Het is nu do okt 29, 2020 3:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr jul 01, 2016 9:16 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 6393
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Het is valse hoop dat verstorende vernieuwing ergens goed voor is zoals het grafiekje in dit enthousiaste stukje tekst: http://www.claytonchristensen.com/key-concepts/ - deze fantastische innovaties moeten in ons land ook op de weg komen - we missen anders de boot en onze hersengebieden lichten op op de scans: "verlies voorkomen" daat gaat het om. Wie wil er niet zo mooi zijn einde vinden, liefst doordat een beter gesitueerde moedige Tesla-rijder zijn door onze regering gesponsorde proefrit.

We houden van de dood en vooral om gezamenlijk te griezelen maar dan wel over een onderwerp dat zich leent voor gezamenlijke "angst"-belevingen. Onze hersenen weten drommels goed dat dit absoluut geen betrekking mag hebben op zaken waar je van weet dat het "vooruitgang" is en waarvan je weet dat je de "boot" niet moet missen: Vandaag horen we dat de beurskoers van Tesla niet (nauwelijks) zakt http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... -autopilot ondanks het nieuws dat iemand zich heeft doodgereden omdat hij zijn handen niet aan het stuur had. Hij vertrouwde op de innovatieve hypermoderne auto pilot.

We houden van de dood en vooral om gezamenlijk te griezelen maar dan wel over een onderwerp dat zich leent voor gezamenlijke "angst"-belevingen, en daarvoor zijn passender onderwerpen beschikbaar. Mensen zeuren over een kans van 1 op miljoen dat ze in Istanboel op het vliegveld verongelukken maar een kans van 1 op 100 op een verkeersongeval waarbij je als rijder toch "heroisch" bezig bent dat moet kunnen in ons maatschappelijk klimaat.

Wordt ons denken en ons gedrag gestuurd door kudde-instinct en andere wonderlijke reflexen, terwijl we diep geloven in onze mentale onafhankelijkheid en onze logische redeneertrant?

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: vr jul 01, 2016 12:55 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8427
Berichten: Intopic
Complimenten voor deze OP rightnow.. mooi opgeschreven

Gelukkig is een echte autopilot, zoals treintje rijden (over kudde-instinct gesproken), nog niet breed ingevoerd in Nederland. Mijn vrees is, dat de huidige stand van de techniek - met name de stand van zaken in de software - nog teveel risico's inhoudt en zeker nog niet toe is aan disruptive innovation, in de zin van vervanging van alle auto's door automatische auto's.

Het zit er wel aan te komen natuurlijk. De resultaten vallen me nog mee, eerlijk gezegd. Vergelijk de huidige experimenten gerust met de eerste straaljagers: daar vielen ook doden bij !

In principe geef je de controle over aan een machine op een moment, waar je leven van afhankelijk is. Je verplaatst je met >100 km per uur over een weg. Dat vereist een bepaalde mindset. Misschien zal het heel langzaam gaan en niet een kwestie van jaren, maar een kwestie van generaties. Zelfs als de techniek helemaal perfect is, zullen er heel veel automobilisten zijn die het gewoon niet aandurven.. of beslist niet ervan afhankelijk willen zijn.. zo'n vaart zal het niet lopen.

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr jul 01, 2016 1:22 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 6393
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Dank je wel. Dat er dus automobilisten zijn die alles aandurven, is niet het grote nieuws. Maar dat de publieke verontwaardiging of verontrusting relatief klein zal blijven, en dat gevaarlijke experimenten verlopen zonder problemen voor het amerikaanse bedrijf Tesla, is mijn speculatie!

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 8:32 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20258
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Complimenten voor deze OP rightnow.. mooi opgeschreven

Gelukkig is een echte autopilot, zoals treintje rijden (over kudde-instinct gesproken), nog niet breed ingevoerd in Nederland. Mijn vrees is, dat de huidige stand van de techniek - met name de stand van zaken in de software - nog teveel risico's inhoudt en zeker nog niet toe is aan disruptive innovation, in de zin van vervanging van alle auto's door automatische auto's.

