Het is nu vr apr 03, 2020 9:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#141  BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2016 9:34 pm 
lid

Martin59 schreef:
Raya schreef:
Martin59 schreef:
" Een goede gemeentelijke basis administratie en registratie bij de belastingdienst" met "voortdurende aandacht", dat lukt alleen maar met ... tromgeroffel ... een (groot, geldverslindend?) apparaat met allerhande controlemechanismen.
Het vereist ambtenaren die hun werk goed doen.
Dat geldt natuurlijk voor ELKE vorm van (overheids)controle, dus dát kan geen argument zijn om de ene vorm van controle over te hevelen naar de andere vorm van controle.

Een goede registratie sluit mensen die niet geregistreerd staan uit.
Dat is wat anders dan mensen met een rijbewijs controleren of ze niet te hard rijden.

Profiel  

Bericht nummer:#142  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 12:21 am 
lid

Hou op met lullen, gewoon doen. Wie bang is, moet bij zichzelf te rade gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#143  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 12:45 am 
lid

Citaat:
Basisinkomen hoe krijg je het voor elkaar?

Als je het moet gaan verdelen over iedereen wordt het bedrag te laag. En een heleboel mensen krijgen een basisinkomen, terwijl die het niet nodig hebben.

Ik ben voor een omgekeerde belastingvrije voet. Dus wie niks heeft krijgt geld. Het lijkt me trouwens wel een sport, om een half jaar van 600 roo per maand te freewheelen. Ik denk.. hoe je dit ook regelt.. dat het slecht kan uitpakken voor de economie, wanneer meer mensen er zo over denken. Nu is "arbeidsethos" wettelijk verplicht, anders ga je dood. Bij een basisinkomen zeg je in feite: ga je gang maar, als je kunt rondkomen van 600.

De welvaart zou kunnen dalen. Maar het zou misschien voor het welzijn van de bevolking wel goed zijn. Veel meer mensen zullen in staat zijn om een "sabbatical" te nemen, of langer verlof bij persoonlijke zaken. Dus ik ben er wel voor :)

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#144  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 9:47 am 
lid

Einstein schreef:
Citaat:

Als je het moet gaan verdelen over iedereen wordt het bedrag te laag. En een heleboel mensen krijgen een basisinkomen, terwijl die het niet nodig hebben.

Ik ben voor een omgekeerde belastingvrije voet. Dus wie niks heeft krijgt geld. Het lijkt me trouwens wel een sport, om een half jaar van 600 roo per maand te freewheelen. Ik denk.. hoe je dit ook regelt.. dat het slecht kan uitpakken voor de economie, wanneer meer mensen er zo over denken. Nu is "arbeidsethos" wettelijk verplicht, anders ga je dood. Bij een basisinkomen zeg je in feite: ga je gang maar, als je kunt rondkomen van 600.

De welvaart zou kunnen dalen. Maar het zou misschien voor het welzijn van de bevolking wel goed zijn. Veel meer mensen zullen in staat zijn om een "sabbatical" te nemen, of langer verlof bij persoonlijke zaken. Dus ik ben er wel voor :)

Mensen moeten gewoon werken en niet zo zeuren met hun 'verlof en sabbatical'. Allerlei luxe zaken die onze grootouders ook niet hadden en in de rest van de wereld ook niet aanwezig zijn. Een land bouw je op door arbeid en werkethiek, niet door een luiercultuur te scheppen. Mijn god...we zijn wel watjes geworden en het verbaast me niet meer dat de gemakzuchtige West Europeanen eruit worden gedrukt in het grote economische spel.

Profiel  

Bericht nummer:#145  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 10:30 am 
lid

wortel schreef:
Hou op met lullen, gewoon doen. Wie bang is, moet bij zichzelf te rade gaan.

