Het is nu zo apr 30, 2017 3:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 2:56 pm 
lid

ING bereidt zich voor op het vallen van de Euro.

http://www.volkskrant.nl/economie/ing-b ... ntent=free

Stelling: Het gaat lang niet zo goed met euro als dat ons wordt voorgespiegeld. Burgers kunnen zich ook maar beter voorbereiden op een val van de Euro.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 4:47 pm 
lid

Raya schreef:

Stelling: Het gaat lang niet zo goed met euro als dat ons wordt voorgespiegeld. Burgers kunnen zich ook maar beter voorbereiden op een val van de Euro.

Het is goed om een plan B voor een neuro klaar te hebben voor het geval dat.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 5:00 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:

Dacht juist dat het zo goed ging en het eigenlijk onomkeerbaar was.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 5:07 pm 
lid

Ik ben het eens met Hume om altijd een plan B achter de hand te hebben, ook als het goed gaat met de euro, wat nu gewoon het geval is. Er zijn krachten die van begin af aan de EU en de euro willen dwarsbomen, dat zien we nu weer in Koblenz waar Europees bruin rechts bij elkaar is. Maar ook popi-links wil chaos. Daar moet je tegen bewapend zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 5:17 pm 
lid

Openlijk werken aan een plan B voedt het wantrouwen in de Euro.
Met name als de ING dat doet, een autoriteit op het gebied van economische ontwikkelingen.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 5:19 pm 
lid

En als uitkomt dat het stiekem is gebeurd is het natuurlijk ook weer niet goed..... :wacko:

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 6:20 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:

Dat heeft de ECB niet eens terwijl aangetoond is dat helikoptergeld beter werkt dan QE. Ik zie enkel plan Biertje: geef de euro op want het wordt toch niks. Dan lopen de neoliberalen zelf wel vast met hun ratrace inzake de lonen en spotgoedkoop geld.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_in_ ... _Agreement

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 9:01 pm 
lid

Mochten de Nederlanders zo dom zijn om massaal op Geert Wilders te gaan stemmen is het wel verstandig om een noodscenario klaar te hebben liggen aangezien de PVV geen flauw benul van economisch en financieel beleid heeft en er dus van alles kan gebeuren. De euro is momenteel een redelijk stabiele munt (veel stabieler dan het wankelende pond bijvoorbeeld) dus vanuit financieel oogpunt is er nog geen reden tot paniel, zoals Hamers ook aangeeft.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 9:02 pm 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:

Dat heeft de ECB niet eens terwijl aangetoond is dat helikoptergeld beter werkt dan QE. Ik zie enkel plan Biertje: geef de euro op want het wordt toch niks. Dan lopen de neoliberalen zelf wel vast met hun ratrace inzake de lonen en spotgoedkoop geld.

Paniekplan Biertje gaat nu het 10e jaar in.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 9:55 pm 
lid

Als een financieel zwak land de euro zou willen verlaten worden de kosten van de staatsschuld recht evenredig zoveel hoger als de nieuw gekozen munt minder waard wordt ten opzichte van de euro. De schuld is immers in euro's. Dat is een zeer onaantrekkelijk vooruitzicht, net zoals dat voor Griekenland gold. Bovendien wordt de rente op staatsleningen zeer veel hoger dan met de Euro.
Dit zijn scenario die zeer onwaarschijnlijk zijn.
Als daarmee ook de euro aanzienlijke schade zou oplopen kan dit tot gigantische schadeclaims komen van landen, financiële instellingen, andere bedrijven e.d. Daarmee is dit gewoon wel uit te sluiten.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 10:09 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:

Paniekplan Biertje gaat nu het 10e jaar in.
En dat zegt dan iemand die placht verstand te hebben van economie. we weten dat de ECB zelf al boekhoudfraude pleegt door de leningen die zij opkoopt tegen historische kostprijs te waarderen. Datzelfde geldt voor de TARGET2 posities waarvan we zeker weten dat de claims die de Noord-Europese landen op de Zuid-Europese landen hebben nooit verzilverd kunnen worden. Voor Nederland gaat dat om circa 80 miljard, voor Duitsland meer dan 700 miljard. Heb ik het nog niet over de noodleningen uit EFSM en ESM die zijn verstrekt waarvan we weten dat het gros nooit wordt terugbetaald. De concurrentievoorsprong die de Noord-Europese landen hebben op de Zuid-Europese landen wordt steeds groter, en de ratrace op de arbeiders in de Noord-Europese landen gaat gewoon door. Hoe denkt Enzo dat de Zuid-Europese banken nog overeind kunnen blijven als daar ook de ratrace wordt uitgevoerd? Immers, de besparing op de kosten van een werknemers/zzp-ers is wel zijn gemis aan inkomsten. Hoe wou je daarmee groei en welvaart creëren laat staan het gehele bankwezen op orde krijgen? Mag ik het sterker zeggen, al dat toezicht en die stortvloed aan regelgeving die nog dikkers is dan de Bijbel en de Koran helpt voor geen meter om de Europese banken- en financiële sector op orde te krijgen en gezond te houden, integendeel.

Ik denk dat Arjo Klamer maar ook Steve Keen gelijk hebben. De euro, dat wordt niks en de factor schuld neemt alleen maar toe.

http://www.ad.nl/nieuws/de-euro-plankga ... ~a69e7624/

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 10:14 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Als een financieel zwak land de euro zou willen verlaten worden de kosten van de staatsschuld recht evenredig zoveel hoger als de nieuw gekozen munt minder waard wordt ten opzichte van de euro. De schuld is immers in euro's. Dat is een zeer onaantrekkelijk vooruitzicht, net zoals dat voor Griekenland gold. Bovendien wordt de rente op staatsleningen zeer veel hoger dan met de Euro.
Dit zijn scenario die zeer onwaarschijnlijk zijn.
Als daarmee ook de euro aanzienlijke schade zou oplopen kan dit tot gigantische schadeclaims komen van landen, financiële instellingen, andere bedrijven e.d. Daarmee is dit gewoon wel uit te sluiten.
Waarom in de euro blijven als je het toch niet kan bolwerken? Juist omdat er niet gedevalueerd kan worden blijft de situatie hopeloos. Terwijl IJsland daardoor juist wel uit de crisis is gekomen. En nee Enzo501, zeg nou niet dat je Griekenland niet kan vergelijken met IJsland. IJsland heeft zijn banken gigantisch ingekrompen maar heeft ook iets aan de private schulden gedaan. En dat heeft gewerkt.Waneer elk land zijn eigen munt nog had gaf dat veel meer dynamiek aan de economie.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 10:17 pm 
lid

Ik heb de ballen verstand van economie. Ik heb gewoon boerenverstand en heb inmiddels zoveel doemscenario's en -profeten de revue zien passeren dat ik, net als iedereen met boerenverstand, de schouders ophaal. Ik zie het allemaal wel gebeuren, de double, triple, quadrupel, hoeveel-zijn-we-inmiddels dip.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 10:28 pm 
lid

Maar de grootste miskleun maakt Koolmees door te stellen dat je voor vrijhandel en handelsverdragen een gezamenlijk munt nodig hebt. Bullshit.

Of de euro goed voor ons geweest is? Koolmees denkt van wel. ,,Zeker in de eerste jaren heeft de munt gezorgd voor meer stabiliteit. Daarnaast is de euro geen doel op zich, maar onderdeel van een groter verhaal. Van vrijhandel, het wegvallen van grenzen, Europese samenwerking. Voor een handelsland als Nederland is dat cruciaal.''