Het zit er wel aan te komen natuurlijk. De resultaten vallen me nog mee, eerlijk gezegd. Vergelijk de huidige experimenten gerust met de eerste straaljagers: daar vielen ook doden bij !

In principe geef je de controle over aan een machine op een moment, waar je leven van afhankelijk is. Je verplaatst je met >100 km per uur over een weg. Dat vereist een bepaalde mindset. Misschien zal het heel langzaam gaan en niet een kwestie van jaren, maar een kwestie van generaties. Zelfs als de techniek helemaal perfect is, zullen er heel veel automobilisten zijn die het gewoon niet aandurven.. of beslist niet ervan afhankelijk willen zijn.. zo'n vaart zal het niet lopen.
Wat het probleem is dat er gezegd wordt dat de auto zelfstandig kan rijden en de automobilist niet zijn handen aan het stuur behoeft te houden. Ik zou zeggen, kijk eens wat vaker naar series als Air crash confidential en verbaas je hoeveel piloten nog steeds vertrouwen op techniek, en nog erger, niet eens in staat meer zijn om zelf het stuur over te nemen en handmatig te vliegen, starten en landen mocht de techniek falen. Piloten die regelmatig autothrottle en autopilot uitzetten en handmatig vliegen op de instrumenten en op hun gbv enecht als een team werken gaat weer de norm worden.

Bij mijn weten had die verongelukte chauffeur zij handen NIET aan het stuur, lette niet op de weg en daarnaast vraag ik mij af of het wel voorspelbaar is dat die vrachtauto ineens een highway zou oversteken, wat volgens mij verboden is.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 8:43 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57175
Berichten: Intopic
Het is naief te veronderstellen dat bij electronisch rijden geen slachtoffers zullen vallen.
Zoals er mechanische defecten kunnen zijn, kunnen er electronische defecten ontstaan.
We hebben nu geleerd dat niet alleen mensen verblind kunnen worden door de zon, blijkbaar kun je sensoren ook verblinden.
Laten we niet vergeten dat het voertuig voor de mens is gemaakt en dat de mens niet is gemaakt voor dat voertuig en die snelheid. De geringste fout kan een dodelijk ongeval tot gevolg hebben, al dan niet door menselijk handelen.

Het verbaast mij dus niet, dat er een dode is gevallen. Valt het Tesla te verwijten? Dat weet ik niet. We moeten nog heel veel leren op heel veel gebieden. En ik durf te wedden, dat als het probleem van de verblinde sensoren is opgelost, er weer een ander probleem op zal duiken.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 9:07 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20258
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Het is naief te veronderstellen dat bij electronisch rijden geen slachtoffers zullen vallen.
Zoals er mechanische defecten kunnen zijn, kunnen er electronische defecten ontstaan.
We hebben nu geleerd dat niet alleen mensen verblind kunnen worden door de zon, blijkbaar kun je sensoren ook verblinden.
Laten we niet vergeten dat het voertuig voor de mens is gemaakt en dat de mens niet is gemaakt voor dat voertuig en die snelheid. De geringste fout kan een dodelijk ongeval tot gevolg hebben, al dan niet door menselijk handelen.

Het verbaast mij dus niet, dat er een dode is gevallen. Valt het Tesla te verwijten? Dat weet ik niet. We moeten nog heel veel leren op heel veel gebieden. En ik durf te wedden, dat als het probleem van de verblinde sensoren is opgelost, er weer een ander probleem op zal duiken.
Ik denk dat innovatie te snel gaat in de autosector want iedereen wil het nieuwste van het nieuwste in zijn auto hebben. Terwijl ik nergens kan lezen dat bepaalde specifieke problemen nu echt opgelost zijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan motoren met een turbocharger die de distributieketting uitrekt.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 11:55 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 11:18 pm
Berichten: 3604
Berichten: Intopic
Woonplaats: Sleeuwijk
Uit Rightnows link: Companies pursue these “sustaining innovations” at the higher tiers of their markets because this is what has historically helped them succeed: by charging the highest prices to their most demanding and sophisticated customers at the top of the market, companies will achieve the greatest profitability.