Het grote probleem van het plan van het burgerinitiatief is dat het bedrag niet genoeg is om van rond te komen en dat het gefinancieerd gaat worden door de lasten flink te verhogen, vooral het afschaffen van het lage BTW tarief (dus de belasting op alle basislevensbehoeften gaat van 6 naar 20%) is funest, en hakt er vooral in voor de mensen met een uitkering of laag inkomen, terwijl de insteek van het basisinkomen vooral voor hen bestemd is. De armoede in Nederland zal door dit plan alleen maar toenemen en door de lasten van bedrijven te verhogen zal de werkloosheid ook stijgen.
De insteek van het plan voor een basisinkomen is precies de verkeerde. We zullen naar een mentaliteitsverandering moeten waarbij men niet steeds de lasten blijft verhogen en de inkomsten van mensen dan maar meeverhoogt en mensen afhankelijk houdt van bij- en toeslagen. Die cirkel moet doorbroken worden door lasten voor mensen en bedrijven structureel te gaan verlagen.

Profiel  

Bericht nummer:#146  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 10:38 am 
lid

Einstein schreef:
Citaat:

Van 600 is het een hele kunst om rond te komen, meestal lukt het niet zonder dat je veel voor anderen doet en zij voor jou. Ik maak me er geen zorgen over net zo min als ik dat doe over de bijstand die als optie in mijn voorstel gewoon doorgaat voor wie dat wenst, onder de bestaande voorwaarden, met aftrek van verkregen basis-inkomen.

Voor wie al werkt en daar geld uit krijgt, maakt het weinig uit want die betalen nu vrijwel geen belasting over hun eerste schijf en minder over hun tweede. Omdat dit allemaal 1 tarief wordt, wordt voor wie al werkt, geen wezenlijk verschil ervaren in bestedingsruimte (al zullen er veel situaties komen die veel werk en aandacht vragen; dit is enkel een grove schets).

Arbeidsethos blijft dan ook heel erg lonend; een basis-inkomensstelsel moet ook helpen tegen een zgn. armoedeval - daarbij klagen mensen dat hoewel ze zijn gaan werken, hun bestedingsruimte niet de goede kant op gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#147  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 10:43 am 
lid

Enzo501 schreef:
Het grote probleem van het plan van het burgerinitiatief is dat het bedrag niet genoeg is om van rond te komen.

Dat probleem zal wel nooit te verhelpen zijn, dus normaliter zul je met werken een redelijk levenspeil bereiken, en bij uitzondering, als de normale weg is afgesneden, wordt je geholpen.

Elk systeem moet door maximale participatie zorgen voor billijke verhoudingen. Ik meen dat jouw bezwaren tegen "basisinkomen" vooral opgeld zullen doen bij hogere uitkeringen dan 600 euro per maand. De voorstanders van hoger jagen in mijn ogen geen verstandig doel na; hoge uitkeringen daar staan immers geen hogere staatsinkomsten tegenover; lagere kunnen worden opgebracht door het afromen van de lagere belastingschijven.

Vervolgens heeft het systeem enig nut door iets betere arbeidsparticipatie, minder armoedeval, en vooral minder mensen in de bijstand - door de procedures en controles die daarbij horen is de bijstand op allerlei manieren kostbaar, voor ontvanger en verstrekker.

Profiel  

Bericht nummer:#148  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 10:59 am 
lid

Rightnow schreef:
Enzo501 schreef:
Het grote probleem van het plan van het burgerinitiatief is dat het bedrag niet genoeg is om van rond te komen.

Dat probleem zal wel nooit te verhelpen zijn, dus normaliter zul je met werken een redelijk levenspeil bereiken, en bij uitzondering, als de normale weg is afgesneden, wordt je geholpen.

Elk systeem moet door maximale participatie zorgen voor billijke verhoudingen. Ik meen dat jouw bezwaren tegen "basisinkomen" vooral opgeld zullen doen bij hogere uitkeringen dan 600 euro per maand. De voorstanders van hoger jagen in mijn ogen geen verstandig doel na; hoge uitkeringen daar staan immers geen hogere staatsinkomsten tegenover; lagere kunnen worden opgebracht door het afromen van de lagere belastingschijven.

