Het is nu za nov 25, 2017 9:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za apr 01, 2017 7:33 pm 
lid

Ik als een wildebras en altijd buiten, met de nodige beschadigingen. Maar ik had dan ook gelukkig geen té voorzichtige ouders.

Maar gaat het tegenwoordig wel goed vroeg ik mij gisteren af na het zien van dit filmpje: 'Fathers can dance too'

https://www.youtube.com/watch?v=iTgdf8r2Q_k

en onderstaand artikel: VeiligheidNL: 'Laat jong kind met zakmes spelen'

http://www.ad.nl/nieuws/veiligheidnl-la ... ~a326a027/

Expertisecentrum VeiligheidNL lanceert vandaag een landelijke campagne waarin het ouders oproept hun kinderen wilder te laten spelen en meer risico's te laten nemen.

(...)

,,Door het spelen met gevaarlijke voorwerpen als een zakmes leert het kind risico's inschatten. Hij leert: een mes kan scherp zijn, daar moet ik voorzichtig mee omgaan. Bij het klimmen in een boom: als je vaker op hoogte speelt, leer je de hoogte/diepte beter in te schatten. Door nieuwe activiteiten uit te proberen en angsten te overwinnen, wordt een kind mentaal en fysiek sterker. Op school zal hij zelfverzekerder zijn en minder gepest worden."

(....)

,,Wij hebben inderdaad lang geroepen: we moeten onze kinderen beschermen, maar zien nu - door de internationale publicaties over de voordelen van risicovol spelen - dat we daarin in zijn doorgeschoten. Verandering is bovendien nodig: als we niks doen, hebben we straks een generatie te zware, breekbare veertigers achter de computer."

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za apr 01, 2017 7:44 pm 
lid

Ivanhoeoeoeoeoeoeoe!!!
Dat speelde we vroeger op de hei!!!!
Mijn moeder maakte zich geen zorgen om een vieze bebloede knie.
Wat ze niet weet is dat we van bruggen af doken zo de plomp in.
Kinderen worden tegenwoordig te beschermd opgevoede.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 8:06 am 
lid

Lekker veel buiten gespeeld. Voetballen, soldaatje spelen etc....Een heerlijke tijd en ik zou niet graag hebben geruild met jongeren van tegenwoordig.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 8:13 am 
lid

Computers waren er nog niet. Althans niet voor de gewone man. De gas- en electriciteitsmeter werkten op muntjes. Zaterdags in de keuken in de teil en later met een handdoek naar het badhuis om te douchen. En inderdaad, veel buitenspelen. Verstoppertje, krijgertje, soldaatje en cowboytje. Vuil worden hoorde er gewoon bij, net als schaafwonden. Je bouwde zo wel weerstand op.

Spelen op straat werd wel steeds moeilijker, naarmate het autobezit toenam. Voor stoepranden had je natuurlijk wel een speelveld nodig...

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 10:47 am 
lid

Maar we zijn niet meer bereid om genoegen te nemen met de risico's die toen voor lief werden genomen. Ik ben benieuwd hoeveel kinderen er toen omkwamen bij ongelukken! Het verschil in risico zal schokkend klein kunnen zijn, maar: kunnen we met dat risico leven? Met welke risico's kunnen we nog WEL leven, vraag ik mij wel eens af.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 11:03 am 
lid

Rightnow schreef:
Maar we zijn niet meer bereid om genoegen te nemen met de risico's die toen voor lief werden genomen. Ik ben benieuwd hoeveel kinderen er toen omkwamen bij ongelukken! Het verschil in risico zal schokkend klein kunnen zijn, maar: kunnen we met dat risico leven? Met welke risico's kunnen we nog WEL leven, vraag ik mij wel eens af.

