Het is nu za okt 21, 2017 8:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#101  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 2:08 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Lies schreef:
Het is goed dat we niet voor eigen rechter mogen spelen, maar ik kan jullie wel vertellen dat mijn handen gingen jeuken bij de berichten over de vermissing van Anne Faber de afgelopen dagen, en gisteren tijdens de persconferentie. Tijdens en na de afloop ben je als vader en moeder en de rest van de familie kapot, maar ik zou iedereen die nalatig is geweest voor de rechter slepen. Ik liet me niet afschepen met de gewoonlijke reakties van het verbijsterd en geschokt zijn.

Hulde voor deze moeder:

http://www.hartvannederland.nl/aanbevol ... nne-faber/

Een moeder van drie dochters is een petitie begonnen na de dood van Anne Faber. Ze eist met de petitie een onderzoek naar het “falend rechtssysteem in de zaak van Michael P.”. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij de dood van de 25-jarige vrouw, van wie het lichaam donderdag in Zeewolde werd gevonden.

“Wij roepen hen die verantwoordelijk zijn, o.a. het ministerie van Veiligheid en Justitie, ter verantwoording en eisen een verklaring”, schrijft de vrouw.

In het overgrote gedeelte van de TBS opleggingen en vervolgtrajecten gaat het goed, en het longstay systeem werkt ook naar behoren, maar dat in dit geval in het hele traject veel dingen fout gegaan zijn (geen dwangverpleging) is zonneklaar.
Ik heb niets tegen een proeftuin, maar bij te veel fouten ga je twijfelen. Bij veel van deze moorden, ook die van Els Borst, lees je dat ze geen behandeling krijgen, omdat ze weigeren. Deze verdachte weigerde ook, daarover zegt Bram Bakker dat dat een groot probleem is, omdat advocaten dit adviseren zonder na te denken. De ene beroepsgroep werkt de andere tegen, en zo verdwijnt het vertrouwen uit de samenleving.

Profiel  

Bericht nummer:#102  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 2:13 pm 
lid

En men kan blijven schrikken en onderzoeken:

TBS-er op proefverlof valt jonge vrouw aan
http://www.dvhn.nl/groningen/TBS-er-op- ... 24710.html

De woordvoerder wilde het incident aanvankelijk stil houden. Toen zij vernam dat deze krant op de hoogte was, heeft De Van Mesdag een kort bericht op de eigen site geplaatst. ‘We zijn erg geschrokken van dit incident en leven mee met het slachtoffer’, staat in het bericht.

De kliniek doet onderzoek om te achterhalen hoe dit incident heeft kunnen gebeuren. ‘Om te beoordelen of we mogelijk signalen hebben gemist’.

Profiel  

Bericht nummer:#103  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 3:40 pm 
lid

Lies schreef:
Ik heb niets tegen een proeftuin, maar bij te veel fouten ga je twijfelen. Bij veel van deze moorden, ook die van Els Borst, lees je dat ze geen behandeling krijgen, omdat ze weigeren. Deze verdachte weigerde ook, daarover zegt Bram Bakker dat dat een groot probleem is, omdat advocaten dit adviseren zonder na te denken. De ene beroepsgroep werkt de andere tegen, en zo verdwijnt het vertrouwen uit de samenleving.

Er gaan dingen fout
En vervolgens wijs jij pertinent de verkeerde partij aan.

Het is de taak van de advocaat om zich volledig achter de verdachte te stellen
Het is niet de taak van de advocaat om fouten in het systeem glad te strijken.
Het is de taak van de politiek om dat te doen.
En dat had de politiek in dit geval dan ook moeten doen

Niet meewerken met psychiater zou in voorkomende gevallen een sterke indicatie moeten zijn om TBS op te leggen.
Deze persoon hoort in de longstay-afdeling.

Profiel  

Bericht nummer:#104  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 5:53 pm 
lid

Wisp schreef:
Lies schreef:

Er gaan dingen fout
En vervolgens wijs jij pertinent de verkeerde partij aan.

Het is de taak van de advocaat om zich volledig achter de verdachte te stellen
Het is niet de taak van de advocaat om fouten in het systeem glad te strijken.
Het is de taak van de politiek om dat te doen.
En dat had de politiek in dit geval dan ook moeten doen

Niet meewerken met psychiater zou in voorkomende gevallen een sterke indicatie moeten zijn om TBS op te leggen.
Deze persoon hoort in de longstay-afdeling.

