Het is nu za nov 25, 2017 5:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 470 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#361  BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 6:02 pm 
lid

Frankly schreef:
Raya schreef:
Frankly schreef:

"per defintie" ?....dat gebeurd toch helemaal ook niet.

Dat veel mensen bij aanslagen met bepaalde kenmerken met de mogelijkheid van (weer) een aanslag van IS&co rekening houden lijkt me niet zo heel erg vreemd aangezien deze ondertussen wekelijks wel ergens plaatsvinden. Aangezien er meerdere aanslagen zijn geweest van radicale moslims die bomvesten laten ontploffen, met mitrailleur lukraak op mensen schieten of met een mes op mensen zijn gaan insteken, is het niet zo vreemd dat mensen bij het horen van een vergelijkbaar incident vrezen dat het om een islamitische aanslag zou kunnen gaan. Dat is iets anders dan daar voetstoots en per defintie vanuit gaan.
Autoriteiten, politie, politiek, media zijn m.i. nu juist om (nog grotere) onrust onder de bevolking te voorkomen juist heel terughoudend en benadrukken na een aanslag dat dader en motieven nog niet bekend zijn; vaak dat het niet om terroristische aanslag lijkt te gaan en de dader persoonlijke/psychische problemen e.d. had.
Ik heb in ieder geval een politiewoordvoerder nog nooit iets horen zeggen in de trant van "we weten niet wat dader/motieven zijn; maar het zal wel weer een islamitisch aanslag zijn....".
Dat er wat gebruikelijke reaguurders op fora/twitter e.d. zijn die dat wel doen, is natuurlijk niet maatgevend.

Op de sociale media is het helaas wel schering en inslag en hoewel niet maatgevend, wel degelijk een bestaand verschijnsel in onze samenleving.
Overigens heb ik ook gemerkt dat overheden vrij vlot zijn in een aantal gevallen, om te beweren dat het niets met terrorisme te maken heeft, om vervolgens alsnog te moeten toegeven dat er wel degelijk terroristische motieven een rol speelden.
En dit forum kan ik natuurlijk ook niet als maatgevend aanhouden. Ik kan hier alleen proberen om alle argumenten en uitlatingen mee te wegen, samen met wat ik buiten dit forum opdoe, om mij een meer afgewogen oordeel te vormen waar ik overal mee uit de voeten kan.

Je geeft zelf al aan dat het bij degenen die er toe doen, n.l. de autoriteiten, eerder sprake is van (begrijpelijk en terechte) terughoudendheid.
Bij het wegen is het van belang om met de juiste gewichten te werken. Ik maak me ook vaak zorgen over de te snelle voorbarige conclusies/misinformatie/complottheorien die op het internet rondwaren; maar vrees dat het lastig wordt om van de gebruikelijk reaguurders gezond verstand en redelijkheid te verwachten.

Terughoudendheid is iets anders dan ontkenning. Terughoudendheid is het onderzoek afwachten en niet direct toeschrijven aan iets anders dan terrorisme om dat later onder druk van naar buiten gekomen feiten te moeten corrigeren. Zie Keulen, bijvoorbeeld. Dat voedt slechts de onderbuiken en werkt polariserend. Ook twijfelaars krijgen daardoor verkeerde indrukken. Naarmate een overheid achteraf moet toegeven, zullen ook twijfelaars sneller uitgaan van terrorisme, zodra een overheid zegt dat het niet zo is.
Het ligt allemaal zo voor de hand, ik vraag me dan ook af waar die overheden de 'wijsheid' vandaan halen om direct in de ontkenning te schieten.

Profiel  

Bericht nummer:#362  BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 11:13 pm 
lid

Raya schreef:
Frankly schreef:
Raya schreef:

Op de sociale media is het helaas wel schering en inslag en hoewel niet maatgevend, wel degelijk een bestaand verschijnsel in onze samenleving.
Overigens heb ik ook gemerkt dat overheden vrij vlot zijn in een aantal gevallen, om te beweren dat het niets met terrorisme te maken heeft, om vervolgens alsnog te moeten toegeven dat er wel degelijk terroristische motieven een rol speelden.
En dit forum kan ik natuurlijk ook niet als maatgevend aanhouden. Ik kan hier alleen proberen om alle argumenten en uitlatingen mee te wegen, samen met wat ik buiten dit forum opdoe, om mij een meer afgewogen oordeel te vormen waar ik overal mee uit de voeten kan.