Toen ik klein was, waren auto's nog een uitzondering. Twee of drie auto's in een lange straat. Je kon nog rustig en veilig oversteken en met de fiets naar school. Dat moet je kinderen nu niet meer zonder gedegen 'onderwijs' niet meer laten doen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat ouders er niet meer gerust op zijn. Er is ook niet voor niets al decennia lang actie voor meer speelplekken voor de jeugd, welke zij veilig kunnen bereiken.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma apr 03, 2017 3:24 pm 
lid

Het verkeer is dan ook de grootste bron van ongelukken voor jonge mensen. Voor meisjes en jonge vrouwen nog des te meer omdat die verder buitengewoon voorzichtig te werk gaan als je het vergelijkt met jonge mannen die vele malen meer risico lopen om te verongelukken - zie bij voorbeeld http://www.aihw.gov.au/WorkArea/Downloa ... 6442459123

Wij mannen zijn veel meer waaghalzen en ook ik heb in mijn jeugd een gevaarlijk ongeval gehad waar ik dan weliswaar zonder blijvende kleerscheuren mee weg ben gekomen. Meisjes zouden het risico niet hebben genomen en zulke verkeerssituaties al bij voorbaar uit de weg zijn gegaan.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 8:39 am 
lid

En nu? We proberen al jaren de jongens op meisjes te laten lijken en omgekeerd, en dan krijg je weer een waarschuwing dat dit het ook niet is.

We moeten jongens laten stoeien en druk doen, waarschuwt SIRE

http://nos.nl/artikel/2184897-we-moeten ... -sire.html

"Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde", zegt SIRE-directeur Van der Helm. "Met deze campagne willen we een discussie op gang brengen die er hopelijk voor zorgt dat jongens de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past."

Op school worden jongens volgens wetenschappers drie keer zo vaak berispt voor hetzelfde gedrag als meisjes en drie keer zoveel jongens als meisjes volgen speciaal onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 12:59 pm 
lid

Het lijkt me tijd worden om SIRE op te heffen.
Niet dat ze ongelijk hebben
Maar dit soort campagnes lijken me geldverspilling

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 1:32 pm 
lid

Omdat ze op de Staatstelevisie adverteren, komt de gedachte op dat het overheidspropaganda is. Waarom is het dan een stichting? En betalen we ongewild mee via de belasting? De overheid heeft tenslotte ook altijd veel geld laten lopen in de zakken van het linkse actiewereldje dus waarom niet de zakken van SIRE gespekt, die niet direct als links overkomen?

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 1:35 pm 
lid

dit is wat ze zelf op hun website vermelden:
Citaat:
Wie zitten er achter SIRE?
SIRE is een initiatief vanuit de communicatiebranche. In het Algemeen Bestuur zijn alle verschillende disciplines in deze branche vertegenwoordigd. SIRE is volstrekt onafhankelijk en heeft geen banden met de overheid of andere organisaties.

Heeft SIRE iets te maken met de overheid?
Nee. SIRE is een onafhankelijke stichting en is een initiatief vanuit de communicatiebranche.

Wat maakt SIRE anders dan Postbus 51?
SIRE is een onafhankelijke stichting die al ruim 45 jaar multimhttp://sire.nl/veel-gestelde-vragenediale campagnes voert voor maatschappelijke kwesties die weinig of geen aandacht krijgen. SIRE wil hiermee een bijdrage leveren aan een vitale en betrokken samenleving. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties. Daarentegen is Postbus 51 het informatieloket van de overheid. Hun informatie sluit rechtstreeks aan bij het beleid van de overheid.

Hoe wordt het bestuur samengesteld?
In het bestuur zitten mensen uit het communicatievak. Zij zijn ervaren professionals. Zij werken bij reclame- pr- , media- en onderzoeksbureaus, bij interbedrijven, zijn grote adverteerders of komen uit de kranten-, tijdschriften- of televisie en radiowereld. De bestuursleden zijn verantwoordelijk voor de keuze van thema’s van campagnes, maar maken die zelf niet. Zij bepalen wel wie er worden gevraagd een nieuwe campagne te ontwikkelen en uit te voeren.
http://sire.nl/veel-gestelde-vragen

Wij kunnen de overheid dus niet vragen om SIRE op te heffen. Trouwensprima dat ze eens aandacht vragen voor de achterstelling van jongens in het onderwijs; dit gaat ook over de achterstelling van mannen in de maatschappij van MORGEN.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 6:01 pm 
lid

Er is niets mis kinderen wat ruimte te geven in hun (natuurlijke) ontwikkeling, in plaats van almaar gewenst gedrag op te leggen omdat pa en ma moeten werken en het te druk hebben om iedere dag een was te draaien; of omdat de juf geen tijd meer heeft om aandacht aan typisch jongensgedrag te besteden omdat haar klas te vol zit en ook nog eens met kinderen die daar eigenlijk niet thuis horen....

