Het is nu wo nov 21, 2018 1:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#61  BerichtGeplaatst: di sep 11, 2018 11:23 am 
lid

Lijkt mij een goed idee om de zogenaamde milieubewuste mensen te verplichten om met een mesje aan de slag te gaan, en niet alleen bij de Japanse duizendknoop, die hier geen vijanden heeft, maar bij alle onkruiden. Je kan toch niet verwachten van de boeren dat die alleen de bv Nederland groen op de been moeten houden.

Uitroeier gezocht voor hardnekkige Japanse plant
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/uit ... nse-plant/

En google eens op 'gemeente brandt onkruid weg en lees en zie wat dat voor (milieu)schade veroorzaakt

Gemeente brandt onkruid weg maar vuur slaat over
https://www.ad.nl/video/kanalen/bn-dest ... ver~p42054

Water Drentsche Aa nog regelmatig vervuild met onkruidbestrijdingsmiddelen
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/138418 ... gsmiddelen

Het water van de Drentsche Aa wordt nog regelmatig vervuild door het gebruik van glyfosaat en andere schadelijke onkruidbestrijdingsmiddelen. De stoffen worden waarschijnlijk gebruikt bij tuinonderhoud.

Profiel  

Bericht nummer:#62  BerichtGeplaatst: di sep 11, 2018 11:45 am 
lid

Over die duizendknoop: als dat met stoom kan lijkt mij dat prima. Maar ik mis iets anders: de hele grond afgraven, blootstellen onder hoge straling en dan in een depot op de Maasvlakte?

Profiel  

Bericht nummer:#63  BerichtGeplaatst: za sep 15, 2018 10:43 am 
lid

Biertje schreef:
Over die duizendknoop: als dat met stoom kan lijkt mij dat prima. Maar ik mis iets anders: de hele grond afgraven, blootstellen onder hoge straling en dan in een depot op de Maasvlakte?
Als laatste redmiddel? De gemeente Emmen zet akkervarkens in tegen de duizendknoop, wetende dat de Bonte Bentheimers in Oosterbeek hun neus er voor ophaalden.

Oosterbeekse varkens lusten geen onkruid
https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... en-onkruid

En hoe loopt het af met deze varkens nu de Afrikaanse varkenspest vanuit het niets in België opduikt?

Profiel  

Bericht nummer:#64  BerichtGeplaatst: za sep 15, 2018 10:54 am 
lid

Voedselbossen moeten we hebben hoorde ik vanmorgen bij Mieke en Peter:

Voedselbos als nieuwe landbouw
https://www.nporadio1.nl/nieuwsweekend/ ... e-landbouw

Het is ietwat romantisch neergezet schrijven ze in onderstaand artikel:

Voedselbossen – de zin en de onzin
https://mergenmetz.nl/blog/voedselbosse ... -de-onzin/

We begrijpen wat Van Eck ons probeert te vertellen, maar het beeld dat hij schetst is er een dat niet bestond. Niet hier. Het is ietwat romantisch neergezet.

De oermens was jager-verzamelaar en at van die bomen en heesters. Maar niet heel de Lage Landen waren een uitgestrekt bos.
Bovendien groeide er een rijk assortiment een-, twee- een meerjarige kruidachtige gewassen die men nuttigde. Vaste planten maar ook wilde eenjarigen. Zeekool, pastinaak, zuring, wilde peen, brave hendrik, kaasjeskruid en veel andere planten die we nu onder de andere hype ‘wildplukken’ scharen. Dat past niet bepaald bij het beeld dat veel mensen van een voedselbos hebben.

Hierin kunnen we Anrijs volgen: Het beeld van voedselrijke bossen is niet van hier. Want als ze zo rijk aan voedsel waren, was de mens geen landbouw gaan bedrijven en waren de bossen niet leeggehaald voor nutriënten, zoals Van Eck stelt. Dat zou, in de meest letterlijke zin, tegennatuurlijk gedrag zijn geweest. Dat er landbouw ontstond wijten wetenschappers aan de toename van de bevolking. Toen al. Het bos bood onze voormoeders en -vaderen dus onvoldoende.
Zo bij u het beeld was ontstaan dat we in de Lage Landen ons voedsel uit onze oerbossen hadden kunnen blijven halen en nu weer daar naar terug kunnen schakelen, dan is dat helaas onjuist.

