Hume schreef:
Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Lang leve de verzorgingsstaat waarin mensen alleen nog maar naar de overheid kijken voor hulp en verzorging en door het wegvallen van sociale structuren ouderen aan hun lot worden overlaten, vooral door hun (naaste) omgeving.
Het is de overheid zelf die de sociale structuren afbreekt.
Ook om de kinderen van je buren op te vangen heb je tegenwoordig al diploma's en vergunningen nodig.
Als ik iemand in het verzorgings/verpleeghuis zie worstelen met zijn rolstoel, mag ik niet even duwen, want ik ben niet via het tehuis verzekerd. Stel je voor dat die persoon uit de rolstoel valt terwijl ik duw...
Vrouwen moeten ook aan het werk. Is nodig voor de economie, maar inmiddels ook om als gezin het financieel het hoofd boven water te houden. Dus minder tijd en energie voor kinderen, hulpbehoevende ouders of andere familieleden. En zeker niet om ook nog even het huis van je invalide of bejaarde buur een stof- en zuigbeurt te geven.
Dan moeten de politici ook niet zeuren dat alles geld kost. Dat krijg je, als je menselijke arbeid puur om wilt zetten in winst voor het bedrijfsleven.
De overheid dient drastisch verkleind te worden, er is veel te veel bureaucratie en een leger van slapende ambtenaren.
De schaalvergrotingen moet stoppen en ontbonden worden ,door organisaties op kleine schaal te creëren.
Er is een schreeuwend tekort aan personeel in verschillende sectoren en mensen dienen zelf meer verantwoordelijkheid
op te nemen om aan de slag te gaan.
Van op de bank zitten wordt niemand gelukkiger.
Veel mensen uit bijv. de zorg zijn verzorgenden 1 en 2, die tijdens de bezuinigingen ontslagen werden (tienduizenden, in totaal werden zo'n 80.000 mensen in de zorg ontslagen). Voor de nu geldende vacatures zijn de eisen opgeschroefd naar niveau 3 en 4, oftewel van mbo naar hbo. En inderdaad, die zijn er niet en ook niet zo makkelijk bij te scholen vanuit de voorraad nu werkloze mbo'ers 1 en 2.
De vraag is en blijft of voor al dat werk hbo'ers noodzakelijk zijn. Het rondbrengen van thee en koffie met een koekje langs de kamers/appartementen vereist echt geen hbo niveau. Het aantrekken van een steunkous evenmin. Een tillift kan iedereen leren bedienen en een washandje kan iedereen over zijn hand schuiven. Je moet wat basis-vaardigheden weten. Hoe til je een lichaam, hoe rol je het, hoe steun je het. Echt geen hbo-werk. Mantelzorgers doen het helemaal zonder steun, laat staan opleiding.
Volgens mij wordt het tekort op dit moment bewust gecreëerd. Net als in het leger, waar onderbetaald wordt en geen carrièrekansen zijn. Die stappen ook liever over naar het bedrijfsleven. Dan weet je bij voorbaat dat je personeel wegloopt en je niet genoeg zult kunnen werven.