Snap ik niet. De winstmarge zal dan hoog zijn, maar bij een relatief lage omzet. Volgens mij kun je meer verdienen door je te richten op de massa en kleinere winstmarges voor lief te nemen. Da's toch logisch?

Voor het overige: zelfrijdende auto's zijn de toekomst, zeker in een door files geplaagd, overvol land als Nederland.
Natuurlijk zal die overgang niet vlekkeloos verlopen en zullen er wat doden te betreuren vallen voordat de technologie echt werkt (ook de infrastructuur zal aangepast kunnen worden - minder asfalt!). De eerste "vliegende auto's" een jaren '50 futuristische droom, worden ook al ontwikkeld. We noemen ze, niet verrassend, drones.

Disruptive innovation ligt aan de basis van elke vooruitgang. Daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.

_________________
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,
Rage, rage against the dying of the light.

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,
Do not go gentle into that good night.

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,
Rage, rage against the dying of the light.

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 3:51 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20258
Berichten: Intopic
Agamemnon schreef:
Uit Rightnows link: Companies pursue these “sustaining innovations” at the higher tiers of their markets because this is what has historically helped them succeed: by charging the highest prices to their most demanding and sophisticated customers at the top of the market, companies will achieve the greatest profitability.

Snap ik niet. De winstmarge zal dan hoog zijn, maar bij een relatief lage omzet. Volgens mij kun je meer verdienen door je te richten op de massa en kleinere winstmarges voor lief te nemen. Da's toch logisch?

Voor het overige: zelfrijdende auto's zijn de toekomst, zeker in een door files geplaagd, overvol land als Nederland.
Natuurlijk zal die overgang niet vlekkeloos verlopen en zullen er wat doden te betreuren vallen voordat de technologie echt werkt (ook de infrastructuur zal aangepast kunnen worden - minder asfalt!). De eerste "vliegende auto's" een jaren '50 futuristische droom, worden ook al ontwikkeld. We noemen ze, niet verrassend, drones.

Disruptive innovation ligt aan de basis van elke vooruitgang. Daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.
Ik vind dat Nederland qua asfalt af is, maar dat het spoor nog wel een verbetering kan gebruiken, met name de seinstoringen bij Schiphol.

https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 6:25 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 08, 2012 3:48 pm
Berichten: 3776
Berichten: Intopic
Het draait allemaal om vertrouwen en acceptatie , zo simpel is het... Je stapt wel bij je oude buurman in de auto,misschien wel een vreselijk slechte chauffeur,, maar bent bang voor een ''zelfrijdende" auto... Veel mensen worden nog steeds zenuwachtig als ze moeten vliegen, niet omdat ze 10.000 voet de lucht in gaan, of de techniek niet vertrouwen, maar omdat ze niet zelf in control zijn... En zo zijn er nog wel veel meer voorbeelden..

_________________
I have not failed. I've just found 10.000 ways that won't work. (Edison)


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 5:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20258
Berichten: Intopic
Agamemnon schreef:
Uit Rightnows link: Companies pursue these “sustaining innovations” at the higher tiers of their markets because this is what has historically helped them succeed: by charging the highest prices to their most demanding and sophisticated customers at the top of the market, companies will achieve the greatest profitability.

Snap ik niet. De winstmarge zal dan hoog zijn, maar bij een relatief lage omzet. Volgens mij kun je meer verdienen door je te richten op de massa en kleinere winstmarges voor lief te nemen. Da's toch logisch?

Voor het overige: zelfrijdende auto's zijn de toekomst, zeker in een door files geplaagd, overvol land als Nederland.
Natuurlijk zal die overgang niet vlekkeloos verlopen en zullen er wat doden te betreuren vallen voordat de technologie echt werkt (ook de infrastructuur zal aangepast kunnen worden - minder asfalt!). De eerste "vliegende auto's" een jaren '50 futuristische droom, worden ook al ontwikkeld. We noemen ze, niet verrassend, drones.

