat praat makkelijker.

Met vriendelijke groet,
uw postbode :hoedaf:

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2015 8:11 am 
lid

Laatst op TV ging er een programma over multi tasking. De stelling was dat door de opkomst van mobiel en tablet mensen meer dan vroeger verschillende dingen tegelijk aan het doen zijn en daardoor de kwaliteit van het geleverde werk achteruit gaat. Mensen zijn op het mobiel aan het whatsappen, op de tablet een spelletje spelen en op de PC klachten van Ziggo abonnees aan het beantwoorden. Dan is het wachten op problemen. Een testje om dat duidelijk te maken wat het effect is van multi tasken is door de de letters A t/m J naast elkaar te zetten en dan de getallen 1 t/m 10 onder deze letters. Als je de tijd gaat opnemen terwijl je eerst A t/m J opschrijft en vervolgens daaronder 1 t/m 10, is deze tijd bijna twee keer zo kort dan als je eerst de A, dan de 1, dan de B, dan de 2 etc. opschrijft.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2015 8:22 am 
lid

Ik multitask elke ochtend, wanneer ik de krant lezend mijn ochtendkeutel leg.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2015 8:47 am 
lid

Ik doe maar een ding tegelijk en meestal niet erg goed.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do aug 20, 2015 8:58 am 
lid

Gunst .. Ron is terug.

Uit onderzoek is gebleken dat multitasken niet echt bestaat, we doen tegenwoordig meer dingen naast elkaar, niet tegelijk. Onze hersenen schakelen van de ene taak naar de andere maar er kunnen geen processen parallel lopen, het blijft seriële multibus architectuur, om het maar in computertermen te houden.

Het is maar weinigen gegeven om dat zonder kwaliteitsverlies te doen zie onderstaand artikel

http://timemanagement.nl/multitasken-bestaat-niet/

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2015 3:05 pm 
lid

mallemeid schreef:
Gunst .. Ron is terug.

Uit onderzoek is gebleken dat multitasken niet echt bestaat, we doen tegenwoordig meer dingen naast elkaar, niet tegelijk. Onze hersenen schakelen van de ene taak naar de andere maar er kunnen geen processen parallel lopen, het blijft seriële multibus architectuur, om het maar in computertermen te houden.

Het is maar weinigen gegeven om dat zonder kwaliteitsverlies te doen zie onderstaand artikel

Duidelijk. Dit draadje is af!

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2015 3:09 pm 
lid

Agamemnon schreef:
Ik doe maar een ding tegelijk en meestal niet erg goed.

Nou, vandaag al weer meerdere dingen "lekker laten zitten" en dat is uitstekend gelukt.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2015 3:19 pm 
Ik gebruik drie grote beeldschermen voor mijn werkzaamheden. Die heb ik alledrie tegelijkertijd nodig. Het is maar net wat je onder "multitasken" verstaat.

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 3:15 pm 
lid

Ja, de dossiers zijn vaak ook nog tegelijk geopend, de dossiers van papier, terwijl er ook twee beeldschermen actief zijn, en we heen en weer klikken van het ene naar het andere actieve programma.

Dat is echter omdat er verschillende gezichtspunten moeten worden gecombineerd en de output is dan ook stap voor stap, in 1 applicatie.

Vrouwen-breinen zouden beter kunnen multitasken dan mannen-breinen. Maar hoe we het ook zien, dat EEN ding tegelijk doen de basis is voor veilig, effectief en prettig werken, is voor mij een waarheid als een KOE.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 9:10 pm 
lid

Twee schermen met minimaal 5 verschillende programma's open, een paar spreadsheets wat PDF documenten en Gmail. Op het bureau twee smartphones (één voor werk en de ander prive) die om de zoveel minuten pingen. Een vaste telefoon lijn. Collega's die in en uit lopen. Ik zou niet anders meer willen. De tijden van een enkele taak, bureau opruimen en dan de volgende taak starten ligt gelukkig ver achter ons. Als je niet efficient kunt multitasken heb je niets op de moderne werkvloer te zoeken.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 9:15 pm 
lid

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 9:47 pm 
Kunnen we stellen dat het aspect "task" in wezen bepalend is?

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 9:21 am 
lid

osker schreef:
Twee schermen met minimaal 5 verschillende programma's open, een paar spreadsheets wat PDF documenten en Gmail. Op het bureau twee smartphones (één voor werk en de ander prive) die om de zoveel minuten pingen. Een vaste telefoon lijn. Collega's die in en uit lopen. Ik zou niet anders meer willen. De tijden van een enkele taak, bureau opruimen en dan de volgende taak starten ligt gelukkig ver achter ons. Als je niet efficient kunt multitasken heb je niets op de moderne werkvloer te zoeken.

We noemen t multitasken, maar is t dat ook? of zijn we gewoon snel aan t schakelen van de ene klus naar de andere zonder ze sequentieel af te ronden.

Op die manier werk ik ook, al heb ik maar één telefoon waar met dual sim zowel werk als privé wordt gecombineerd, toch vind ik het prettiger wanneer ik complexe verslagen/rapporten moet maken om daar even voor te gaan zitten, telefoon door te schakelen naar voicemail en niet constant mijn mail te checken.
Zo'n rapport maak ik dan liever in één keer af om fouten te voorkomen en die rotklus sneller af te hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 2:12 pm 
lid

mallemeid schreef:
osker schreef:

We noemen t multitasken, maar is t dat ook? of zijn we gewoon snel aan t schakelen van de ene klus naar de andere zonder ze sequentieel af te ronden.

Op die manier werk ik ook, al heb ik maar één telefoon waar met dual sim zowel werk als privé wordt gecombineerd, toch vind ik het prettiger wanneer ik complexe verslagen/rapporten moet maken om daar even voor te gaan zitten, telefoon door te schakelen naar voicemail en niet constant mijn mail te checken.
Zo'n rapport maak ik dan liever in één keer af om fouten te voorkomen en die rotklus sneller af te hebben.

