Het is nu ma jun 25, 2018 7:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr apr 28, 2017 4:14 pm 
lid

Naar aanleiding van gedoe rond VVD-voorzitte Keizer.

Al eerder vanmiddag wilde ik dit nieuws bespreken: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/26/wa ... 6-a1556182 https://www.trouw.nl/democratie/kan-de- ... ~a05c4fbc/ en wel omdat ik vind dat de VVD een zwakke partij is die onze burgerbelangen te grabbel gooit - en nu leek mij een supergraai van een voorzitter illustratief.

OOK IK WAS ER IN GELUISD - maar door even te wachten op meer nieuws http://www.elsevier.nl/nederland/achter ... en-498282/ vielen de stukjes van de puzzle heel anders in elkaar dan ik had verwacht! Het was mij wel eens opgevallen dat boekhoudkundige cijfers inderdaad niet hetzelfde zijn als de waarde voor aandeelhouders maar diverse journalisten hebben geen verstand van boekhouden noch van de fiscus die immers precies de spelregels daarvoor vaststelt. Goed, ik was er dus ook ingeluisd en heb voortijdig een oordeel in gedachten gehad.

Zo slacht de pers dus politici af: door met onvolledige informatie valse suggesties te wekken, en wij burgers zijn de schuld van dit alles: we nemen de geruchten zonder blikken of blozen en zonder enige reserve kennelijk over.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: vr apr 28, 2017 5:44 pm 
lid

Zelfs hoogleraren zijn tot de conclusie gekomen dat de deal niet deugt en Keizer heeft gehandeld zoals hij nooit had mogen handelen.

http://www.volkskrant.nl/politiek/hoogl ... ~a4491210/

Wat voor mij ook zwaar weegt, is dat dit niet het eerste 'incident' is in de VVD-gelederen, en dat er juist in 2013 een permanente integriteitscommissie werd ingesteld welke dus duidelijk haar werk niet doet. Het is belachelijk dat die commissie nu pas onderzoek zou gaan doen naar haar voorzitter, terwijl zij dat had moeten doen voordat hij benoemd werd. Nu de hele partij weer in opspraak is gekomen, heeft het ook nog eens de zweem van 'beperken van schade', waarbij de slager zijn eigen vlees gaat keuren.

Het is een absoluut onverkwikkelijke zaak, waarbij ik mij niet kan voorstellen dat mensen met een greintje fatsoen nog langer lid willen blijven van deze maffia-partij.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 9:42 am 
lid

Raya schreef:
Zelfs hoogleraren zijn tot de conclusie gekomen dat de deal niet deugt en Keizer heeft gehandeld zoals hij nooit had mogen handelen.

Wat voor mij ook zwaar weegt, is dat dit niet het eerste 'incident' is in de VVD-gelederen, en dat er juist in 2013 een permanente integriteitscommissie werd ingesteld welke dus duidelijk haar werk niet doet. Het is belachelijk dat die commissie nu pas onderzoek zou gaan doen naar haar voorzitter, terwijl zij dat had moeten doen voordat hij benoemd werd. Nu de hele partij weer in opspraak is gekomen, heeft het ook nog eens de zweem van 'beperken van schade', waarbij de slager zijn eigen vlees gaat keuren.

Het is een absoluut onverkwikkelijke zaak, waarbij ik mij niet kan voorstellen dat mensen met een greintje fatsoen nog langer lid willen blijven van deze maffia-partij.

Verkleinde Afbeelding

Voor mij weegt dit zwaarder:

De vraag die gisteren op tafel lag, was of 12,5 miljoen, gezien dat krediet, niet te weinig was.

Nee, zegt Keizer. “De waarde van een bedrijf wordt niet bepaald door de boekhoudkundige waarde, maar door de te verwachten winsten en kasstromen.” Dat de bank meent dat het bedrijf 30 miljoen kan lenen, maakt een verkoop van 12,5 miljoen nog niet verdacht. Met de koop nam de bv die hij voor dit doel had opgericht, ook zo’n twintig miljoen aan schulden over.

https://www.trouw.nl/democratie/vvd-voo ... ~afe7e952/

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 4:41 pm 
lid

Ja, dat had ik dus ook gelezen, Lies. En toen besefte ik dat ik er weer eens ingetuind was.

Overigens ben ik het met Raya eens dat het beter zou zijn als een partijvoorzitter heel erg scherp is op het vermijden van de "2 petten problematiek" met daarbij persoonlijke geldelijke belangen. Maar ik snap ook wel dat zakenmensen ook hun positieve kwaliteiten hebben dus moet je aanvaarden dat er altijd vragen zullen kunnen rijzen naar de zakelijke belangen van zulke partijbonzen.

