Het is nu vr nov 24, 2017 11:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#121  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 8:54 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Einstein schreef:
Grotendeels eens met Raya, op dit thema.

In de VS heet zoiets een "at will" contract. Ik heb er zelf mee te maken gehad. Maar zelfs in de VS is niet elk contract "at will". In veel contracten is ontslagbescherming opgenomen. In Nederland is een "at will" contract overigens wel degelijk toegestaan: dat heet een nul-uren contract. Ik denk dat zoiets eigenlijk allleen werkt voor ZZP'ers. En dan nog.. het gevolg is, dat mensen losgezongen raken van het team binnen een bedrijf, omdat het kader (veel) meer rechten heeft dan de nul-uren contractant. De nul uren contractant komt tussen wal en schip terecht en het zal de motivatie ondermijnen, waardoor de arbeidsproductiviteit daalt.. Het heeft dus ook economische nadelen. De vraagkant van de economie is belangrijk, consumptief krediet zal afnemen omdat banken niet langer bereid zijn om mensen geld te lenen. EN het is heel slecht voor de woningmarkt, want mensen zullen zich wel 3x bedenken, voordat ze zich in de schulden gaan storten, wanneer hun werkgever ze "at will" kan ontslaan. Zie de VS, 2008 voor de consequenties. Slechte hypotheken kunnen de hele economie ondermijnen, vooral wanneer het er teveel zijn.

Met bestaande contracten kan het sowieso niet. Wanneer je de ontslagbescherming geheel laat vallen, trek je de economische bestaanszekerheid onder heel veel werknemers vandaan. Voor ouderen kan dat bijvoorbeeld gezondheids-consequenties hebben. Werkgevers zien deze problemen natuurlijk ook, maar niet elke werkgever zal bereid zijn, om voor alle betrokkenen de ontslagbescherming alsnog in bestaande contracten te formaliseren.

Ter rechterzijde van de politiek wordt volgens mij veel te makkelijk gedacht over ontslag en ontslagrecht. Misschien komt dit, doordat de VVD-stemmer, wat dat betreft, zelf vaak in een comfortabele positie zit ?

Het is nu al goed te merken, dat we al 20 jaar VVD-beleid hebben op dit punt. Voor jongeren maakt het niet zoveel meer uit.. De praktijk is op dit moment, dat voor ongeschoold werk jongeren met tijdelijke contracten na 3 maanden worden ingewisseld voor goedkopere (jongere !) jongeren.

Tenslotte zie ik een andere beer op de weg: schaf je de ontslagbescherming af, dan zal een spiraal naar beneden ontstaan wat betreft beloning, mensen gaan 2-3 banen nemen, net als in de VS. Voor ouderen is dat echt ondoenlijk.

Het beste is inderdaad het beleid van de laatste 20 jaar voort te zetten. Dankzij dat beleid is iedereen die boven de 40 is praktisch kansloos bij het zoeken naar nieuw werk. Tel dat op bij het aantal 65 plussers die er de komende 15 jaar nog bijkomen (anderhalf miljoen) en je begrijpt dat deze disbalans tussen actieven en inactieven onbetaalbaar wordt. De rek die men tot nu toe heeft gebruikt door lasten te verhogen en nog eens te verhogen gaat er op een gegeven moment uit.

Er zit 1200 tot 1400 miljard euro in de pensioenpot en dat is zonder 'afromingen' van een paar kabinetten.

Profiel  

Bericht nummer:#122  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 8:58 pm 
lid

osker schreef:
De arbeidsmarkt moet flexibeler worden waardoor het aantrekkelijker wordt (duurdere) ouderen in dienst te nemen.
De lasten moeten omlaag waardoor loonstijging beperkt kan worden.
De uitkeringen moeten soberder waardoor het aantrekkelijker wordt te gaan werken.
Kleinere overheid, minder regels en meer eigen verantwoordelijkheid voor de werknemers aangaande pensioen en sociale verzekeringen.

Het is allemaal niet zo moeilijk, als je het wilt snappen.

Arbeidsmarkt flexibeler: Bestuurders voortaan ontslaan zonder gouden handdrukken
De lasten omlaag: Maximumloon (3x modaal)
Uitkeringen fatsoenlijk voor hen die niet kunnen werken; werk voor hen die wel kunnen werken tegen een fatsoenlijk loon waar van rond valt te komen. Kunnen toeslagen vervallen
Politici en ambtenaren weer ten dienste van de burgers, hoeven al die achterkamertjes en dure restauranttafels niet meer bemand te worden door de politici en hoge ambtenaren.