Disruptive innovation ligt aan de basis van elke vooruitgang. Daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.
Eerst moet de Tesla veilig worden bij een crash.

http://www.ad.nl/amersfoort/brandweer-w ... ~a1ec61b0/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do sep 08, 2016 4:45 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 8:48 pm
Berichten: 15678
Berichten: Intopic
Tesla's zijn natuurlijk superveilig. Hoe zeer de dode ook te betreuren valt, redden alle nieuwe technieken al veel levens en het aantal slachtoffers in het verkeer zal alleen maar verder afnemen. De tijd dat ik me op de achterbank laat verwennen terwijl mijn auto me naar kantoor rijdt is dichterbij dan we denken.

_________________
"the nine scariest words in the English language are 'I'm from the government, and I'm here to help.'"
Ronald Reagan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 12:40 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8427
Berichten: Intopic
Agamemnon schreef:
Disruptive innovation ligt aan de basis van elke vooruitgang. Daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.

In dit geval zal het "disruptive" moeten zijn, een vervanging van het oude. En dan duurt het nog even :)

Want het is m.i. bijna onmogelijk om een autopilot gevaarloos te combineren met verkeer van mensen. Mensen zijn onberekenbaar, onvoorspelbaar. De reactie op een menselijke fout hangt af van de response-tijd, de dynamiek van de besturing, de software, etcetera. Niet alle situaties in het verkeer kunnen worden getest. Dus.. de mens als zwakke schakel akkoord, maar moeten we tzt dan iedereen dwingen, om van autopilots gebruik te maken ? Hoe "auto" is de "auto" dan nog, vraag ik me af. Dus.. leuk die nieuwe technieken, maar is er wel brede steun voor, om het zelf-rijden geheel af te schaffen ? Zit er niet meer aan vast.. de huidige generatie Tesla-rijders zijn buitenbeentjes, gadget-liefhebbers.. geen main stream automobilisten.

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 6:46 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57175
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Agamemnon schreef:
Disruptive innovation ligt aan de basis van elke vooruitgang. Daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.

In dit geval zal het "disruptive" moeten zijn, een vervanging van het oude. En dan duurt het nog even :)

Want het is m.i. bijna onmogelijk om een autopilot gevaarloos te combineren met verkeer van mensen. Mensen zijn onberekenbaar, onvoorspelbaar. De reactie op een menselijke fout hangt af van de response-tijd, de dynamiek van de besturing, de software, etcetera. Niet alle situaties in het verkeer kunnen worden getest. Dus.. de mens als zwakke schakel akkoord, maar moeten we tzt dan iedereen dwingen, om van autopilots gebruik te maken ? Hoe "auto" is de "auto" dan nog, vraag ik me af. Dus.. leuk die nieuwe technieken, maar is er wel brede steun voor, om het zelf-rijden geheel af te schaffen ? Zit er niet meer aan vast.. de huidige generatie Tesla-rijders zijn buitenbeentjes, gadget-liefhebbers.. geen main stream automobilisten.


Hoe meer een auto zelfstandig rijdt, hoe meer auto hij is.
Automobiel betekent zelfbewegend, niet zelf rijden als bestuurder. Het kenmerk van de auto was dat hij zichzelf voortbewoog met een motor, zonder dat de mens moest trappen, duwen of een paard voor moest spannen. :wink:

Het is waar, doorgaans is de mens onbetrouwbaarder dan elektronica. En vooral ook instinctiever, soms met goed resultaat, soms ook niet.
Daar staat tegenover dat veel elektronica sneller kan reageren dan de mens, en als de elektronica een move van een mens detecteert, deze daar dus sneller op kan reageren.

