Het is nu di apr 25, 2017 12:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
Bericht nummer:#81  BerichtGeplaatst: ma apr 17, 2017 8:15 am 
lid

Rightnow schreef:
Zou Europa nu ook als wereldmacht ten onder kunnen gaan? Zou dat zijn ten gevolge van kortzichtigheid en schijnheiligheid van de inwoners van dit continent die te lang in de watten hebben gelegen?

Je hebt helemaal gelijk.
Veel mensen in Europa vinden het vanzelfsprekend dat ze al lang in vrede en welvaart leven
en zijn verwend geraakt.
De VS heeft te lang de defensie van Europa betaald.
Dat is nu afgelopen met Trump
Amerika verandert , Rusland verandert ,Turkije verandert en
de moslims blijven in de middeleeuwen leven een oorlog voeren.
Dus Europa kan niet op haar lauweren blijven rusten ,als Alice in Wonderland.

Profiel  

Bericht nummer:#82  BerichtGeplaatst: wo apr 19, 2017 8:18 am 
lid

Wisp schreef:
Nederland is ook heel even een wereldrijk geweest
Je weet wel met die goede oude VoC :P

Ik denk dat mensen die het goed hebben maar al te vaak meer willen.
En dan komt er niet alleen corruptie, maar dan heeft men het er ook niet voor over om de defensie op orde te houden.
Of het eigen leven te riskeren om vrienden, familie of stad , streek of land te verdedigen.

Dat is gedeeltelijk waar.
Ook externe machte bepalen voor een groot deel vrede en welvaart.
Zo is Europa niet veiliger geworden door leiders als Poetin, Erdogan en Trump.

En dan heb je nog het probleem van de collaboranten met deze externe leiders,
de populisten die als betonrot onze economie , vrede en welvaart ondermijnen.

Profiel  

Bericht nummer:#83  BerichtGeplaatst: wo apr 19, 2017 9:40 am 
lid

Hume schreef:
Rightnow schreef:
Zou Europa nu ook als wereldmacht ten onder kunnen gaan? Zou dat zijn ten gevolge van kortzichtigheid en schijnheiligheid van de inwoners van dit continent die te lang in de watten hebben gelegen?

Je hebt helemaal gelijk.
Veel mensen in Europa vinden het vanzelfsprekend dat ze al lang in vrede en welvaart leven
en zijn verwend geraakt.

Je wordt verwend als je in vrede leeft?
Beetje rare opmerking, moet ik zeggen.
Vrede hoort de standaard te zijn. Oorlog is altijd het gevolg van een of andere vorm van onrecht.

We hoeven ons geen illusies te maken over de EU als wereldmacht. Haar tijd is voorbij. Ze is bejaard en sommigen proberen zich krampachtig vast te houden aan geknakte strohalmen. Er is een tijd van opkomst en een tijd van neergang. Ook in het westen wordt de democratie steeds verder uitgehold en krijgt een elite het steeds meer voor het zeggen. Vaak op geniepige wijze. De rekeningen van fouten worden steeds vaker gelegd bij de mensen die er geen of de minste schuld aan hebben. Dat zorgt voor verdeeldheid en onvrede, waardoor het westen nog meer afzwakt en zich niet meer kan wapenen tegen dreigingen. Het ontbreekt aan communicatie tussen groepen, ook partijen met hun kiezers. Zo glijdt het westen steeds verder af en wordt steeds kwetsbaarder.
Het westen heeft zijn tijd gehad. Het wordt nu weer China, welk ver boven de anderen uit gaat stijgen. Het lijkt een natuurlijk verloop. En misschien maar goed ook. Het westen heeft wel heel erg veel verziekt in de afgelopen eeuwen.

Profiel  

Bericht nummer:#84  BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2017 8:38 am 
lid

Raya schreef:
Hume schreef:
Rightnow schreef:

Je hebt helemaal gelijk.
en zijn verwend geraakt.

Vrede hoort de standaard te zijn. Oorlog is altijd het gevolg van een of andere vorm van onrecht.

