Het is nu zo nov 18, 2018 2:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
Bericht nummer:#141  BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2018 4:58 pm 
lid

Raya schreef:
Veel mensen kennen geen grenzen meer. Niet op land en niet in het leven zelf.
Veel mensen verdienen wat dat een flinke tik op de vingers van de natuur.

Laat het maar gebeuren: terug naar 2 miljard mensen op aarde.

Die Chinezen waren niet helemaal gek met hun 1-kind-politiek.... :holy:

Profiel  

Bericht nummer:#142  BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2018 5:20 pm 
lid

Discussies over welke dieren te tolereren, zijn altijd heftig nationalistisch, net zoals discussies over het nut van natuurreservaten voor zeldzame dieren. Alle bijzondere dieren die hier ooit hebben geleefd moeten dan worden ge(her-)introduceerd.

Graag zou ik het in een meer internationaal kader plaatsen en ik zou Nederland graag weer begrepen willen zien als een klein land waar veel kan, maar sommige dingen juist niet - vooral niet als dit elders al zo mooi gebeurt. Ga na je bezoek aan het Veenmuseum voorbij Emmen de grens over en je ziet ineens overal veen ... helemaal niet zeldzaam zoals de schoolboekjes wel zeiden! De korenwolf is een ander verkeerd voorbeeld, maar waar zijn de goede voorbeelden van wat nu juist wel beschermd moet worden? Alles met weide en heide bijvoorbeeld?
Welke dieren zijn hier zeldzaam en ook elders, en wat wordt er eigenlijk voor gedaan?

Profiel  

Bericht nummer:#143  BerichtGeplaatst: ma aug 13, 2018 8:38 pm 
lid

HvR schreef:
Raya schreef:

Wie geen grenzen erkent, loopt er vanzelf tegenaan.

Profiel  

Bericht nummer:#144  BerichtGeplaatst: di aug 14, 2018 1:04 am 
lid

HvR schreef:
Raya schreef:

Is allang al afgeschaft.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... itiek-gaat

Profiel  

Bericht nummer:#145  BerichtGeplaatst: di aug 14, 2018 10:45 am 
lid

Of je er zelf in gelooft, HvR?

Het is op fora lang gebruikelijk geweest: de opvatting dat we met te veel zouden zijn. Een maatschappijvisie die gebaseerd is op angst, en een toejuichen van kinderloosheid, zijn het gevolg. Of zijn het de kinderlozen die een bedding zoeken voor hun levenservaring?

We hebben niet alleen een volgende generatie nodig om op onze oude dag verzorgd te kunnen worden. Het is ook een toekomstdroom, ook als je zelf geen of maar een enkel kind hebt. En kan het ook? De aarde kan mettertijd nog meer mensen dragen, ook al is de beweging in gang gezet naar een meer stabiele wereldbevolking. De uitdaging is ook om met de hulpbronnen zorgvuldig om te gaan en ook die uitdaging kan wel op de een of andere manier gaan lukken.

Profiel  

Bericht nummer:#146  BerichtGeplaatst: di aug 14, 2018 11:21 am 
lid

Rightnow schreef:
Of je er zelf in gelooft, HvR?

Het is op fora lang gebruikelijk geweest: de opvatting dat we met te veel zouden zijn. Een maatschappijvisie die gebaseerd is op angst, en een toejuichen van kinderloosheid, zijn het gevolg. Of zijn het de kinderlozen die een bedding zoeken voor hun levenservaring?

We hebben niet alleen een volgende generatie nodig om op onze oude dag verzorgd te kunnen worden. Het is ook een toekomstdroom, ook als je zelf geen of maar een enkel kind hebt. En kan het ook? De aarde kan mettertijd nog meer mensen dragen, ook al is de beweging in gang gezet naar een meer stabiele wereldbevolking. De uitdaging is ook om met de hulpbronnen zorgvuldig om te gaan en ook die uitdaging kan wel op de een of andere manier gaan lukken.

Ik heb een beetje mijn twijfels over wat jij schrijft.

