Het is nu do jan 21, 2021 4:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 9:54 pm 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Als je het de reële economie in moet waarom dan weer in stenen?

Meer aflossen (waarschijnlijk de reden van het verminderde gespaarde geld vorig jaar) is natuurlijk een goede zaak aangezien het rentebetalingen op leningen vermindert.
Je luistert weer niet. Als iemand een erfenis krijgt kan hij kiezen:

1. Deels vrij van erfbelasting mits koop huis of aflossing hypotheek.
2. Wordt het gebruikt voor de reële economie dan is die gedeeltelijke vrijstelling van erbelasting niet.

We moeten toch consumeren, en wie schulden heeft kan minder consumeren?

Aflossen -- lagere hypotheek -- minder schulden -- minder aflossing -- meer uitgaven in de reele economie.
Het mes snijdt bovendien aan twee kanten aangezien er tegenover een grote hoeveelheid spaargeld er ook nog steeds een zeer hoge totale particuliere hypotheeklast staat. Dat komt omdat het in Nederland door de HRA gunstiger was om een zo hoog mogelijke hypotheek te nemen in plaats van zelf geld in het huis te stoppen.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 10:08 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Meer aflossen (waarschijnlijk de reden van het verminderde gespaarde geld vorig jaar) is natuurlijk een goede zaak aangezien het rentebetalingen op leningen vermindert.
Je luistert weer niet. Als iemand een erfenis krijgt kan hij kiezen:

1. Deels vrij van erfbelasting mits koop huis of aflossing hypotheek.
2. Wordt het gebruikt voor de reële economie dan is die gedeeltelijke vrijstelling van erbelasting niet.

We moeten toch consumeren, en wie schulden heeft kan minder consumeren?

Aflossen -- lagere hypotheek -- minder schulden -- minder aflossing -- meer uitgaven in de reele economie.
Het mes snijdt bovendien aan twee kanten aangezien er tegenover een grote hoeveelheid spaargeld er ook nog steeds een zeer hoge totale particuliere hypotheeklast staat. Dat komt omdat het in Nederland door de HRA gunstiger was om een zo hoog mogelijke hypotheek te nemen in plaats van zelf geld in het huis te stoppen.
Ik zou zeggen- en dat lijkt er op - meer inbrengen eigen kapitaal bij inkoop, minder lenen en dus minder risico en daardoor lagere rente, aflossen en geen schulden meer bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. En dat word nog een hele toer omdt voor elkaar te krijgen. Minder geld stoppen in stenen, meer consumptie.

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 6:33 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Dat het gebaseerd is op aannames, verbaast mij niet. Het grootste deel van het beleid is verstoken van enige realiteitszin in de uitgangspunten. Dat komt pas als de boel volledig vastloopt en er bijgestuurd moet worden. En zitten we nog steeds met belabberde, niet functionerende wetgeving.
Nog niet zo lang geleden is er een (deel van een) lijst gepubliceerd waar nog wel (verder) bezuinigd kon worden. Ook van de topambtenaren, trouwens. De meest idiote dingen staan er op.

Het zou goed zijn om ambtenaren maximaal een modaal salaris uit te betalen, ongeacht hun positie. Net als politici, overigens. Misschien dat ze dan wat realistischer worden.

Dat Nederland een gigantisch spaaroverschot heeft in de particuliere sector is geen aanname maar een feit.
Maar dat spaargeld zit slechts bij de rijken en de hogere inkomens, want de minimuminkomens hebben grote moeite om de vaste lasten te betalen en kunnen dus nooit veel bij elkaar sparen. Dus die topambtenaren moeten de rijken en de hogere inkomens aanspreken op hun spaargedrag en niet iedereen. Of niet soms.?

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 7:36 am 
lid

Als ik me goed herinner, heeft het Nibud vastgesteld dat iedere alleenstaande Nederlander (ook die met een uitkering) een buffer van tenminste een kleine 5000 euro aan spaargeld dient te hebben, alleen al om kleine tegenslagen op te vangen. Voor gezinnen is dat uiteraard meer. En dat is dan minimaal. En met de verslechteringen in de pensioenen en de nullijnen cq relatieve achteruitgangen de laatste jaren en jaren voor ouderen in de AOW, is het alleen maar verstandig dat mensen meer sparen als ze daar even de kans toe krijgen.
Die losse flodders die die hoge ambtenaren afschieten, moeten ze boven een prullenbak doen, kunnen ze daar gelijk invallen.