Je geeft zelf al aan dat het bij degenen die er toe doen, n.l. de autoriteiten, eerder sprake is van (begrijpelijk en terechte) terughoudendheid.
Bij het wegen is het van belang om met de juiste gewichten te werken. Ik maak me ook vaak zorgen over de te snelle voorbarige conclusies/misinformatie/complottheorien die op het internet rondwaren; maar vrees dat het lastig wordt om van de gebruikelijk reaguurders gezond verstand en redelijkheid te verwachten.

Terughoudendheid is iets anders dan ontkenning. Terughoudendheid is het onderzoek afwachten en niet direct toeschrijven aan iets anders dan terrorisme om dat later onder druk van naar buiten gekomen feiten te moeten corrigeren. Zie Keulen, bijvoorbeeld. Dat voedt slechts de onderbuiken en werkt polariserend. Ook twijfelaars krijgen daardoor verkeerde indrukken. Naarmate een overheid achteraf moet toegeven, zullen ook twijfelaars sneller uitgaan van terrorisme, zodra een overheid zegt dat het niet zo is.
Het ligt allemaal zo voor de hand, ik vraag me dan ook af waar die overheden de 'wijsheid' vandaan halen om direct in de ontkenning te schieten.

Omdat ze het ook niet weten. Het meest erge is dat een reactie hieruit voortkomende is om mee te werken aan angst creëren. Ze zijn ingesteld om mede leiding te geven aan een (ons) land. Welnu, er is geen leider die zal zeggen het niet te weten. Jammer, dat zou pas leiderschap zijn. Daarna, is de berusting en zal de maatschappij sterker zijn dan terrorisme.

Profiel  

Bericht nummer:#363  BerichtGeplaatst: di aug 16, 2016 12:29 am 
lid

Frankly schreef:
Ik zou niet alleen terugkeerders willen tegenhouden waarvan bewijs is of ze daar iets strafbaar hebben gedaan.
Ik zou het je willen aansluiten bij een vreemde krijgsmacht voldoend grond maken om de nederlandse nationaliteit af te nemen.
Dat kan bij uitreizen of dat kan bij verstek als men daar is.

Ik ben het wel eens met het door experts (en jou) opgevoerd argument dat radicale moslims nog gevaarlijker worden als zij uit syrie terugkomen; dat lijkt me nogal logisch.
Maar acht dat risico kleiner dan syriegangers te laten vertrekken op voorwaarde dat men de nederlandse nationaliteit opgeeft en door grenscontrole/veiligheidsdiensten alles op alles wordt gezet om te zorgen dat ze niet (zonder paspoort) toch terugkomen.
Laatste lijkt me voor veiligheidsdiensten veel doenbaarder dan alle radicale moslims, aspirant syrie-gangers en teruggekeerde syriegangers door de veiligheidsdienst te laten volgen en schaduwen. In praktijk blijkt dat, niet verwonderlijk gezien de aantallen, onvoldoende te werken.

Het lijkt er mij toch op dat je er omheen kletst om maar van het probleem af te zijn.
Of zelfs de jihadisten hun zin geven om maar niet als Nederland verantwoordelijkheid te hoeven nemen.

Het gaat niet over "aansluiten bij een vreemde krijgsmacht" maar over aansluiten bij een terroristische organisatie.
Bestaat waarschijnlijk ook te weinig actuele wetgeving over, maar er moet mi toch nodig nieuwe op dit gebied.

En of het nou veel of weinig uitmaakt: steunen van terrorisme is altijd slecht.
En dus is het sturen van soldaten voor ISIS ook slecht.
Ook als dat slechts een druppel-op-de-gloeiende-plaat-slecht is

En teruggekeerde jihad-strijders moeten van mij zeker niet zomaar in de maatschappij worden losgelaten. Niet met enkelband en ook niet met een veiligheidsdienst die ze wel een beetje in de gaten houdt.

