Het is nu zo aug 20, 2017 3:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 1:25 am 
lid

http://www.volkskrant.nl/economie/belas ... ~a4501059/

http://www.nu.nl/panama-papers/4772985/ ... ffing.html

Ik was het sowieso al volkomen eens met de heer Manders. Maar tegelijkertijd ben ik wel aangenaam verrast door het feit dat juist deze kranten en sites hier zo onomwonden over berichten.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 7:22 am 
lid

Waarom gaat die man niet verkassen een land waar er geen belasting behoeft te worden betaald? Want die zijn er. Je moet alleen wel corruptie accepteren en een aantal landen is alcohol haram.

http://www.ja.be/ontspanning/lijstjes/1 ... taalt.html

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 7:33 am 
lid

@ejpd

Als je niet in een samenleving wilt leven, moet je of vertrekken naar een onbewoond eilandje en daar niet meer vanaf komen, of zelfmoord plegen, want dan ben je niet voor mens in de wieg gelegd en zit je in het verkeerde dierlijk lichaam.

Mensen zijn kuddedieren en wij hebben onze kudde zo ingericht dat dingen geld kosten, ook dingen die voor ons samen zijn. En daar moet geld voor zijn.

Vraag je eens af, ejpd, waarom we bijvoorbeeld geen grootschalige dodelijke epidemien meer kennen in onze samenleving, zoals vroeger wel het geval was.
In het westen bestaat tegenwoordig gezondheidszorg, grijpen we direct in als iemand een ernstige besmettelijke ziekte oploopt en dammen die direct in. DAT KOST GELD uit een gemeenschapspot. Het feit dat jij, ejpd, en Manders nog leven, kon wel eens te danken zijn aan het feit dat er mensen belasting betalen.
En dat is dan maar één voorbeeldje, van de vele welke ik kan geven!

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 10:35 am 
lid

Hij hielp kleine en middelgrote ondernemers aan exotische constructies om minder belasting te betalen. Niets mis mee vind ik, als je ziet hoe overheden de groten op de been houden. Exotisch is het ook niet om als ondernemer minder belasting te betalen door een stichting, of vennootschap. Dit kat en muisspel tussen ondernemers en overheid heeft altijd bestaan. Niet alle belasting is diefstal, als je maar het gevoel hebt dat er iets goeds mee gedaan wordt. Gevoelsmatig heb ik moeite met het betalen van successierechten/erfbelasting, dat noem ik wel diefstal.

Belastingontwijking is een moreel recht en niks om je voor te schamen.

Eens met de stelling.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 11:32 am 
lid

De hoge belastingen voor de lage- en middeninkomens, evenals de kleine bedrijven, komen doordat de hoogste inkomens en grote bedrijven verhoudingsgewijs veel minder betalen, kortingen krijgen en ontwijking (=ontduiking) wordt toegestaan en zelfs gefaciliteerd.
Zo is de vennootschapsbelasting voor bedrijven met grote winsten de helft of bijna de helft van de inkomstenbelasting voor lage- en middeninkomens, terwijl de grote bedrijven tientallen miljarden aan subsidies slurpen.

Dat het kat- en muisspel altijd heeft bestaan, is niet helemaal waar. Vroeger, begin tweede helft van de vorige eeuw, konden beslatingontwijkers nog worden aangepakt op basis van de bedoeling van de wet. Als het de bedoeling was dat er in Nederland belasting werd betaald, was de gevolgtrekking voor de rechter dat het dus niet de bedoeling was dat je geld aan de belastingen onttrok. Tegenwoordig, mede door partijen als VVD, moet iets specifiek in de wet staan als verboden, juist om belastingontduiking mogelijk te maken.

Als iedereen fatsoenlijk zijn belasting zou betalen, zouden er tientallen miljarden, en mogelijk zelfs 100 tot 150 miljard meer aan belasting binnenkomen, waardoor de belastingvrije voet enorm omhoog kan en vervolgens de belastingtarieven ook nog aanzienlijk dalen.

