Het is nu vr sep 22, 2017 3:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do sep 01, 2016 12:45 pm 
lid

We hebben ons weer lekker kunnen uitleven op de islam, boerkini's, burqa's, etc.

Maar nu zit ik toch wel met de vraag, hoe we een en ander echt zouden moeten aanpakken, op een haalbare reële manier.
En dan niet alleen gericht op moslims. Meer over integratie over het algemeen. Veel problemen lijken mij toch veel breder te liggen. Want je kunt wel roepen dat veel Turken ook moslim zijn, de problemen met Turken in ons land gaat echt niet over wel of geen moslim zijn.

Zou het echt haalbaar zijn om de grenzen te sluiten? Moeten we vluchtelingen aan de grens laten staan? En als je dat doet, zijn de problemen dan opgelost? Of moeten mensen die zich niet aan onze wetten, normen en waarden houden over de gesloten grenzen het land worden uitgezet? Moeten mensen wel integreren of willen we dat ze assimileren? Dat is nogal een groot verschil.

Waar ik nu benieuwd naar ben, is wat voor reële oplossingen forummers in gedachten hebben of hier in discussie kunnen ontwikkelen. Maatregelen die daadwerkelijk zouden kunnen worden uitgevoerd, eventueel na wetswijzigingen, waarbij vrijheden en rechten van de een niet onterecht of onevenredig worden geschonden. Met als basis onze grondwet. Het spreekt voor zich dat e.e.a. breder kan worden getrokken, de gehele samenleving aangaande.

Zelf ben ik van mening, dat we -om te beginnen- direct bij aankomst aan vluchtelingen/immigranten duidelijk moeten maken wat in Nederland de wetten, normen en waarden zijn op het gebied van vrijheid, ook godsdienstvrijheid en de vrijheid niet te geloven. Dat we respectvol met elkaar omgaan, ook als iemand anders over zaken denkt of er andere gebruiken op na houdt, voor zo ver toegestaan binnen de Nederlandse wet.
En eerlijk gezegd, geldt dat niet alleen voor vluchtelingen/immigranten. Ook veel autochtonen, of al genaturaliseerden zouden hier met de neus op moeten worden gedrukt.
Op overtreding mogen en moeten ook sancties staan. Maar welke? Uitstel van een permanente verblijfsvergunning of zelfs het intrekken van een status? En wat doen we met autochtonen en al genaturaliseerden?

Ik hoop in deze op een constructieve discussie, waar we van elkaars ideeën en argumenten kunnen leren en we ook openstaan voor ideeën, ook al ontbreekt op dit moment een wettelijk kader (want zoals gezegd, wetten kunnen worden aangepast).

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do sep 01, 2016 7:51 pm 
lid

Persoonlijk ben ik voor zo min mogelijk immigranten erbij. Kijk we zijn al voller dan vol en de wachttijden voor woningen zijn ellenlang . Vluchtelingen moet je toelaten naar verhouding van grote van land( door Europa heen) maar het liefst opvang in de regio. Ook moet je kijken naar de eventuele opleiding die potentiële immigranten hebben omdat je daar als land van kan profiteren. Verder ben ik het met jou eens dat mensen van te voren gewezen moeten worden op de regels en wetten hier in Nederland omtrent homo s en kleding en dat al die dingen hier geen issue zijn.

Profiel  

Berichttitel: een paar gedachten
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do sep 01, 2016 8:06 pm 
lid

1. Doorzien dat alles wat er lang over gedaan heeft om uit de hand te lopen, ook even duurt om weer in balans te brengen.
2. Als je veel binnen gaat halen (Vrijheid, een stop op migratie), moet je veel kunnen offeren aan anderen. Bijvoorbeeld: de grenzen moeten dicht, maar vluchtelingen hebben recht op veilige havens in of bij hun thuisland en onze inzet is nodig.
3. Leiders in bedrijven, instellingen en politiek moeten minder beloven en beter formuleren wat hun ideologie en hun visie is (zonder daarin fundamentalistisch te worden).
4. Vertrouwen vergt inspanning, van de kant van kritische burgers, ook om te begrijpen wat er aanvaardbaar kan wezen in politieke compromissen (anders steeds meer politieke eendagsvliegen).

