Het is nu vr mei 26, 2017 8:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fake news?
Bericht nummer:#101  BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 6:15 pm 
lid

Rightnow schreef:
Lancelot en Portman, discussieren jullie hier met mij en met Baedeker? Jullie doen net alsof wij joden en negers niet waarderen, alsof wij White supremacist websites bezoeken. Man en paard worden echter niet genoemd, de websites worden niet genoemd. Normaliter bedoelt men de Canadian Heritage Alliance, Stormfront of Aryan Nation, tenminste dit is wat ik krijg als de white supremacist websites invult op Google. Voel mij niet aangetrokken tot die sferen.

En Lancelot, jij bent begonnen met ge-etter aan de hand van een bronvermelding. Wij mogen niet op Breitbart kijken, bij voorbeeld. Kritiek kan ik het niet eens noemen want inhoudelijk heb je volgens mij vooral gescholden. Wil je daar eens mee ophouden, ik ga ook geen rare dingen zeggen over Joop of Vileine. Ik lees die websites gewoon en zal niet negatief reageren als iemand die als bron opgeeft.

Je snapt het niet helemaal. Als iemand stelt dat blanken superieur zijn en deze stelling onderbouwt hij door Canadian Heritage als bron te gebruiken, dan stel ik dat de stelling slecht is onderbouwd omdat ik Canadian Heritage niet serieus neem. Als iemand stelt dat de Zweedse minister liegt en hij onderbouwt deze stelling door te verwijzen naar Breitbart vind ik dat een waardeloze onderbouwing. Als iemand stelt dat Wilders een leugenaar is en hij gebruikt joop.nl als bron vind ik dat een waardeloze onderbouwing. Zowel Breitbart als joop.nl zijn prima sites om meningen en artikelen tegen te komen die in jouw straatje passen, maar je weet dat deze sites een politieke agenda hebben en sites met een politieke agenda zal ik niet als bron gebruiken om een verhaal als een feit te presenteren. Maar als jij dat wel wil doen, prima hoor, geen enkel probleem. Het is wel dan zo dat ik zo maar eens zou kunnen zeggen dat ik je onderbouwing waardeloos vind.

Profiel  

Bericht nummer:#102  BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 7:32 pm 
lid

Lancelot schreef:
Rightnow schreef:
Lancelot en Portman, discussieren jullie hier met mij en met Baedeker? Jullie doen net alsof wij joden en negers niet waarderen, alsof wij White supremacist websites bezoeken. Man en paard worden echter niet genoemd, de websites worden niet genoemd. Normaliter bedoelt men de Canadian Heritage Alliance, Stormfront of Aryan Nation, tenminste dit is wat ik krijg als de white supremacist websites invult op Google. Voel mij niet aangetrokken tot die sferen.

En Lancelot, jij bent begonnen met ge-etter aan de hand van een bronvermelding. Wij mogen niet op Breitbart kijken, bij voorbeeld. Kritiek kan ik het niet eens noemen want inhoudelijk heb je volgens mij vooral gescholden. Wil je daar eens mee ophouden, ik ga ook geen rare dingen zeggen over Joop of Vileine. Ik lees die websites gewoon en zal niet negatief reageren als iemand die als bron opgeeft.

Je snapt het niet helemaal. Als iemand stelt dat blanken superieur zijn en deze stelling onderbouwt hij door Canadian Heritage als bron te gebruiken, dan stel ik dat de stelling slecht is onderbouwd omdat ik Canadian Heritage niet serieus neem. Als iemand stelt dat de Zweedse minister liegt en hij onderbouwt deze stelling door te verwijzen naar Breitbart vind ik dat een waardeloze onderbouwing. Als iemand stelt dat Wilders een leugenaar is en hij gebruikt joop.nl als bron vind ik dat een waardeloze onderbouwing. Zowel Breitbart als joop.nl zijn prima sites om meningen en artikelen tegen te komen die in jouw straatje passen, maar je weet dat deze sites een politieke agenda hebben en sites met een politieke agenda zal ik niet als bron gebruiken om een verhaal als een feit te presenteren. Maar als jij dat wel wil doen, prima hoor, geen enkel probleem. Het is wel dan zo dat ik zo maar eens zou kunnen zeggen dat ik je onderbouwing waardeloos vind.

Het mag intussen duidelijk zijn dat in het geval van de Zweedse minister die op haar woorden moest terugkomen, niet Breitbart de bron was, maar de Dagens Nyther. Die dan wel door Breitbart gebruikt werd, dat dan weer wel.