Net als trouwens partijbonzen bij links altijd met vragen over het actiewezen zullen worden geconfronteerd, waar zij zelf of hun nauwste connecties altijd mee verbonden zijn.

Maar nu komt de vraag: hoe vermijd je zakelijke belangenverstrengeling als je zakenmensen hoopt te vinden om voorzitter van een partij te zijn? Bij links is de vergelijkbare vraag hoe je verstrengeling met het actiewezen kunt buiten de deur houden, gezien de talenten die (al dan niet gewezen) actievoerders hebben als politiek strateeg.

Hoe kun je dus ooit de wantrouwende pers en burgerij zoveel duidelijkheid geven dat je echt veel minder kans zou hebben op "gedoe"?

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 5:10 pm 
lid

Lies schreef:
Raya schreef:

Verkleinde Afbeelding

Voor mij weegt dit zwaarder:

De vraag die gisteren op tafel lag, was of 12,5 miljoen, gezien dat krediet, niet te weinig was.

Nee, zegt Keizer. “De waarde van een bedrijf wordt niet bepaald door de boekhoudkundige waarde, maar door de te verwachten winsten en kasstromen.” Dat de bank meent dat het bedrijf 30 miljoen kan lenen, maakt een verkoop van 12,5 miljoen nog niet verdacht. Met de koop nam de bv die hij voor dit doel had opgericht, ook zo’n twintig miljoen aan schulden over.

https://www.trouw.nl/democratie/vvd-voo ... ~afe7e952/

Keizer lult uit zijn nek!
De te verwachten winst telt uiteraard mee. Die wordt over een aantal jaren berekend en meegenomen in de verkoopprijs. Niet de kasstromen, want die zeggen niet veel. Je kunt miljarden via de kas hebben lopen en toch fors verlies maken. Of een kleinere kasstroom hebben met grote winstmarge.
Wel spelen de bezittingen een rol, die moet je ook betalen, het pand, de kantoorinventaris, auto's, voorraden. En de goodwill, vooral de goodwill, of te wel: hoe goed staat een bedrijf aangeschreven, wat is de potentie. Ook dat wordt meegenomen.

Keizer liegt dus, doet alsof niemand weet hoe het werkelijk is, maar dan hebben we het wel over ZIJN werkelijkheid, niet de echte werkelijkheid. Keizer spoort niet, zoals veel andere VVD'ers in de top, die echt niet lijken in te zien hoe fout ze bezig zijn geweest, als een inbreker die er niet van af te brengen is dat jouw eigendom niet zijn eigendom is en dus dringend psychiatrische hulp nodig heeft.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 5:12 pm 
lid

Rightnow schreef:
Ja, dat had ik dus ook gelezen, Lies. En toen besefte ik dat ik er weer eens ingetuind was.

Overigens ben ik het met Raya eens dat het beter zou zijn als een partijvoorzitter heel erg scherp is op het vermijden van de "2 petten problematiek" met daarbij persoonlijke geldelijke belangen. Maar ik snap ook wel dat zakenmensen ook hun positieve kwaliteiten hebben dus moet je aanvaarden dat er altijd vragen zullen kunnen rijzen naar de zakelijke belangen van zulke partijbonzen.

Net als trouwens partijbonzen bij links altijd met vragen over het actiewezen zullen worden geconfronteerd, waar zij zelf of hun nauwste connecties altijd mee verbonden zijn.

Maar nu komt de vraag: hoe vermijd je zakelijke belangenverstrengeling als je zakenmensen hoopt te vinden om voorzitter van een partij te zijn? Bij links is de vergelijkbare vraag hoe je verstrengeling met het actiewezen kunt buiten de deur houden, gezien de talenten die (al dan niet gewezen) actievoerders hebben als politiek strateeg.

Hoe kun je dus ooit de wantrouwende pers en burgerij zoveel duidelijkheid geven dat je echt veel minder kans zou hebben op "gedoe"?

Er is niets mis met eerlijke zakenmensen. En die zijn heus wel te vinden, ook als voorzitter.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 8:59 pm 
lid

Omdat hij zo eerlijk was (werd gevonden) werd hij in 2014 benoemd tot onbezoldigd VVD-voorzitter. Zou men ieder zich als eerlijk presenterend en in de beleving van elke betrokkene integere persoon inderdaad het best aan een grondig onderzoek moeten onderwerpen naar belangenverstrengeling?