Profiel  

Bericht nummer:#65  BerichtGeplaatst: za sep 15, 2018 11:32 am 
lid

Lies schreef:
Biertje schreef:
Als laatste redmiddel? De gemeente Emmen zet akkervarkens in tegen de duizendknoop, wetende dat de Bonte Bentheimers in Oosterbeek hun neus er voor ophaalden.

Oosterbeekse varkens lusten geen onkruid
https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... en-onkruid

En hoe loopt het af met deze varkens nu de Afrikaanse varkenspest vanuit het niets in België opduikt?
Over Osterbeek, hoe komt het dat er nu twee verschillende verhalen zijn?

https://www.youtube.com/watch?v=eUZSvaxADo8

Profiel  

Bericht nummer:#66  BerichtGeplaatst: za sep 15, 2018 11:44 am 
lid

Wel honderd verschillende verhalen zijn er: zo zou het helpen om iedere week alle opkomende loten af te snijden. Ook zou het helpen om de grond volledig af te graven en de wortelstokken uit te zeven. De varkens zijn daar een variant op, maar het echte filmpje moet allereerst tonen dat de varkens het allerlaatste wortelstokje hebben uitgegraven en opgevreten. In werkelijkheid moeten de varkens worden bijgevoerd en kijk het filmpje eens: dat is een heleboel werk!

Het wordt een saai verhaal maar met de beperkte kennis van nu zal ook een WEL efficiente methode bijvoorbeeld in Amersfoort 500 miljoen gaan kosten. Tijd dus om de locale belastingen fors te verhogen. Misschien dat al die journalisten met hun leuke filmpjes en spannende rapportages zich eens moeten verdiepen in welke natuurlijke vijanden die plant in het Verre Oosten kent. Er schijnt al een beestje wettelijk te zijn toegelaten voor verspreiding want de eerste gemeenten schijnen ze al uitgezet te hebben...

Hopelijk werkt het goed want anders wordt het dwijlen met de kraan open. Momenteel zijn particulieren bezig om met Roundup hun best te doen, wat volgend voorjaar al verboden is. We zullen zien wat volgend jaar de beste bestrijdingsmethode is.

Profiel  

Bericht nummer:#67  BerichtGeplaatst: za sep 15, 2018 11:58 am 
lid

Il zal maandag maar eens de gemeente bellen. Mijn vrees is dat het naast het huis en achter wij duizendknoop hebben

Profiel  

Bericht nummer:#68  BerichtGeplaatst: za sep 15, 2018 4:24 pm 
lid

Biertje schreef:
Il zal maandag maar eens de gemeente bellen. Mijn vrees is dat het naast het huis en achter wij duizendknoop hebben
Misschien zit er nog wel meer Biertje

Miljoenenschade door rivierkreeftjes en balsemien
https://www.bndestem.nl/breda/miljoenen ... ~a7c5bab4/

Uitheemse planten en dieren jagen het land op enorme kosten. Ze richten forse schade aan en laten zich nauwelijks bestrijden.

(...)
De provincie Brabant - verantwoordelijk voor de aanpak - neemt deze invasie van buitenlandse planten en dieren 'zeer serieus'. Er moet beleid komen in samenwerking met waterschappen, terreinbeheerders, gemeenten, Belgische partners en zeker ook burgers: ,,Niet meer kopen, niet meer uitzetten, niet meer bij het tuinafval gooien."

Een gemeente als Amersfoort telde recent duizendknoop op zeshonderd plaatsen en spendeerde vergeefs tienduizenden euro's aan vergif. Zaadjes blijven zich verspreiden, hobbyisten beseffen de risico's van deze explosieve exoten in hun tuin of vijvers niet. Staatsbosbeheer sloot onlangs delen van Terschelling af voor mensen uit angst voor verdere verspreiding van de Australische watercrassula.