Profiel  

Bericht nummer:#103  BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 7:46 pm 
lid

Breitbart stelt niet dat de minister op haar woorden moest terugkomen, maar dat de minister liegt. Dat heeft Dagens Nyther niet gezegd. Breitbart geeft een eigen draai aan de gebeurtenissen.

Profiel  

Bericht nummer:#104  BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 8:15 pm 
lid

Lancelot schreef:
Breitbart stelt niet dat de minister op haar woorden moest terugkomen, maar dat de minister liegt. Dat heeft Dagens Nyther niet gezegd. Breitbart geeft een eigen draai aan de gebeurtenissen.

Ze leuken het op voor hun eigen parochie, maar goedschiks of kwaadschiks, feit blijft dat de Zweedse minister er naast zat.

Profiel  

Bericht nummer:#105  BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 8:50 pm 
lid

Trep schreef:
Lancelot schreef:

Ze leuken het op voor hun eigen parochie, maar goedschiks of kwaadschiks, feit blijft dat de Zweedse minister er naast zat.

Ik vind het nogal een verschilletje hoor, "de minister zit er naast" of "de minister liegt". Het eerste is een feit, het tweede een leugen. Precies het punt dat ik maak tegen Breitbart.

Profiel  

Bericht nummer:#106  BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 9:28 pm 
lid

Lancelot schreef:
Trep schreef:
Lancelot schreef:
Ik vind het nogal een verschilletje hoor, "de minister zit er naast" of "de minister liegt". Het eerste is een feit, het tweede een leugen. Precies het punt dat ik maak tegen Breitbart.
Deze cijfers waren al medio januari bekend. Trump maakt op 18 februari zijn opmerking over criminaliteit in Zweden. Farage noemt Malmö op 20 februari de verkrachtingshoofdstad van Europa. Op 22 februari reageert de Zweedse minister belast met integratie voor de BBC hierop. Die heeft alle tijd gehad om uit te zoeken hoe het zit, maar komt met de bewering dat het aantal verkrachtingen in Zweden "is going down, and going down, and going down." Veelzeggend is dat er in Zweden meteen forse kritiek ontstaat over deze "fake news", en ze haar woorden binnen een paar dagen moet intrekken. De minister zat er niet naast, ze heeft gewoon staan jokkebrokken.

Het verschil is dat Breitbart onderbouwt, en Lancelot liever discrediteert, stropoppen aanvoert en leugens toedekt.

Profiel  

Bericht nummer:#107  BerichtGeplaatst: zo apr 02, 2017 10:05 pm 
lid

Onzin, als je googled op "minister", "sweden" "bbc" "interview" zie je een hele rits van die sites van het kaliber Breitbart het nieuws brengen dat "de minister heeft toegegeven gelogen te hebben". Breitbart liegt niet alleen, immers, de minister heeft helemaal niet toegegeven gelogen te hebben, maar copy/paste gewoon een verhaaltje dat wel past bij haar parochie, zoals Trep dat treffend zei. Ik hoop dat jij je thuis voelt bij deze parochie Baedeker ! Gebruik jij Breitbart maar lekker als je parochieblaadje hoor.

Profiel  

Bericht nummer:#108  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 8:19 am 
lid

Gisteravond aandacht voor 'fakenews' bij Nieuwsuur.
Over fakenews gesproken...

De opmerking van een leerling dat ook de Nederlandse mainstream media vaak maar een eenzijdig beeld geven, werd keurig genegeerd, terwijl dat wel degelijk onder fakenews valt. Conclusie was, dat jongeren wel geleerd moet worden dat ze niet zomaar alles moeten geloven, maar dat wat de mainstream media brengen altijd zuivere koffie is...

Profiel  

Bericht nummer:#109  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 10:08 am 
lid

Raya schreef:

De opmerking van een leerling dat ook de Nederlandse mainstream media vaak maar een eenzijdig beeld geven, werd keurig genegeerd, terwijl dat wel degelijk onder fakenews valt. Conclusie was, dat jongeren wel geleerd moet worden dat ze niet zomaar alles moeten geloven, maar dat wat de mainstream media brengen altijd zuivere koffie is...