We hoeven ons geen illusies te maken over de EU als wereldmacht. Haar tijd is voorbij. Ze is bejaard en sommigen proberen zich krampachtig vast te houden aan geknakte strohalmen. Er is een tijd van opkomst en een tijd van neergang. Ook in het westen wordt de democratie steeds verder uitgehold en krijgt een elite het steeds meer voor het zeggen. Vaak op geniepige wijze. De rekeningen van fouten worden steeds vaker gelegd bij de mensen die er geen of de minste schuld aan hebben. Dat zorgt voor verdeeldheid en onvrede, waardoor het westen nog meer afzwakt en zich niet meer kan wapenen tegen dreigingen. Het ontbreekt aan communicatie tussen groepen, ook partijen met hun kiezers. Zo glijdt het westen steeds verder af en wordt steeds kwetsbaarder.
Het westen heeft zijn tijd gehad. Het wordt nu weer China, welk ver boven de anderen uit gaat stijgen. Het lijkt een natuurlijk verloop. En misschien maar goed ook. Het westen heeft wel heel erg veel verziekt in de afgelopen eeuwen.

Nog steeds gaan de vluchtelingen en gelukzoekers uit Afrika en Azië het liefst naar Europa ,
niet naar China en niet naar Rusland.
Hoe verklaar je dat?

Europa zal zich zeker opnieuw moeten definiëren en organiseren.
De grote welvaart en vrijheid , de christelijk/humanistische cultuur en rechtstaat ,
blijken een grote aantrekkingskracht te hebben op andere continenten..
Het probleem is dat de Europeanen zelf ,hun eigen traditie en cultuur niet meer kunnen definiëren en waarderen.
Zo krijgen de populisten een kans om als betonrot het gebouw Europa te laten instorten.

Profiel  

Bericht nummer:#85  BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2017 9:22 am 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

Je hebt helemaal gelijk.
en zijn verwend geraakt.

Nog steeds gaan de vluchtelingen en gelukzoekers uit Afrika en Azië het liefst naar Europa ,
Hoe verklaar je dat?

De grote welvaart en vrijheid , de christelijk/humanistische cultuur en rechtstaat ,
Het probleem is dat de Europeanen zelf ,hun eigen traditie en cultuur niet meer kunnen definiëren en waarderen.
Zo krijgen de populisten een kans om als betonrot het gebouw Europa te laten instorten.

Natuurlijk trekken dorstigen naar een bron.
En zij die minder dorstig zijn naar de gerieflijkste bron.
Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen in Europa zo is.
Iemand die afhankelijk is van een minimumuitkering, zal de handen dichtknijpen met geld voor een nieuwe koelkast.
De CEO van Shell zal daar zijn neus voor ophalen. Graaien doet hij alleen in het groot.

vluchtelingen weten allang dat ze in Europa prima verzorgd worden, beter dan autochtonen en mensen die hier al decennia wonen.
Die krijgen geen geld meer voor een nieuwe koelkast, hoe weinig inkomen ze ook hebben. Die krijgen hooguit, ook niet altijd, een lening via bijzondere bijstand,welke tot op de laatste cent van de uitkering moet worden terugbetaald. En in wat voor krot ze ook wonen, met teveel kinderen, al zijn het er maar twee of drie, ze zullen en moeten 8 tot 12 jaar wachten op een woning. Dat ligt voor vluchtelingen toch echt wel anders.

Overigens wil ik wel onderscheid maken tussen vluchtelingen die hebben te vrezen voor hun leven door geweld hen aangedaan, en migranten die zich enkel proberen te verbeteren door zich elders te vestigen in plaats het eigen land op te bouwen.

Niet dat ik niet voor een goede opvang ben van (echte) vluchtelingen. Ik vrees wel dat er een beloning klaar ligt voor vluchtelingen, waar velen op afkomen, ook niet-echte vluchtelingen. En kom niet aan met verdragen waarin staat dat vluchtelingen van welke orde dan ook, onmiddellijk een ingerichte woning en uitkering horen te krijgen. Die verdragen staan niet in verhouding met de woningnood voor iedereen met een laag- of middeninkomen in Nederland, en hadden allang, al dan niet eenzijdig, kunnen worden aangepast of opgezegd.

Ik denk dat de opvang in China, Rusland en andere Oost-Europese en Aziatische landen heel anders is geregeld. Als die al geregeld is, verdrag of niet. Zelf zou je ook niet van ellende naar ellende trekken, als het er om ging om je te verbeteren. (Als het om mijn veiligheid of dat van mijn gezin zou zijn zou het me niet uitmaken. Veilig is veilig).

Hoe rijk China ook zal worden -het is nog ver weg voor alle Chinezen daarvan zullen profiteren- zolang er daar niet voor iedere economische vluchteling een woning klaar staat met een baan of uitkering, en bij ons wel, zullen ze onze richting op blijven komen.