Vervolgens heeft het systeem enig nut door iets betere arbeidsparticipatie, minder armoedeval, en vooral minder mensen in de bijstand - door de procedures en controles die daarbij horen is de bijstand op allerlei manieren kostbaar, voor ontvanger en verstrekker.

Het bedrag is niet essentieel, het gaat om het geheel van inkomsten en uitgaven van burgers. In dit plan gaat men uit van een basisinkomen van 1000 euro, waarbij alle toe- en bijslagen komen te vervallen en de prijzen van het standaard levensonderhoud sterk zullen stijgen. Daar kan dus niemand van rondkomen. Dat staat ook letterlijk in het plan. Je schaft eigenlijk de bijstand af en vervangt het door een meer vrijblijvend, duurder systeem. De toenemende arbeidsparticipatie is een aanname. Door het verhogen van lasten van bedrijven zal de werkgelegenheid afnemen. Er komt dus meer armoedeval.

Profiel  

Bericht nummer:#149  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 1:55 pm 
lid

Einstein schreef:
Citaat:

Van € 600 kun je absoluut niet rond komen. De huur licht al minimaal rond de 350 euro en dan woon je of heel klein of in een krot.
Voor je energie zul je ook nog eens minimaal ca. € 130,- moeten dokken en voor je zorgverzekering ben je ca. € 100, kwijt excl aanvullende. verzekering. En dan heb je nog geen internet, laat staan een computer waarvan je m.i.v. volgend jaar absoluut niet meer zonder kunt (in principe moet dan alles met de overheid digitaal) en je moet nog eten, je kleden, minimaal fietsen, je eigen risico en eigen bijdragen, etc. En dan ga ik er van uit dat je in je eentje leeft en geen kinderen te huisvesten en te onderhouden hebt. Ook heb ik het dan niet over de permanente scholing, welke je opgelegd gaat krijgen...

Nee, tegenwoordig heb je in normale omstandigheden een inkomen van rond de € 1500 inclusief toeslagen, nodig om minimaal te kunnen leven. En dat minimum wordt in rap tempo meer, gezien de almaar fors stijgende huren en premies.
Dat bedrag kan alleen maar naar beneden, als we uitgaan van een basisinkomen, waarbij geen volledige salarissen meer hoeven te worden verdiend door mensen die er bij werken. Dan kunnen de prijzen namelijk fors naar beneden. Een huis bouw je dan in principe tegen de grond- en materiaalkosten, met een kleine toeslag voor arbeidsloon. Kunnen de huren weer naar € 200 per maand, bijvoorbeeld ipv 600 ~700 euro.

Profiel  

Bericht nummer:#150  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 2:10 pm 
lid

Raya schreef:
Einstein schreef:
Citaat:

Van € 600 kun je absoluut niet rond komen. De huur licht al minimaal rond de 350 euro en dan woon je of heel klein of in een krot.
Voor je energie zul je ook nog eens minimaal ca. € 130,- moeten dokken en voor je zorgverzekering ben je ca. € 100, kwijt excl aanvullende. verzekering. En dan heb je nog geen internet, laat staan een computer waarvan je m.i.v. volgend jaar absoluut niet meer zonder kunt (in principe moet dan alles met de overheid digitaal) en je moet nog eten, je kleden, minimaal fietsen, je eigen risico en eigen bijdragen, etc. En dan ga ik er van uit dat je in je eentje leeft en geen kinderen te huisvesten en te onderhouden hebt. Ook heb ik het dan niet over de permanente scholing, welke je opgelegd gaat krijgen...