We zijn hard op weg naar de tien miljard. Hoeveel van onze verwoestende soort de aarde kan dragen in tijden van klimaatverandering is voor mij de vraag. Dat het nodig is om meer mensen op de wereld te zetten om de voorgaande generatie te kunnen verzorgen in ouderdom is een heilloze weg. Dan zitten we straks met honderd miljard mensen op deze bol. Daar zullen andere oplossingen voor moeten komen, o.a. de acceptatie dat leven eindig is en niet eindeloos moet worden gerekt, want dat komt er ook nog eens bij. Dat vergt ook een omslag in het denken van mensen. Gek genoeg kom ik veel ouderen tegen die de dood gewoon accepteren en er zelfs naar verlangen, maar ze mogen nog niet. Dus blijven ze, met alle bijbehorende kwaaltjes en zorg die ze nodig hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#147  BerichtGeplaatst: di aug 14, 2018 2:53 pm 
lid

Nou nee, na 2050 zie ik het wel wat rustiger aan gaan, we gaan (in Duitsland en Frankrijk is dit al gepasseerd) toe naar rond de twee kinderen per gezin, naar een stabiele of mogelijk zelfs afnemende wereldbevolking! Voor zo ver we NU kunnen kijken, zijn de ecologie, het eten en de ruimte, niet het probleem maar wel onze "Footprint" die we (ecologisch gezien) niet kunnen blijven uitbreiden.

Als je ondertussen hoopt dat je medemensen zelfmoord gaan plegen, heb ik een beetje twijfels ove wat JIJ schrijft. De ouderen direct om mij heen genieten van het leven, ook als dit wel met de nodige beperkingen gepaard gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#148  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 9:14 am 
lid

Rightnow schreef:
Nou nee, na 2050 zie ik het wel wat rustiger aan gaan, we gaan (in Duitsland en Frankrijk is dit al gepasseerd) toe naar rond de twee kinderen per gezin, naar een stabiele of mogelijk zelfs afnemende wereldbevolking! Voor zo ver we NU kunnen kijken, zijn de ecologie, het eten en de ruimte, niet het probleem maar wel onze "Footprint" die we (ecologisch gezien) niet kunnen blijven uitbreiden.

Als je ondertussen hoopt dat je medemensen zelfmoord gaan plegen, heb ik een beetje twijfels ove wat JIJ schrijft. De ouderen direct om mij heen genieten van het leven, ook als dit wel met de nodige beperkingen gepaard gaat.

Nederland heeft al een krimpende bevolking. Vandaar de zucht van sommigen om zoveel mogelijk immigranten binnen te halen. "De vacatures kunnen niet meer worden vervuld", "Wie moet straks anders de billen van jou wassen?" is de grote roep. Helaas zullen veel immigranten die vacatures voorlopig ook niet gaan vervullen.

Een groeiende economie betekent ook meer productie van goederen en diensten, en dus meer vacatures. Doe goederen moeten uiteraard afgezet worden. De echte groei van markt zit niet in Nederland, maar (ver) daarbuiten. We zijn een exportland en produceren heel veel voor de rest van de wereld.
Je moet je afvragen of wij hier alles voor iedereen moeten willen produceren. In Afrika kunnen ze ook boeren en machines bouwen, een hoogoven neerzetten, zonnepanelen fabriceren, etc. Kun je hier met veel minder mensen toe, minder productie, minder vervuiling, etc.

Profiel  

Bericht nummer:#149  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 9:37 am 
lid

Raya schreef:
.. de zucht van sommigen om zoveel mogelijk immigranten binnen te halen. "De vacatures kunnen niet meer worden vervuld", "Wie moet straks anders de billen van jou wassen?" is de grote roep. Helaas zullen veel immigranten die vacatures voorlopig ook niet gaan vervullen.

Ook dat gaat weer over hoger opgeleiden, zoals verpleegkundigen uit Suriname. Daar zou ik een stop vanuit Den Haag op prijs stellen: de allerhoogst nodige maar eerst uit Engelstalige landen halen en verder snel gaan opleiden van geschikte MBO-kandidaten en het werk anders en beter verdelen.