Profiel  

Bericht nummer:#123  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:17 pm 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:
Raya schreef:
De wereld is groter dan werk en werkgevers met ondergeschikten. De wereld is simpelweg van ons allemaal en we hebben in een samenleving naar vermogen een evengrote verantwoordelijkheid naar elkaar. Ook als werkgever wat niets anders is dan een naakte aap, net als alle anderen!
De wereld is niet van ons allemaal. Deze logica volgend namelijk is jouw eigendom van mij en mijn eigendom van jou. Onzin, Mao en Lenin hebben ongelijk. De grootste welvaart en wat nog belangrijker is, welzijn, zie je in landen waar het eigendomsrecht individueel beschermd wordt, dat als jij iets verdient dit van jou is en er niet een overheidsfunctionaris is die jouw verdienste gaat verdelen zoals hem goed dunkt.

De wereld is van ons allemaal. Jij hebt niet meer recht om op deze wereld te zijn en te leven dan ik en omgekeerd.
Jij hebt niet het recht mij het leven moeilijk of onmogelijk te maken om er zelf beter van te worden. Hebben Mao en Lenin niets mee te maken.

Jawel, jij hebt wel recht op meer eigendom dan een ander als jij meer bijdraagt dan een ander. Als jij met jouw talent er voor zorgt dat niet alleen jij en je gezin goed kan leven, maar ook iemand met een open ruggetje goed verzorgd wordt, is het mijn inziens rechtvaardig dat jij meer eigendom hebt dan degene met het open ruggetje. Marx daarentegen stelt dat productiemiddelen vedeeld moeten worden. Dat jij evenveel middelen hebt als het open ruggetje. En dat er een overheidsfunctionaris is die dat bepaalt hoeveel middelen iedereen krijgt, ongeacht hun talent. Het recept om machtswellustelingen en nietsnutten gelukkig te maken. Dit zijn namelijk de eerste groepen die direct misbruik maken van de talenten en de echte zwakken in de samenleving. Communisme is een utopie, het gaat uit van een wereld zonder misbruik. Dat bestaat niet en zal niet bestaan.

Laatst bijgewerkt door Lancelot op di sep 06, 2016 9:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#124  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:22 pm 
lid

Dat kind met open ruggetje moet ook door verplegers geholpen worden waarom krijgen die dan zoveel minder loon? En als het ziekenhuis niet schoon als kan de chirurg niet opereren. Zo is ergens iedereen even belangrijk

Profiel  

Bericht nummer:#125  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:23 pm 
lid

Lancelot schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:
De wereld is niet van ons allemaal. Deze logica volgend namelijk is jouw eigendom van mij en mijn eigendom van jou. Onzin, Mao en Lenin hebben ongelijk. De grootste welvaart en wat nog belangrijker is, welzijn, zie je in landen waar het eigendomsrecht individueel beschermd wordt, dat als jij iets verdient dit van jou is en er niet een overheidsfunctionaris is die jouw verdienste gaat verdelen zoals hem goed dunkt.

De wereld is van ons allemaal. Jij hebt niet meer recht om op deze wereld te zijn en te leven dan ik en omgekeerd.
Jij hebt niet het recht mij het leven moeilijk of onmogelijk te maken om er zelf beter van te worden. Hebben Mao en Lenin niets mee te maken.

Jawel, jij hebt wel recht op meer eigendom dan een ander als jij meer bijdraagt dan een ander. Als jij met jouw talent er voor zorgt dat niet alleen jij en je gezin goed kan leven, maar ook iemand met een open ruggetje goed verzorgd wordt, is het mijn inziens rechtvaardig dat jij meer eigendom hebt dan degene met het open ruggetje. Marx daarentegen stelt dat productiemiddelen vedeeld moeten worden. Dat jij evenveel middelen hebt als het open ruggetje. En dat er een overheidsfunctionaris is die dat bepaalt hoeveel middelen iedereen krijgt, ongeacht hun talent. Het recept om machtswellustelingen en nietsnutten gelukkig te maken. Dit zijn namelijk de eerste groepen die direct misbruik maken van de talenten en de echte zwakken n de samenleving. Communisme is een utopie, het gaat uit van een wereld zonder misbruik. Dat bestaat niet en zal niet bestaan.

Iedereen heeft recht op eenzelfde gebruik van de aarde om in zijn of haar basisbehoeften te kunnen voorzien.