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 6:08 pm 
lid

Het is een andere tijd.
Er is minder ruimte, er zijn hoersissende nieuwe Nederlanders, meisjes krijgen vingers ingebracht in het zwembad of bij een popconcert.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 6:16 pm 
lid

osker schreef:
Het is een andere tijd.
Er is minder ruimte, er zijn hoersissende nieuwe Nederlanders, meisjes krijgen vingers ingebracht in het zwembad of bij een popconcert.

Het al dan niet aanpakken van aanranding heeft niets te maken met jongens jongens laten zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 7:02 pm 
lid

Een van de oorzaken is de feminisering van het onderwijs. Jongens mogen niet meer lekker ravotten op het schoolplein want dan worden ze door de juf tot de orde geroepen om wat minder ruw te doen. Een onderwijzer zal veel minder snel ingrijpen en is zelfs geneigd om een lekker potje met de jongens te voetballen. Laat jongens en ook meisjes als ze daar behoefte aan hebben, lekker in bomen klimmen, hutten bouwen en eventueel met een scheur in hun kleren thuiskomen. Ik was ook zo'n een. Mijn passies waren buiten spelen en lezen en poppen vond ik helemaal niets. Ik heb enige tijd op ballet gezeten (mijn moeder vond dat ik niet elegant genoeg liep :wink: ) maar ben na twee jaar lid geworden van de gymnastiekvereniging. Ik woonde in een nieuwbouwwijk en ging samen met mijn vriendje Hans op ontdekkingstocht uit waarbij het wel eens voorkwam dat ik met mijn nieuwe dure juchtleren schoenen in een ton met kalk was gaan staan. Dit werd overigens niet in dank afgenomen.

Wat het gedrag van sommige jongens ten opzichte van meisjes in zwembaden of meisjes in de openbare ruimte met dit onderwerp te maken heeft ontgaan me ten ene male. De strekking van het verhaal van Sire is: laat jongens lekker jongensdingen doen en rem ze niet in dat natuurlijke gedrag. Tenzij het de spuigaten uitloopt en resulteert in vernielingen. En om Osker gerust te stellen: tijdens mijn middelbare schooltijd klom ik niet meer in bomen en heb mijn interesse verlegd naar kleding, make-up en lekker roddelen met andere meiden. Jongens werden van maatjes waarmee ik kattenkwaad uithaalde objecten waar je 'verliefd' op werd.

Ik vind de ophef bespottelijk en de kan helemaal achter de inhoud staan. Geef jongens de ruimte om jongens te zijn (en meisjes ook als ze dat willen).

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 8:38 pm 
lid

Ik heb wel 20 verschillende brommers gehad. Mobylette, Berini, Puch.
En een Zundapp KS 50 waarvan ik het motorblok had vervangen door een 100 cc motorfietsblok van een KS100.
Paste precies, wel een duur blok.
Totdat ik met 110 km/uur werd ingehaald door een BMW van de Rijkspolitie.
Die werk dus ingevorderd, een boete is de juut vergeten.
Al snel kwam er een rijbewijs en een Fiat 500, daarna een Eend, Simca 1100, etc, etc,
Maar die Zundapp, ik reed iedere Kreidler en Puch eruit.
Gelukkig is mijn vader er nooit achter gekomen dat die Zundapp windje mee de 120 haalde.
Wat een leuke tijd.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 8:43 pm 
lid

Een keer van Zandvoort naar huis met zijn vieren in een Fiat 850.
Gingen we rubber paaltjes platrijden langs de N201. Maar er zat in één keer een betonnen tussen.
Die boorde zich dwars door de 850 heen.
Die auto hebben we moeten achterlaten en zijn liftend naar huis gegaan.

