claartje schreef:
Het salaris dat volksvertegenwoordigers ontvangen heet schadeloosstelling en is niet belastingvrij. Het bedrag dat de SP'ers afdragen aan de partij is als gift aftrekbaar van de belasting, het bedrag dat ze van de belasting terugkrijgen wordt ook weer in de partijkas gestort. Tweede Kamerleden ontvangen jaarlijks een vergoeding voor zgn. 'secundaire voorzieningen'. Hiermee kunnen ze voorzieningen treffen voor arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. In 2017 bedraagt de vergoeding hiervoor € 590,00 per maand.
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrrs0 ... e_kamerlidJe hebt gelijk. Daar heet het 'schadeloosstelling', al wordt het woord 'schadeloosstelling' en 'vergoeding' op die pagina door elkaar gebruikt. Maar welk naampje je er ook aan geeft, het maakt niet uit. Er staat nergens dat het bruto bedragen zijn. Dat staat wel bij 'Vergoeding voor aan ambtsuitoefening verbonden kosten' ad € 2670,83 per jaar. En zelfs al zouden het bruto bedragen zijn, wat natuurlijk best wel mogelijk is, als een site niet duidelijk is daarover, dan nog maakt het geen verschil.
Politieke partijen zijn, net als veel andere instellingen, zgn. ANBI-instellingen. Dat betekent dat een gift aan om het even welke ANBI-instelling voor iedereen die die gift doet, aftrekbaar is. Politici vormen daarop geen uitzondering. En of de SP nu 5 miljoen ontvangt van 1000 raadsleden/statenleden of Kamerleden, of 10 miljoen aan giften van 100.000 leden/donateurs, die het van de belasting aftrekken, vertel mij wat het verschil is met giften die de VVD ontvangt, of de PvdA, of Groenlinks, of de gereformeerde kerk, of het Blijf van Mijn Lijfhuis om de hoek, welke van de belasting worden afgetrokken.
Ik maak mij drukker over belastingontwijking en nauwelijks betalen van belasting door grote bedrijven door (naar inmiddels gebleken is) illegale afspraken met de belastingdienst onder Wiebes.