Geen kruid tegen gewassen
https://www.topics.nl/geen-kruid-tegen- ... jn-nieuws/

Ze bloeien prachtig en ruiken zo lekker. Ze kwaken zo grappig of vertederen met rode schaartjes... Maar pas op, er is geen kruid tegen gewassen. Het is nieuwe natuur die explodeert en dit land de komende jaren miljarden gaat kosten.

De miljoenen en miljarden vliegen ons om de oren.

Profiel  

Bericht nummer:#69  BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 7:20 pm 
lid

En de Britten hebben heel veel last van vlinderstruik

https://www.youtube.com/watch?v=oUJ99HEun_A

Profiel  

Bericht nummer:#70  BerichtGeplaatst: di sep 18, 2018 1:54 pm 
lid

Inderdaad, die vlinderstruik heeft mijn treinreizen nog verder veraangenaamd; ik realiseerde mij niet dat hij het ook zo goed doet in muren en fundamenten. Nu bedenk hoe vaak ik al gezien heb dat boomwortels het asfalt omhoogdrukken, dat allerlei planten en bomen in ruines groeien, enzovoorts. Wat te denken van de klimop die mensen zorgvuldig weghouden van hun muren; de worteltjes kunnen er gewoon ingroeien.

Doorslaggevend zal wel zijn of je je muren kunt en wilt vrijhouden en de moeite die het kost zal bij elk soort plant verschillen. De vlinderstruik duidt op verwaarlozing van bruggen en muren want ik geloof dat plantenwortels het beton versneld doen afbreken. Misschien dat een stadsecoloog mij van mijn dwaling kan afhelpen?

Profiel  

Bericht nummer:#71  BerichtGeplaatst: di sep 18, 2018 2:36 pm 
lid

Vreselijk te zien hoe dit prachtige en goed onderhouden Londense stadslandschap
bedorven wordt door deze vreselijke aliens
waardoor op wonderbaarlijke wijze ineens een troosteloze aanblik ontstaat :P

Profiel  

Bericht nummer:#72  BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2018 11:45 am 
lid

Haha, ik vind het juist prachtige planten. Jammer dat we ze moeten verwijderen maar zeker voor de Japanse Duizendknoop ben ik toch wel wat beducht... terwijl de wortel van de plant medisch buitengewoon van belang is, is de plant toch zonder zijn natuurlijke oostaziatische vijanden veel te expansief. Gelukkig hebben we glyfosaat (Roundup) maar het wordt kort dag als we nog in september voor de invallende herfst dit willen gebruiken.

Om de verkeerde reden is het middel verboden waardoor nog des te meer er op moet worden gehamerd: denk na over de beste aanpak van die duizendknoop. Je ziet hier dat politici, media en bevolking tientallen jaren nodig hebben om te gaan snappen dat ze dan ondertussen heel duur in de val zijn gelopen. We betalen samen de rekening van alle onoplettendheid.

Profiel  

Bericht nummer:#73  BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2018 8:45 pm 
lid

En vul dan maar aan voor politici, we kennen inmiddels de reacties.....verbijsterd, geschokt, ontdaan, ontzet, geschrokken...…

maar met wetenschap heeft het niets meer te maken.

Belgen mogen onkruid in tuin niet meer bestrijden met chemische middelen
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... e-middelen

U houdt zich al jaren bezig met de veiligheid van bestrijdingsmiddelen. Hoe kijkt u naar deze zorgen rondom glyfosaat?

Trybou: 'Glyfosaat is één van de meest veilige pesticiden. Het middel is zodanig weinig giftig dat het geen enkel probleem voor de volksgezondheid en ons leefmilieu oplevert.'

Maar waarom wordt het dan toch verboden voor consumenten om het in hun tuin te gebruiken?

Trybou: 'Het middel heeft inmiddels een negatief imago. Er is een hetze gevoerd in de media en de politiek komt hieraan tegemoet. Maar het is een beslissing zonder wetenschappelijke basis.'