En over tegenhouden: ja je kan gemakkelijk mensen met goede bedoelingen tegenhouden.
Mensen die de weg weten en perse kwaad willen kunnen meestal wel binnenkomen
(tenzij je echt Noord-Koreaanse maatregelen neemt)
Maar stel dat ik ongelijk heb en ISIS weet met slinkse middelen (of gewoon door doorlopen door bos of hei) geen meerderheid van de beoogde terroristen, maar slechts 10% van de boogde terroristen toch binnen te krijgen...

Profiel  

Bericht nummer:#364  BerichtGeplaatst: di aug 16, 2016 6:27 am 
lid

wortel schreef:
Raya schreef:
Frankly schreef:

Omdat ze het ook niet weten. Het meest erge is dat een reactie hieruit voortkomende is om mee te werken aan angst creëren. Ze zijn ingesteld om mede leiding te geven aan een (ons) land. Welnu, er is geen leider die zal zeggen het niet te weten. Jammer, dat zou pas leiderschap zijn. Daarna, is de berusting en zal de maatschappij sterker zijn dan terrorisme.

Als je iets niet weet, moet je ook het tegenovergestelde niet gaan beweren. Je maakt je daar als overheid ongeloofwaardig mee. De tijden zijn veranderd. Ook leiderschap is niet meer het leiderschap zoals dat vroeger was. Burgers zijn kritischer, krijgen meer en sneller nieuws tot zich, van dichtbij maar ook van verder weg. Onbetrouwbare leiders en overheden, leiden tot gemor en verzet. Het volk dom houden is het volk beledigen.

Profiel  

Bericht nummer:#365  BerichtGeplaatst: di aug 16, 2016 9:54 pm 
lid

Wisp schreef:
baedeker schreef:
Ja, en betekent dat nou steun goedkeuren of gruweldaden goedkeuren?
Effe goed lezen voordat je iemand beschuldigt.

Blijkbaar wil je liever taalspelletjes spelen dan inhoudelijk discussiëren. Jammer!

Vals beschuldigen en als je vervolgens klem gezet wordt doen of je het niet begrijpt.
Bedenkelijk peil Wisp.
Kom jij eerst maar eens met een onderbouwing dat moslims anders tegen gruweldaden uit eigen gelederen aankijken dan in 2013.

Profiel  

Bericht nummer:#366  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 12:42 am 
lid

baedeker schreef:
Wisp schreef:
baedeker schreef:
Ja, en betekent dat nou steun goedkeuren of gruweldaden goedkeuren?
Effe goed lezen voordat je iemand beschuldigt.

Blijkbaar wil je liever taalspelletjes spelen dan inhoudelijk discussiëren. Jammer!

Vals beschuldigen en als je vervolgens klem gezet wordt doen of je het niet begrijpt.
Bedenkelijk peil Wisp.
Kom jij eerst maar eens met een onderbouwing dat moslims anders tegen gruweldaden uit eigen gelederen aankijken dan in 2013.

Wie iets beweerd die moet bewijzen.

Er was een meningsverschil over de vraag wat gevaarlijker is: laten vertrekken of tegenhouden.
Vervolgens beweerde jij iets over "driekwart van de Nederlandse moslims" zonder enige aanleiding of aangegeven bedoeling
(moet jij weten, zal jij wel een reden voor hebben)
En begin je een taalspelletje waar ik niets mee wil.
En nu vraag je mij iets te bewijzen waar ik in de verste verte helemaal niets over gezegd heb.

Profiel  

Bericht nummer:#367  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 12:56 am 
lid

baedeker schreef:
Wisp schreef:

Bedenkelijk peil Wisp.

Wie iets beweerd die moet bewijzen.

Er was een meningsverschil over de vraag wat gevaarlijker is: laten vertrekken of tegenhouden.
Vervolgens beweerde jij iets over "driekwart van de Nederlandse moslims" zonder enige aanleiding of aangegeven bedoeling
(moet jij weten, zal jij wel een reden voor hebben)
En begin je een taalspelletje waar ik niets mee wil.
En nu vraag je mij iets te bewijzen wat ik niet gezegd heb en zelfs waar ik in de verste verte helemaal niets over gezegd heb.