Dat laatste is, een beetje gechargeerd misschien, inderdaad het standpunt van D66 en Koolmees. ,,Als de euro vandaag verdwijnt, richten we met de omringende landen morgen weer een vergelijkbare variant op. We hebben in het Europa van tegenwoordig gewoon een gezamenlijke munt nodig. Je móet de euro dus versterken. Het moet onmogelijk worden dat het ene land de schulden van het andere overneemt, wat in Griekenland wel gebeurd is. En we moeten voorkomen dat er weer luchtbellen en structurele onevenwichtigheden ontstaan. Met politieke wil gaat dat zeker lukken.''

Politieke wil? De politieke had niets moeten doen en de banken failliet laten gaan. De politiek is zo zwak dat zij eerder zeepbellen en zwakke banken creëert dan dat ze voorkomt.

Citaat:
Grote onzekerheid
Koolmees wijst ook op de praktische kant. ,,Ik ben niet zo van de doemverhalen, maar afscheid nemen van de euro is niet kosteloos. Dan ontstaat er chaos, grote onzekerheid. En er is morgen niet een bitcoin of andere munt die als alternatief kan dienen.''
Doemverhalen? We kijken de negatieve feiten over de euro gewoon weg. En waarom zou onzekerheid slecht zijn als Koolmees vindt dat de huidige werknemer/zzp-er gewoon moet leren omgaan met onzekerheden.Waarom moeten zij daar wel mee leren om te gaan maar banken, overheden en bedrijven niet? Wederom een bewijs dat de meeste politici weinig tot niets snappen van economie en met name van macro-economie niet.

http://www.ad.nl/nieuws/de-euro-plankga ... ~a69e7624/

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 10:36 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Ik heb de ballen verstand van economie. Ik heb gewoon boerenverstand en heb inmiddels zoveel doemscenario's en -profeten de revue zien passeren dat ik, net als iedereen met boerenverstand, de schouders ophaal. Ik zie het allemaal wel gebeuren, de double, triple, quadrupel, hoeveel-zijn-we-inmiddels dip.

Ik kan niet constateren dat je je boerenverstand gebruikt. Je weet van de onevenwichogtheden die toenemen maar je zwijgt daarover en doet het af als doemverhalen, net als Koolmees. Je moet niet ten koste van alles een gezamenlijke munt willen houden , dat is het niet waard.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 10:46 pm 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Ik kan niet constateren dat je je boerenverstand gebruikt. Je weet van de onevenwichogtheden die toenemen maar je zwijgt daarover en doet het af als doemverhalen, net als Koolmees. Je moet niet ten koste van alles een gezamenlijke munt willen houden , dat is het niet waard.

Die gezamenlijke munt zal niet meer verdwijnen. Dat zegt mijn boerenverstand. De lidstaten, ook als ze geen lidstaten meer zouden zijn, zouden wel gek zijn om weer helemaal opnieuw te beginnen met een eigen munt met alle nare gevolgen van dien.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 11:07 pm 
lid

portman schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Die gezamenlijke munt zal niet meer verdwijnen. Dat zegt mijn boerenverstand. De lidstaten, ook als ze geen lidstaten meer zouden zijn, zouden wel gek zijn om weer helemaal opnieuw te beginnen met een eigen munt met alle nare gevolgen van dien.

De euro was niet de oorzaak van de financiele crisis, of het feit dat er Europese bestuursproblemen zijn. Een enorme operatie om de euro af te schaffen en weer andere munten in te voeren zijn dus riskant en onnodig.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 11:16 pm 
lid

portman schreef:
En als uitkomt dat het stiekem is gebeurd is het natuurlijk ook weer niet goed..... :wacko:

Uiteraard niet.

Punt blijft dat je alleen maar een plan B maakt als je geen vertrouwen hebt in een goede afloop.
Toen we een gulden hadden, hadden we ook geen plan B, en niet nodig ook.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 11:46 pm 
lid

Wij weten niet alles, meneer Raya, ook gij niet...

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: zo jan 22, 2017 12:01 am 
lid

portman schreef:
Wij weten niet alles, meneer Raya, ook gij niet...

Het gaat niet om wat ik weet. Het gaat om vertrouwen, en als een van onze grootste eigen banken dat al niet heeft...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]