Bedenk dat de ene helft van de bevolking ongeveer net andersom denkt als de andere en dat compromissen en het over de streep trekken van twijfelaars te overwegen valt.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do sep 01, 2016 8:19 pm 
lid

Nederland is één van de rijkste landen ter wereld met uitstekend onderwijs en uitstekende gezondheidszorg. Niemand eet van de straat, niemand hoeft dakloos te zijn en er is geen echte armoede.
Kortom het is allemaal niet zo slecht.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do sep 01, 2016 9:37 pm 
lid

De buitengrenzen absoluut sluiten. Lukt dat niet, dan het voorbeeld van de Balkanroute, Zweden en Noorwegen volgen en de eigen grenzen sluiten, dat zullen alle Europese landen moeten doen.
Hotspots op strategische plekken inrichten waar vluchtelingen asiel kunnen aanvragen, buiten de EU of zoals nu op de Griekse eilanden.
Direct na aankomst beginnen met inburgering en stageplaatsen creëren.
Op dit moment prioriteit geven aan terugsturen van degenen die geen recht hebben op asiel.
Uitgebreide campagne starten in Afrika dat de EU geen migranten meer opneemt.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 8:26 am 
lid

Vluchtelingen opvangen in nette kampen. Niks inburgeren en woningen, banen etc. ze kunnen in de kampen blijven totdat het eigen land veilig genoeg is om terug te keren.
De meeste Syriërs vluchten trouwens naar regerings- gebied. In Irak idem.
In plaats van het bewapen van koppensnellende Jihads moet het westen de legitieme regeringen steunen zodat er niemand hoeft te vluchten.

het leven in Damascus, interessante video:
https://www.theguardian.com/world/video ... hope-video

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 9:24 am 
lid

osker schreef:
Nederland is één van de rijkste landen ter wereld met uitstekend onderwijs en uitstekende gezondheidszorg. Niemand eet van de straat, niemand hoeft dakloos te zijn en er is geen echte armoede.
Stop nou eens met die domme containeruitspraken. Wat ben je rijk en bij hoeveel mensen zit echte rijkdom? Als niemand dakloos hoeft te zijn, waarom zijn er dan zoveel daklozen? Wat is echte armoede in jouw ogen

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 9:26 am 
lid

osker schreef:

Dus rijst de vraag: hoe kunnen we dit aan onze kinderen doorgeven, hoe kan de rest van de wereld er wat aan hebben en kunnen we het nog mooier maken.

Of kun je ook zo tevreden zijn dat je zelfs niet meer je afvraagt hoe je morgen aan de kost komt? Zo tevreden dat je zelfs voor anderen niets meer wilt veranderen omdat zoiets de zaligheid enkel zou verstoren?

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 9:53 am 
lid

Echte oplossingen zijn er m.i. niet.
Blijkt dat wenselijk, dan zal de kwetsbare democratie, waar iedereen gelijke rechten heeft en religie vrijelijk mag worden beleden, moeten worden omgevormd tot een ander systeem, waar dit alles niet meer vanzelfsprekend is.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 9:57 am 
lid

Biertje schreef:
osker schreef:
Stop nou eens met die domme containeruitspraken. Wat ben je rijk en bij hoeveel mensen zit echte rijkdom? Als niemand dakloos hoeft te zijn, waarom zijn er dan zoveel daklozen? Wat is echte armoede in jouw ogen

Osker weet niet wat echte armoede is, en jij ook niet, want die bestaat niet in Nederland. Er gaat simpelweg niemand dood van de honger vanwege het wereldwijd gezien uniek gulle sociale stelsel. Veel mensen die financieel in de problemen zitten hebben dat te danken aan domme pech, foute beslissingen, onkunde en (intellectuele) luiheid.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 11:15 am 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
osker schreef:

Osker weet niet wat echte armoede is, en jij ook niet, want die bestaat niet in Nederland. Er gaat simpelweg niemand dood van de honger vanwege het wereldwijd gezien uniek gulle sociale stelsel. Veel mensen die financieel in de problemen zitten hebben dat te danken aan domme pech, foute beslissingen, onkunde en (intellectuele) luiheid.
Ik denk dat armoe wel bestaat, maar dat je veel daarvan niet ziet.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 11:16 am 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
osker schreef:

Ik denk dat armoe wel bestaat, maar dat je veel daarvan niet ziet. En diegene die schreeuwen dat ze arm zijn, zijn het inderdaad niet.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 12:01 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
osker schreef:

Honger.