Vergeet niet dat de robots er aan komen. Een voorbeeldje van hoe het echt zit: steunkousen helpen aantrekken. Er zijn apparaatjes die op een paar samengebonden stokken lijken, maar een paar honderd euro kosten, en die door negentigjarigen meestal gemakkelijk gebruikt kunnen worden, nu worden die nog niet vergoed terwijl directe hulp WEL wordt vergoed. De robots zijn nog in ontwikkeling. Laat de meest deskundige Surinamers in Suriname!

Profiel  

Bericht nummer:#150  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 10:15 am 
lid

Rightnow schreef:
Raya schreef:
.. de zucht van sommigen om zoveel mogelijk immigranten binnen te halen. "De vacatures kunnen niet meer worden vervuld", "Wie moet straks anders de billen van jou wassen?" is de grote roep. Helaas zullen veel immigranten die vacatures voorlopig ook niet gaan vervullen.

Ook dat gaat weer over hoger opgeleiden, zoals verpleegkundigen uit Suriname. Daar zou ik een stop vanuit Den Haag op prijs stellen: de allerhoogst nodige maar eerst uit Engelstalige landen halen en verder snel gaan opleiden van geschikte MBO-kandidaten en het werk anders en beter verdelen.

Vergeet niet dat de robots er aan komen. Een voorbeeldje van hoe het echt zit: steunkousen helpen aantrekken. Er zijn apparaatjes die op een paar samengebonden stokken lijken, maar een paar honderd euro kosten, en die door negentigjarigen meestal gemakkelijk gebruikt kunnen worden, nu worden die nog niet vergoed terwijl directe hulp WEL wordt vergoed. De robots zijn nog in ontwikkeling. Laat de meest deskundige Surinamers in Suriname!

Vergis je niet in de beperking van veel huidige 90-jarigen.

Profiel  

Bericht nummer:#151  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 11:34 am 
lid

Mij werd ook verteld dat sommigen het apparaat niet goed wisten te gebruiken, en dat anderen daar ook fysiek de mogelijkheden niet voor hadden: die mensen zijn er niet mee geholpen. Maar een categorie kan dit wel en die willen soms zelfs geld betalen om het apparaat aan te schaffen en niet afhankelijk te zijn van dagelijkse afspraken voor hulp!

Ik gebruik het verhaal om te illustreren hoe we steeds oplettend moeten zijn, en steeds stapje voor stapje dingen moeten proberen - wat niet automatisch zal stroken met bureaucratie waarin alles centraal wordt gepland. Ook elders in "de zorg" zien we "leerboekjes" gedrag - al dan niet vergezeld van fraaie protocollen - waarbij de gezondheid onnodig schade oploopt, en waarbij de capaciteit van mensen en middelen verkeerd want ineffectief wordt verbruikt. Elke patient en elke situatie kan echter iets bevatten wat om een andere aanpak vraagt.

Voor de hele zorg geldt verder: voorkomen is zoveel beter dan genezen. Omdat er dan eerder een investering nodig is, kiest men steeds voor het achteraf dwijlen met de kraan open. Nu men duidelijk heel veel geld in Den Haag over heeft, is het tijd om ons als burgers af te vragen waar de grootste investeringen nodig zijn. Ik denk dat we een begin aan het maken zijn met meer bewegen, en suikerconsumptie afknijpen (staatsingrijpen dus).

Profiel  

Bericht nummer:#152  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 12:21 pm 
lid

Rightnow schreef:
Mij werd ook verteld dat sommigen het apparaat niet goed wisten te gebruiken, en dat anderen daar ook fysiek de mogelijkheden niet voor hadden: die mensen zijn er niet mee geholpen. Maar een categorie kan dit wel en die willen soms zelfs geld betalen om het apparaat aan te schaffen en niet afhankelijk te zijn van dagelijkse afspraken voor hulp!