Ik sluit beslist niet uit, dat met de grotere behoefte aan mobiliteit, ook door de aanwas van de mens, het later verplicht zal worden om op de autopilot treintje te rijden. Ik sluit zelfs niet uit, dat het stuur op den duur uit de auto zal verdwijnen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 9:31 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20258
Berichten: Intopic
osker schreef:
Tesla's zijn natuurlijk superveilig. Hoe zeer de dode ook te betreuren valt, redden alle nieuwe technieken al veel levens en het aantal slachtoffers in het verkeer zal alleen maar verder afnemen. De tijd dat ik me op de achterbank laat verwennen terwijl mijn auto me naar kantoor rijdt is dichterbij dan we denken.
Een Ford is ook veilig. Toch kreeg dat automerk een boete aan haar broek toen een Ford-busje in de fik vloog omdat die bus met 160 km per uur tegen tegen een obstakel reed. Wat voor Ford geldt geldt ook Tesla.

Daarnaast geloof ik niet dat alles permanent storingsvrij en vrij van problemen is op te leveren. Zie je bij bij vliegtuigen ook. Mensen vliegen teveel op de autopilot i.p. zelf weer te vliegen. Dat heeft een hele hoop onnodige crashes en doden opgeleverd.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 9:35 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20258
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Einstein schreef:
Agamemnon schreef:
Disruptive innovation ligt aan de basis van elke vooruitgang. Daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.

In dit geval zal het "disruptive" moeten zijn, een vervanging van het oude. En dan duurt het nog even :)

Want het is m.i. bijna onmogelijk om een autopilot gevaarloos te combineren met verkeer van mensen. Mensen zijn onberekenbaar, onvoorspelbaar. De reactie op een menselijke fout hangt af van de response-tijd, de dynamiek van de besturing, de software, etcetera. Niet alle situaties in het verkeer kunnen worden getest. Dus.. de mens als zwakke schakel akkoord, maar moeten we tzt dan iedereen dwingen, om van autopilots gebruik te maken ? Hoe "auto" is de "auto" dan nog, vraag ik me af. Dus.. leuk die nieuwe technieken, maar is er wel brede steun voor, om het zelf-rijden geheel af te schaffen ? Zit er niet meer aan vast.. de huidige generatie Tesla-rijders zijn buitenbeentjes, gadget-liefhebbers.. geen main stream automobilisten.


Hoe meer een auto zelfstandig rijdt, hoe meer auto hij is.
Automobiel betekent zelfbewegend, niet zelf rijden als bestuurder. Het kenmerk van de auto was dat hij zichzelf voortbewoog met een motor, zonder dat de mens moest trappen, duwen of een paard voor moest spannen. :wink:

Het is waar, doorgaans is de mens onbetrouwbaarder dan elektronica. En vooral ook instinctiever, soms met goed resultaat, soms ook niet.
Daar staat tegenover dat veel elektronica sneller kan reageren dan de mens, en als de elektronica een move van een mens detecteert, deze daar dus sneller op kan reageren.

Ik sluit beslist niet uit, dat met de grotere behoefte aan mobiliteit, ook door de aanwas van de mens, het later verplicht zal worden om op de autopilot treintje te rijden. Ik sluit zelfs niet uit, dat het stuur op den duur uit de auto zal verdwijnen.
Elektronica kan uitvallen, zie crashes als Airasia 214 en Turkish Air 1951. En doordat piloten vandaag de dag nog steeds te weinig op de hand vliegen zonder autopilot, autothrottle en ILS storten ze neer. En t kan bij een auto ook gebeuren als die geheel elektronisch zichzelf bestuurd.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 10:37 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57175
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
Einstein schreef:

In dit geval zal het "disruptive" moeten zijn, een vervanging van het oude. En dan duurt het nog even :)

Want het is m.i. bijna onmogelijk om een autopilot gevaarloos te combineren met verkeer van mensen. Mensen zijn onberekenbaar, onvoorspelbaar. De reactie op een menselijke fout hangt af van de response-tijd, de dynamiek van de besturing, de software, etcetera. Niet alle situaties in het verkeer kunnen worden getest. Dus.. de mens als zwakke schakel akkoord, maar moeten we tzt dan iedereen dwingen, om van autopilots gebruik te maken ? Hoe "auto" is de "auto" dan nog, vraag ik me af. Dus.. leuk die nieuwe technieken, maar is er wel brede steun voor, om het zelf-rijden geheel af te schaffen ? Zit er niet meer aan vast.. de huidige generatie Tesla-rijders zijn buitenbeentjes, gadget-liefhebbers.. geen main stream automobilisten.