Dat fenomeen kende mijn moeder heel goed.
Met haar lengte van 1.78m, gewicht slechts 46kg en twee jonge kinderen, at zij tulpenbollen en suikerbieten om in leven te blijven.
Dat is armoede, als je de huidige tijd vergelijkt met de hongerwinter.
De redelijk doorvoedde Duitse soldaten, verkochten aan de hongerende mens hun gejatte aardappelen voor fl.10,-- per stuk.
Weinigen konden zich dat permitteren.
Probeerde je in wanhoop aardappelen te stelen, dan werd je ter plekke doodgeschoten, aldus mijn moeder.

We leven (nu nog) in een nimmer vanzelfsprekende welvaart.

Iemand nog een frietje met?

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 1:50 pm 
lid

Ik zie dat de discussie op een tweede spoor is gekomen: Armoede!

Je kunt verschillende definities bedenken voor armoede.
Je kunt zelfs verschil maken tussen financiële en geestelijke armoede, en wat je nog meer aan soorten armoede kunt bedenken.
Laten we de geestelijke armoede er maar even buiten laten. Daar lijden meer mensen aan dan je denkt. Hoewel... misschien kom ik daar straks op terug!

Een omschrijving welke mij voor financiële armoede wel aanspreekt, is die waarin armoede wordt omschreven als het ontberen van voldoende financiële middelen om op een fatsoenlijke manier te kunnen leven en aan de samenleving deel te kunnen nemen. Het zal duidelijk zijn dat daar dikke hongerbuiken ook onder vallen, of dat nu in Afrika is of de Noord-Oostpolder. Maar het gaat verder. Het is ook het verder kunnen voorzien in basisbehoeften. Een dak boven het hoofd, in een veilige omgeving kunnen verkeren, sociale contacten kunnen onderhouden zoals dat gebruikelijk is in een samenleving, of dat nu samen een kom water drinken is uit een heldere beek of een kop koffie van fl 7,70 (sorry € 3,50) op een terrasje. Het hangt er maar vanaf waar je bent, en hoe de samenleving is ingericht.

Ik denk dat armoede wel degelijk een rol speelt in de huidige samenleving, ook in de angsten voor het vreemde, nog meer vreemden, nog meer armen.
Maar daar wil ik later op terug komen.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 1:59 pm 
lid

Rightnow schreef:
osker schreef:

Dus rijst de vraag: hoe kunnen we dit aan onze kinderen doorgeven, hoe kan de rest van de wereld er wat aan hebben en kunnen we het nog mooier maken.

Of kun je ook zo tevreden zijn dat je zelfs niet meer je afvraagt hoe je morgen aan de kost komt? Zo tevreden dat je zelfs voor anderen niets meer wilt veranderen omdat zoiets de zaligheid enkel zou verstoren?

De vraag die ik me stel, de vraag die we ons allemaal moeten stellen, is: hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen het beter hebben dan wij. Ik heb het beter dan mijn ouders, mijn ouders hebben het beter dan mijn grootouders. Dat is niet mijn verdienste, ja ik heb mijn best gedaan op school, ik had een luie Havist kunnen zijn maar wilde tegen de adviezen in bewijzen dat ik VWO kon doen. Ik heb universitaire vervolgopleidingen gedaan grotendeels in de avonduren terwijl ik een drukke full time baan had, maar je hebt ook wat geluk nodig dat alles net de goede kant op valt en je moet werken, hard werken. Niet denken dat anderen de oorzaak voor je problemen zijn, maar ze zelf oppakken en proberen op te lossen. Ik heb lang niet altijd de juiste beslissingen genomen maar het is beter een verkeerde beslissing te nemen (en de gevolgen daar van op te ruimen) dan passief te zijn en niets te doen.

