Het is nu ma dec 18, 2017 6:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 197 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#61  BerichtGeplaatst: zo dec 11, 2016 11:13 pm 
lid

portman schreef:
portman schreef:
Graag een link van een betrouwbaar bericht dat het pensioengat van defensiewerkers (deels) hersteld gaat worden. Heb daar niets over vernomen en kan er ook niets over vinden.
Waarom niet voor iedereen zo'n pensioengat hersteld zou worden lijkt me tamelijk logisch. Niet iedereen heeft voor de overheid gewerkt.

Niemand een link? Dan ga ik er maar van uit dat het bericht niet klopt.

Daar heb ik al een link gegeven.

Profiel  

Bericht nummer:#62  BerichtGeplaatst: zo dec 11, 2016 11:26 pm 
lid

Christina schreef:
portman schreef:
portman schreef:
Graag een link van een betrouwbaar bericht dat het pensioengat van defensiewerkers (deels) hersteld gaat worden. Heb daar niets over vernomen en kan er ook niets over vinden.
Waarom niet voor iedereen zo'n pensioengat hersteld zou worden lijkt me tamelijk logisch. Niet iedereen heeft voor de overheid gewerkt.

Ja. Maar geen link waarin staat dat het AOW-gat van defensie-veteranen gerepareerd gaat worden want dat beweerde jij in #44.
Er zijn hooguit wat regelingen door defensie zelf gemaakt maar die voldoen bij lange na niet en er is geen meerderheid in het parlement om een fatsoenlijke regeling, dus reparatie, te treffen.

Profiel  

Bericht nummer:#63  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 9:35 am 
lid

portman schreef:
Christina schreef:
portman schreef:

Ja. Maar geen link waarin staat dat het AOW-gat van defensie-veteranen gerepareerd gaat worden want dat beweerde jij in #44.
Er zijn hooguit wat regelingen door defensie zelf gemaakt maar die voldoen bij lange na niet en er is geen meerderheid in het parlement om een fatsoenlijke regeling, dus reparatie, te treffen.

Er wordt gerepareerd, of het nu goed gerepareerd gaat worden of niet. En inderdaad is er geen Kamermeerderheid op dit moment voor een fatsoenlijke regeling die wel hard nodig is, want het is de overheid zelf die die mensen voor hun pensioen op straat knikkert zonder inkomen vanaf hun 65e en verder laat barsten. Leve de PvdA en de VVD!

Profiel  

Bericht nummer:#64  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 10:26 am 
lid

Het geld groeit aan de bomen als je kijkt naar grote prestige-projecten op milieugebied zoals windmolens op zee.

Ondertussen zie je dat kleine groepen mensen die voor VVD niet interessant zijn, er naast grijpen.

Na je veertigste dan wordt het allemaal minder, of iets van die strekking, zei een vriend pas tegen mij, die zelf volgend jaar 80 hoopt te worden. Ouderen zijn bij voorbeeld economisch niet interessant! Als ze daarover een beetje mopperen omdat ze zich niet fair behandeld voelen, dan is kennelijk de opmerking van Rutte voor hen bedoeld, dat ze niet de "optimistische mensen" zijn. Maar Rutte richt zich op jongere hoogopgeleiden met perspectieven: vanzelfsprekend dat velen van hen optimistisch zijn, en vanzelfsprekend dat we dankbaar zijn dat veel jongeren ook goede perspectieven zien.

Maar de VVD richt zich te zeer alleen op het eigen electoraat en daarom is het een asociale partij. Voor deze bewering hoop ik binnenkort wel wat feiten aan te dragen.

Profiel  

Bericht nummer:#65  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 11:03 am 
lid

Er is straks geen pensioen en AOW meer. Het is simpelweg onbetaalbaar geworden en het 'zekerheidverhaal' is gewoon bullshit omdat verzekeringsmaatschappijen afhankelijk zijn geworden wat er gebeurd met hun investeringen. Alles is in beweging en aan het veranderen dus die geinvesteerde kapitalen smelten gewoon weg.

In feite wordt het gewoon tijd om eerlijk te vertellen dat deze voorzieningen voor de oude dag niet meer gegarandeerd kan worden. En de verplichte afdracht voor AOW en pensioen kan gewoon afgeschaft worden. Alleen de rijken kunnen zich dan nog voorzien en de rest zal zich er gewoon op moeten instellen dat werken tot je dood gaat de norm gaat worden. Net als vroeger.