Profiel  

Bericht nummer:#74  BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2018 8:55 pm 
lid

Ekoplaza door Reclame Code Commissie op vingers getikt
https://www.boerderij.nl/Akkerbouw/Nieu ... t-335737E/

Ekoplaza beweerde in reclame-uitingen de enige gifvrije supermarkt te zijn en dat zijn biologische boeren gifvrij werken. De reclameslogan suggereert dat bij het telen en verwerken van producten geen enkele vorm van gif wordt gebruikt. Het spuiten van ‘natuurlijke’ bestrijdingsmiddelen is echter toegestaan in de biologische landbouw.

(….)

Akkerbouwer diende klacht in
Indiener van de klacht is Martijn Knuivers, agrarisch journalist werkzaam bij Boerderij en akkerbouwer in Winterswijk-Meddo.

Of een middel van natuurlijke of chemisch-synthetische oorsprong is, zegt niets over de toxiciteit van het middel
De gangbare teler stoorde zich aan de suggestieve reclame van de biologische supermarktketen. “De bewering dat Ekoplaza de enige gifvrije supermarkt is, was naar mijn mening misleidend. Alle Nederlandse akkerbouwers, zowel gangbare als biologische, doen hun best gezonde producten te telen, al dan niet met gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Ongeveer de helft van de chemisch-synthetische gewasbeschermingsmiddelen laat geen resten achter op de producten, waardoor dus ook van deze gangbare producten gezegd kan worden dat ze ‘gifvrij’ zijn. In de biologische landbouw worden ook bestrijdingsmiddelen gebruikt, weliswaar natuurlijke, maar hiervan kunnen ook resten op de producten achterblijven. Of een middel van natuurlijke of chemisch-synthetische oorsprong is, zegt niets over de toxiciteit van het middel.

Uit een studie van de Europese Unie blijkt dat biologische bestrijdingsmiddelen zelfs giftiger kunnen zijn dan chemisch-synthetische.”

Profiel  

Bericht nummer:#75  BerichtGeplaatst: do sep 20, 2018 10:53 am 
lid

Bij Ekoplaza ben ik ook klant, heel aardige mensen en een prachtig assortiment. Maar aan hun reclame-uitingen erger ik mij best wel.

Ze zijn nu (in hun landelijke reclameposters) populistisch bezig en ik ben er zeker van dat veel biologische boeren de wenkbrauwen fronsen bij de reclamepraatjes waarmee hun producten aan de man worden gebracht. Wat Dijkhoff doet met de postcode-wijken, dat doet Ekoplaza met de gangbare landbouwers.

Je afzetten tegen anderen dat zegt iets negatiefs over jezelf; hoe verstandig is dat eigenlijk?

Profiel  

Bericht nummer:#76  BerichtGeplaatst: do sep 20, 2018 12:16 pm 
lid

Reclame is eigenlijk altijd liegen, daarin verschillen de supermarkten niet. Ze durven je wel een stofdoek aan te smeren als daardoor je seksleven verbeterd wordt en consumenten trappen erin. Supermarkten zijn vaak bezig met onzin en ze verkopen gebakken lucht, vooral nu biologisch politiek is geworden is het hek van de dam.

Zie deze uitspraak van Trybou uit het bericht hierboven: 'Het middel heeft inmiddels een negatief imago. Er is een hetze gevoerd in de media en de politiek komt hieraan tegemoet. Maar het is een beslissing zonder wetenschappelijke basis.'

Hoe verstandig is de politiek?

Profiel  

Bericht nummer:#77  BerichtGeplaatst: do sep 20, 2018 2:48 pm 
lid

Lies schreef:
Reclame is eigenlijk altijd liegen, daarin verschillen de supermarkten niet. Ze durven je wel een stofdoek aan te smeren als daardoor je seksleven verbeterd wordt en consumenten trappen erin. Supermarkten zijn vaak bezig met onzin en ze verkopen gebakken lucht, vooral nu biologisch politiek is geworden is het hek van de dam.

Zie deze uitspraak van Trybou uit het bericht hierboven: 'Het middel heeft inmiddels een negatief imago. Er is een hetze gevoerd in de media en de politiek komt hieraan tegemoet. Maar het is een beslissing zonder wetenschappelijke basis.'