Let wel, het op het spek binden van de kat wil niet zeggen dat een menselijke kat, Henry Kiezer geheten, ook echt van het spek heeft gegeten; een mens is geen kat en sommige mensen zien geen heil in het gebruikmaken van de tweede pet. Maar ik bedoel dat men wellicht er beter aan doet, van het ongunstige geval uit te gaan, omdat het vaak misgaat en omdat het in andere gevallen soms toch vragen en gedoe oplevert?

Of ben ik nu te veel bezig met achterdocht? Want het geval Henry Keizer bewijst toch dat de kat niet altijd van het spek eet en zelfs dat hij er bij nader inzien niet echt op vast gebonden zat?

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 9:27 pm 
lid

Rightnow schreef:
Omdat hij zo eerlijk was (werd gevonden) werd hij in 2014 benoemd tot onbezoldigd VVD-voorzitter. Zou men ieder zich als eerlijk presenterend en in de beleving van elke betrokkene integere persoon inderdaad het best aan een grondig onderzoek moeten onderwerpen naar belangenverstrengeling?

Let wel, het op het spek binden van de kat wil niet zeggen dat een menselijke kat, Henry Kiezer geheten, ook echt van het spek heeft gegeten; een mens is geen kat en sommige mensen zien geen heil in het gebruikmaken van de tweede pet. Maar ik bedoel dat men wellicht er beter aan doet, van het ongunstige geval uit te gaan, omdat het vaak misgaat en omdat het in andere gevallen soms toch vragen en gedoe oplevert?

Of ben ik nu te veel bezig met achterdocht? Want het geval Henry Keizer bewijst toch dat de kat niet altijd van het spek eet en zelfs dat hij er bij nader inzien niet echt op vast gebonden zat?

De VVD kent een lange lijst van integriteitsschandalen. Niet voor niets werd in 2013 (dus ruim voor de benoeming van Keizer tot voorzitter) een permanente integriteitscommissie in het leven geroepen die iedereen binnen de VVD voor een benoeming moest onderzoeken. En gezien het feit dat het in de VVD-top onder elkaar als doodnormaal gevonden wordt, lijkt het mij ongeloofwaardig dat Keizer niet heeft opgeschept over zijn deal. Het had de integreiteitscommissie dus duidelijk moeten zijn, of die commissie heeft haar werk simpelweg niet gedaan. Hoe je het ook wendt of keert, hij heeft de beschuldigingen niet weerlegt, erger nog, van zijn verdediging klopt geen hout. Zelfs ik weet, dat een koopprijs niet gebaseerd is op kasstromen...

Hij heeft twee petten opgehad en voor een veel te laag bedrag een miljoenenbedrijf gekocht. Hij heeft de zaak opgelicht. Voor mij staat dat inmiddels vast, als ik zo naar de feiten kijk. En zelfs als hij niet zou hebben opgelicht, dan nog is niet integer geweest, door zwaar onder te betalen. En het ergste is nog wel, dat hij niet lijkt in te zien, dat hij zich op zijn minst onbeschoft heeft gedragen...

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 7:37 am 
lid

Bij de verkoop van een onderneming spelen een aantal zaken een rol
Bij de waarde bepaling. Winsten uit het verleden, huidige winst, toekomst verwachtingen, bezittingen en schulden en de verwachte kasstromen (hoe snel wordt operationele winst, voorraden en tegoeden omgezet in cash). Met de beperkte informatie voorhanden lijkt het mij niet dat er hier iets onoirbaars gebeurd is. Voorlopig houd ik het op jaloerse mensen die de vvd willen bashen.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 9:49 am 
lid

osker schreef:
Bij de waarde bepaling. Winsten uit het verleden, huidige winst, toekomst verwachtingen, bezittingen en schulden en de verwachte kasstromen (hoe snel wordt operationele winst, voorraden en tegoeden omgezet in cash). Met de beperkte informatie voorhanden lijkt het mij niet dat er hier iets onoirbaars gebeurd is. Voorlopig houd ik het op jaloerse mensen die de vvd willen bashen.

Als er 1 branche is met veel zekerheden, is het de uitvaartbranche....

