Het is nu di jun 27, 2017 5:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1095 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 55  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#981  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 1:55 pm 
lid

Lancelot schreef:
Biertje schreef:
Lancelot schreef:
Ja, de Turkijerel liet zien dat goed leiderschap beloond wordt. Verder wonnen wat franjeachtige one issue partijen als de dierenpartij en 50+. De winnaars waren liberale parijen als D66, GL en PVV, en omdat een partij die zowat twee keer zo groot is als nummer 2 ook wel een winnaar genoemd kan worden, natuurlijk de VVD. Ik weet niet wie Raya als representatief voor het volk vind, maar als zijn definitie van het volk goed begrijp kun je niet anders concluderen dan dat de Nederlander dol is op het liberalisme.
GL en PVV zijn liberaal? Sinds wanneer? En sinds wanneer is de VVD liberaal met zijn kadaverdiscipline?

http://www.ad.nl/nieuws/achter-de-scher ... ~a5fc51a2/

Groenlinks sinds Femke Halse de 'Liberaal van het jaar' prijs van de JOVD kreeg en de PVV sinds Wilders uit de VVD stapte. Het is niet zo dat Wilders uit de VVD stapte omdat hij plots tot de ontdekking kwam dat hij niets met het liberale gedachtegoed had hoor.

Wat niet wil zeggen dat GL liberaal was/is!

Profiel  

Bericht nummer:#982  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 1:57 pm 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:

We zullen daarom als burgers meer in actie moeten komen om die politici eens flink op hun falie te geven! Ze zitten er niet voor zichzelf, ze zitten er namens ons!

De PVV en SP samen hebben nog lang geen meerderheid.
De meeste Nederlanders willen geen Poetin-knuffelaars en EU slopers.

Wilders ziet Trump als zijn grote voorbeeld en we zien de puinhopen in Amerika.
We zien door de Brexit , de ontreddering in Engeland.

Dus al die doemdenkers in Nederland ,bieden geen toekomst voor ons land en voor Europa.
DeEU sloopt zich zelf wel. Het is te gek voor woorden dat het gebouw in Brussel in 2019 al opgegeven gaat worden omdat het niet aan de eisen voldoet.Kan kloppen want de bestemming was een internationaal conferentiecentrum. Dan is er altijd nog Straatsburg, wat wel aan de eisen voldoet.

Hoezo voldoet het niet?
Met de Brexit hebben ze minder plek nodig. En straks raken we ook nog een paar Oost-Europese provincies kwijt, als de EU tenminste consequent is. Plek zat daar, daar hoeft echt half miljard voor op tafel te komen uit jouw en mijn portemonnee.

Profiel  

Bericht nummer:#983  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 2:33 pm 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:
Biertje schreef:
GL en PVV zijn liberaal? Sinds wanneer? En sinds wanneer is de VVD liberaal met zijn kadaverdiscipline?

http://www.ad.nl/nieuws/achter-de-scher ... ~a5fc51a2/

Groenlinks sinds Femke Halse de 'Liberaal van het jaar' prijs van de JOVD kreeg en de PVV sinds Wilders uit de VVD stapte. Het is niet zo dat Wilders uit de VVD stapte omdat hij plots tot de ontdekking kwam dat hij niets met het liberale gedachtegoed had hoor.

Dankzij de Amerikaanse invloed is de definitie van wat "liberaal" betekent, voor veel mensen opgeschoven. In de VS staat die term ongeveer gelijk met wat hier progressief wordt genoemd. Zo wordt dan het zorgen voor veel overheidsbemoeienis inclusief uitgebreide sociale voorzieningen heel erg "liberaal".
In de praktijk betekent dat vooral dat het gaat over alles waarmee geld verdiend kan worden...

Wij hadden, voordat Rutte op het toneel verscheen, een VVD die een heel ander soort liberalisme aanhing, een VVD die dan ook graag afstand bewaarde van voorstanders van eenzijdige overheidsbemoeienis. Maar de Amerikaanse definities winnen terrein en zo kan de VVD die dus na Bolkenstein is gedraaid, zich nog steeds liberaal blijven noemen, ook al is de betekenis van het woord verschoven.