In een samenleving is nu eenmaal een gezamenlijke pot nodig. Zonder fatsoenlijke wegen, zou niemand fatsoenlijk kunnen verdienen in Nederland. Zonder zorg, zou er niemand als directeur/bestuurder of hoge manager kunnen graaien. Zonder goed onderwijs, zouden we allemaal laag op de ladder in een bananenland staan, niks kenniseconomie met navenante inkomens. Etc.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 12:14 pm 
lid

Lies schreef:
Hij hielp kleine en middelgrote ondernemers aan exotische constructies om minder belasting te betalen. Niets mis mee vind ik, als je ziet hoe overheden de groten op de been houden. Exotisch is het ook niet om als ondernemer minder belasting te betalen door een stichting, of vennootschap. Dit kat en muisspel tussen ondernemers en overheid heeft altijd bestaan. Niet alle belasting is diefstal, als je maar het gevoel hebt dat er iets goeds mee gedaan wordt. Gevoelsmatig heb ik moeite met het betalen van successierechten/erfbelasting, dat noem ik wel diefstal.

Belastingontwijking is een moreel recht en niks om je voor te schamen.

Eens met de stelling.

Als erfbelasting diefstal is het inderdaad vreemd dat als je met erfenis een huis koopt (lees:speculatie) de eerste ton onbelast is maar als je consumptiegoederen daarmee koopt je de volle mep aan belasting moet betalen. Een belasting die dus werkgelegenheid sloopt.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 12:33 pm 
lid

We moeten paal en perk stellen aan de overheidsuitgaven en dan vooral daar waar het niet echt nodig is.
Bijvoorbeeld de subsidies op Tesla's. Die kost maar liefst ca € 87.500. Daarvoor krijgt de koper een belastingvoordeel van € 19.000 omdat de overheid elektrisch rijden wil stimuleren.
In totaal strijken de Tesla-rijders in Nederland per jaar 145 miljoen Euro's op aan voordelen. Als je rijk bent, kun je vooral op kosten van de gewone belastingbetalers laten zien dat je rijk bent.
Terwijl je ook kunt zeggen dat elektrische auto's boven € 40.000 buiten de regeling vallen. Zo stimuleer je de ontwikkeling van goedkopere elektrische auto's ook nog eens, in plaats van de rijken te subsidiëren.

En dat geldt op heel veel gebieden, met heel veel subsidies. Stop de subsidies op het beslist niet schonere verbranden van bio-brandstoffen. Stop de idiote subsidies aan kolencentrales om ze aan te sluiten op het stroomnet. Stop de sloop van windmolens omdat de subsidieperiode is beëindigd, terwijl die molens nog vele jaren mee kunnen, ipv nieuwe gesubsidieerde molens neer te zetten.
Het gaat om tientallen miljarden per jaar, waar je je vraagtekens bij kunt zetten.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 12:42 pm 
lid

Raya schreef:
@ejpd

Als je niet in een samenleving wilt leven, moet je of vertrekken naar een onbewoond eilandje en daar niet meer vanaf komen, of zelfmoord plegen, want dan ben je niet voor mens in de wieg gelegd en zit je in het verkeerde dierlijk lichaam.

Het lukt overheids-religioot Raya niet meer om het hoofd koel te houden.

Elke euro belasting die ik betaal
- wordt besteed aan doeleinden die ik moreel verwerpelijk vind, of
- wordt uitgegeven op een vele malen minder efficiente manier dan een particulier bedrijf dat had kunnen doen, of
- verdwijnt in de zakken van mensen die een handige manier hebben gevonden om schatrijk te worden op kosten van de belastingbetaler

Neem nou dit:

https://www.bewegingdenk.nl/verdraagzam ... r-managers

Dit staat bijna gelijk aan een soort van gedachtenpolitie die ik tot op heden alleen in een dictatuur voor mogelijk houd. Daar wil ik sowieso al geen cent aan bijdragen!

Je noemde ook de wegen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bouwfraude

Ambtenaren kunnen worden omgekocht omdat zij ANDERMANS geld uitgeven.