Hoe meer een auto zelfstandig rijdt, hoe meer auto hij is.
Automobiel betekent zelfbewegend, niet zelf rijden als bestuurder. Het kenmerk van de auto was dat hij zichzelf voortbewoog met een motor, zonder dat de mens moest trappen, duwen of een paard voor moest spannen. :wink:

Het is waar, doorgaans is de mens onbetrouwbaarder dan elektronica. En vooral ook instinctiever, soms met goed resultaat, soms ook niet.
Daar staat tegenover dat veel elektronica sneller kan reageren dan de mens, en als de elektronica een move van een mens detecteert, deze daar dus sneller op kan reageren.

Ik sluit beslist niet uit, dat met de grotere behoefte aan mobiliteit, ook door de aanwas van de mens, het later verplicht zal worden om op de autopilot treintje te rijden. Ik sluit zelfs niet uit, dat het stuur op den duur uit de auto zal verdwijnen.
Elektronica kan uitvallen, zie crashes als Airasia 214 en Turkish Air 1951. En doordat piloten vandaag de dag nog steeds te weinig op de hand vliegen zonder autopilot, autothrottle en ILS storten ze neer. En t kan bij een auto ook gebeuren als die geheel elektronisch zichzelf bestuurd.


Je kunt noodsystemen inbouwen (automatisch afremmen en stoppen) of redundantie toepassen (dubbel uitvoeren zodat bij defect wordt overgeschakeld op een reservesysteem).

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 1:23 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20258
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:


Hoe meer een auto zelfstandig rijdt, hoe meer auto hij is.
Automobiel betekent zelfbewegend, niet zelf rijden als bestuurder. Het kenmerk van de auto was dat hij zichzelf voortbewoog met een motor, zonder dat de mens moest trappen, duwen of een paard voor moest spannen. :wink:

Het is waar, doorgaans is de mens onbetrouwbaarder dan elektronica. En vooral ook instinctiever, soms met goed resultaat, soms ook niet.
Daar staat tegenover dat veel elektronica sneller kan reageren dan de mens, en als de elektronica een move van een mens detecteert, deze daar dus sneller op kan reageren.

Ik sluit beslist niet uit, dat met de grotere behoefte aan mobiliteit, ook door de aanwas van de mens, het later verplicht zal worden om op de autopilot treintje te rijden. Ik sluit zelfs niet uit, dat het stuur op den duur uit de auto zal verdwijnen.
Elektronica kan uitvallen, zie crashes als Airasia 214 en Turkish Air 1951. En doordat piloten vandaag de dag nog steeds te weinig op de hand vliegen zonder autopilot, autothrottle en ILS storten ze neer. En t kan bij een auto ook gebeuren als die geheel elektronisch zichzelf bestuurd.


Je kunt noodsystemen inbouwen (automatisch afremmen en stoppen) of redundantie toepassen (dubbel uitvoeren zodat bij defect wordt overgeschakeld op een reservesysteem).
Dubbel uitvoeren kan maar maakt de auto nog duurder. Zonder reden een noodstop maken op de snelweg? Nee, de enige remedie is dat de chauffeur zijn handen aan het stuur houdt.

Er zijn nu al auto's die zichzelf in kunnen parkeren. Prachtig, mits je het toch een aantal keren dat zelf blijft doen.

Maar er is nog een veel groter probleem: wie stel je aansprakelijk als je zelfrijdende auto crasht en een derde partij schade berokkent?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 1:41 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 57175
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:
Elektronica kan uitvallen, zie crashes als Airasia 214 en Turkish Air 1951. En doordat piloten vandaag de dag nog steeds te weinig op de hand vliegen zonder autopilot, autothrottle en ILS storten ze neer. En t kan bij een auto ook gebeuren als die geheel elektronisch zichzelf bestuurd.