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 7:43 am 
lid

Raya schreef:
Als ik me goed herinner, heeft het Nibud vastgesteld dat iedere alleenstaande Nederlander (ook die met een uitkering) een buffer van tenminste een kleine 5000 euro aan spaargeld dient te hebben, alleen al om kleine tegenslagen op te vangen. Voor gezinnen is dat uiteraard meer. En dat is dan minimaal. En met de verslechteringen in de pensioenen en de nullijnen cq relatieve achteruitgangen de laatste jaren en jaren voor ouderen in de AOW, is het alleen maar verstandig dat mensen meer sparen als ze daar even de kans toe krijgen.
Die losse flodders die die hoge ambtenaren afschieten, moeten ze boven een prullenbak doen, kunnen ze daar gelijk invallen.
Maar dat hebben de meeste alleenstaanden niet, omdat zij niet kunnen sparen, doordat de rijken en de hogere inkomens zelf sparen. De alleenstaanden worden dus niet gespaard van de armoede door de rijken en de hogere inkomens.

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 12:01 pm 
lid

Als het niet lukt heb je die spaarpot inderdaad ook niet meer.

Als hadden komt is hebben te laat: ja, HADDEN we destijds maar iets meer achter gehouden dan HADDEN we nu toch minder shit gehad maar that's life: je rekent toch ook nooit dat je (zoals nu tijdens het tweede kabinet Rutte) alles tegelijk tegen krijgt.

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 12:08 pm 
lid

Rightnow schreef:
Als het niet lukt heb je die spaarpot inderdaad ook niet meer.

Als hadden komt is hebben te laat: ja, HADDEN we destijds maar iets meer achter gehouden dan HADDEN we nu toch minder shit gehad maar that's life: je rekent toch ook nooit dat je (zoals nu tijdens het tweede kabinet Rutte) alles tegelijk tegen krijgt.
Neen, het is al langer dat de rijken en de hogere inkomens door zelf te sparen de meeste alleenstaanden niet de armoede besparen. Blijkt ook wel uit het feit dat Nederland een onveilig en onleefbaar land is geworden en wat gehaat wordt door de meeste alleenstaanden.

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 12:25 pm 
lid

Nu ben ik niet alleenstaand, en inderdaad kan het een grote steun in je leven zijn als je er samen tegenaan kunt.

Als keerzijde zie ik inderdaad dat je als alleenstaande vaak de mogelijkheid hebt om te migreren (in de EU!) zonder dat je schoonfamilie, en je partner die daaraan hangt, je tegen wil houden.

Goed, ik heb mijn positieve redenen om dus bij de familie te blijven maar ik heb mooie dingen gehoord over Frankrijk, Portugal en zelfs Griekenland.

In die landen leven al veel Nederlanders.

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 1:23 pm 
lid

Rightnow schreef:
Nu ben ik niet alleenstaand, en inderdaad kan het een grote steun in je leven zijn als je er samen tegenaan kunt.

Als keerzijde zie ik inderdaad dat je als alleenstaande vaak de mogelijkheid hebt om te migreren (in de EU!) zonder dat je schoonfamilie, en je partner die daaraan hangt, je tegen wil houden.

Goed, ik heb mijn positieve redenen om dus bij de familie te blijven maar ik heb mooie dingen gehoord over Frankrijk, Portugal en zelfs Griekenland.

In die landen leven al veel Nederlanders.
Zou het niet beter zijn als de rijken en de hogere inkomens de Nederlandstalige alleenstaanden de armoede zouden besparen, zodat die alleenstaanden ook zouden kunnen sparen.Want hen dwingen om Nederland te verlaten is nauwelijks menslievend te noemen. Is zelfs een vijandig advies. Toch.?

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 7:50 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Agamemnon schreef:

Ik geloof je wel, het verbaasde me alleen.
Mijn vrouw en ik zitten exact op het gemiddelde.
Waarom wordt alleen naar het spaargeld gekeken en niet naar de bezittingen zoals een eigen afgelost huis of zaken als effecten of de waarde van een bedrijf?