De hartverwarmende subsidie voor kunst en cultuur:

http://925.nl/archief/2017/06/12/direct ... -subsidie/

Particuliere partijen kunnen prima wegen bouwen.
Particuliere partijen kunnen prima een netwerk of kader opzetten waarbinnen mensen verzekerd zijn van inkomen bij ziekte.
En de voedselbank, een particuliere partij, zorgt dat mensen nog aan voedsel komen waar dat de overheid niet meer lukt of zelfs actief tegenwerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 1:24 pm 
lid

ejpd schreef:
Raya schreef:
@ejpd

- wordt uitgegeven op een vele malen minder efficiente manier dan een particulier bedrijf dat had kunnen doen, of
- verdwijnt in de zakken van mensen die een handige manier hebben gevonden om schatrijk te worden op kosten van de belastingbetaler

Neem nou dit:

Dit staat bijna gelijk aan een soort van gedachtenpolitie die ik tot op heden alleen in een dictatuur voor mogelijk houd. Daar wil ik sowieso al geen cent aan bijdragen!

Je noemde ook de wegen:

Particuliere partijen kunnen prima een netwerk of kader opzetten waarbinnen mensen verzekerd zijn van inkomen bij ziekte.
En de voedselbank, een particuliere partij, zorgt dat mensen nog aan voedsel komen waar dat de overheid niet meer lukt of zelfs actief tegenwerkt.

Het is niet zozeer het bouwen van wegen, waarvoor de overheid nodig is, wel om te zorgen dat dat bedrijf de weg kan aanleggen en ervoor betaald worden, ook al ligt er iemand dwars en roept dat hij geen belasting wil betalen.

We moeten overigens eerst maar eens een praatje maken over het begrip 'overheid' en particulier, dan komen we vanzelf op andere dingen:

De overheid is niets anders dan een uitvoeringsinstantie van wat wij als verenigde particulieren willen. Wij, particulieren hebben een NV opgericht, waarin wij allemaal aandeelhouders zijn en stemrecht hebben, middels de volksvertegenwoordigers waarop wij stemmen. De ambtenaren, die uitvoeringsinstantie van de nodige werkkracht voorzien, zijn dan ook heel simpel in dienst van jou en mij, waarop ook zeggenschap is middels onze volksvertegenwoordigers.
Het enige verschil met een andere vennootschap is, is dat wij niet direct aansturen.

Er is dan ook geen enkele reden om werkzaamheden of verzekeringen speciaal te laten uitvoeren door bedrijven van individuele particulieren. Als wij zorgen dat wij goede volksvertegenwoordigers die onze tent goed voor ons besturen, kan de overheid van ons allen, zelfs goedkoper werken dan bedrijven van individuele particulieren, omdat overwinst voor 2e en 3e boten in Monaco niet nodig zijn.

Diezelfde volksvertegenwoordigers, bepalen namens ons waar ons geld aan uitgegeven wordt in het kader van onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheden. Daar hebben wij op verschillende manieren invloed op:
- door lid te worden van een partij, waarmee je mee kunt praten over de beleidspunten en standpunten van die partij en opdrachten aan de volksvertegenwoordigers van die partij
- door de keuze van de volksvertegenwoordiger. Stem op een integere kandidaat van de partij die het meest aansluit bij jouw standpunten over de vormgeving van de samenleving.
- door contact te onderhouden met je Kamerlid en zijn collega's zodat zij weten wat er leeft in de samenleving.

Je kunt mijn stanpunt omtrent de noodzaak van de overheid wel ridiculiseren, maar het is en blijft een feit dat de mens een kuddedier is en wij allemaal afhankelijk zijn van de samenleving.
De overheid zorgt voor veel werkgelegenheid, zowel bij overheidsdiensten, als bij bedrijven van individuele particulieren. Dat betekent dat de werknemers daar, de directeuren, managers, bestuurders, aandeelhouders, etc hun geld krijgen, VAN de overheid. En niet alleen laat die overheid veel werk direct door bedrijven van individuele particulieren verrichten, veel bedrijven van individuele particulieren, zijn toeleverancier.

We kunnen natuurlijk het grondgebied verdelen onder 17 miljoen Nederlanders en die stukjes omheinen met prikkeldraad en mijnen, waardoor er niemand meer op of af kan. 17 miljoen eilandjes, zonder voorzieningen als drinkwater, electriciteit, wegen, leger, zorg, ambulances, politie, rechtbanken, etc. Denk jij dat je zonder al die zaken kunt?