Je kunt noodsystemen inbouwen (automatisch afremmen en stoppen) of redundantie toepassen (dubbel uitvoeren zodat bij defect wordt overgeschakeld op een reservesysteem).
Dubbel uitvoeren kan maar maakt de auto nog duurder. Zonder reden een noodstop maken op de snelweg? Nee, de enige remedie is dat de chauffeur zijn handen aan het stuur houdt.

Er zijn nu al auto's die zichzelf in kunnen parkeren. Prachtig, mits je het toch een aantal keren dat zelf blijft doen.

Maar er is nog een veel groter probleem: wie stel je aansprakelijk als je zelfrijdende auto crasht en een derde partij schade berokkent?


Electronica wordt duur verkocht, maar dat wil niet zeggen dat de onderdelen duur zijn.
Een computer kan een niet goed functioneren detecteren en de functie laten overnemen door een reserve onderdeel, of de bestuurder alarmeren en een stop in gang zetten of trage vaart met alle alarmlichten aan naar een veilige haven.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 1:56 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 8:48 pm
Berichten: 15678
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
osker schreef:
Tesla's zijn natuurlijk superveilig. Hoe zeer de dode ook te betreuren valt, redden alle nieuwe technieken al veel levens en het aantal slachtoffers in het verkeer zal alleen maar verder afnemen. De tijd dat ik me op de achterbank laat verwennen terwijl mijn auto me naar kantoor rijdt is dichterbij dan we denken.
Een Ford is ook veilig. Toch kreeg dat automerk een boete aan haar broek toen een Ford-busje in de fik vloog omdat die bus met 160 km per uur tegen tegen een obstakel reed. Wat voor Ford geldt geldt ook Tesla.

Daarnaast geloof ik niet dat alles permanent storingsvrij en vrij van problemen is op te leveren. Zie je bij bij vliegtuigen ook. Mensen vliegen teveel op de autopilot i.p. zelf weer te vliegen. Dat heeft een hele hoop onnodige crashes en doden opgeleverd.

Andersom, de auto pilot heeft juist veel crashes voorkomen, simpelweg omdat het systeem (alshet werkt) beter is dan menselijk handelen. Ik denk dan ook dat veel meer op techniek vertrouwd moet worden met een mens in de buurt om in te grijpen als het nodig is.

_________________
"the nine scariest words in the English language are 'I'm from the government, and I'm here to help.'"
Ronald Reagan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2016 1:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 20258
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:


Je kunt noodsystemen inbouwen (automatisch afremmen en stoppen) of redundantie toepassen (dubbel uitvoeren zodat bij defect wordt overgeschakeld op een reservesysteem).
Dubbel uitvoeren kan maar maakt de auto nog duurder. Zonder reden een noodstop maken op de snelweg? Nee, de enige remedie is dat de chauffeur zijn handen aan het stuur houdt.

Er zijn nu al auto's die zichzelf in kunnen parkeren. Prachtig, mits je het toch een aantal keren dat zelf blijft doen.

Maar er is nog een veel groter probleem: wie stel je aansprakelijk als je zelfrijdende auto crasht en een derde partij schade berokkent?


Electronica wordt duur verkocht, maar dat wil niet zeggen dat de onderdelen duur zijn.
Een computer kan een niet goed functioneren detecteren en de functie laten overnemen door een reserve onderdeel, of de bestuurder alarmeren en een stop in gang zetten of trage vaart met alle alarmlichten aan naar een veilige haven.
Logisch dat de elektronica in beginsel duur is. Er is nog geen sprake van massaproductie. De vraag is wel: waar laat je al die elektronica want het wordt al aardig vol onder de motorkap?

Het is waar dat je elektronica zo kunt programmeren dat hij foutmeldingen kan laten zien en een reserve-systeem of de chauffeur het overneemt. Moet die wel wakker en nuchter zijn!


Maar ik heb nog geen antwoord over wie aansprakelijk is als de auto crasht door een storing / niet goed functioneren van de elektronica.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Hume en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling