Boer Piet schreef:
Lies schreef:
Boer Piet schreef:
De belangrijkste speech op aarde m.b.t. klimaat. Landbouw als oplossing.
https://player.vimeo.com/video/159146752 Of deze discussie (misschien heb je dit filmpje al ergens op dit forum geplaatst, die heb ik dan gemist):
Ik ben het met Hans Huijbers eens, het is en....en. En dat en....en zie ik in mijn omgeving meer en meer toegepast.
"Hans Huijbers: Stop vandaag nog met duurzaamheid"
Kort en krachtig kunnen we de uitspraken van Huijbers wel noemen die hij studenten en geïnteresseerde meegaf in zijn presentatie. Het streven van Europese supermarktketens om altijd voor de laagste prijs voedsel te leveren maakt volgens hem de gehele sector kapot. We moeten er daarom alles aan doen dit beeld te veranderen. Het zit hem duidelijk erg hoog.
Parallel hier aan.
http://www.zlto.nl/nieuwsbrief/item/155 ... -n-klimaat Roel Clement van ZLTO was maandag hier om elkaar wederzijds te informeren.
http://www.foodlog.nl/artikel/nederland ... -oplossin/ Dick Veerman van Foodlog vond het wel interessant om te plaatsen allemaal wat ik schreef. In de reacties op een van de artikelen staan ook linken die bijdragen aan de kennis die nodig is om aan oplossingen te werken. Veel is al wel bekend, maar hoe om te zetten in iets werkbaars en iets praktisch voor onze Nederlandse situatie?
Kortom, dan kom ik met een kreet deels geleend van Bill Clinton; It’s the climate, stupid.... (Al het andere is eigenlijk futiel).
Van de reakties 9, 11 en 13 op dit Foodlog-artikel word je niet blij. Die begrijpt niet dat er agrarische prestaties kunnen worden geleverd en wat dit kan opleveren voor de samenleving.
"Zonder boer geen beschaving"
Ondertussen gaan we voor meer natuur en laten we zelfs natuurboer Freek onder water verdwijnen. Onderstaand een stukje van Chris de Stoop op Facebook:
Citaat:
TIENGEMETEN EN NATUURFREAK FREEK. Debat gehad op het eiland Tiengemeten in het Haringvliet, waar net 10 jaar geleden de omschakeling begon van landbouw naar natuur. De zeer vruchtbare grond was sinds 1668 in gebruik door een kleine boerengemeenschap. Maar alle boeren moesten weg. Het eiland is een mix geworden van recreatiepark met 'speelnatuur' en ‘ongerepte wildernis’. Een paradijs voor watervogels en Schotse hooglanders. Oude boerderijen werden bezoekerscentrum, museum of pannekoekenhuis. ‘Komt dat zien’ staat op alle folders. Maar het bezoekersaantal is vorig jaar met 20 procent gedaald tot 42.000, veel minder dan het beoogde aantal. Daarom wordt door Natuurmonumenten opnieuw promotie gevoerd . Enkele kilometers voorbij Tiengemeten is er de biologische boerderijwinkel van Freek Ampt, die zich "ecoboer en natuurfreak" noemt. Toch moet ook hij wijken voor nieuwe natuur. De Leenheerenpolder werd door de provincie gekocht. Freek schakelde zich om tot natuurbeheerder, maar de polder moet en zal onder water worden gezet, en Natuurmonumenten moet de beheerder worden. Tiengemeten zou eerst stiltegebied worden maar werd volgens Freek uiteindelijk "de groene Efteling". Belevingseconomie. Eén boer stapte volgens hem uit het leven, "maar dat ligt altijd aan een mix van problemen". Freek vindt dat hijzelf, na jarenlange procedures, "psychologisch gemarteld" werd. Op de Facebookpagina van Natuurmonumenten verscheen nu een nieuw bericht: "Supernieuws! Weer 73 hectare unieke getijdennatuur aan het Haringvliet. Mede door de Postcode Loterij." Op de website kwamen prompt een paar reacties van mensen die naar ‘Dit is mijn hof’ verwezen: “Het boek heeft me aan het denken gezet. Welke offers zijn hiervoor gebracht? Is het weer tekentafelnatuur?”
En hierover een ingezonden brief: "Stop die extra 'natuurbeleving"
Het eiland Tiengemeten van natuurmonumenten is er een goed voorbeeld van. Het zou teruggegeven worden aan de natuur, boeren en burgers moesten het veld ruimen voor natuurontwikkeling, en het is duidelijk hoe dit gestalte gekregen heeft. Het is een feesteiland geworden, voor yuppen uit de grote stad. Je kunt er overnachten, een feest geven, er is een natuurspeelplaats, een museum en een pannekoekenhuis. Er wordt van alles georganiseerd door de boswachters, en als klap op de vuurpijl staan er ook een aantal peperdure doch smaakvol ingerichte huizen die alleen voor de rijken uit de grachtengordel van Amsterdam te betalen zijn en van wie je maar moet afwachten of ze eigenlijk zelfs wel lid zijn van natuurmonumenten.