Profiel  

Bericht nummer:#66  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 11:21 am 
lid

Ondertussen betalen we meer premies en krijgen we minder terug; dat is al een aanpassing aan het feit dat de economische groei tot vrijwel nul is teruggevallen. Met uitzondering van in dit verkiezingsjaar in Nederland maar ik kijk even naar de hele Europese Unie waar we ondertussen behoorlijk veel dingen samen regelen, en ik kijk even naar dat ene jaar waarin onze economie met meerdere procenten kromp.

Wil je de oudedagsvoorziening helemaal afschaffen? Wie geen geld meer kan verdienen moet zijn hand ophouden bij vrienden, bij familie, bij bekenden? Dat terwijl de opofferingsgezindheid voor andere leeftijdsgroepen of andere bevolkingsgroepen toch al niet beter wordt in ons land. Tenminste ik vrees, en ik hoor om mij heen, dat de maatschappij een stuk egoistischer aan het worden is.

Of zou het gewoon een kwestie zijn van enig fatsoen en medemenselijkheid, een gebaar dat zichzelf op allerlei manieren grotendeels terugverdient als je het weldoordacht doet? De meeste sociale voorzieningen zijn weldoordacht tot stand gebracht, ook met enige strijd, en moeten gehandhaafd worden.

Profiel  

Bericht nummer:#67  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 11:38 am 
lid

Napoleon schreef:
Er is straks geen pensioen en AOW meer. Het is simpelweg onbetaalbaar geworden en het 'zekerheidverhaal' is gewoon bullshit omdat verzekeringsmaatschappijen afhankelijk zijn geworden wat er gebeurd met hun investeringen. Alles is in beweging en aan het veranderen dus die geinvesteerde kapitalen smelten gewoon weg.

In feite wordt het gewoon tijd om eerlijk te vertellen dat deze voorzieningen voor de oude dag niet meer gegarandeerd kan worden. En de verplichte afdracht voor AOW en pensioen kan gewoon afgeschaft worden. Alleen de rijken kunnen zich dan nog voorzien en de rest zal zich er gewoon op moeten instellen dat werken tot je dood gaat de norm gaat worden. Net als vroeger.

Sinds er geen tegenwaarde meer geldt voor geld, anders dan het vertrouwen, is niets meer te duur. Dat blijkt o.a. uit het scheppen van geld, niet alleen door de systeembanken, maar ook door de ECB, die 80 miljard euro per jaar uit het niets schept. Helaas gaat dat voornamelijk naar beleggers in de vorm van winsten. Onlangs nog op tv, hoe een staatslening van 1,7% meer dan 30% winst opleverde. ipv 1,7%, voor een speculant, dankzij het opkoopprogramma van de ECB.
Probleem is dus, dat het geld bij de verkeerden terecht komt, de mensen die al meer hebben dan nodig om goed van te kunnen leven, in plaats van de mensen die niet rond kunnen komen.

Profiel  

Bericht nummer:#68  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 11:41 am 
lid

Rightnow schreef:
Ondertussen betalen we meer premies en krijgen we minder terug; dat is al een aanpassing aan het feit dat de economische groei tot vrijwel nul is teruggevallen. Met uitzondering van in dit verkiezingsjaar in Nederland maar ik kijk even naar de hele Europese Unie waar we ondertussen behoorlijk veel dingen samen regelen, en ik kijk even naar dat ene jaar waarin onze economie met meerdere procenten kromp.

Wil je de oudedagsvoorziening helemaal afschaffen? Wie geen geld meer kan verdienen moet zijn hand ophouden bij vrienden, bij familie, bij bekenden? Dat terwijl de opofferingsgezindheid voor andere leeftijdsgroepen of andere bevolkingsgroepen toch al niet beter wordt in ons land. Tenminste ik vrees, en ik hoor om mij heen, dat de maatschappij een stuk egoistischer aan het worden is.

Of zou het gewoon een kwestie zijn van enig fatsoen en medemenselijkheid, een gebaar dat zichzelf op allerlei manieren grotendeels terugverdient als je het weldoordacht doet? De meeste sociale voorzieningen zijn weldoordacht tot stand gebracht, ook met enige strijd, en moeten gehandhaafd worden.

De maatschappij wordt niet egoïstischer, dat was hij al geworden.
En de grens is zoetjesaan bereikt. Het graaikapitalisme loopt op haar eind. Binnen afzienbare tijd zal er een ommekeer komen, daar ben ik van overtuigd. Het zal beginnen met de zorg.

Profiel  

Bericht nummer:#69  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 12:23 pm 
lid

Hoe kan überhaupt sprake zijn van 'graaikapitalisme' in de zorg wanneer zorgverzekeraars geen winstuitkeringen aan eventuele aandeelhouders mogen doen?