Ho, ik wil even iets corrigeren.

Het is niet de taak van een advocaat om zich volledig achter de verdachte te stellen en zo een partner in crime te worden.
Het is de taak van een advocaat om in de allereerste plaats te controleren of een verdachte een eerlijk proces krijgt, en zo nodig verzachtende omstandigheden aan te voeren waar een rechter rekening mee kan houden. Niet om te liegen over een daad van een verdachte om hem zo vrij te krijgen. We hebben tenslotte allemaal onze verantwoordelijkheden, naar een verdachte, maar ook naar de samenleving, ook advocaten.

Er zijn al veel langer klachten uit de samenleving over verlof van gevaarlijke gevangenen. Ik hoorde onderweg naar huis daarnet een psychiater, die vond dat het toch moest kunnen. Maar hij vergat er bij te vertellen dat deze figuur niet alleen IN de instelling een verhouding had met een hulpverleenster, maar ook een medegevangene bezwangert had. Lijkt mij toch een sterke indicatie, dat vrouwen niet veilig zijn bij deze persoon, dus ook zeker niet bij een proefverlof.
Er is wel degelijk ook iets mis bij de politiek, dat ben ik met je eens, maar ook bij de hulpverlening en de betrokkenen bij justitie die inzake het verlenen van proefverlof.
Het kan best zijn dat hulpverleners en justitie menen dat er risico's moeten worden genomen omdat mensen uiteindelijk toch de maatschappij weer in moeten, maar dat mag nimmer ten koste van onschuldige burgers. En gezien de handelwijze van P in de instelling, heeft men hier de veiligheid van de samenleving op de laatste plaats gesteld. In feite zouden hier koppen moeten rollen, zowel bij de instelling als op het ministerie van V&J.

Profiel  

Bericht nummer:#105  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 8:31 pm 
lid

Dit hele TBS-systeem met goedgelovige behandelaars, uitzicht op verbetering, goed gedrag, proefverloven en al dat moois, faalt veel te vaak.
Het is ook onevenredig duur. De risico's voor de maatschappij zijn enorm.

Een geweldige besparing wanneer we deze aanpak overboord zetten en dit soort figuren levenslang opsluiten op water en brood.
Of gewoon uit hun lijden verlossen, maar dat zal voor sommigen een brug te ver zijn.... :holy:

Profiel  

Bericht nummer:#106  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 9:14 pm 
lid

Er zijn dagen dat ik de doodstraf zou verwelkomen. Deze dag was er zo een.

Profiel  

Bericht nummer:#107  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 9:30 pm 
lid

Ik heb geen petitie getekend omdat er over gepraat gaat worden in het parlement en de demissionaire regering bij monde van minister Plasterk en minister Blok heeft laten merken dat het niet klopt dat in de huidige wetgeving de meeste zedendelinquenten zomaar kunnen weigeren een psychiatrisch onderzoek te ondergaan en dus alleen gevangenisstraf krijgen en daarna weer vrij kunnen rondlopen. Dan is mijn handtekening op die boosheid-petitie niet meer echt zinvol.

Profiel  

Bericht nummer:#108  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 9:35 pm 
lid

Er ligt een wet, aangenomen in de 2e Kamer, die het beter mogelijk moet maken om mensen die weigeren mee te werken aan een psychiatrisch onderzoek tbv TBS, toch TBS te geven, al DRIE JAAR te wachten op behandeling in de 1e Kamer....!

Plasterk en Bok kunnen dus zeggen wat ze willen. De politiek deugt evenmin. Ik ben overtuigd, ik ga wel tekenen. Het is broodnodig.
Als ze het Binnenhof gaan verbouwen, laten ze dan beginnen met het afbreken van de ivoren torens!

Profiel  

Bericht nummer:#109  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 9:39 pm 
lid

HvR schreef:
Dit hele TBS-systeem met goedgelovige behandelaars, uitzicht op verbetering, goed gedrag, proefverloven en al dat moois, faalt veel te vaak.

Een geweldige besparing wanneer we deze aanpak overboord zetten en dit soort figuren levenslang opsluiten op water en brood.
Of gewoon uit hun lijden verlossen, maar dat zal voor sommigen een brug te ver zijn.... :holy:

Wat bedoel je met "te vaak"? Heb je daar een norm voor?