Profiel  

Bericht nummer:#86  BerichtGeplaatst: za apr 22, 2017 8:46 am 
lid

Raya schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:

Hoe verklaar je dat?

Iemand die afhankelijk is van een minimumuitkering, zal de handen dichtknijpen met geld voor een nieuwe koelkast.
De CEO van Shell zal daar zijn neus voor ophalen. Graaien doet hij alleen in het groot.

vluchtelingen weten allang dat ze in Europa prima verzorgd worden, beter dan autochtonen en mensen die hier al decennia wonen.
Die krijgen geen geld meer voor een nieuwe koelkast, hoe weinig inkomen ze ook hebben. Die krijgen hooguit, ook niet altijd, een lening via bijzondere bijstand,welke tot op de laatste cent van de uitkering moet worden terugbetaald. En in wat voor krot ze ook wonen, met teveel kinderen, al zijn het er maar twee of drie, ze zullen en moeten 8 tot 12 jaar wachten op een woning. Dat ligt voor vluchtelingen toch echt wel anders.

Overigens wil ik wel onderscheid maken tussen vluchtelingen die hebben te vrezen voor hun leven door geweld hen aangedaan, en migranten die zich enkel proberen te verbeteren door zich elders te vestigen in plaats het eigen land op te bouwen.

Niet dat ik niet voor een goede opvang ben van (echte) vluchtelingen. Ik vrees wel dat er een beloning klaar ligt voor vluchtelingen, waar velen op afkomen, ook niet-echte vluchtelingen. En kom niet aan met verdragen waarin staat dat vluchtelingen van welke orde dan ook, onmiddellijk een ingerichte woning en uitkering horen te krijgen. Die verdragen staan niet in verhouding met de woningnood voor iedereen met een laag- of middeninkomen in Nederland, en hadden allang, al dan niet eenzijdig, kunnen worden aangepast of opgezegd.

Ik denk dat de opvang in China, Rusland en andere Oost-Europese en Aziatische landen heel anders is geregeld. Als die al geregeld is, verdrag of niet. Zelf zou je ook niet van ellende naar ellende trekken, als het er om ging om je te verbeteren. (Als het om mijn veiligheid of dat van mijn gezin zou zijn zou het me niet uitmaken. Veilig is veilig).

Hoe rijk China ook zal worden -het is nog ver weg voor alle Chinezen daarvan zullen profiteren- zolang er daar niet voor iedere economische vluchteling een woning klaar staat met een baan of uitkering, en bij ons wel, zullen ze onze richting op blijven komen.

Daarom kan het niet zo doorgaan
Europa zal haar buitengrens moet controleren en verdedigen ,
haar vluchtelingen opvang drastisch moet veranderen en
een strenge immigratie politiek moet gaan voeren.

Op al deze punten heeft Europa gefaald.
Dit betekent niet, dat de rechtspopulisten /de Poetin- knuffelaars gelijk hebben, als ze Europa willen slopen.
Kritiek op de EU is helemaal terecht en het komend jaar na de verkiezingen in Frankrijk en Duitsland ,
zal het worden van" tot be or not to be" van de EU

Profiel  

Bericht nummer:#87  BerichtGeplaatst: za apr 22, 2017 9:17 am 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

Hoe verklaar je dat?

Daarom kan het niet zo doorgaan
Europa zal haar buitengrens moet controleren en verdedigen ,
haar vluchtelingen opvang drastisch moet veranderen en
een strenge immigratie politiek moet gaan voeren.

Op al deze punten heeft Europa gefaald.
Dit betekent niet, dat de rechtspopulisten /de Poetin- knuffelaars gelijk hebben, als ze Europa willen slopen.
Kritiek op de EU is helemaal terecht en het komend jaar na de verkiezingen in Frankrijk en Duitsland ,
zal het worden van" tot be or not to be" van de EU

We moeten terug naar een (goede) samenwerking tussen de landen. En dat kun je op tal van gebieden doen. Als in een land het onderwijs goed is, kun je de diploma's in het andere land gewoon erkennen. Als het onderzoek naar werking en bijwerking van medicijnen in een land goed is, kun je die onderzoeken als ander land gewoon overnemen. En net zoals we de NEN-normen hadden (o.a.) welke landen overnamen, kan dat bij een goede samenwerking gewoon doorgaan.
Je kunt zelfs import-regels met elkaar overeenkomen en zo de papierwinkel fors terugdringen of zelfs helemaal afschaffen.