Profiel  

Bericht nummer:#984  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 2:47 pm 
lid

Rightnow schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:

Dankzij de Amerikaanse invloed is de definitie van wat "liberaal" betekent, voor veel mensen opgeschoven. In de VS staat die term ongeveer gelijk met wat hier progressief wordt genoemd. Zo wordt dan het zorgen voor veel overheidsbemoeienis inclusief uitgebreide sociale voorzieningen heel erg "liberaal".
In de praktijk betekent dat vooral dat het gaat over alles waarmee geld verdiend kan worden...

Wij hadden, voordat Rutte op het toneel verscheen, een VVD die een heel ander soort liberalisme aanhing, een VVD die dan ook graag afstand bewaarde van voorstanders van eenzijdige overheidsbemoeienis. Maar de Amerikaanse definities winnen terrein en zo kan de VVD die dus na Bolkenstein is gedraaid, zich nog steeds liberaal blijven noemen, ook al is de betekenis van het woord verschoven.

Progressief in de ogen van de Amerikanen, vermoed ik dan zo.

De betekenis van 'liberaal' is inderdaad nogal opgeschoven in Nederland, maar dat was al voor Rutte het geval. Bolkestein probeerde met zijn richtlijn al ver voor Rutte werkgevers de vrijheid te geven Nederlandse werknemers er uit te trappen om er mensen uit andere EU-landen voor in de plaats te nemen tegen het (lagere)! loon dat in het land van herkomst gold. Die richtlijn, die nooit doorgevoerd zou worden, zo werd ons bezworen, is er toch gekomen, overigens en een teken aan de wand.

Neemt niet weg dat GL allesbehalve liberaal was. GL wilde juist heel sterke overheidsbemoeienis: energiebelasting, bijvoorbeeld en verder op alles wat maar even minder gunstig is voor het milieu.

Profiel  

Bericht nummer:#985  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 2:47 pm 
lid

Nu kan dus Groen Links aanschuiven als "mede-liberaal" terwijl SP kamerlid Beckerman terecht klaag dat burgers met een smalle beurs de energietransitie mogen betalen (en - die mag inderdaad van mij best een subsidie ontvangen, liever dan de zakelijke subsidie-sponzen die van EZ leven). http://www.elsevierweekblad.nl/economie ... ur-514610/

Profiel  

Bericht nummer:#986  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 3:16 pm 
lid

Rightnow schreef:
Nu kan dus Groen Links aanschuiven als "mede-liberaal" terwijl SP kamerlid Beckerman terecht klaag dat burgers met een smalle beurs de energietransitie mogen betalen (en - die mag inderdaad van mij best een subsidie ontvangen, liever dan de zakelijke subsidie-sponzen die van EZ leven). http://www.elsevierweekblad.nl/economie ... ur-514610/

GL schuift niet aan.
De kans is groot dat de PvdA uiteindelijk toch mee gaat doen in de coalitie.
Dit zal Asscher alleen doen als ze genoeg kunnen binnenhalen , d.w.z Groen genoeg om GL te weerstaan
en genoeg gericht op werkgelegenheid en armoede bestrijding, om de SP te weerstaan .

Met de PvdA in de coalitie komen er meer mensen aan het werk , de laagste inkomens gaan omhoog
en de eigen bijdrage voor de zorg wordt inkomens- afhankelijk .
En dan is er nog genoeg te doen aan de salarissen in het onderwijs en de zorg , aan de woningbouw in de steden enz.
En dit kan best samengaan met de vergroening van de energie.

Profiel  

Bericht nummer:#987  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 3:44 pm 
lid

Als het aan de VVD had gelegen, kon GL aanschuiven - een verandering van de opvattingen van de VVD richting GL is een feit; zelfs als GL helemaal niet wil regeren.

werkgelegenheid en armoede is ook niet relevant voor de VVD noch voor GL; alleen de identiteit om een kosmopolitisch denkend hoogopgeleid potentieel veelverdiener te zijn die aan de rest van de wereld niet veel boodschap heeft?

PvdA zal wel net als GL reageren; we kennen toch het actieve ledenbestand.