Profiel  

Bericht nummer:#110  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 9:48 pm 
lid

Raya schreef:
Er ligt een wet, aangenomen in de 2e Kamer, die het beter mogelijk moet maken om mensen die weigeren mee te werken aan een psychiatrisch onderzoek tbv TBS, toch TBS te geven, al DRIE JAAR te wachten op behandeling in de 1e Kamer....!

Plasterk en Bok kunnen dus zeggen wat ze willen. De politiek deugt evenmin. Ik ben overtuigd, ik ga wel tekenen. Het is broodnodig.
Als ze het Binnenhof gaan verbouwen, laten ze dan beginnen met het afbreken van de ivoren torens!

Je moet vooral doen wat je niet laten kan! Ik doe dat ook door niet te tekenen. Ik vind dat nu overbodig! En ik heb nog wel een beetje vertrouwen in politici dan alleen die van de SP!

Profiel  

Bericht nummer:#111  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 10:00 pm 
lid

Lancelot schreef:
HvR schreef:

Bovendien is de bewering van HvR onwaar. Van de gestraften vervalt 70% van degenen die alleen een gevangenisstraf hebben ondergaan in herhaling, en zij die een tbs-behandeling hebben ondergaan 20%. Een risicoloze maatschappij bestaat niet.

Profiel  

Bericht nummer:#112  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 10:06 pm 
lid

portman schreef:
Raya schreef:

Je moet vooral doen wat je niet laten kan! Ik doe dat ook door niet te tekenen. Ik vind dat nu overbodig! En ik heb nog wel een beetje vertrouwen in politici dan alleen die van de SP!

Het is zonder die wet al mogelijk zonder observatie in een psychiatrische kliniek tbs op te leggen. Rechters zijn hier echter huiverig voor omdat zij vinden dat zij onvoldoende kennis hebben van psychiatrische stoornissen. Ik zal ook niet tekenen. Want ook hier, hoe treurig de aanleiding is, gaat de emotie boven de ratio.

https://www.nporadio1.nl/homepage/6233- ... eroordeeld

Profiel  

Bericht nummer:#113  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 10:11 pm 
lid

claartje schreef:
portman schreef:
Raya schreef:

Het is zonder die wet al mogelijk zonder observatie in een psychiatrische kliniek tbs op te leggen. Rechters zijn hier echter huiverig voor omdat zij vinden dat zij onvoldoende kennis hebben van psychiatrische stoornissen. Ik zal ook niet tekenen. Want ook hier, hoe treurig de aanleiding is, gaat de emotie boven de ratio.

https://www.nporadio1.nl/homepage/6233- ... eroordeeld
Het is zonder die wet al mogelijk zonder observatie in een psychiatrische kliniek tbs op te leggen.
Weet ik. Vandaar dat ik het in #107 had over "de meeste" zedendelinquenten.

Profiel  

Bericht nummer:#114  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 10:26 pm 
lid

Rechters kunnen beter huiverig zijn naar onschuldigen die slachtoffer kunnen worden.
Iemand wel veroordelen maar niet tot tbs, betekent toch op zijn minst dat iemand aan een gruwelijke daad schuldig is bevonden.
Niet tot tbs veroordelen omdat de dader niet mee wilde werken aan onderzoek, is gokken met lijf en leden van onschuldigen. Leg dan tbs op, en laat observeren. Kun je altijd nog beslissen over voortzetting van tbs. Als iemand dan een seksuele relatie aan gaat met een hulpverleenster en een medepatiente bezwangert, kun je een aardige inschatting maken.

Profiel  

Bericht nummer:#115  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 10:41 pm 
lid

Raya schreef:
Rechters kunnen beter huiverig zijn naar onschuldigen die slachtoffer kunnen worden.
Iemand wel veroordelen maar niet tot tbs, betekent toch op zijn minst dat iemand aan een gruwelijke daad schuldig is bevonden.
Niet tot tbs veroordelen omdat de dader niet mee wilde werken aan onderzoek, is gokken met lijf en leden van onschuldigen. Leg dan tbs op, en laat observeren. Kun je altijd nog beslissen over voortzetting van tbs. Als iemand dan een seksuele relatie aan gaat met een hulpverleenster en een medepatiente bezwangert, kun je een aardige inschatting maken.