Ik gebruik het verhaal om te illustreren hoe we steeds oplettend moeten zijn, en steeds stapje voor stapje dingen moeten proberen - wat niet automatisch zal stroken met bureaucratie waarin alles centraal wordt gepland. Ook elders in "de zorg" zien we "leerboekjes" gedrag - al dan niet vergezeld van fraaie protocollen - waarbij de gezondheid onnodig schade oploopt, en waarbij de capaciteit van mensen en middelen verkeerd want ineffectief wordt verbruikt. Elke patient en elke situatie kan echter iets bevatten wat om een andere aanpak vraagt.

Voor de hele zorg geldt verder: voorkomen is zoveel beter dan genezen. Omdat er dan eerder een investering nodig is, kiest men steeds voor het achteraf dwijlen met de kraan open. Nu men duidelijk heel veel geld in Den Haag over heeft, is het tijd om ons als burgers af te vragen waar de grootste investeringen nodig zijn. Ik denk dat we een begin aan het maken zijn met meer bewegen, en suikerconsumptie afknijpen (staatsingrijpen dus).

Nederland is al een van de landen waar mensen het meest bewegen. Ik denk dat er meer te halen valt bij het afknijpen van de suikerconsumptie, maar daarvoor moeten de multinationals flink en dwingend aangepakt worden, en dat zal dit kabinet niet doen.

Wat betreft de zorg: Vrijwel niemand wil afhankelijk zijn, en ziet afhankelijk zijn, verzorgd moeten worden tot in het meest intieme, als een vernedering. De een kan meer zelf dan de ander. Het is daarbij goed mensen die nog iets kunnen dat zolang mogelijk zelf te laten doen, al dan niet met een hulpmiddel, maar dan liefst geen hulpmiddel dat de taak geheel over neemt als dat niet echt noodzakelijk is.
Zorg hoort dan ook altijd maatwerk te zijn, gericht op een individu, niet op een groep en al helemaal niet op een sector. Het eerder door jou beschreven apparaat ken ik niet als zodanig, wel ken ik diverse hulpmiddelen voor het aantrekken van sokken en kousen, waarvan de effectiviteit zeer persoonlijk is. Wat kan iemand zelf nog vasthouden, wat is de maximale draaistand van de hand, hoeveel kracht zit er nog in de hand, hoe ver kan iemand nog voorover bukken, etc.
Er is inderdaad teveel bureaucratie en er wordt teveel bureaucratisch gedacht. Ik ken een voorbeeld van de noodzaak van een tillift die niet te breed was, omdat deze anders niet door de deur of de gang kon. De WMO dacht er anders over en bestelde een niet passende tillift omdat ze nu eenmaal een contract met dat bedrijf hadden. En daar sta je dan...
Of een verzorgingshuis met aanleunflats staat enkel korte, steile drempelplaten toe, waar een bewoner de kracht niet meer heeft. Zoiets.

Profiel  

Bericht nummer:#153  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 12:40 pm 
lid

Raya schreef:
Rightnow schreef:

Nederland is al een van de landen waar mensen het meest bewegen. Ik denk dat er meer te halen valt bij het afknijpen van de suikerconsumptie, maar daarvoor moeten de multinationals flink en dwingend aangepakt worden, en dat zal dit kabinet niet doen.

Wat betreft de zorg: Vrijwel niemand wil afhankelijk zijn, en ziet afhankelijk zijn, verzorgd moeten worden tot in het meest intieme, als een vernedering. De een kan meer zelf dan de ander. Het is daarbij goed mensen die nog iets kunnen dat zolang mogelijk zelf te laten doen, al dan niet met een hulpmiddel, maar dan liefst geen hulpmiddel dat de taak geheel over neemt als dat niet echt noodzakelijk is.
Zorg hoort dan ook altijd maatwerk te zijn, gericht op een individu, niet op een groep en al helemaal niet op een sector. Het eerder door jou beschreven apparaat ken ik niet als zodanig, wel ken ik diverse hulpmiddelen voor het aantrekken van sokken en kousen, waarvan de effectiviteit zeer persoonlijk is. Wat kan iemand zelf nog vasthouden, wat is de maximale draaistand van de hand, hoeveel kracht zit er nog in de hand, hoe ver kan iemand nog voorover bukken, etc.
Er is inderdaad teveel bureaucratie en er wordt teveel bureaucratisch gedacht. Ik ken een voorbeeld van de noodzaak van een tillift die niet te breed was, omdat deze anders niet door de deur of de gang kon. De WMO dacht er anders over en bestelde een niet passende tillift omdat ze nu eenmaal een contract met dat bedrijf hadden. En daar sta je dan...
Of een verzorgingshuis met aanleunflats staat enkel korte, steile drempelplaten toe, waar een bewoner de kracht niet meer heeft. Zoiets.