Nee, tegenwoordig heb je in normale omstandigheden een inkomen van rond de € 1500 inclusief toeslagen, nodig om minimaal te kunnen leven. En dat minimum wordt in rap tempo meer, gezien de almaar fors stijgende huren en premies.
Dat bedrag kan alleen maar naar beneden, als we uitgaan van een basisinkomen, waarbij geen volledige salarissen meer hoeven te worden verdiend door mensen die er bij werken. Dan kunnen de prijzen namelijk fors naar beneden. Een huis bouw je dan in principe tegen de grond- en materiaalkosten, met een kleine toeslag voor arbeidsloon. Kunnen de huren weer naar € 200 per maand, bijvoorbeeld ipv 600 ~700 euro.

Je blijft maar vergeten dat de honderden miljarden voor het basisinkomen ergens verdiend moeten worden. De enige manier waarop je de inkomens van mensen kunt verlagen is door de lasten te verlagen. Dat zit niet in het plan van het basisinkomen ingebouwd, integendeel, de kosten voor standaardlevensbehoeften van mensen zullen explosief stijgen door de verhoging van de BTW.

Profiel  

Bericht nummer:#151  BerichtGeplaatst: di nov 01, 2016 2:24 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Einstein schreef:

Je blijft maar vergeten dat de honderden miljarden voor het basisinkomen ergens verdiend moeten worden. De enige manier waarop je de inkomens van mensen kunt verlagen is door de lasten te verlagen. Dat zit niet in het plan van het basisinkomen ingebouwd, integendeel, de kosten voor standaardlevensbehoeften van mensen zullen explosief stijgen door de verhoging van de BTW.

Ik denk dat er nog erg weinig bekend is over het basisinkomen. Er lopen een paar particuliere experimenten. Hoe een en ander verder uitgewerkt zou moeten worden is nog volop in onderzoek.

Dat de lasten voor de mensen enorm zullen stijgen is nog maar zeer de vraag. Er zal niet alleen op een andere manier belast moeten worden (en zij die de dans nu ontspringen zullen moeten worden aangepakt), er zal ook op een andere manier verdeeld moeten worden.
En als je lasten lager maakt, zul je ook minder hoeven te heffen, omdat je minder hoeft uit te keren.

Profiel  

Bericht nummer:#152  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 3:03 pm 
lid

Zeshonderd Euro.

Zoals het woordje al zegt, het is een basis-inkomen. Dat is dus normaliter echt te kort en daar heb je alle gelijk in, Raya. Heb je er niet genoeg aan, dan is daar niets mee mis, dat hangt van je situatie af en van wat je zelf vindt. Ik ben mordicus tegen elke verdere aantasting van de verzorgingsstaat.

Maar zelfs als je geen verschil zou merken, geen andere keuzes zou maken bij een basis-inkomen kun je er niet om heen dat er ANDEREN bestaan die dat wel willen en kunnen. Die werken dan voor een billijk minimumloon of voor meer, betalen daar zelfs een hoge belasting op (maar houden netto goed over van ieder gewerkt uur), en zo helpen ze de gemeenschappelijk sociale lasten voor de overheid laag te houden.

Dat zal hard nodig zijn want we worden ouder, bereiken bovendien hogere leeftijden, en worden minder aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt; er komen dus ook veel mensen bij die op geen enkele redelijke wijze zelf voor inkomen kunnen zorgen. Dus wie onder billijke omstandigheden zelf kiest voor werk wat allen ten goede komt, moet niet worden dwarsgezeten zoals nu wel gebeurt.

Volgen we echter een hoog basisinkomen, of helemaal geen basisinkomen, dan worden de sociale lasten zo hoog dat belastingbetalers de zaak gaan saboteren, ongetwijfeld gesteund door de VVD. Daar hebben Mark Rutte en Edith Schippers natuurlijk oplossingen voor maar die houden in dat je alles zelf moet betalen, alles zelf moet regelen, en dat Vadertje Staat je gewoon in de kou laat staan.