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 11:34 am 
lid

Rightnow schreef:

Hoe je dat vermijdt? Dat jij dat durft te vragen. :foei2:

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 11:43 am 
lid

osker schreef:
Als dat werkelijk zo is waarom wordt er dan geen proces aangespannen tegen FTM. En het is niet eens FTM die dat alleen doet. En dan alweer die Loek Hermans die erbij betrokken is en overal wel ergens een klauw in heeft hangen.

http://925.nl/archief/2017/04/28/welkom ... n-u-dacht/

https://www.ftm.nl/artikelen/de-rucksic ... ht?share=1

Weet je wat ik zo gek vind? Dat een kleine BV-want dat is FTM feitelijk - zulke onderzoeksrapportages verzorgt waar de grote kranten niet toe in staat zijn want niet onafhankelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 12:03 pm 
lid

Biertje schreef:
osker schreef:
Als dat werkelijk zo is waarom wordt er dan geen proces aangespannen tegen FTM. En het is niet eens FTM die dat alleen doet. En dan alweer die Loek Hermans die erbij betrokken is en overal wel ergens een klauw in heeft hangen.

http://925.nl/archief/2017/04/28/welkom ... n-u-dacht/

https://www.ftm.nl/artikelen/de-rucksic ... ht?share=1

Weet je wat ik zo gek vind? Dat een kleine BV-want dat is FTM feitelijk - zulke onderzoeksrapportages verzorgt waar de grote kranten niet toe in staat zijn want niet onafhankelijk.

Ik kan iedereen -die het kan missen- adviseren om onderzoeksjournalistiek als die van FTM te steunen.
In feite zou er overheidssubsidie moeten zijn via een absoluut onafhankelijke instelling, van waaruit onderzoeksjournalistiek mede kan worden gefinancierd. Vreemd dat dat in een land als Nederland, waarin de persvrijheid zo hoog in het vaandel staat, niet het geval is.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 12:06 pm 
lid

Biertje schreef:
Rightnow schreef:

Hoe je dat vermijdt? Dat jij dat durft te vragen. :foei2:
Dat kan je niet vermijden en vooral niet in de handel. Rightnow zegt in bericht #7 'Omdat hij zo eerlijk was (werd gevonden) werd hij in 2014 benoemd tot onbezoldigd VVD-voorzitter.. Ik zet in de handel altijd een vraagteken bij eerlijk, ik gebruik altijd het woord handig. Als ik vroeger iemand eerlijk noemde, vroeg mijn grootvader altijd of hij of zij haargroei had op de handpalmpen. Ik heb nog nooit iemand ontmoet.

Ik vraag mij bij dit gedoe af waar waren de andere kopers als het een goed draaiend bedrijf was?

Commentaar: VVD dient lucratieve bedrijfsovername Keizer serieus te onderzoeken
http://www.volkskrant.nl/opinie/comment ... ~a4491495/

Voor wat betreft de omstreden deal: uit de stukken rijst het beeld op van de oude crematievereniging De Facultatieve die de commerciële tak van de hand wilde doen, maar daarbij aan meer dacht dan geld alleen. Het bedrijf mocht per se niet in 'verkeerde' handen vallen. Het bleek vooral van belang of de nieuwe eigenaren de aanstaande jubilea van de vereniging ordentelijk zouden laten verlopen. Voorts moesten zij trouw blijven aan de vereniging en onder meer het secretariaat en de administratie blijven beheren, de eerste jaren gratis. Ook mocht de naam van het bedrijf niet veranderen. In dat licht is het niet gek dat er een sterke voorkeur was voor Keizer en zijn zakenpartners, die het bedrijf als bestuurders al jarenlang runden.

Het beeld dringt zich op van de oude kinderloze weduwe die in de herfst van haar leven liefdevolle mantelzorg ontvangt van een oude kennis aan wie zij ten slotte al haar bezittingen nalaat: er zal door de buren nog jaren over geroddeld worden, maar zolang niets onder dwang gebeurde, is niemand strafbaar. Aangezien drie accountants de aandeelhouderswaarde van het bedrijf taxeerden tussen 6 en 19 miljoen euro, lijkt de uiteindelijke koopsom van 12,5 miljoen bovendien niet onredelijk. Er had wellicht meer in gezeten bij een vrije verkoop, maar dat was nu eenmaal niet de opzet.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 12:22 pm 
lid

[quote=""Lies]Dat kan je niet vermijden en vooral niet in de handel. Rightnow zegt in bericht #7 'Omdat hij zo eerlijk was (werd gevonden) werd hij in 2014 benoemd tot onbezoldigd VVD-voorzitter.. Ik zet in de handel altijd een vraagteken bij eerlijk, ik gebruik altijd het woord handig. Als ik vroeger iemand eerlijk noemde, vroeg mijn grootvader altijd of hij of zij haargroei had op de handpalmpen. Ik heb nog nooit iemand ontmoet.

Ik vraag mij bij dit gedoe af waar waren de andere kopers als het een goed draaiend bedrijf was?
[/quote]

"Omdat hij zo eerlijk werd bevonden"? En dat ging zonder een gedegen onderzoek? Maar waarom is Verheijen dan wel helemaal uitgeplozen? Ik hoor niets over moraal.