Profiel  

Bericht nummer:#126  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:24 pm 
lid

Yasmina schreef:
Dat kind met open ruggetje moet ook door verplegers geholpen worden waarom krijgen die dan zoveel minder loon? En als het ziekenhuis niet schoon als kan de chirurg niet opereren. Zo is ergens iedereen even belangrijk

Als je stelt dat elk mens evenveel recht heeft op een gelukkig leven ben ik het met je eens. Anders wordt het als jij voor mij de grenzen gaat bepalen in hoe ik mij mag ontwikkelen. Of dat jij of de overheid verantwoordelijk zijn voor keuzes die mensen maken.

Profiel  

Bericht nummer:#127  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:39 pm 
lid

Kijk ik wil ook geen inmenging van de overheid in die zaken. Maar ik vind wel dat de vrachtwagen chauffeur die voor eten in de supermarkt zorgt ergens net zo belangrijk is als de chirurg en dat de vrachtwagen chauffeur meer loon zou moeten krijgen. Nu krijgt de top meer en meer en aan de bodem niet maar ik vind dat een zaak van de bond en niet van de overheid. Als alle mensen bij de bond gaan en actiever voor zichzelf opkomen dan zouden die lonen meer stijgen. Maar men heeft daar geen zin in

Profiel  

Bericht nummer:#128  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:40 pm 
lid

Lancelot schreef:
Yasmina schreef:

Als je stelt dat elk mens evenveel recht heeft op een gelukkig leven ben ik het met je eens. Anders wordt het als jij voor mij de grenzen gaat bepalen in hoe ik mij mag ontwikkelen. Of dat jij of de overheid verantwoordelijk zijn voor keuzes die mensen maken.

Iedereen heeft evenveel rechten. De overheid moet daarvoor garant staan. En die overheid dat zijn wij met zijn allen.
We hebben simpelweg een verantwoordelijkheid naar elkaar.

De bestuurder of manager van een instelling die bedenkt dat het aantrekken van een steunkous ook wel 10 seconden sneller kan, verricht beslist geen belangrijker of zwaarder werk dan hulp die die steunkous moet aantrekken bij de client. De vraag rijst dan terecht, waarom de helft van de besparing van een paar handen aan het bed, als bonus aan die bestuurder of manager moet worden uitgereikt.

Profiel  

Bericht nummer:#129  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:42 pm 
lid

Dat is uiteraard wel een zaak van de overheid

Profiel  

Bericht nummer:#130  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:52 pm 
lid

Yasmina schreef:

Dat eten in een supermarkt betaalbaar blijft en mensen niet naar de voedselbank hoeven, is ook een taak van de overheid.
Er zijn grenzen aan vrijheden, ook als het om zelfverrijking gaat, waar dan ook.

Profiel  

Bericht nummer:#131  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 9:54 pm 
lid

Raya schreef:
Yasmina schreef:

Dat eten in een supermarkt betaalbaar blijft en mensen niet naar de voedselbank hoeven, is ook een taak van de overheid.
Er zijn grenzen aan vrijheden, ook als het om zelfverrijking gaat, waar dan ook.

In de oude Sovjet-Unie bepaalde de overheid de markt. Een bijzonder succesvol systeem was dat.

Profiel  

Bericht nummer:#132  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 10:00 pm 
lid

Ik vind het bepalen van een minimumloon wel taak van de overheid sowieso maar er mag wel salaris verschil zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#133  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 10:21 pm 
lid

Yasmina schreef:
Kijk ik wil ook geen inmenging van de overheid in die zaken. Maar ik vind wel dat de vrachtwagen chauffeur die voor eten in de supermarkt zorgt ergens net zo belangrijk is als de chirurg en dat de vrachtwagen chauffeur meer loon zou moeten krijgen. Nu krijgt de top meer en meer en aan de bodem niet maar ik vind dat een zaak van de bond en niet van de overheid. Als alle mensen bij de bond gaan en actiever voor zichzelf opkomen dan zouden die lonen meer stijgen. Maar men heeft daar geen zin in

Ik zie het geldbedrag dat iemand verdient niet als maatstaf van zijn waarde. Een gehandicapt kind dat liefde geeft aan zijn ouders is in mijn ogen meer waard dan een Scrooge met een miljoen op zijn bankrekening. Ik vind niet dat een vrachtwagenchauffeur meer of minder moet verdienen dan een chirurg. Ik vind wel dat iemand zoveel mag verdienen als hij wil. Dat een chauffeur meestal minder verdient dan een chirurg komt niet omdat hij een minder mens is maar omdat er mensen zijn die bereid zijn de chirurg meer geld te geven dan aan de chauffeur. Dat heeft te maken met de waardering van de dienstverlening. De ene dienst is meer geld waard voor mensen dan een andere dienst, bijvoorbeeld iemands leven redden is voor een ouder meer geld waard dan dat de ouder door een chaufeur een pakketje aangeleverd krijgt. Laat mensen lekker zelf bepalen en niet de overheid wat ze een dienst waard vinden.