Verkleinde Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 8:49 pm 
lid

In het Hilversums Kanaal van bruggen afduiken (ontwerp van Anton Mussert, een slecht mens maar een goede waterbouwkundig ingenieur).
Levensgevaarlijk natuurlijk, maar je ben 15 en je denkt dat je onaantastbaar bent.,

Verkleinde Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: di okt 31, 2017 11:38 am 
lid

In klas vijf en zes van de lagere school kreeg ik een onderwijzer met aparte ideeën, tenminste dat vond de omgeving. Nu het nieuws bol staat over de MeToo-actie denk ik vaak aan deze man die ons, de meisjes en de jongens, klaarstoomde voor de stap naar het middelbaar onderwijs. Vaak vonden we hem een brandweerauto, pas op, pas op, pas op, doe dit niet, doe dat niet, doe dit niet, doe dat niet. Alsof je aan het thuisfront nog niet genoeg had. Ook leerde hij ons om je te verdedigen, of 'als je je dan wilt verkopen, doe dat dan zo duur mogelijk'. Dit alles heeft niet kunnen voorkomen dat je in het leven niet een keer struikelt.

Maar wie overkomt dat niet?

Dit brengt mij bij de uitzending van Pauw met Jelle Brandt Corstius en Gijs van Dam. Als de drank is in de man, is de wijsheid in de kan?

Ton F. van Dijk schrijft: Twee mannen kapot: Moet dit wel op TV of in de krant?
http://f-site.nl/3559-2/

Was dit de bedoeling van de actie, of slaan we door, iets waar we patent op hebben tegenwoordig?

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: di okt 31, 2017 12:06 pm 
lid

Lies schreef:
In klas vijf en zes van de lagere school kreeg ik een onderwijzer met aparte ideeën, tenminste dat vond de omgeving. Nu het nieuws bol staat over de MeToo-actie denk ik vaak aan deze man die ons, de meisjes en de jongens, klaarstoomde voor de stap naar het middelbaar onderwijs. Vaak vonden we hem een brandweerauto, pas op, pas op, pas op, doe dit niet, doe dat niet, doe dit niet, doe dat niet. Alsof je aan het thuisfront nog niet genoeg had. Ook leerde hij ons om je te verdedigen, of 'als je je dan wilt verkopen, doe dat dan zo duur mogelijk'. Dit alles heeft niet kunnen voorkomen dat je in het leven niet een keer struikelt.

Maar wie overkomt dat niet?

Dit brengt mij bij de uitzending van Pauw met Jelle Brandt Corstius en Gijs van Dam. Als de drank is in de man, is de wijsheid in de kan?

Ton F. van Dijk schrijft: Twee mannen kapot: Moet dit wel op TV of in de krant?
http://f-site.nl/3559-2/

Was dit de bedoeling van de actie, of slaan we door, iets waar we patent op hebben tegenwoordig?

Ik denk dat hier de (vermeende?) dader de aanval heeft gekozen om zich te verdedigen. 'Het is wel geschiedt, maar was vrijwillig.' Maak er dan nog maar eens soep van.
Het is wel goed dat er -ook al is het op deze verwarrende manier- aandacht aan wordt besteed. #metoo is een goede actie, die werkelijk een mentaliteitsverandering tot stand kan doen komen, in ieder geval bewustwording. Het kwam in mijn jeugd ook al voor, en dat is toch al weer een poosje geleden. Het heeft natuurlijk altijd al plaats gevonden. 'Het katje in het duister knijpen' en 'het Gooise matras' komen als uitdrukking tenslotte ergens vandaan. Dat het ook vaak gebeurt zonder instemming, of onder druk of drugs, mag eenieder bekend zijn. Goed dat de lamp aan gaat, en mensen zich hopelijk beter kunnen wapenen tegen misbruik. Nu ook nog het bewezen misbruik keihard aanpakken.

Gezien de grote schandalen in de kerk en de zorg (ook jeugdzorg) is het niet overtrokken. We slaan niet door, tenminste, nog niet. Het zal voor velen ongemakkelijk zijn, maar voorlopig gewoon doorgaan met openbaren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]