Allemaal waar wat je zegt, maar waar het gaat om overheidsingrijpen in al dan niet gezond leven vind ik dat de overheid hooguit een adviserende en voorlichtende rol moet en mag hebben.

Ieder mens moet de vrijheid en hebben en behouden zo gezond of ongezond te leven als hij zelf wil. Het lijkt me hoogst ongewenst dat de overheid direct of indirect gaat dicteren hoeveel glaasjes wijn je per maand mag drinken, of hoe vaak je "moet" bewegen of sporten, hoe vaak je je te buiten mag gaan aan een vette zak friet met een frikandel en welke voedingsmiddelen al dan niet worden aangeboden in de supermarkt.

Profiel  

Bericht nummer:#154  BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2018 2:42 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Raya schreef:
Rightnow schreef:

Allemaal waar wat je zegt, maar waar het gaat om overheidsingrijpen in al dan niet gezond leven vind ik dat de overheid hooguit een adviserende en voorlichtende rol moet en mag hebben.

Ieder mens moet de vrijheid en hebben en behouden zo gezond of ongezond te leven als hij zelf wil. Het lijkt me hoogst ongewenst dat de overheid direct of indirect gaat dicteren hoeveel glaasjes wijn je per maand mag drinken, of hoe vaak je "moet" bewegen of sporten, hoe vaak je je te buiten mag gaan aan een vette zak friet met een frikandel en welke voedingsmiddelen al dan niet worden aangeboden in de supermarkt.

Een overheid dient niet alleen adviserend en voorlichtend te zijn maar ook voorwaarden scheppend.

Een overheid moet niet gaan bepalen of jij wel of niet een glaasje mag drinken, maar moet wel eisen stellen aan de kwaliteit. Puur vergif in een fles stoppen en dat presenteren als een Vodka lijkt mij niet moeten kunnen. De overheid moet dus wel de voorwaarden scheppen om (samen) te kunnen leven en daar ook op toezien.
Zo moet er ook geen verbod op suiker komen, maar wel een verbod op teveel suiker in producten waar je als klant geen invloed meer op hebt, terwijl het enige doel is je als consument te binden (slaafs te maken) vanwege de zoete smaak.

Profiel  

Bericht nummer:#155  BerichtGeplaatst: do aug 16, 2018 12:05 am 
lid

Raya schreef:
Puur vergif in een fles stoppen en dat presenteren als een Vodka lijkt mij niet moeten kunnen.
Bij wodka is dat juist de normale procedure, Raya :luidlachen:

bron

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#156  BerichtGeplaatst: do aug 16, 2018 6:18 am 
lid

Einstein schreef:
Raya schreef:
Puur vergif in een fles stoppen en dat presenteren als een Vodka lijkt mij niet moeten kunnen.
Bij wodka is dat juist de normale procedure, Raya :luidlachen:

bron

Leuk, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Er zijn ook tal van onderzoeken die alcohol met mate juist tot gezond gedrag rekenen.
Maar als je flessen vult met giftitge koelvloeistof en die gaat verkopen als Vodka, is dat wel degelijk verboden.

In een samenleving zijn nu eenmaal regels nodig. Anders moeten we zeven miljard eilandjes creeeren en iedereen apart op een eilandje zetten. Zonder verdere middelen. Dan kan iedereen doen en laten wat hij wil.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]