Profiel  

Bericht nummer:#988  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 3:57 pm 
lid

Rightnow schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:

Ik zou eerder zeggen dat de betekenis van het woord "liberaal" door de Nederlandse politieke verhoudingen en de positie van de VVD in het Nederlandse politieke krachtenveld in Nederland (en België) verschoven is tov de rest van de wereld
Het liberalisme was oorspronkelijk een progressieve beweging en is dat in veel landen nog steeds

Zo had je vroeger voor Labour
in GB een politiek twee stromenland : Conservatives en Liberals

Profiel  

Bericht nummer:#989  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 4:13 pm 
lid

Klopt, Wisp! Tijdelijk en sinds senator Van Riel in de seventies. De opkomst en ondergang van Wiegel, Bolkenstein en Verdonk ook, hoorden bij een Nederlandse verschuiving die tijdelijk was en in de rest van de wereld niet zal zijn opgevallen.

Maar Nederlanders koppelden dus in onze herinnering, zo lang we zelf politiek interesse hadden, "liberaal" aan een koppeling van economisch liberalisme en sociaal conservatisme. Maar Rutte en Schippers zijn van een ander slag wat internationaal beter in de pas loopt bij het liberalisme van Obama en Verhofstadt.

Profiel  

Bericht nummer:#990  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 4:25 pm 
lid

Naar mijn bescheiden inzicht is de VVD nog steeds economisch liberaal en sociaal conservatief

Profiel  

Bericht nummer:#991  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 6:55 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Behalve dat het land na een half jaar failliet zou zijn is het niet echt logisch als een middenpartij als de VVD aanschuift bij een partij die aan een extreme kant van het politieke spectrum staat. Als de SP nog 8 zeteltjes nodig zou hebben zou de VVD een zeer onlogische keuze zijn. Bij versnippering van het electoraat zoals nu het geval is is het logisch dat het beleid ook meer versnippert. Als de SP zich op een paar speerpunten zou richten (ouderenzorg, zorgstelsel) zouden ze best zinnige resultaten kunnen bereiken, ook in een constructie met VVD/CDA/CDA.
Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen daar de zorg meer een verdienmodel is geworden dan het bieden van enkel de daadwerkelijk noodzakelijke hulp. Daar kan dus fors op bezuinigd worden en gek genoeg pikken de verzekeringsmaatschappijen dat niet op, de minister ook niet. Zie de linkjes, het ene is van 8 jaar geleden, het andere 3 jaar

https://www.zorgvisie.nl/kwaliteit/nieu ... -1494275w/

http://www.volkskrant.nl/binnenland/-ve ... m~a329227/

Dat de verhouding daadwerkelijke zorg tegenover bureaucratie/management uit het lood is geslagen lijkt me duidelijk en daar iets aan doen zal bij de bevolking en binnen de politiek heeft draagvlak. Waarom zou een kleine partij in een coalitie daar geen speerpunt van kunnen maken en middels het duidelijk behalen van resultaten daar ook nog electoraal niet door onderuit hoeven te gaan? Maar dan moet je wel aanschuiven.
Hoe groot zou de kans zijn om tel luisteren naar Marijke Linthorst om de marktwerking in zijn geheel af te schaffen. Zorgverzekeraars kunnen controle van de kwaliteit niet meten en de DBC zorgt er niet voor dat het juiste bedrag voor de juist verleende zorg in rekening wordt gebracht.

https://www.youtube.com/watch?v=W55DI9XdtDQ&t=777s

https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_in_ ... _Agreement

Profiel  

Bericht nummer:#992  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 8:35 pm 
lid

Wisp schreef:
Naar mijn bescheiden inzicht is de VVD nog steeds economisch liberaal en sociaal conservatief

Homo huwelijk, winkels op zondag open, euthanasie wetgeving, allemaal geregeld onder VVD bewind. Volgens mij is het precies andersom, het liberale principe in Nederland is calvinistisch van aard. Je moet zeer prudent met geld omgaan. Ofschoon de kosten voor de baat uitgaan moet je niet de huid verkopen voordat de beer is geschoten. Geef de mensen geen vis maar een hengel. Zoiets. En de overheid moet zich niet bemoeien met hoe mensen zich willen ontplooien. Zelfbeschikkingsrecht is een liberaal dingetje, niet iets conservatief.