Je doet meerdere taken naast elkaar en schakelt tussen die taken. Dat is multitasken.
Terwijl je een rapport schrijft, dat af moet maar waarbij het niet uitmaakt of het om 4 uur 's middags of 8 uur 's avonds af is beantwoord je email waardoor de ontvanger sneller antwoord krijgt, reageer je op een smsje van je lief dat hij dat restaurantje kan reserveren, glimlach je om een facebook post van een foto van een nichtje dat haar eerste stapjes zet en neem je drie telefoontjjes op die niet naar voicemail gaan. Tien jaar geleden werkte je aan één taak nu doe je alles naast elkaar. De dag vliegt voorbij, je bent productiever en de spellingschecker haalt toch de meeste fouten uit je verslag. Het werk van de meeste mensen is grotendeels routine maar dankzij de huidige technologie is het allemaal een stuk dynamischer en zijn we veel energieker.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 3:11 pm 
lid

osker schreef:
mallemeid schreef:
osker schreef:

Je doet meerdere taken naast elkaar en schakelt tussen die taken. Dat is multitasken.
Terwijl je een rapport schrijft, dat af moet maar waarbij het niet uitmaakt of het om 4 uur 's middags of 8 uur 's avonds af is beantwoord je email waardoor de ontvanger sneller antwoord krijgt, reageer je op een smsje van je lief dat hij dat restaurantje kan reserveren, glimlach je om een facebook post van een foto van een nichtje dat haar eerste stapjes zet en neem je drie telefoontjjes op die niet naar voicemail gaan. Tien jaar geleden werkte je aan één taak nu doe je alles naast elkaar. De dag vliegt voorbij, je bent productiever en de spellingschecker haalt toch de meeste fouten uit je verslag. Het werk van de meeste mensen is grotendeels routine maar dankzij de huidige technologie is het allemaal een stuk dynamischer en zijn we veel energieker.

Jij doet voornamelijk prive dingen tijdens je werk?

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 3:32 pm 
lid

Dat niet, maar het is wel zo dat werk en privé meer door elkaar heen zijn gaan lopen.
Ik ben gedurende een groter deel van de dag met werk bezig omdat er 's avonds of in het weekend zaken binnen komen via de smartphone. Daar staat tegenover dat ik ook wel eens wat privé gerelateerds gedurende de traditionele werkdag doe.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2015 5:49 pm 
lid

6 Monitoren, meerdere programma's, 2 a 3 processen om in de gaten te houden.

Leuk, zolang er maar bij één proces problemen zijn, anders is de kans zeer groot dat je die door elkaar gaat halen.

Kan best een uitdaging worden dan, midden in de nacht...

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: do aug 27, 2015 1:39 am 
lid

De postbode schreef:
Multitasken is volgens neurologen – ook benepen debielen? – een mythe. Maar dat gaat over het menselijk brein. Vanwege je verwijzing naar DOS veronderstel ik dat je het hier echter hebt over computersystemen. Of toch niet? Je bent immers zelf aan het multitasken, naar ik begrijp. Er valt niet echt wijs uit te worden.

Heb je, ter verduidelijking, misschien een bron voor het bericht dat multitasken onze ondergang wordt? Dat praat makkelijker.

Met vriendelijke groet,
uw postbode :hoedaf:

Lezen is ook een vak, beste Postbode, want inderdaad had ik over het D.O.S. systeem, terwijl windows 3.10 en 3.11 ook al bestond, waarbij deze lieden destijds niet kwamen met het ontmoedigen van windows, en/of om windows te negeren, en daarentegen beter voor DOS te kiezen, omdat in de DOS-omgeving het multitasken lastiger te verwezenlijken was.
En nu pas komen deze liezen, (noem ze deskundig, zoals je wilt), met deze conclusie.
Deze conclusie van deze lieden is terug te zien op 20-08-15 bij Nieuwsuur.
Daarbij heb ik nog niet 1 persoon gezien, (op een zekere postbode na), die 10 seconden zijn, of haar verstand en/of zijn gedachten op 0 kan zetten.
Uiteindelijk, wat je ook doet, ook al zit er zogenaamd een verlies van tijd in, ben je in de tussentijd, altijd aan het (na)denken.
Dus uiteindelijk verlies je geen tijd, maar wordt men juist creatiever om in een kortere tijdsbestek iets te kunnen combineren.
Ik zou het wel met deze lieden eens zijn, als men niet onnodig hoeft te zoeken naar een app, of tijd nodig zou moeten hebben om je muis of je vinger op een app te moeten te krijgen, en deze dan aan te klikken, en waarbij een app op zijn beurt weer tijd nodig heeft om op te starten, daar zouden deze lieden inderdaad een punt hebben, en windows is dan inderdaad, en wat dat betreft een slechte omgeving te noemen, om snel en foutloos een programma geopend te krijgen, en dat geeft je in de tussentijd veel tijd om daarover na te denken.

Groeten, Ron

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do aug 27, 2015 2:05 am 
lid

mallemeid schreef:
Gunst .. Ron is terug.

Mee eens mallemeid, maar in de tussentijd gebeuren toch wel dingen dat wat een beetje onderbelicht wordt, als men van het ene naar het andere programma.(app) overstapt, en mensen die hun verstand op 0 kunnen zetten, zie je alleen maar bij mensen op een begraafplaats, en dan vaak op een bepaalde diepte, en/of bij een zekere postbode.
De vraag is alleen, wat is beter, 2 dingen kort achter elkaar te doen, of je te
moeten richten bij 1 taak?

Groeten, Ron

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]