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#70  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 12:44 pm 
lid

Voor de mensen die nog wat jonger zijn en dus later met pensioen gaan is er geen enkel probleem. Die krijgen in de meeste gevallen ook later hun pensioen en hun AOW.
Voor sommige groepen geldt dat ze op 65 jarige leeftijd hun pensioen al krijgen en dat op dat moment dus eigenlijk (nog) niet nodig hebben. Voor hen pakt het extra gunstig uit.
Er zijn alleen problemen met de mensen die verplicht eerder met pensioen gaan en zoals Raya al omschreef met de pré-pensionades. Die laatsten zijn overigens een uitstervend ras.

Profiel  

Bericht nummer:#71  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 12:51 pm 
lid

Het geld groeit inderdaad aan de bomen. Dhr Draghi van de ECB heeft een complete boomgaard in Frankfort staan. Er worden iedere maand weer tientallen miljarden Euro's geplukt. Deze worden grotendeels ingezet om de economie in de Eurozone aan te zwengelen en de obligaties van EU landen en bedrijven op te kopen. Hierdoor is er wel redelijke economische en financiële stabiliteit in de EU en met betrekking tot de euro tot stand gebracht.

Profiel  

Bericht nummer:#72  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 1:06 pm 
lid

P-G schreef:
Hoe kan überhaupt sprake zijn van 'graaikapitalisme' in de zorg wanneer zorgverzekeraars geen winstuitkeringen aan eventuele aandeelhouders mogen doen?

Ten eerste potten de zorgverzekeraars de winst op, tot ze deze wel aan zichzelf mogen uitkeren. Schippers blijft bezig dat voor ze voor elkaar te boksen.

Ten tweede is de zorg groter dan de zorgverzekeraars.

Ten derde is graaien niet beperkt tot winsten, maar omvat ook te hoge salarissen, bonussen en onkostenvergoedingen voor bestuurders en managers.

Ten vierde wordt er in meer sectoren dan alleen de zorg flink gegraaid.

Profiel  

Bericht nummer:#73  BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2016 4:12 pm 
lid

Zo is het Raya, bestuurders hebben ook hun belangen, samen met hun staf, en vooral ook samen met de collega-zorgverzekeraars waarmee ze misschien wel een kartel vormen als je het zo streng ziet zoals ik zelf.

Bestuurders willen dus graag ziekenhuizen en zorginstellingen afknijpen, wat het personeel van deze instellingen momenteel maar al te goed zal beseffen nu overal in ziekenhuizen ontslagrondes worden aangekondigd.

Het is dan wel geen kapitalisme maar dat wil niet zeggen dat niet ook hier particularisme bestaat wat populistisch ook wel graaien wordt genoemd. Het particularisme helpt een stukje om jouw zorgkosten laag te houden maar het zet ook weer heel veel mensen op straat: in deze decembermaand is het voor veel werknemers in de zorg geen cadeautjesavond maar afwachting wie over een paar maanden de zak krijgt terwijl inmiddels allerlei verplichte poppenkast wordt afgewerkt om juridisch handig voor te sorteren: hoger opgeleiden erin, middelbaar personeel oprotten.

Profiel  

Bericht nummer:#74  BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 10:07 am 
lid

Ondanks het chronische geklaag in Nederland groeit de economie gestaag door, vooral door grotere consumptieve uitgaven, minder werklozen en groeiende koopkracht.
Nederland was al (samen met Tsjechie) het land met de minste kans op sociale uitsluiting en armoede door het voor de onderkant gulle sociale stelsel en bijna platgenivelleerde loonstelsel. Dit kan alleen maar verbeteren.

Profiel  

Bericht nummer:#75  BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 10:12 am 
lid

Enzo501 schreef:

Ondanks het chronische geklaag in Nederland groeit de economie gestaag door, vooral door grotere consumptieve uitgaven, minder werklozen en groeiende koopkracht.
Nederland was al (samen met Tsjechie) het land met de minste kans op sociale uitsluiting en armoede door het voor de onderkant gulle sociale stelsel en bijna platgenivelleerde loonstelsel. Dit kan alleen maar verbeteren.

In de werkloosheidscijfers zijn niet de mensen meegenomen die wel als werkzoekenden zijn ingeschreven, doch tenminste 1 uur per week arbeid verrichten. Ook worden al de ZZP'ers die naarstig op zoek zijn naar werk, niet meegeteld.
Verder worden de mensen niet meegeteld die naarstig op zoek zijn naar werk dat wel fatsoenlijk betaald, omdat ze met het schamel loontje dat ze nu krijgen, het hoofd niet boven water kunnen houden.