Vind je het niet genoeg?
Ik vind het logisch dat de overheid kijkt of er manieren zijn om een deel van dat spaargeld de economie in te krijgen. Als je 10% ervan losweekt is dat bijzonder goed voor de economische groei en werkgelegenheid.
Wat dacht je van de panama papers? Het geld dat weggesluisd is komt sowieso niet in de reële economie. Wat vreemd dat het dan over spaargeld gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 9:20 pm 
lid

Raya schreef:
Dat het gebaseerd is op aannames, verbaast mij niet. Het grootste deel van het beleid is verstoken van enige realiteitszin in de uitgangspunten. Dat komt pas als de boel volledig vastloopt en er bijgestuurd moet worden. En zitten we nog steeds met belabberde, niet functionerende wetgeving.
Nog niet zo lang geleden is er een (deel van een) lijst gepubliceerd waar nog wel (verder) bezuinigd kon worden. Ook van de topambtenaren, trouwens. De meest idiote dingen staan er op.

Het zou goed zijn om ambtenaren maximaal een modaal salaris uit te betalen, ongeacht hun positie. Net als politici, overigens. Misschien dat ze dan wat realistischer worden.

Lijkt me een heel prima idee.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: vr jul 08, 2016 9:00 pm 
lid

Christina schreef:
Raya schreef:

Het onwelgevallig zijn van het advies van een studiegroep toont aan dat zij geen realiteitszin hebben en noopt tot lagere lonen? Is dit de manier waarop wordt omgegaan met voorstellen?
:evendenken:

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: vr jul 08, 2016 10:19 pm 
lid

P-G schreef:
Christina schreef:
Raya schreef:

Het onwelgevallig zijn van het advies van een studiegroep toont aan dat zij geen realiteitszin hebben en noopt tot lagere lonen? Is dit de manier waarop wordt omgegaan met voorstellen?

Een groep hoge ambtenaren is geen studiegroep. Het zijn mensen die hebben gefreewheeld waar nog geld te halen viel. Vermoedelijk zonder ook maar het geringste idee te hebben hoe het is om met een minimum-inkomen, eventueel aangevuld met een pensioentje rond te moeten komen. Zelf hebben ze het namelijk stukken beter, ook als ze oud en gepensioneerd zijn.
Iedereen die een beetje om zich heen kijkt en de politiek een beetje volgt, weet dat politici en veel ambtenaren nogal wereldvreemd zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#54  BerichtGeplaatst: vr jul 08, 2016 10:27 pm 
lid

P-G schreef:
Ik denk dat die studiegroep best wel wat zaken heeft benoemd die juist zijn, mijn vrees is alleen dat er selectief in gewinkeld gaat worden en dan heeft het naar alle waarschijnlijkheid weinig tot geen effect. Over het verhogen van de belasting op AOW: mijn moeder heeft een eigen huis (hypotheekvrij)en wat spaargeld, puur voor het onderhoud van het huis, maar ook voor aanpassingen van het huis als ze minder goed ter been is. Ze heeft daarbij deels het vruchtgebruik. Ze zou dus haar eigen huis op moeten eten en het geld geven aan de kinderen. En die kunnen dat geld voor een deel belastingvrij gebruiken voor de aanschaf van een huis. Wat schiet je daar per saldo mee op? En als er sprake is van deflatie worden de schulden groter. Z.s.m aflossen is de beste oplossing maar dat is ook niet goed voor de economie.

En over bijvoorbeeld de woningmarkt: wie heeft er trek in de bouw van een woning of appartement voor het middensegment? Daar zijn ze al een aantal jaar mee bezig en het schiet totaal niet op. En ik denk dat de gemeenten ook niet direct staan te springen.

Profiel  

Bericht nummer:#55  BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 12:54 am 
lid

Raya schreef:
P-G schreef:
Christina schreef:

Een groep hoge ambtenaren is geen studiegroep. Het zijn mensen die hebben gefreewheeld waar nog geld te halen viel. Vermoedelijk zonder ook maar het geringste idee te hebben hoe het is om met een minimum-inkomen, eventueel aangevuld met een pensioentje rond te moeten komen. Zelf hebben ze het namelijk stukken beter, ook als ze oud en gepensioneerd zijn.
Iedereen die een beetje om zich heen kijkt en de politiek een beetje volgt, weet dat politici en veel ambtenaren nogal wereldvreemd zijn.