Ik ben materieel gezien niet rijk, verre van dat. Ik ben achter in de veertig en had ooit het doel op deze leeftijd financieel onafhankelijk te zijn en dat ben ik niet en zal dat ook niet zijn. We hebben een meer dan goed gezinsinkomen, een fijn huis en komen niets tekort dus ik heb niets te klagen maar ben niet rijk. Ik weet echter één ding zeker: ik zal nooit armoede kennen.

Je moet positief zijn, iedere avond terugkijken op de dag en je leermomenten kiezen en de volgende dag fris beginnen en de mislukkingen uit het verleden gebruiken om zaken anders, beter te doen.
Einstein (niet de forummer) zei ooit: the definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting a different result. Als iets niet werkt moet je het veranderen, anders kom je nooit vooruit. Tegelijkertijd is het onzinnig om zaken die vlotjes lopen anders te gaan doen (if it ain't broken don't try to fix it ). Het is allemaal niet zo moeilijk, werk hard en wees positief. Er is niemand in de westerse wereld die in armoede hoeft te leven als hij zich aan deze simpele regels houdt.

Zeggen dat we het land moeten afsluiten, alle vluchtelingen moeten weren, internationale handelsverdragen moeten blokkeren, uit de EU moeten, is niet de oplossing. Onze ouders hebben het beter dan onze grootouders en wij hebben het beter dan onze ouders omdat we een open maatschappij hebben waarin we optimaal gebruik maken van alle sterke punten in alle uithoeken van de wereld. Ik ben er van overtuigd dat onze kinderen het beter zullen hebben dan wij als we op dezelfde weg doorgaan. Als we positief blijven en als we de schouders eronder zetten.

En hier beste vrienden, lieve vriendinnen zit de kern waarom ik nooit op Wilders, LePenn of Trump zal stemmen, hoe aantrekkelijk het ook is om met sommige denkbeelden een stukje mee te gaan. Make America Great Again? What the fuck? America is great, Nederland is waarschijnlijk het beste land ter wereld om te wonen. Lacht Rutte teveel en was hij gek toen hij mensen aanspoorde om te consumeren tijdens de crisis in plaats van geld op de spaarrekening te laten staan? Natuurlijk niet! Positief zijn is de sleutel naar toekomstig succes. Een negatieve zeikerd komt niet vooruit in het leven.

Tsjakka!
(Er zijn mensen die duizenden euro's betalen voor bovenstaand advies en ik geef het jullie gratis en voor niets)

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 2:09 pm 
lid

Raya schreef:

Je kunt zelfs verschil maken tussen financiële en geestelijke armoede, en wat je nog meer aan soorten armoede kunt bedenken.
Laten we de geestelijke armoede er maar even buiten laten. Daar lijden meer mensen aan dan je denkt. Hoewel... misschien kom ik daar straks op terug!

Een omschrijving welke mij voor financiële armoede wel aanspreekt, is die waarin armoede wordt omschreven als het ontberen van voldoende financiële middelen om op een fatsoenlijke manier te kunnen leven en aan de samenleving deel te kunnen nemen. Het zal duidelijk zijn dat daar dikke hongerbuiken ook onder vallen, of dat nu in Afrika is of de Noord-Oostpolder. Maar het gaat verder. Het is ook het verder kunnen voorzien in basisbehoeften. Een dak boven het hoofd, in een veilige omgeving kunnen verkeren, sociale contacten kunnen onderhouden zoals dat gebruikelijk is in een samenleving, of dat nu samen een kom water drinken is uit een heldere beek of een kop koffie van fl 7,70 (sorry € 3,50) op een terrasje. Het hangt er maar vanaf waar je bent, en hoe de samenleving is ingericht.

Ik denk dat armoede wel degelijk een rol speelt in de huidige samenleving, ook in de angsten voor het vreemde, nog meer vreemden, nog meer armen.