Profiel  

Bericht nummer:#368  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 2:07 pm 
lid

HvR schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:

Wat een onzin.

Gewoon strikter selecteren, de procedures bekorten en handhaven.

Alleen in wie hier definitief kan blijven, wordt een (minimale) investering gedaan.

Klaarblijkelijk beschikken sommigen over een glazen bol, welke bol onder meer inzicht verschaft in het verloop van conflicten. Het doet zich afvragen wat vorenbedoelde bol ons verteld over het verloop van de crisis in het Midden-Oosten, in het bijzonder Syrië, aan de hand van welke inzichten kan worden geconcludeerd hoe lang de Syrische vluchtelingen alhier zullen verblijven.

[...] Syrische vluchtelingen krijgen welhaast zonder uitzondering direct een verblijfsstatus omdat zij uit een vuurhaard komen.

Derhalve dient onverwijld na aankomst met de integratie van deze groep vluchtelingen te worden aangevangen.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#369  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 2:35 pm 
lid

P-G schreef:
HvR schreef:
P-G schreef:

Klaarblijkelijk beschikken sommigen over een glazen bol, welke bol onder meer inzicht verschaft in het verloop van conflicten. Het doet zich afvragen wat vorenbedoelde bol ons verteld over het verloop van de crisis in het Midden-Oosten, in het bijzonder Syrië, aan de hand van welke inzichten kan worden geconcludeerd hoe lang de Syrische vluchtelingen alhier zullen verblijven.

[...] Syrische vluchtelingen krijgen welhaast zonder uitzondering direct een verblijfsstatus omdat zij uit een vuurhaard komen.

Derhalve dient onverwijld na aankomst met de integratie van deze groep vluchtelingen te worden aangevangen.

Aan iedereen die het land binnenkomt, dient onverwijld duidelijk te worden gemaakt, dat Nederlandse wetten, normen en waarden dienen te worden gerespecteerd. Als mensen zich daar aan houden, zijn ze al voor 98% geïntegreerd.

Profiel  

Bericht nummer:#370  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 2:42 pm 
lid

P-G schreef:
HvR schreef:
P-G schreef:

Steeds meer gebied in Syrie wordt op IS veroverd; hoofdzetel Raqqa is het volgende doelwit.
Tegen die achtergrond dient derhalve onverwijld met de organisatie van de aanstaande terugkeer van deze groep vluchtelingen te worden aangegevangen.
De financiele middelen die aan integratietrajecten zouden worden besteed, dienen aan terugkeer, wederopbouw van syrie te worden besteed.

Profiel  

Bericht nummer:#371  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 3:01 pm 
lid

Ik denk dat het een illusie is te denken dat wanneer IS uit Syrië is verdreven daar de vrede uitbreekt.
Als IS weg is kunnen alle strijdgroepen weer zoals tussen 2011 en 2014 tegen elkaar en tegen het regeringsleger van Assad gaan vechten.

Profiel  

Bericht nummer:#372  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 3:08 pm 
lid

Marcel schreef:
Ik denk dat het een illusie is te denken dat wanneer IS uit Syrië is verdreven daar de vrede uitbreekt.
Als IS weg is kunnen alle strijdgroepen weer zoals tussen 2011 en 2014 tegen elkaar en tegen het regeringsleger van Assad gaan vechten.

Nee, de vrede zal niet uitbreken want teveel verdeeldheid in dit kunstmatig in elkaar gezette land. Maar IS vernietigen is natuurlijk prima.

Profiel  

Bericht nummer:#373  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 3:39 pm 
lid

Marcel schreef:

....het voornoemde organiseren van aanstaande terugkeer moet er nu juist, in internationaal verband, op gericht zijn om dat te voorkomen.
Of in ieder geval, mochten het geweld tussen strijdende partijen weer plaatselijk oplaaien , d.m.v. bijv. VN veiligheidstroepen en/of safe havens te voorkomen dat (teruggekeerde) syrische burgers tussen strijdende partijen terechtkomen.
Hoopvol is daarbij dat, zoals je wellicht uit de media hebt vernomen, de VS en Rusland m.b.t. aleppo tot afspraken zijn gekomen.