Profiel  

Bericht nummer:#993  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 9:54 pm 
lid

Lancelot schreef:
Wisp schreef:

Homo huwelijk, winkels op zondag open, euthanasie wetgeving, allemaal geregeld onder VVD bewind. Volgens mij is het precies andersom, het liberale principe in Nederland is calvinistisch van aard. Je moet zeer prudent met geld omgaan. Ofschoon de kosten voor de baat uitgaan moet je niet de huid verkopen voordat de beer is geschoten. Geef de mensen geen vis maar een hengel. Zoiets. En de overheid moet zich niet bemoeien met hoe mensen zich willen ontplooien. Zelfbeschikkingsrecht is een liberaal dingetje, niet iets conservatief.

Volgens mijn ideeën moet er voor zelfbeschikkingsrecht voor iedereen nou juist een heel sociaal beleid gevoerd worden.
En dus zijn volgens mijn ideeën D66 en GL liberalere partijen dan de VVD

Profiel  

Bericht nummer:#994  BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 9:56 pm 
lid

Wisp schreef:
Lancelot schreef:
Wisp schreef:

Volgens mijn ideeën moet er voor zelfbeschikkingsrecht voor iedereen nou juist een heel sociaal beleid gevoerd worden.
Dat blijkt niet echt uit de praktijk. Ik noemde een aantal sociale voorbeelden die onder VVD bewind tot stand zijn gekomen. Waaruit blijkt volgens jou dat GL en D66 liberaler partijen zijn dan de VVD, dat de VVD het etiket sociaal conservatief verdient?

Profiel  

Bericht nummer:#995  BerichtGeplaatst: di jun 20, 2017 12:03 am 
lid

Lancelot schreef:
Wisp schreef:
Lancelot schreef:

Dat blijkt niet echt uit de praktijk. Ik noemde een aantal sociale voorbeelden die onder VVD bewind tot stand zijn gekomen. Waaruit blijkt volgens jou dat GL en D66 liberaler partijen zijn dan de VVD, dat de VVD het etiket sociaal conservatief verdient?

Die voorbeelden die jij noemt, maakt niet dat de vrachtwagenchauffeur die zijn baan is kwijtgeraakt aan een Pool die voor een Roemeens vervoerbedrijf de helft verdient,
nou zo veel "zelfbeschikkingsrecht" heeft
Of de zorgmedewerker/ster die zijn/haar baan afgelopen jaren door bezuiniging is kwijtgeraakt
Of voor degene met een lage dwarslaesie die nu geen eigen auto meer kan betalen.

Profiel  

Bericht nummer:#996  BerichtGeplaatst: di jun 20, 2017 6:34 am 
lid

Lancelot schreef:
Wisp schreef:
Lancelot schreef:

De VVD is na Wiegel een volkspartij geworden en volkspartijen, zoals ook het CDA en de PvdA, hebben altijd iets sociaals en conservatief omdat ze zich richten op verschillende groepen in de samenleving.
D66 is meer een partij voor hoogopgeleiden en GL meer partij voor jongeren .

Profiel  

Bericht nummer:#997  BerichtGeplaatst: di jun 20, 2017 6:44 am 
lid

Wisp schreef:
Rightnow schreef:
Raya schreef:

Ik zou eerder zeggen dat de betekenis van het woord "liberaal" door de Nederlandse politieke verhoudingen en de positie van de VVD in het Nederlandse politieke krachtenveld in Nederland (en België) verschoven is tov de rest van de wereld
Het liberalisme was oorspronkelijk een progressieve beweging en is dat in veel landen nog steeds

Zo had je vroeger voor Labour
in GB een politiek twee stromenland : Conservatives en Liberals

Volgens mij is het liberalisme hier nog steeds een progressieve stroming zoals In Engeland ,Duitsland en België.
Alleen vindt je het liberalisme zoals in andere landen nu in Nederland bij D66 en de VVD is meer opgeschoven naar,
zoals in Engeland de Conservatieven en in Amerika de Republikeinen ,dus rechts-conservatief.

Profiel  

Bericht nummer:#998  BerichtGeplaatst: di jun 20, 2017 6:54 am 
lid

Lancelot schreef:
Ja, de Turkijerel liet zien dat goed leiderschap beloond wordt. Verder wonnen wat franjeachtige one issue partijen als de dierenpartij en 50+. De winnaars waren liberale parijen als D66, GL en PVV, en omdat een partij die zowat twee keer zo groot is als nummer 2 ook wel een winnaar genoemd kan worden, natuurlijk de VVD. Ik weet niet wie Raya als representatief voor het volk vind, maar als zijn definitie van het volk goed begrijp kun je niet anders concluderen dan dat de Nederlander dol is op het liberalisme.