Excuses voor het tweede spoor maar ik denk dat het geen twee sporen zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 2:12 pm 
lid

Raya schreef:

Geestelijke rijkdom, als tegenstelling tot geestelijke armoede, zie ik vooral als tevreden kunnen zijn met hoe je leeft gecombineerd met een minimaal materialistische instelling en het idee dat je op welke manier dan ook iets bereikt hebt of de mogelijkheid hebt om iets te bereiken. De truc is daarbij naar jezelf en je eigen situatie te kijken en daarbij op elk moment zelf de verantwoordelijkheid voor de keuzes neemt. Objectief gezien is de westerse wereld, en zeker een land als Nederland, bij uitstek geschikt om die geestelijke rijkdom te bereiken. De keuzevrijheid en de mogelijkheden om potentieel te bereiken zijn in vergelijking met andere landen optimaal. Waar in de grote delen van de wereld je alleen financiele rijkdom (zelfs als dit minimaal is) kunt verwerven als je in een bepaalde klasse zit is de mogelijkheid om een normaal bestaan op te bouwen in het westen voor bijna iedereen aanwezig.
Merkwaardig genoeg is de geestelijke armoede in Nederland inmiddels bijna rechtevenredig groter in vergelijking met het door mijn beschreven model. Waar de mate van geestelijke rijkdom in veel landen met minder vrijheden, financiele mogelijkheden en sociale mobiliteit vaak verrassend hoog is begint er in West-Europa een hardnekkige cultuur van geklaag, wijzen naar anderen, slachtofferschap en extreme kinnesinne te ontstaan. Een cultuur die uiteindelijk tot een selffulfilling prophecy leidt.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 2:29 pm 
lid

. En hier beste vrienden, lieve vriendinnen zit de kern waarom ik nooit op Wilders, LePenn of Trump zal stemmen, hoe aantrekkelijk het ook is om met sommige denkbeelden een stukje mee te gaan. Make America Great Again? What the fuck? America is great, Nederland is waarschijnlijk het beste land ter wereld om te wonen. Lacht Rutte teveel en was hij gek toen hij mensen aanspoorde om te consumeren tijdens de crisis in plaats van geld op de spaarrekening te laten staan? Natuurlijk niet! Positief zijn is de sleutel naar toekomstig succes. Een negatieve zeikerd komt niet vooruit in het leven.

Kijk en daarom hou ik toch een beetje van je :flowers2:

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 2:42 pm 
lid

Yasmina schreef:

. En hier beste vrienden, lieve vriendinnen zit de kern waarom ik nooit op Wilders, LePenn of Trump zal stemmen, hoe aantrekkelijk het ook is om met sommige denkbeelden een stukje mee te gaan. Make America Great Again? What the fuck? America is great, Nederland is waarschijnlijk het beste land ter wereld om te wonen. Lacht Rutte teveel en was hij gek toen hij mensen aanspoorde om te consumeren tijdens de crisis in plaats van geld op de spaarrekening te laten staan? Natuurlijk niet! Positief zijn is de sleutel naar toekomstig succes. Een negatieve zeikerd komt niet vooruit in het leven.

Positief blijven terwijl we door de Elite de armoede ingejaagd worden.
De feiten zijn volgens McKinsey, met dank aan de banken, toch echt dat we ons nageslacht armer achterlaten:

http://www.mckinsey.com/global-themes/e ... inequality

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 2:50 pm 
lid

Gestopt schreef:
Yasmina schreef:

Positief blijven terwijl we door de Elite de armoede ingejaagd worden.
De feiten zijn volgens McKinsey, met dank aan de banken, toch echt dat we ons nageslacht armer achterlaten:

http://www.mckinsey.com/global-themes/e ... inequality

Dit is al 30 jaar bekend. De gevolgen van globalisering (de relatieve afname van de (economische) macht van het westen in de wereld) en de demografische ontwikkelingen. Het aantal actieven vs inactieven loopt steeds verder uit het lood. Enerzijds door de vergrijzing, anderzijds door het gebrek aan echte hervormingen. Grof gezegd ziet men de ontwikkelingen aankomen, maar leunt men klagend en jammerend achterover, alles en iedereen de schuld gevend, hopend dat op een of andere magische manier de doorgroeiende welvaart en het onhoudbare sociale stelsel toch gewoon kunnen blijven doorbestaan.
Waarbij je dan nog moet opmerken dat in vergelijking met de overgrote meerderheid van de wereldbevolking de kansen en rijkdom in het westen nog steeds veruit het grootst zijn, ook in de rest van deze eeuw.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]