Profiel  

Bericht nummer:#374  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 3:48 pm 
lid

portman schreef:
Marcel schreef:

Nee, de vrede zal niet uitbreken want teveel verdeeldheid in dit kunstmatig in elkaar gezette land. Maar IS vernietigen is natuurlijk prima.

Voor zover daar na het militair verslaan van IS inderdaad als sprake zal zijn in Syrie :
er zijn tal van landen in de wereld waar er lokaal/plaatselijk sprake is van strijdende of met elkaar op voet van oorlog staande partijen terwijl er in de rest van die landen veilig gewoond wordt.
In dat kader is het wellicht interessant te weten dat Syrie met een bevolking van ca. 20 mln. inwoners bijna 5 x zo groot in oppervlakte is als Nederland.

Profiel  

Bericht nummer:#375  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 3:53 pm 
lid

Marcel schreef:

Het echte conflict moet nog komen. Twee machtsblokken vormen zich. Enerzijds Rusland met Sjiieten en Turkije, anderzijds Israel en Soennietische staten als Egypte, Jordanie, SA, Golfstaten etc..

Profiel  

Bericht nummer:#376  BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 6:47 pm 
lid

Frankly schreef:
P-G schreef:
HvR schreef:

Steeds meer gebied in Syrie wordt op IS veroverd; hoofdzetel Raqqa is het volgende doelwit.
Tegen die achtergrond dient derhalve onverwijld met de organisatie van de aanstaande terugkeer van deze groep vluchtelingen te worden aangegevangen.
De financiele middelen die aan integratietrajecten zouden worden besteed, dienen aan terugkeer, wederopbouw van syrie te worden besteed.

Ondergetekende zou graag van uw glazen bol willen gebruikenmaken. Kennelijk geeft deze inzicht in het verloop van de conflicten die thans in het Midden-Oosten plaatsvinden, waarvan de militaire strijd tegen Daesh er slechts één is.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#377  BerichtGeplaatst: do aug 18, 2016 12:25 am 
lid

Napoleon schreef:
Marcel schreef:

Het echte conflict moet nog komen. Twee machtsblokken vormen zich. Enerzijds Rusland met Sjiieten en Turkije, anderzijds Israel en Soennietische staten als Egypte, Jordanie, SA, Golfstaten etc..

Zijn dat de machtsblokken?
De Russen en de Turken haten elkaar. Dat hun regeringsleiders mooi weer spelen heeft alleen met geopolitieke show te maken.
Israël en SA zijn ook niet bepaalt gelijkgestemde landen.

Profiel  

Bericht nummer:#378  BerichtGeplaatst: zo aug 21, 2016 8:57 am 
lid

Wisp schreef:
Napoleon schreef:
Marcel schreef:

Zijn dat de machtsblokken?
De Russen en de Turken haten elkaar. Dat hun regeringsleiders mooi weer spelen heeft alleen met geopolitieke show te maken.
Israël en SA zijn ook niet bepaalt gelijkgestemde landen.

Russen en Turken zijn elkaars grote concurrenten in Centraal Azië en het MO.
Toch lijken Poetin en Erdogan op elkaar in hun leiderschap en ze verstaan elkaar.
Voor Europa en Amerika zal het de komende jaren nog een hele klus worden
als deze vijanden van elkaar, onder een hoedje gaan spelen.
Europa heeft geen beleid en strategie hoe ze met de buren omgaat.

Profiel  

Bericht nummer:#379  BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 7:55 am 
lid

Napoleon schreef:
Marcel schreef:

Wanner gaat dat conflict of die oorlog komen?

Profiel  

Bericht nummer:#380  BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 7:58 am 
lid

wortel schreef:
Raya schreef:
Frankly schreef:

De Marokkaanse koning probeert leiding te geven aan de Marokkanen in Europa.
Goed voorbeeld doet volgen.

http://www.tijd.be/politiek_economie/in ... 1471836733

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 470 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]