Laten we eerst nog maar eens kijken naar de definitie van 'werkloos', welke in de loop van deze regeringsperiode werd aangepast om het cijfer wat op te kunnen leuken.

Profiel  

Bericht nummer:#76  BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 10:55 am 
lid

De beste graadmeter voor armoede is het aantal mensen in de bijstand (al is de grootste ellende vaak hoe je aan die bijstand komt als je geld al op is en de uitkering niet daar). Hier is wat er feitelijk aan de hand is:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/48 ... e-bijstand
Citaat:
In de groep van 45 jaar tot de AOW-leeftijd bedroeg de toename tussen september 2015 en september 2016 ruim 11 duizend.

Het aantal mensen in de bijstand stijgt nog iedere dag!

Profiel  

Bericht nummer:#77  BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 11:12 am 
lid

Rightnow schreef:
De beste graadmeter voor armoede is het aantal mensen in de bijstand (al is de grootste ellende vaak hoe je aan die bijstand komt als je geld al op is en de uitkering niet daar). Hier is wat er feitelijk aan de hand is:
Citaat:
In de groep van 45 jaar tot de AOW-leeftijd bedroeg de toename tussen september 2015 en september 2016 ruim 11 duizend.

Dat komt blijkens de informatie uit de link vooral door de toestroom van vluchtelingen, dus mensen die vanuit Syrie rechtstreeks de bijstand ingaan. Ook deze mensen hebben trouwens relatief (relatief!) weinig kans om in armoede en ellende te vervallen. Dat ondanks de problemen die dat met zich heeft meegebracht de economische indicatoren allemaal op groen staan geeft dus eigenlijk een nog rooskleuriger beeld over de weerbaarheid van de Nederlanders en de flexibiliteit van de economie. Mensen onder de 27 horen sowieso niet in de bijstand te komen, bij degenen boven de 45 jaar is er wel een serieus probleem die door de politiek aangepakt zou moeten worden.
Het is blijkbaar zeer aantrekkelijk voor velen om alleen maar de slechte cijfers te geloven en wanneer er goede cijfers te zien zijn met het bekende 'ja maar' redeneringen te komen, maar over het algemeen gaat het gewoon erg goed in Nederland.

Profiel  

Bericht nummer:#78  BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 11:31 am 
lid

Rightnow schreef:
Citaat:

En je komt er veel moeilijker voor in aanmerking.
Heb niet de pech dat je ZZP'er zonder werk bent...

Ook dat cijfer is dus opgeleukt!

Profiel  

Bericht nummer:#79  BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 11:34 am 
lid

Wat ik heb gehoord in de media is dat de meerderheid van migranten nooit aan normaal betaald werk komt. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31 ... e-bijstand

Dit verhaal is symptomatisch, dat weet ik omdat ik breder geldige statistiek heb gezien.

Niet voor niets heb ik verder verwezen naar de 45 plus statistieken omdat de ouderen weinig migranten hebben; ze komen niet aan werk en belanden in de bijstand. Als je volgend jaar de aantallen ouderen in de bijstand bekijkt zul je zien dat het historisch zeer hoog is geworden en het zal hoogstens verdwijnen door nepwerkgelegenheid waarbij niet meer dan bijstandsniveau wordt verdiend.

Profiel  

Bericht nummer:#80  BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 11:35 am 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:
Citaat:

Dat komt blijkens de informatie uit de link vooral door de toestroom van vluchtelingen, dus mensen die vanuit Syrie rechtstreeks de bijstand ingaan. Ook deze mensen hebben trouwens relatief (relatief!) weinig kans om in armoede en ellende te vervallen. Dat ondanks de problemen die dat met zich heeft meegebracht de economische indicatoren allemaal op groen staan geeft dus eigenlijk een nog rooskleuriger beeld over de weerbaarheid van de Nederlanders en de flexibiliteit van de economie. Mensen onder de 27 horen sowieso niet in de bijstand te komen, bij degenen boven de 45 jaar is er wel een serieus probleem die door de politiek aangepakt zou moeten worden.
Het is blijkbaar zeer aantrekkelijk voor velen om alleen maar de slechte cijfers te geloven en wanneer er goede cijfers te zien zijn met het bekende 'ja maar' redeneringen te komen, maar over het algemeen gaat het gewoon erg goed in Nederland.

Nee, dat is volgens onze staatssecretaris van V&J niet zo. Immers, volgens hem zijn er zo'n 23.000 weer vertrokken. Blijft een redelijk normaal aantal over, zoals we dat al jaren al instroom kennen, ook voor de bijstand.
En dat wat jij 'ja, maar' noemt is vaak niets anders dan 'nee, want' en dan volgen de feiten!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 197 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]