Voor dat alles is het helemaal niet nodig dat een centraal orgaan ongezien vluchtelingen gaat verdelen; gaat beslissen over de sociale huisvesting in 'lidstaten'; er een EU-volkslied komt; beslist dat iedereen die je grens overkomt recht moet hebben op een uitkering; gaat voorschrijven dat en wat er geprivatiseerd moet worden (wat een discussie op zich waard is: wat is 'privatiseren'); dat er marktwerking wordt ingevoerd op gebieden waarop overgrote meerderheden van volkeren dat niet willen; etc.

En dat heeft niets met rechtspopulisme of Poetinknuffelen te maken. Daarmee zet je reële kritiek in het verdachtenbankje in plaats er naar te luisteren en te overdenken. In de meeste kritiek, hoe extreem ook, zit een kern. Het extremisme komt doordat er niet geluisterd wordt en bij velen het water tot aan de lippen staat. Je hoort de VVD niet klagen over Oost-Europeanen die voor € 1,- per uur hier komen werken. De gezinnen waarvan man en/of vrouw daardoor niet meer aan de bak komt en diep in de schulden komt, wel! En ook de mensen die het angstbeeld zien opdoemen dat het hen ook zal kunnen gaan overkomen, want er is nog steeds niets effectief tegen ondernomen (ondanks de beloftes van de politiek).
Luister eerst naar kritiek, hoe extreem ook. Pel de laagjes er af tot je bij de kern komt en kijk of die kritiek terecht is, voor je etiketjes gaat plakken.

Profiel  

Bericht nummer:#88  BerichtGeplaatst: za apr 22, 2017 10:10 am 
lid

Laat het besef doordringen dat de EU een groot, het grootste, handelsblok ter wereld is. Daarmee heeft het ook een zekere macht ook al wordt dat (nog) niet militair vertaald. Dat betekent dat iedere Europeaan zich er bewust van moet zijn dat zowel Amerika als Rusland er belang bij hebben dat de EU in duigen valt. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat Poetin Le Pen hartelijk steunt en Trump haar als een goede presidentskandidaat ziet.
Zij kunnen het niet verdragen dat andere machtiger zijn dan zij.

Profiel  

Bericht nummer:#89  BerichtGeplaatst: za apr 22, 2017 10:27 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Laat het besef doordringen dat de EU een groot, het grootste, handelsblok ter wereld is. Daarmee heeft het ook een zekere macht ook al wordt dat (nog) niet militair vertaald. Dat betekent dat iedere Europeaan zich er bewust van moet zijn dat zowel Amerika als Rusland er belang bij hebben dat de EU in duigen valt. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat Poetin Le Pen hartelijk steunt en Trump haar als een goede presidentskandidaat ziet.
Zij kunnen het niet verdragen dat andere machtiger zijn dan zij.

Als de EU in elkaar dondert -en dat zal het- ligt dat niet aan Poetin of Trump en ook niet aan Le Pen, maar aan het ontbreken van draagkracht bij de gewone burgers.
En dat gebrek aan draagkracht bij het gewone volk zit niet in de wens tot samenwerking, maar in het overdragen van soevereiniteit aan een centraal orgaan, dat geen rekening kan houden met de cultuurverschillen in de al eeuwenoude landen met eeuwenoude bestaande culturen en eigen ontwikkelingen.
Men probeert er een model a la USA van te maken, maar vergeet dat het daar gebeurde vlak nadat er stromen van nieuwkomers waren die in de verschillende staten nog niet zoveel banden hadden opgebouwd om aparte culturen te vormen. En toch brak ook daar een grote burgeroorlog uit toen de ene groep staten hun wil aan een andere groep wilde opleggen, of die wil nu nobel was of niet.

Als men was gebleven bij goede samenwerking op die gebieden waar het iedereen profijt zou opleveren, was er niets aan de hand geweest, en hadden figuren als Le Pen en Wilders inzake de EU geen poot gehad om op te staan.
Maar het ging niet om samenwerking. Het ging om het creëren van één grote afzetmarkt en één groot belastingparadijs voor de grote ondernemers. Alles ten koste van juist de gewone burgers.

Profiel  

Bericht nummer:#90  BerichtGeplaatst: za apr 22, 2017 12:25 pm 
lid

De EU heeft als beleid om de cultuurverschillen te verdedigen en in stand te houden.
Verder is de EU geen belastingparadijs voor multinationals. Die hebben vrijwel de hele wereld als afzetgebied en die maakt het niet erg veel uit of ze nu binnen de EU een afzetgebied hebben of dat ze dat buiten de EU om moeten doen.