Eenzijdig nieuws is niet gelijk aan fake nieuws.
Jongeren hebben per definitie een optimistische aard, dit komt door het feit dat zij nog veel toekomst voor zich hebben en het is de menselijk aard dat je dat vaak nog zonnig en vol kansen beziet. De MSM voorzien in een bepaalde mate in een behoefte wat dit betreft. Waarom zitten op fora als deze over het algemeen maar weinig jongeren? Laat jongeren los op ouwemensen fora en veel non-MSM media en ze beginnen na een paar weken te denken dat 90% van de Nederlanders in doffe armoede leven, een uitkering het hoogst haalbare in het leven is, dat de EU erger is dan nazi-Duitsland en dat we als autochone bevolking 'verloren zijn'. Laten we de jeugd behoeden voor de moedeloosheid en potentiele depressie's en ze vooral zo lang mogelijk naief en optimistisch houden.

Profiel  

Bericht nummer:#110  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 10:11 am 
lid

Wisp schreef:
Ik weet niet of het een "raar ding" is
maar ik zou bijvoorbeeld "Joop" geen bronvermelding noemen.
Tenzij er heel specifiek een (echte) naam bij zou worden gegeven van iemand die als bron zou kunnen worden beschouwd

www.joop.nl bedoel ik.

Voor al deze en andere genoemde sites:
Het verbaast mij als Lancelot en vele anderen doen alsof we de KOPPEN van zulke opiniërende sites serieus zouden moeten nemen! Er werd verwezen naar een overzicht van schreeuwerige en/of provocerende koppen van Breitbart. Mocht iemand naar zo'n site verwijzen, naar een specifiek artikel, dan scan ik zo'n artikel op feiten en op verwijzingen. Joop en heel veel andere media brengen feiten maar zijn ook vaak "opiniërend" wat weer een samenvoeging kan betekenen van provocatie, propaganda, opinievorming en het naar voren brengen van feiten.

Leugens komen niet eens zo vaak voor; misvattingen soms wel, selectie van feiten is echter overmijdelijk, en daar gaat het veruit het meest over, ongeacht de politieke richting van een medium.

Al de in ons draadje genoemde verwijzingen zijn legitieme verwijzingen want het gaat bij een verwijzing daarom, te laten zien waar een bewering vandaan komt. Een verwijzing staat er niet voor niets; hij staat er om aldaar te controleren (als u er tegenin wilt gaan) waarom een claim, een bewering, is gebaseerd. Een reactie als: "Joop.nl beweert dit nu wel in de aanhef, maar verder op in de tekst komen ze niet verder dan een vaag vermoeden" - zou ik serieuzer oppakken dan wanneer iemand zou opmerken, zoals ik ooit mocht meemaken: "De Telegraaf, die is enkel goed om de vis mee in te pakken".

Dan heb je de discussie doodgeslagen en dan wil je niet praten over de feiten die een krant in een artikel vermeldt, misschien omdat de vette kop erboven je niet aanstaat.

Profiel  

Bericht nummer:#111  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 10:36 am 
lid

Lancelot schreef:
Als iemand stelt dat Wilders een leugenaar is en hij gebruikt joop.nl als bron vind ik dat een waardeloze onderbouwing.

Lancelot, jouw voorbeeld gaat veel verder dan de door Baedeker in #80 aangehaalde quote: http://www.breitbart.com/london/2017/03 ... ape-stats/

OK, de kop van het Breitbart-artikel is een negatieve interpretatie, dat vind ik niet zo mooi, maar het artikel geeft weer waar het over ging en wat de feiten en omstandigheden waren.

Kijken we voorbij de kop, wat ik toch aanneem dat iedereen hier zal doen, dan zie ik in zo'n artikel dat een minister niet doorheeft dat in de statistieken een jaar zit waarin de aangiften van misdaad niet goed worden verwerkt (de minister heeft immers geroepen dat bepaalde misdaadcijfers dalende zijn). Dat is heel knullig voor die minister maar ondeskundigheid is iets anders dan leugenachtigheid. Er zijn veel meer ondeskundige politici dan dat er aperte leugenaars zijn!

Conclusie: het ging hier om een zinvolle quote door Baedeker.

Profiel  

Bericht nummer:#112  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 10:59 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:

Eenzijdig nieuws is niet gelijk aan fake nieuws.
Jongeren hebben per definitie een optimistische aard, dit komt door het feit dat zij nog veel toekomst voor zich hebben en het is de menselijk aard dat je dat vaak nog zonnig en vol kansen beziet. De MSM voorzien in een bepaalde mate in een behoefte wat dit betreft. Waarom zitten op fora als deze over het algemeen maar weinig jongeren? Laat jongeren los op ouwemensen fora en veel non-MSM media en ze beginnen na een paar weken te denken dat 90% van de Nederlanders in doffe armoede leven, een uitkering het hoogst haalbare in het leven is, dat de EU erger is dan nazi-Duitsland en dat we als autochone bevolking 'verloren zijn'. Laten we de jeugd behoeden voor de moedeloosheid en potentiele depressie's en ze vooral zo lang mogelijk naief en optimistisch houden.