Hoe verstandig is de politiek?
Punt is dat als bedrijven liegen ze er vaak mee wegkomen, en men bang is dat het gevolgen heeft. Zo wordt een bankierseed gewoon de nek omgedraaid doordat er een schikking wordt aangeboden (waar wij als belastingbetaler aan meebetalen)

Profiel  

Bericht nummer:#78  BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2018 12:22 pm 
lid

Raya schreef:
Rightnow schreef:
Om daarmee van de regen in de drup te geraken. Is dit een SP-voorstel, van die derdengeldenregelingen? Nou, de hele universiteit van vandaag de dag is al een derdengeldenregeling. Komt op het zelfde neer als zgn. derde geldstroomgedoe.

Ik zeg juist dat er geen band moet zijn tussen wetenschap en het grote geld en dat betekent dat je het geld echt ergens anders moet gaan zoeken. Ga maar direct uit de staatskas betalen en vul die staatskas met normale winstbelasting voor multinationals - laat ze precies evenveel betalen als gewoon MKB en besteed het geld aan onafhankelijke instituten.

Hier heeft de SP niets mee te maken. Ik bepaal mijn eigen standpunten.
Als je een eerlijke onderzoeksuitslag wilt hebben, zul je de afhankelijkheid van de betrokken instituten moeten waarborgen.
Als het gaat om veiligheid, of het nu voedsel, medicijnen, bestrijdingsmiddelen of gebruiksartikelen betreft, hebben we het over een gemeenschappelijk belang. En dan zijn er heus wel manieren te vinden waarbij bedrijven voor het onderzoek betalen, zonder hen op wat voor wijze dan ook invloed te geven op het onderzoeksresultaat.
Het is maar net wat je wilt als volk.

De SP en het volk
Het begint eentonig te worden.

Profiel  

Bericht nummer:#79  BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2018 12:50 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
Rightnow schreef:
Om daarmee van de regen in de drup te geraken. Is dit een SP-voorstel, van die derdengeldenregelingen? Nou, de hele universiteit van vandaag de dag is al een derdengeldenregeling. Komt op het zelfde neer als zgn. derde geldstroomgedoe.

Ik zeg juist dat er geen band moet zijn tussen wetenschap en het grote geld en dat betekent dat je het geld echt ergens anders moet gaan zoeken. Ga maar direct uit de staatskas betalen en vul die staatskas met normale winstbelasting voor multinationals - laat ze precies evenveel betalen als gewoon MKB en besteed het geld aan onafhankelijke instituten.

Hier heeft de SP niets mee te maken. Ik bepaal mijn eigen standpunten.
Als je een eerlijke onderzoeksuitslag wilt hebben, zul je de afhankelijkheid van de betrokken instituten moeten waarborgen.
Als het gaat om veiligheid, of het nu voedsel, medicijnen, bestrijdingsmiddelen of gebruiksartikelen betreft, hebben we het over een gemeenschappelijk belang. En dan zijn er heus wel manieren te vinden waarbij bedrijven voor het onderzoek betalen, zonder hen op wat voor wijze dan ook invloed te geven op het onderzoeksresultaat.
Het is maar net wat je wilt als volk.

De SP en het volk
Het begint eentonig te worden.

Jij loopt een tijd achter...

Profiel  

Bericht nummer:#80  BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2018 3:00 pm 
lid

Gewoon de grote bedrijven voldoende vennootschapsbelasting laten betalen. De algemene VPB op 25 procent laten - dan is er geld voor andere doelen.

De zorg, het onderwijs, maar ook wetenschap zonder invloed van buiten (behalve goed afgesproken en zorgvuldig te evalueren overheidsvisitaties) speciaal voor belangrijke thema's waar onafhankelijkheid waardevol is, daarvoor moeten burgers wel WILLEN bijdragen. Overigens kun je denken dat zorg en onderwijs ook zonder overheidssturing kunnen maar ik ben nog niet zo ver...

Oppositiepartijen kunnen deze mogelijkheden aangrijpen om te protesteren tegen de visieloze VVD die de rest van het kabinet in zijn val gaat meesleuren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]