Profiel  

Bericht nummer:#134  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 10:25 pm 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:
Yasmina schreef:

Iedereen heeft evenveel rechten. De overheid moet daarvoor garant staan. En die overheid dat zijn wij met zijn allen.
We hebben simpelweg een verantwoordelijkheid naar elkaar.

De bestuurder of manager van een instelling die bedenkt dat het aantrekken van een steunkous ook wel 10 seconden sneller kan, verricht beslist geen belangrijker of zwaarder werk dan hulp die die steunkous moet aantrekken bij de client. De vraag rijst dan terecht, waarom de helft van de besparing van een paar handen aan het bed, als bonus aan die bestuurder of manager moet worden uitgereikt.
We zijn het blijkbaar helemaal met elkaar eens Raya!

Profiel  

Bericht nummer:#135  BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 11:18 pm 
lid

Yasmina schreef:

Het idee van de Sovjet Unie, Cuba, Venezuela, Albanie. Waar dat toe geleid heeft weten we. Het doel was een beter leven voor iedereen het resultaat was armoede voor allemaal. Het enige systeem dat werkt is kapitalisme met hele beperkte inmenging van de overheid. Mensen moeten geprikkeld worden om meer te verdienen en accepteren dat de markt de prijs bepaalt. Het is het beste voor iedereen.

Profiel  

Bericht nummer:#136  BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 12:15 am 
lid

osker schreef:
Yasmina schreef:

Het idee van de Sovjet Unie, Cuba, Venezuela, Albanie. Waar dat toe geleid heeft weten we. Het doel was een beter leven voor iedereen het resultaat was armoede voor allemaal. Het enige systeem dat werkt is kapitalisme met hele beperkte inmenging van de overheid. Mensen moeten geprikkeld worden om meer te verdienen en accepteren dat de markt de prijs bepaalt. Het is het beste voor iedereen.

Ja, en waar dat kapitalisme toe leidt hebben we ook kunnen zien. Tot zelfs in de VS aan toe, waar een groot deel van de bevolking in diepe armoede verkeert. En wat denk je van al die dictators, waar jij het over hebt, die zich als heuse kapitalisten hebben verrijkt over de rug van hun volk. We weten inderdaad waar kapitalisme toe leidt. De tweedeling wordt hier in Nederland ook steeds groter, waarbij de zo belangrijke middenklasse zelfs tot op het bot toe wordt uitgekleed ten behoeve een groepje rijken.

Profiel  

Bericht nummer:#137  BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 8:35 am 
lid

osker schreef:
Yasmina schreef:

Als dan maar wel artikel 12 geldt: gij zult - ongeacht of het een buger, klein bedrijf, land of systeembank is - failliet gaan als hij inkomsten/uitgaven niet op orde heeft, waarbij de uiteindelijke restschuld (saldo schuld minus bezit) dan ook kwijt gescholden is en de lei schoon is. Als dat artikel 12 in werking wordt krijg je gezond kapitalisme met een gezond financieel systeem, conform de gedachten van Adam Smith.

Profiel  

Bericht nummer:#138  BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 8:41 am 
lid

En doe ook eens aan transparantie: de overheid lijkt qua tot stand vorming van besluiten wel op het Kremlin: alles achter gesloten deuren. Zelfs een algemeen proces over de belasting op spaargeld gaat achter gesloten deuren !

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... aak__.html

Profiel  

Bericht nummer:#139  BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 8:55 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Yasmina schreef:

In de oude Sovjet-Unie bepaalde de overheid de markt. Een bijzonder succesvol systeem was dat.

En we zien hoe succesvol dit systeem is.

De armoede groeit, net zo als de voedselbanken en de bedrijven hebben de politici in hun zak.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2655 ... gn=twitter

Profiel  

Bericht nummer:#140  BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2016 9:19 am 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

En we zien hoe succesvol dit systeem is.

De armoede groeit, net zo als de voedselbanken en de bedrijven hebben de politici in hun zak.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2655 ... gn=twitter

Eigenlijk zouden ze het economische Sovjet systeem moeten invoeren in Nederland voor al die mensen die niet weten waar ze over praten. Dan heb je tenminste echt wat te klagen. Tenzij je elite bent...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 151 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]