Tbs opleggen betekent dat iemand een psychische stoornis heeft dat behandelt dient te worden en geldt zolang de stoornis niet is verdwenen. Je kunt natuurlojk stellen dat iedereen die de wet overtreed behandeld moet worden en zo afhankelijk wordt van deskundigen wanneer hij weer wordt vrijgelaten, maar als je dat niet wil zul je normen moeten stellen van wat een stoornis is of niet en moet een rechter kunnen beoordelen of of iemand binnen of buiten de norm valt. Verder is het een grondrecht dat iemand niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Zie daar de complexiteit waar een rechter mee te maken heeft.

Laatst bijgewerkt door Lancelot op vr okt 13, 2017 10:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#116  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 10:41 pm 
lid

"Rechters kunnen beter huiverig zijn naar onschuldigen die slachtoffer kunnen worden".

Ik vermoed zeer sterk dat het ene het andere niet uitsluit.

Hou er overigens rekening mee dat dergelijke gruweldaden helaas nooit helemaal te voorkomen zullen zijn...

Profiel  

Bericht nummer:#117  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 11:08 pm 
lid

claartje schreef:
Lancelot schreef:
HvR schreef:

Bovendien is de bewering van HvR onwaar. Van de gestraften vervalt 70% van degenen die alleen een gevangenisstraf hebben ondergaan in herhaling, en zij die een tbs-behandeling hebben ondergaan 20%. Een risicoloze maatschappij bestaat niet.

Een risicoloze maatschappij bestaat niet maar met zedendelinquenten moet je het risico zoveel mogelijk uitsluiten.
Voor dit soort gevallen moet er een mogelijkheid zijn doodstraf op te leggen. Het zal godverdomme je kind maar zijn.

Het is te hopen dat er een ongelukje gebeurt in de gevangenis, scheelt de belastingbetaler een heleboel geld.

Profiel  

Bericht nummer:#118  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 11:37 pm 
lid

Dat geld interesseert me niet, maar ik begrijp je gevoelens.

Profiel  

Bericht nummer:#119  BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2017 11:41 pm 
lid

HvR schreef:

Alle westerse landen hebben een systeem wat minder veilig is als ons TBS systeem
En westerse staten waar de doodstraf bestaat, daar pakt het duurder uit

Maar dat wist je allemaal al.

Profiel  

Bericht nummer:#120  BerichtGeplaatst: za okt 14, 2017 5:11 am 
lid

Lancelot schreef:
Raya schreef:

Tbs opleggen betekent dat iemand een psychische stoornis heeft dat behandelt dient te worden en geldt zolang de stoornis niet is verdwenen. Je kunt natuurlojk stellen dat iedereen die de wet overtreed behandeld moet worden en zo afhankelijk wordt van deskundigen wanneer hij weer wordt vrijgelaten, maar als je dat niet wil zul je normen moeten stellen van wat een stoornis is of niet en moet een rechter kunnen beoordelen of of iemand binnen of buiten de norm valt. Verder is het een grondrecht dat iemand niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Zie daar de complexiteit waar een rechter mee te maken heeft.

Volgens Claartje kan tbs nu ook al worden opgelegd als een dader niet mee wil werken aan een onderzoek.
Sinds 2012 (!) (kreeg eerst te horen sinds 3 jaar) ligt er een in de 1e Kamer een wet te wachten welke in de 2e Kamer al is aangenomen, die het mogelijk moet maken medische gegevens van daders op te vragen, zodat de rechter tot een oordeel kan (laten) komen of tbs gerechtvaardigd is, ook als de dader weigert mee te werken aan het onderzoek. Vergeet niet dat tbs niet alleen een maatregel is om een dader 'te behandelen', maar ook een maatregel om de samenleving te beschermen tegen de dader.

We moeten een afweging maken tussen de veiligheid van onschuldigen en de belangen van daders. We hebben het hier niet over iemand die meedeed aan een protestdemonstratie, welke op gezag van een overheid uiteen werd geslagen, maar over daders die onschuldigen uit eigener beweging ernstig geweld aandoen en zelfs vermoorden. Dan past niet alleen zorgvuldigheid richting dader, maar ook richting (potentiële) slachtoffers.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]