Misschien moet ik het begrip 'nieuws en actualiteiten' in deze definiëren naar de definitie welke ik gebruik.
'Nieuws en actualiteiten' zijn voor mij berichtgeving aan de hand van feiten. Actualiteiten geven meer achtergrondinformatie, ook weer aan de hand van de feiten, zoals die werkelijk zijn, aangenaam of onaangenaam, want of nieuws 'gelegen' komt of 'ongelegen' mag geen rol spelen. Hiermee onderscheiden nieuws- actualiteiten rubrieken, kranten, e.d. zich van het geven van meningen, al dan niet gebaseerd op de feiten. Het is echter in mijn ogen not done om meningen als feiten te brengen. Dat wil niet zeggen dat meningen niet mogen worden gebracht, maar moeten dan wel als zodanig herkenbaar zijn, als column, of redactioneel commentaar. Elsevier doet dat heel goed, die geeft zelf aan geen feiten maar opinies te brengen, meningen. Elsevier kun je dus in principe niet als nieuwsbron aanhalen, wel als ondersteuning van je eigen mening of een mening waar je zelf stelling tegen neemt.
Het is van belang dat iedereen de kans krijgt, zijn eigen mening te vormen aan de hand van de feiten. Als je de feiten kent, kun je ook meningen beter op hun waarde schatten.
Mainstream media, die pretenderen nieuws en actualiteiten te brengen, mogen de feiten m.i. nimmer kleuren door deze te plaatsen in een mening en vervolgens te brengen als nieuws. Ik blijf hierbij vasthouden aan de oude 'wet' van de vijf 'W's': Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, alles bestaande uit feiten.

Eenzijdig nieuws is fakenews omdat het niet de werkelijke feiten geeft. Door feiten eenzijdig te belichten geef je er een draai aan en corrumpeer je de feiten. Juist de MSM zouden het referentiekader moeten zijn, waar andere bronnen tegen af gezet kunnen worden. 'WAT zijn de kale feiten en heeft 'mijn bron' die weergegeven, of heeft zij er een mening in gestopt?'
Dat lijkt mij ook van groot belang voor jongeren. Juist zij moeten nog leren meningen van feiten te onderscheiden, maar als nergens de feiten meer te achterhalen zijn, verzand je in meningen, neem je die meningen over als feiten en krijg je een gekleurd beeld van de wereld en de samenleving.
Het is bijvoorbeeld wat ik tegen heb op statistiek. Volgens de statistiek zijn we prima uit de crises gekomen. Gemiddeld dan...
Wel zijn de voedselbanken gegroeid, is er een hoge werkloosheid, krijgen ouderen in de verpleegzorg 12 sneetjes brood per week en 1 rol wc-papier, terwijl hun hele inkomen wordt ingehouden en zij slechts een klein zakcentje krijgen.
Jongeren krijgen een heel ander beeld: gemiddeld zijn we er inmiddels allemaal flink op vooruit gegaan en heeft niemand wat te klagen..., terwijl de feiten zijn dat de tweedeling is toegenomen en meer en meer mensen in armoede belanden, hun rekeningen steeds moeilijker kunnen betalen en bij de voedselbank belanden, tegenover een relatief kleine groep die er wel op vooruit is gegaan.
En dat is maar een voorbeeldje. Een voorbeeldje waaruit blijkt dat groepen steeds meer tegenover elkaar komen te staan. Niet alleen ouderen tegenover jongeren, maar ook mensen met- en mensen zonder werk; gezonde mensen tegenover zieken en bejaarden en noem maar op.

Profiel  

Bericht nummer:#113  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 2:06 pm 
lid

Rightnow schreef:
Lancelot schreef:
Als iemand stelt dat Wilders een leugenaar is en hij gebruikt joop.nl als bron vind ik dat een waardeloze onderbouwing.

Lancelot, jouw voorbeeld gaat veel verder dan de door Baedeker in #80 aangehaalde quote: http://www.breitbart.com/london/2017/03 ... ape-stats/

OK, de kop van het Breitbart-artikel is een negatieve interpretatie, dat vind ik niet zo mooi, maar het artikel geeft weer waar het over ging en wat de feiten en omstandigheden waren.