De meeste partijen in de kamer zijn doelgroep- partijen en geen volkspartijen.
Niet alleen partijen voor ouderen ,dieren ,migranten en orthodoxe christenen ,ook de PVV en SP zijn doelgroep partijen.
Alleen SP'ers zoals Raya en PVV'ers noemen hun doelgroep "het volk"
Eigenlijk zijn alleen de traditionele partijen zoals VVD-CDA en PvdA echte volkspartijen.

Profiel  

Bericht nummer:#999  BerichtGeplaatst: di jun 20, 2017 7:52 am 
lid

Lancelot schreef:
Wisp schreef:

Allemaal voorbeelden uit coalities waar de VVD de kleinere partij was. Rutte was de eerste VVD'er sinds 100 jaar van een coalitie waar de VVD de dienst uit maakte. En als we naar de wapenfeiten van Rutte kijken, krijgen we een heel ander beeld:
365.000 onnodig werklozen;
30.000 onnodig daklozen waaronder veel gezinnen;
wet DBA, waardoor zzp'ers amper meer aan het werk komen;
Oost-Europese werknemers die werken voor € 1,- per uur en zo Nederlandse arbeiders verdringen;
Gedwongen ZZP'ers die onder het minimumloon moeten werken;
Mensen die een volledige baan invullen voor een uitkering;
groei van de voedselbanken;
rekening van de crises werd niet gelegd bij de banken en speculanten maar bij de lage- en middeninkomens
verhuurdersheffing belemmert bouw sociale huurwoningen en doet huren tot ongekende hoogte stijgen, zonder voldoende compensatie;
sociale huurwoningen worden verkocht zonder deze te vervangen en vergroot de woningnood;
De verhuurdersheffing, opgebracht door huurders sociale huur, en andere lastenverzwaringen voor lage- en middeninkomens wordt gebruikt voor blijvende lastenverlaging van de rijkste 10%;
Naar aanleiding van de aardebevingen in Groningen, werd het oppompen snel verdubbeld en toen geroepen dat het gehalveerd zou worden. Nu roept Rutte apetrots dat hij wel degelijk rekening hield met Groningen door de winning te 'halveren'...

en zo verder... Ik zou nog wel even door kunnen gaan, zoals niet, te laat of liegen bij het voorlichten van de Kamer en het beantwoorden van vragen. Veel te laat indienen van antwoorden en wetsvoorstellen. Het blijvend achterhouden van informatie, ondanks gerechtelijke bevelen...

DIT zijn de wapenfeiten van de VVD.

En ik meen zelfs, dat bijv. de Koopzondag een initiatief was van D66, maar daar kan ik me in vergissen.

Profiel  

Bericht nummer:#1000  BerichtGeplaatst: di jun 20, 2017 7:57 am 
lid

Hume schreef:
Lancelot schreef:

De meeste partijen in de kamer zijn doelgroep- partijen en geen volkspartijen.
Niet alleen partijen voor ouderen ,dieren ,migranten en orthodoxe christenen ,ook de PVV en SP zijn doelgroep partijen.
Alleen SP'ers zoals Raya en PVV'ers noemen hun doelgroep "het volk"
Eigenlijk zijn alleen de traditionele partijen zoals VVD-CDA en PvdA echte volkspartijen.

Raya noemt niet zijn doelgroep 'het volk' maar het volk in het algemeen noemt hij 'het volk'.

Echte volkspartijen kijken niet enkel naar de doelgroep, maar breder, naar de belangen van iedereen en zullen proberen bij verbetering in de belangen van de eigen leden/doelgroep, geen onnodige slachtoffers te maken onder de rest van de bevolking.

Juist partijen als VVD (die zich landelijk enkel inzet voor de rijksten en grote bedrijven); het CDA (die zich landelijk enkel inzet voor de gelovigen) en de PvdA (oorspronkelijk gericht op arbeiders, maar die landelijk niet meer weet voor wie zich zouden moeten inzetten), zijn doelgroeppartijen en geen volkspartijen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1095 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 55  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]