Werden er wel andere kopers toegelaten? Als het allemaal echt eerlijk is gegaan heeft FTM geen verhaal wat door andere kranten is overgenomen?

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 3:59 pm 
lid

Rightnow schreef:
Naar aanleiding van gedoe rond VVD-voorzitte Keizer.

Al eerder vanmiddag wilde ik dit nieuws bespreken: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/26/wa ... 6-a1556182 https://www.trouw.nl/democratie/kan-de- ... ~a05c4fbc/ en wel omdat ik vind dat de VVD een zwakke partij is die onze burgerbelangen te grabbel gooit - en nu leek mij een supergraai van een voorzitter illustratief.

OOK IK WAS ER IN GELUISD - maar door even te wachten op meer nieuws http://www.elsevier.nl/nederland/achter ... en-498282/ vielen de stukjes van de puzzle heel anders in elkaar dan ik had verwacht! Het was mij wel eens opgevallen dat boekhoudkundige cijfers inderdaad niet hetzelfde zijn als de waarde voor aandeelhouders maar diverse journalisten hebben geen verstand van boekhouden noch van de fiscus die immers precies de spelregels daarvoor vaststelt. Goed, ik was er dus ook ingeluisd en heb voortijdig een oordeel in gedachten gehad.

Zo slacht de pers dus politici af: door met onvolledige informatie valse suggesties te wekken, en wij burgers zijn de schuld van dit alles: we nemen de geruchten zonder blikken of blozen en zonder enige reserve kennelijk over.
Als je nou het stuk van FTM had gekocht had je gelezen dat het heel anders in elkaar zit en Keyer amper 10k gad betaald. En juist om die redenen- die andere kranten kennelijk niet door hebben of gemakshalve maar weglaten - zijn FTM en Powned geweigerd. Ook mocht er niet gefilmd worden. Maar Keyzer had toch niets te verbergen?

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 4:12 pm 
lid

Ik zal er beslist niet ver naast zitten, als ik stel dat vrijwel iedere VVD'er in de top het een en ander te verbergen heeft.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: zo apr 30, 2017 9:40 pm 
lid

Raya schreef:
Ik zal er beslist niet ver naast zitten, als ik stel dat vrijwel iedere VVD'er in de top het een en ander te verbergen heeft.
O.m. analist Roel Gooskens heeft naar de transactie gekeken en heeft geconstateerd dat door Keyzer 10 K is betaald. Gooskens heeft ook andere bedrijven op de radar zitten zoals Value8 van Peter-Paul de Vries en Fastned van Ruud Lubbers. Gooskens maakt geen bedrijven kapot maar neemt de jaarrekeningen door en kijkt hoe beleggers worden ingelicht. Qoutenet denkt gewoon een karaktermoord te kunnen plegen op Gooskens door te zeggen dat hij slachtoffers maakt. De omgekeerde wereld lijkt mij.

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Hoe-de-ge ... netto77955

https://fd.nl/beurs/1181048/een-aandele ... ch-te-zijn

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: ma mei 01, 2017 11:17 am 
lid

Raya schreef:

Alles wat je volgens mij kunt doen (vooraf dan, want altijd weer is achteraf oordelen zinloos) - dat is dat je afspreekt met elkaar waarover een partijvoorzitter zijn club moet informeren, en welke dubbele petten wel of niet kunnen. Dat alles moet je regelen voordat je een verkiezingsprocedure voor een voorzitter start; kandidaten kunnen dan zelf ook al snappen dat de erebaan met grote verantwoordelijkheid er voor hun niet in gaat zitten.

Het levert op dat goede politici met de juiste kennis en vaardigheden schaars zijn, en dat het hebben van contacten in de praktijk meestal strijdig is met het beslissen over wat er in die praktijk volgens de wet zou moeten. Een conservatief politicus zal dan beslissen dat de overheid juist om die reden alles heel eenvoudig moet houden en zich moet beperken tot het hoogst nodige (waarin de overheid dan wel succesvoller zal zijn)

Is het een wonder dat Keizer die met meer petten kon goochelen, ook er geen punt in zag om nota bene linkse activisten uit te nodigen op een partij-vergadering uit te nodigen? De achterkamertjes werden zo al voorgekookt, ben ik geneigd te zeggen, voor de huidige toch zeer vreemde kabinetsformatie.

Als rechtlijning ingesteld burger zie ik het liever allemaal anders en dan zou ik beginnen met de pettenproblematiek en wel vooraf, in het profiel van een toekomstig voorzitter en in de partijregels die je met elkaar afspreekt.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: ma mei 01, 2017 11:35 am 
lid

Raya schreef:

Mark rutte zelfs een vliegtuig vol... Oekraine

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]