Kijken we voorbij de kop, wat ik toch aanneem dat iedereen hier zal doen, dan zie ik in zo'n artikel dat een minister niet doorheeft dat in de statistieken een jaar zit waarin de aangiften van misdaad niet goed worden verwerkt (de minister heeft immers geroepen dat bepaalde misdaadcijfers dalende zijn). Dat is heel knullig voor die minister maar ondeskundigheid is iets anders dan leugenachtigheid. Er zijn veel meer ondeskundige politici dan dat er aperte leugenaars zijn!

Conclusie: het ging hier om een zinvolle quote door Baedeker.

Laten we de posting van Baedeker iets beter quoten:

baedeker schreef:
Gevalletje "fake news" uit Zweden:
FAKE NEWS: Sweden’s Integration Minister Admits Lying to BBC About Rape Stats
Misschien verstandig om even de feiten checken voortaan ...

Als je stelt dat je feiten moet checken is de quote van Baedeker juist niet zinvol. Het staat een beetje raar toch dat je iets wat niet waar is (dat de minister heeft toegegeven te hebben gelogen) presenteert als opmaat om mensen op te roepen feiten te checken?

Profiel  

Bericht nummer:#114  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 2:58 pm 
lid

O, voor mensen die te gemakkelijk alles maar geloven is het juist een goed voorbeeld om aan te tonen dat de werkelijkheid heel vaak een beetje anders is dan dat de koppen doen geloven, anders is dan dat de schone schijn ons lijkt te willen voorspiegelen.

Als ik wil beweren dat het goed is om feiten te checken dan is het checken van wat de kop suggereert met behulp van wat de achterliggende tekst uitlegt, een van de meest simpele voorbeelden. Andere vormen van controle die ook heel gemakkelijk zijn is het doorklikken op links die een website zelf al als referentie opgeeft. Ook is het zinvol om met een zoekmachine eens verder te zoeken.

Heel verstandig, als iets een fundamentele reden moet zijn om je mening niet alleen maar mee te verdedigen, maar als je je werkelijk afvraagt of het ondanks alles klopt, is om zulke zaken goed te onthouden en er op te letten of er ook heel verschillende bronnen zijn die iets over de kwestie zeggen. Allerbest: zoek een medium waarvan je weet dat het de tegenovergestelde positie vertegenwoordigt, en zoek naar het tegenovergestelde.

Profiel  

Bericht nummer:#115  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 3:27 pm 
lid

Rightnow schreef:
O, voor mensen die te gemakkelijk alles maar geloven is het juist een goed voorbeeld om aan te tonen dat de werkelijkheid heel vaak een beetje anders is dan dat de koppen doen geloven, anders is dan dat de schone schijn ons lijkt te willen voorspiegelen.

Als ik wil beweren dat het goed is om feiten te checken dan is het checken van wat de kop suggereert met behulp van wat de achterliggende tekst uitlegt, een van de meest simpele voorbeelden. Andere vormen van controle die ook heel gemakkelijk zijn is het doorklikken op links die een website zelf al als referentie opgeeft. Ook is het zinvol om met een zoekmachine eens verder te zoeken.

Heel verstandig, als iets een fundamentele reden moet zijn om je mening niet alleen maar mee te verdedigen, maar als je je werkelijk afvraagt of het ondanks alles klopt, is om zulke zaken goed te onthouden en er op te letten of er ook heel verschillende bronnen zijn die iets over de kwestie zeggen. Allerbest: zoek een medium waarvan je weet dat het de tegenovergestelde positie vertegenwoordigt, en zoek naar het tegenovergestelde.

Met het zoeken naar het 'tegenovergestelde' maakt je nog niks wijzer. De een kan het volledig juist hebben en de ander volledig fout.

Je moet kunnen rekenen op bepaalde media, dat zij er alles aan zullen doen om de waarheid te brengen, de feiten, zonder deze in te kleuren. Bij uitstek een rol van de MSM. Iedereen heeft dan een uitgangspunt, een referentiekader waar hij of zij nieuws van andere bronnen naast kan leggen en zich zo ook een idee vormen over de betrouwbaarheid van die bron.
Punt is dat je ergens moet kunnen beginnen. Juist omdat velen elkaar napraten, van elkaar overnemen zonder een check (dat geldt ook voor de media) maakt het voor gewone mensen ondoenlijk om aan waarheidsvinding te doen. MSM worden betaald voor het brengen van echt nieuws in plaats van ingekleurde tekeningen. En dat geldt helemaal voor de NPO.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]