Ik wil de VVD voor zijn, met een idee waar straks een meerderheid voor zal zijn, die het gaat begrijpen. Een betaalbaar voorstel dat de inkomensverdeling en overheidsbegroting met rust laat maar wel beter dan het huidige stelsel, sociaal verantwoord is.

Profiel  

Bericht nummer:#153  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 4:49 pm 
lid

Ik voel er wel wat voor, een basisinkomen.
Vorige week heb ik in een dagje een "hondensofa" (eigen ontwerp) in elkaar geschroefd met voor ongeveer 40 euro materiaalkosten.
Op marktplaats kreeg ik er 100 euro voor. Maak ik tien van die dingen per maand plus dat basisinkomen kunnen we (met het salaris van mijn vrouw er bij) prima rondkomen.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.

Profiel  

Bericht nummer:#154  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 5:44 pm 
lid

Agamemnon schreef:
Vorige week heb ik in een dagje een "hondensofa" (eigen ontwerp) in elkaar geschroefd met voor ongeveer 40 euro materiaalkosten.
Op marktplaats kreeg ik er 100 euro voor. Maak ik tien van die dingen per maand plus dat basisinkomen kunnen we (met het salaris van mijn vrouw er bij) prima rondkomen.

Dan zou je (als je een bijstandsuitkering had) genoeg kunnen hebben aan zo'n basisinkomen plus inkomsten uit dit soort activiteiten! Je zult misschien een baan vrijmaken voor iemand (als je die hebt) of een besparing leveren op aanvullende kosten van bijstand (als je die nu ontvangt).

Dat je er voor voelt is mooi. Maar ook alle rekenmeesters zullen er niet omheen kunnen dat zoiets een algemeen belang dient.

Profiel  

Bericht nummer:#155  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 6:36 pm 
lid

Rightnow schreef:
Agamemnon schreef:

Dan zou je (als je een bijstandsuitkering had) genoeg kunnen hebben aan zo'n basisinkomen plus inkomsten uit dit soort activiteiten! Je zult misschien een baan vrijmaken voor iemand (als je die hebt) of een besparing leveren op aanvullende kosten van bijstand (als je die nu ontvangt).

Dat je er voor voelt is mooi. Maar ook alle rekenmeesters zullen er niet omheen kunnen dat zoiets een algemeen belang dient.

Dat is us t idee achter t basis inkomen.
Wil je t voor alle burgers invoeren, ook die met al voldoende inkomen, dan zal t heel financieel stelsel van belastingschijven, maar ook dat van toeslagen, vrijstellingen, subsidies e.d. op de schop moeten.

Kunnen we niet gewoon beginnen met - zoals er al een aantal keren is voorgesteld aan de minister - een pilot waarin een gedefinieerde groep in de bijstand - mensen waarvan je weet dat ze nooit (meer) in staat zijn om bestendig het minimumloon te verdienen zo'n basis inkomen te geven. Je geeft ze daarmee vrijheid om marginaal dingen er naast te gaan doen, activiteiten die nu binnen al die regels en don'ts in de bijstand niet kunnen/mogen en als fraude worden aangemerkt wanneer je ze stiekem toch doet.
DIe mensen bevries en parkeer je nu in hun afhankelijkheidsstatus en daar wordt niemand gelukkig(er) van.

Er zitten nog best wat haken en ogen aan, zoals concurrentie vervalsing tov mensen die wel als zzp-er of in loondienst werken, maar dat zijn dan die dingen die je in een pilot zal zien gebeuren en waar je dan op in kan spelen

Ik zeg .. DOEN! en liefst vandaag nog :)

Profiel  

Bericht nummer:#156  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 6:58 pm 
lid

Rightnow schreef:
Agamemnon schreef:

Nou, de rekenmeesters zullen vooral gevoelig zijn voor de financiering die wordt voorgesteld nl. verhoging van de basis BTW naar 20% en een vlakta, waarbij gemeld wordt dat die niet boven de 50% (!!!) mag zijn. Werken loont dus minder. De financiele onderbouwing is vooral voor mensen aan de onderkant van het loongebouw, inclusief uitkeringstrekkers rampzalig, ook omdat alle bij- en toeslagen worden afgeschaft. Als compensatie wordt basiszorg gratis. Het klint allemaal leuk, maar als je van 1000 euro moet rondkomen zonder huurtoeslag en dan nog van elke hondensofa die je verkoopt nog eens 50% aan belasting mag inleveren wordt dit plan al snel onaantrekkelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#157  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 7:40 pm 
lid

Werken loont dan voor een belangrijke groep mensen meer. Mensen die nu nauwelijks aan werken toekomen of durven of kunnen beginnen.
Voor wie een laag inkomen hoe dan ook heeft, is er bovendien minder vaak sprake van een armoedeval.
Vergeet niet dat mijn voorstel uit wil gaan van onveranderde bestedingsruimte voor overheid en voor inkomensgroepen!
De winst moet dan ook blijken uit iets meer mensen aan het werk en dus ook uit betere houdbaarheid van de solidariteit.

Profiel  

Bericht nummer:#158  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 8:23 pm 
lid

Ik snap m niet. De Agamemnons van deze wereld worden gesubsidieerd om met hun hondensofa een bedrijfje kapot te concurreren dat belasting afdraagt en mensen in dienst heeft. De basisinkomer die het leuk vindt om in zijn voortuin een ontmoetingsplek voor de buurt te starten zorgt ervoor dat het café om de hoek z n deuren kan sluiten. De kapper, de tuinman, de tegellegger, de schilder, de timmerman: Het worden allemaal gesubsidieerde, zwart opererende eenmanszaakjes, want een tweede man in dienst nemen is nooit rendabel. Banen verdwijnen en belastingen moeten omhoog om al die fröbelaars te betalen. Resultaat: steeds zwaardere lasten op steeds minder schouders. Verlaag dan gewoon de belastingen. Dan hou je op z n minst nog een economie over.

Profiel  

Bericht nummer:#159  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 8:57 pm 
lid

baedeker schreef:
Ik snap m niet. De Agamemnons van deze wereld worden gesubsidieerd om met hun hondensofa een bedrijfje kapot te concurreren dat belasting afdraagt en mensen in dienst heeft. De basisinkomer die het leuk vindt om in zijn voortuin een ontmoetingsplek voor de buurt te starten zorgt ervoor dat het café om de hoek z n deuren kan sluiten. De kapper, de tuinman, de tegellegger, de schilder, de timmerman: Het worden allemaal gesubsidieerde, zwart opererende eenmanszaakjes, want een tweede man in dienst nemen is nooit rendabel. Banen verdwijnen en belastingen moeten omhoog om al die fröbelaars te betalen. Resultaat: steeds zwaardere lasten op steeds minder schouders. Verlaag dan gewoon de belastingen. Dan hou je op z n minst nog een economie over.

Dat is juist waarom een basisinkomen op den duur noodzakelijk is, althans, als mijn voorspelling klopt dat voor 2050 er dermate weinig schouders zijn om de lasten dragen dat er een manier moet worden gevonden dat iedereen voldoende te eten heeft. Banen verdwijnen inderdaad, maar dat komt eerder door technologische veranderingen dan door overheidsingrijpen. De groep mensen die produceert en dus inkomen genereert daalt snel en mensen die dat niet doen stijgt snel (in het westen dan, het verre oosten loopt wat achter wat dat betreft), en dan zul je toch echt een oplossing moeten hebben om mensen tevreden te houden.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#160  BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2016 9:24 pm 
lid

baedeker schreef:

Eindelijk iemand die het begrijpt. Door het basisinkomen gaan de lasten omhoog en niet zo'n beetje ook.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]