portman schreef:
Raya schreef:
Blijf ik zitten met de vraag van wie Nederland volgens jullie wel is. Willem-Alexander? Mark Rutte? Geert Wilders? Shell?
Het gaat er uiteindelijk om, wie het hier voor het zeggen heeft!
Ga je schoolgeld maar terughalen. Slaap lekker.
Ik ben anders bloedserieus.
Als Nederland niet van jou is, waarom zou je dan wel stemrecht hebben? Je hebt toch ook geen stemrecht in Duitsland of Belgie?
Als Nederland niet van jou is, waarom zou een politicus dan naar jou moeten luisteren, rekening met jou moeten houden?
Als Nederland niet van jou is, waarom moet je dan wel meebetalen aan de aanleg en het onderhoud van wegen, de verbouwing van het Binnenhof
Nederland, als land en als samenleving, is van ons allen. We hebben openbare gebouwen, openbare grond, gemeenschappelijke belangen en gemeenschappelijke verantwoordelijkheden, waar we een deel van hebben overgedragen aan ons collectief, de overheid.
Je kunt blijven ontkennen, je kunt het onzin vinden, maar als jij vindt dat Nederland niet van ons is, hebben we hier niets te zeggen. En dat.... vinden een aantal politici en luie kiezers natuurlijk heel fijn, maar de werkelijkheid is anders. JIJ en IK zijn Nederlanders, en allebei een stukje baas. We bepalen met zijn allen de grenzen. Wilders kan dan (gelukkig) ook niet zomaar zijn eigen gang gaan en andere politici ook niet. Als Mark Rutte zijn gang kon gaan, waren alle banen inmiddels flex en werkte iedereen tegen een fors verlaagde bijstandsuitkering.
Jij husselt de begrippen privaat en publiek eigendom door elkaar en doet alsof het 1 begrip is. Dat is niet zo. Een verschil is bijvoorbeeld dat je rechten kunt uitoefenen over eigendom. Ik kan geen rechten uitoefenen over publiek eigendom, en het publiek kan geen rechten uitoefenen over mijn eigendom.