Onderhavig advies is gegeven door een studiegroep. Onderwijl doet het zich afvragen wie wereldvreemd is: degene die fiscale privileges wil afschaffen voor de rijkste generatie ooit die als leeftijdsgroep als is die ten tijde van de crisis nog welvarender werd, of juist degene die dergelijke privileges wil behouden. Beseft moet worden dat geen causaliteit bestaat tussen leeftijd en armoede.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#56  BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 6:52 am 
lid

P-G schreef:
Raya schreef:
P-G schreef:

Onderhavig advies is gegeven door een studiegroep. Onderwijl doet het zich afvragen wie wereldvreemd is: degene die fiscale privileges wil afschaffen voor de rijkste generatie ooit die als leeftijdsgroep als is die ten tijde van de crisis nog welvarender werd, of juist degene die dergelijke privileges wil behouden. Beseft moet worden dat geen causaliteit bestaat tussen leeftijd en armoede.

Je mag het van mij studiegroep noemen wat je wilt. Volgens mij was het een brainstormgroep. Het wil echter niet zeggen dat zij verstand hebben van de onderkant en het midden van de samenleving.
En je komt weer met een gemiddelde. Het is niet de rijkste generatie ooit, er zijn in die generatie lieden die rijker zijn dan ooit. De meesten moeten het doen met enkel een AOW-uitkering en voor een deel een AOW-uitkering met een klein aanvullend pensioentje. Die hebben er niets aan, dat ook onder de 65+'ers in de top een aantal superrijken zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#57  BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 7:12 am 
lid

P-G schreef:
Christina schreef:
Raya schreef:

Dergelijke studiegroepen hebben nooit aan de lagere en middeninkomens gevraagd hoe het is om met veel te weinig geld te moeten leven. Dat advies van die studiegroep is dus nooit meer dan het pesten van de lagere en middeninkomens. Die studiegroep denkt zeker dat de lagere en middeninkomens gek zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#58  BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 8:35 am 
lid

babbel schreef:
Dergelijke studiegroepen hebben nooit aan de lagere en middeninkomens gevraagd hoe het is om met veel te weinig geld te moeten leven. Dat advies van die studiegroep is dus nooit meer dan het pesten van de lagere en middeninkomens. Die studiegroep denkt zeker dat de lagere en middeninkomens gek zijn.
Bedoel jij dat deze inkomens te maken krijgen met een zogenaamde ratrace naar de bodem als ze nog werken?

Profiel  

Bericht nummer:#59  BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 8:54 am 
lid

Biertje schreef:
babbel schreef:
Bedoel jij dat deze inkomens te maken krijgen met een zogenaamde ratrace naar de bodem als ze nog werken?

Niet alleen als ze nog werken.

Dat het NOG STEEDS mogelijk is om Oost-Europeanen voor € 1,- per uur in Nederland aan het werk te zetten, maakt werk voor mensen die meer geld nodig hebben om van te leven, schaarser.
Door ook de uitkeringen aan te tasten, worden ook die mensen steeds meer gedwongen beneden een minimaal inkomen te gaan werken, zoals bij veel ZZP'ers inmiddels het geval is.
Het erge is, dat het kabinet al jaren geleden heeft beloofd dat arbeidsimmigranten, niet onder de cao- of minimuminkomen mochten werken. Dat de regels daar niet op aangepast werden, lijkt mij een bewuste daad. In andere gevallen weten ze wel met spoed wetten er door te jassen, zelfs met terugwerkende kracht.

Er is dus m.i. inderdaad een ratrace naar de bodem geïnitieerd.

Profiel  

Bericht nummer:#60  BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 3:02 pm 
lid

Biertje schreef:
babbel schreef:
Niet krijgen, maar al jaren hebben. Doordat politici en topambtenaren slechts dat zeggen wat de criminele bazen hen bevelen, anders hadden ze ook slechts een laag inkomen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]