Profiel  

Bericht nummer:#91  BerichtGeplaatst: za apr 22, 2017 1:20 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
De EU heeft als beleid om de cultuurverschillen te verdedigen en in stand te houden.
Verder is de EU geen belastingparadijs voor multinationals. Die hebben vrijwel de hele wereld als afzetgebied en die maakt het niet erg veel uit of ze nu binnen de EU een afzetgebied hebben of dat ze dat buiten de EU om moeten doen.

Het klopt dat de EU de verschillen in culturen deels probeert te handhaven, om te voorkomen dat burgers aller landen zich verenigen tegen deze EU.
De EU probeert wel degelijk één cultuur voor heel de EU te creëren voor het grote bedrijfsleven, waarbij dat bedrijfsleven maximaal kan profiteren -lees: misbruik kan maken- van de culturele en economische verschillen tussen de lidstaten, zoals levenstandaard etc.

Profiel  

Bericht nummer:#92  BerichtGeplaatst: di apr 25, 2017 11:37 am 
lid

Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:

Het klopt dat de EU de verschillen in culturen deels probeert te handhaven, om te voorkomen dat burgers aller landen zich verenigen tegen deze EU.
De EU probeert wel degelijk één cultuur voor heel de EU te creëren voor het grote bedrijfsleven, waarbij dat bedrijfsleven maximaal kan profiteren -lees: misbruik kan maken- van de culturele en economische verschillen tussen de lidstaten, zoals levenstandaard etc.

De EU behoort de Westerse cultuur en waarden te verdedigen en in die zin in Macron een aanwinst.

Nu zijn her en der vijanden van de westerse waarden opgedoken - en er is blijkbaar niemand meer om ze te verdedigen.

Het eerste gevolg is de opkomst van niet-liberale, autoritaire leiders die niet alleen niet geloven in de democratische waarden van het narratief van de westerse beschaving, maar zelfs niet meer doen alsof ze erin geloven, zoals dictators plachten te doen.

De recente gebeurtenissen in Turkije vormen een onderdeel van die trend

Vooral de afgelopen jaren zijn we binnengetreden in het tijdperk van de sterke mannen. We verlaten het tijdperk van Obama, Cameron en Merkel en treden binnen in de wereld van Poetin, Erdogan, Al-Sisi, Xi Jinping, Kim Jong-un en Donald Trump.

De recente gebeurtenissen in Turkije vormen een onderdeel van die trend. Recep Tayyip Erdogan ontmantelt democratische instellingen en vervangt ze door een meerderheidsdictatuur. Turkije lijkt zijn verlangen kwijt te zijn om toe te treden tot het Europese idee, dat zijn aantrekkingskracht kwijt is. Turkije lijkt zijn aspiratie om onderdeel te worden van de gemeenschap van democratieën te hebben verloren omdat het niet langer de onvermijdelijke toekomst is.

Meer en meer regeringen, inclusief de regering-Trump, beginnen er uit te zien als premoderne maffiastaten die worden gerund door op familiebanden gebaseerde commerciële clans. Ondertussen verandert menig geïnstitutionaliseerd, op partijen gebaseerd autoritair regime, zoals in Rusland en China, in een premoderne persoonlijkheidscultus of Maximale Leider-bewind. En dat type bewind is veel onstabieler en gevaarlijker.

http://www.volkskrant.nl/opinie/de-w...digd~a4490478/

Profiel  

Bericht nummer:#93  BerichtGeplaatst: di apr 25, 2017 11:55 am 
lid

Macron is 'directeur geweest van de Rothschild bank en heeft met Clintons contact....kortom behorend bij dezelfde 'clans' waar iedereen zo over klaagt en die de mensen blijkbaar toch graag in de politiek stemmen. Ik denk dat ook het westen incl onze landen uiteindelijk zullen worden overgenomen door deze clans' die simpelweg geld en macht hebben en de wil om ook alles te pakken wat ze te pakken kunnen krijgen. De gemiddelde kiezer wil gewoon zijn tv, zijn vakantie en hapje en drankje en 'feel good' element en is dan tevreden.

Misschien is de behoefte aan democratische waarden ook gewoonweg aan het verdwijnen en worden ze vervangen door andere waarden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]