Het is nu do apr 19, 2018 5:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2017 8:11 pm 
lid

Ik ben groot voorstander en verdediger van de vrijheid van meningsuiting maar waar houdt die vrijheid op en is een betreffende uiting een strafbaar feit? In het laatste nummer van Charlie Hebdo worden de verdronken slachtoffers van orkaan Haley afgebeeld als neonazi's met de tekst „God bestaat hij verdronk alle neonazi’s in Texas!”. Er zijn in Houston e.o. 18 doden gevallen en CH beschuldigt die doden ervan neonazi te zijn geweest. Ik heb niets met Texas en de Texanen en wat ik weet niet eens of de meerderheid op Trump heeft gestemd maar zelfs als dat zo zou zijn maakt ze dat geen neonazi's, hooguit niet bijster intelligent. Nu zijn er wel meer cartoons walgelijk maar deze spant de kroon omdat het slachtoffers, waaronder kinderen, van natuurgeweld beschuldigt van nazisympathieën die door god zouden zijn gestraft, kan het walgelijker? CH heeft hier een grens overschreden. Ik ben niet voor een verschijningsverbod of andere vorm van straf maar misschien dat de nabestaanden CH kunnen aanklagen of dat abonnees hun abonnement opzeggen of CH bij de kiosk voorlopig links laten liggen.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2017 8:47 pm 
lid

Inderdaad walgelijk. En zo blijkt maar weer dat vrijheid van meningsuiting z'n grenzen heeft.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2017 8:48 pm 
lid

Onsmakelijk, mee eens.
Ja in Texas heeft een meerderheid op Trump gestemd en zijn ze conservatief/religieus/republikeins (met uitzondering van Austin, een fantastische stad).
Niet alleen onsmakelijk maar ook dom. De KKK en trawanten zitten vooral in de zuid oostelijke staten. Texas bestond in de huidige vorm niet eens in de tijd van de burgeroorlog.
Onsmakelijk en dom maar het belangrijkste recht is de vrijheid van meningsuiting dus ik zie geen brood in verbieden of zelfs maar aanklagen.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2017 8:54 pm 
lid

Daar komt bij dat (en mijn Frans is een beetje roestig) de tekst zegt "God bestaat hij heeft de neonazi's van Texas laten overstromen". Ze hebben het dus niet expliciet over de dodelijke slachtoffers maar over het feit dat het gebied overstroomd is. Dat is wel een verschil.
Als je de emotie wegneemt en naar het totaalplaatje kijkt, is de link met zondvloed, gelovig Texas natuurlijk wel evident.

Zoals madam Pompadour ooit zei: Après nous, le déluge

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2017 10:08 pm 
lid

Ook CH heeft in dezen recht op haar mening maar dit gaat erg ver.

Het zal ze (wederom) een boel sympathie kosten, c'est ca....

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2017 10:26 pm 
lid

osker schreef:
Daar komt bij dat (en mijn Frans is een beetje roestig) de tekst zegt "God bestaat hij heeft de neonazi's van Texas laten overstromen". Ze hebben het dus niet expliciet over de dodelijke slachtoffers maar over het feit dat het gebied overstroomd is. Dat is wel een verschil.
Als je de emotie wegneemt en naar het totaalplaatje kijkt, is de link met zondvloed, gelovig Texas natuurlijk wel evident.

Zoals madam Pompadour ooit zei: Après nous, le déluge

Noyade betekent verdrinken en overstromen is inondation

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do aug 31, 2017 10:58 pm 
lid

Zoals we Hebdo kennen gebruiken ze een aantal cultuurkenmerken op een uitermate gechargeerde sarcistische manier. De redneck gelooft in God en God's wil geschiede. De redneck is een confederalist en een confederalist staat dichter bij een nazist dan bij democratie. Vanuit dat oogpunt bekeken omschrijft Hebdo wat er in Texas is gebeurd.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2017 1:18 am 
lid

Texas heeft geen red necks en al helemaal geen confederates, daar zit CH fout.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2017 7:44 am 
lid

Alsof het Hebdo iets uitmaakt waar de redneck precies woont. Texas is JR met zijn grote cowboyhoed, redneck dus, olie pompen in Dallas. Dat ligt toch ergens bij Houston? Precies genoeg hoor. Niet zo muggeziften Osker.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2017 8:21 am 
lid

Lancelot schreef:
Alsof het Hebdo iets uitmaakt waar de redneck precies woont. Texas is JR met zijn grote cowboyhoed, redneck dus, olie pompen in Dallas. Dat ligt toch ergens bij Houston? Precies genoeg hoor. Niet zo muggeziften Osker.

Het neonazistische geweld vond hoofdzakelijk plaats in Charlottsville en dat ligt in Virigina.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2017 8:52 am 
lid

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Het zuiden van de VS, inclusief Texas, heeft een naam op het getekende gebied. Er lopen daar neo-nazi's rond en die zie ik een 'straf van god' ondergaan.
Ik zie deze tekening puur als satire. Wellicht ook door mijn eigen opvattingen omtrent neo-nazi's, waarin die straf van god een rechtvaardige lijkt, en ook duidelijk de kenmerken van een bedoelde groep worden aangegeven. Ik heb dan ook geen enkele associatie met een straf voor onschuldige burgers, niet-neo-nazi's, die het slachtoffer zijn van deze ramp. De tekening verandert niets aan mijn medeleven voor de niet-neo-nazi's en hun nabestaanden. Die associatie ligt er in mijn beleving namelijk niet. In die zin vind ik het dus zelfs een geslaagde tekening.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2017 4:57 pm 
lid

Er sneuvelden 22.000 Amerikanen om Frankrijk te bevrijden van de nazi's. Het is een smaakloze cartoon.
Maar ze hebben het recht om dit soort bagger te drukken.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2017 6:48 pm 
lid

baedeker schreef:
Er sneuvelden 22.000 Amerikanen om Frankrijk te bevrijden van de nazi's. Het is een smaakloze cartoon.

Niet de cartoon is smakeloos. De nazi's in de VS zijn smakeloos en bagger.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2017 7:01 pm 
lid

Raya schreef:
baedeker schreef:

Niet de cartoon is smakeloos. De nazi's in de VS zijn smakeloos en bagger.

Dat laatste klopt en niet alleen in de VS maar die zijn niet verdronken in Texas.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]