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 2:05 pm 
lid

Raya schreef:
De overheid is niets anders dan een uitvoeringsinstantie van wat wij als verenigde particulieren willen.

Nee er is een fundamenteel verschil. Klant zijn van de overheid ben je niet vrijwillig. De overheid dwingt dit af onder bedreiging van geweld. Er kan geen concurrent opstaan die het efficienter probeert te doen omdat die concurrent dan boetes krijgt of wordt gearresteerd.

Raya schreef:
De overheid zorgt voor veel werkgelegenheid

Je ziet waar dat in Turkije toe leidt: Erdogan kan iedereen uit overheidsinstanties ontslaan die niet zijn politieke voorkeuren deelt.

Ik snap niet hoe iemand de overheid in essentie goed kan vinden met zoveel voorbeelden in de wereldgeschiedenis en actualiteit van foute overheden.
Een tijger kun je prima aaien en knuffelen, maar sommige tijgers bijten en dat zouden ze niet moeten doen. Dat dus.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 2:39 pm 
lid

ejpd schreef:
Raya schreef:
De overheid is niets anders dan een uitvoeringsinstantie van wat wij als verenigde particulieren willen.

Nee er is een fundamenteel verschil. Klant zijn van de overheid ben je niet vrijwillig. De overheid dwingt dit af onder bedreiging van geweld. Er kan geen concurrent opstaan die het efficienter probeert te doen omdat die concurrent dan boetes krijgt of wordt gearresteerd.

Raya schreef:

Je ziet waar dat in Turkije toe leidt: Erdogan kan iedereen uit overheidsinstanties ontslaan die niet zijn politieke voorkeuren deelt.

Ik snap niet hoe iemand de overheid in essentie goed kan vinden met zoveel voorbeelden in de wereldgeschiedenis en actualiteit van foute overheden.
Een tijger kun je prima aaien en knuffelen, maar sommige tijgers bijten en dat zouden ze niet moeten doen. Dat dus.

Klant van Unilever ben ik ook niet vrijwillig en van Shell ook niet. Daarbij ben je geen klant bij de overheid. Je bent samen met alle anderen baas van de overheid, die in onze opdracht werkzaamheden voor ons uitvoert.

Of we hier Turkse toestanden krijgen, hangt af van ons stemgedrag. Als we doorgaan met en massaal gaan stemmen op partijen als de VVD, die schijt heeft aan gewone burgers en er enkel is voor de multinationals en de rijkste 10%, ja dan krijgen we op termijn inderdaad Turkse toestanden.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 2:54 pm 
lid

Wie mij een beetje kent weet dat ik voorstander ben van een kleine efficiënte overheid. De beste manier om dat te bewerkstelligen is verlagen van belastingen, minder belasting betekent minder inkomsten voor de overheid en dus minder ambtenaren. Starve the beast.

In tegenstelling tot TS denk ik echter niet dat iedere belastingcent verkeerd besteed wordt. Overheid is noodzakelijk. Onderwijs, politie, grensbewaking, defensie en onafhankelijk toezicht op een aantal essentiele processen zijn uiteraard overheidstaken.

Lagere belastingen en een kleine overheid, nobelprijs winnaar Friedman heeft ons dat goed uitgelegd, staan garant voor welvaart. Als gevolg van lagere lasten kunnen lonen lager blijven, hebben consumenten meet bestedingsruimte, meer consumptie leidt tot meer productie, leidt tot meer werkgelegenheid, minder uitkeringen, minder ambtenaren, kleinere overheid, minder behoefte aan overheidsinkomsten, lagere belastingen etc etc.
Het begint en eindigt bij minder belasting en minder overheid.

In tegenstelling tot wat links denkt is een samenleving niet maakbaar. Burgers zijn 100% verantwoordelijk voor hun eigen leven. Doe je best op school, werk hard en je leven heeft een grote slagingskans.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 3:05 pm 
lid

Raya schreef:
Of we hier Turkse toestanden krijgen, hangt af van ons stemgedrag. Als we doorgaan met en massaal gaan stemmen op partijen als de VVD, die schijt heeft aan gewone burgers en er enkel is voor de multinationals en de rijkste 10%, ja dan krijgen we op termijn inderdaad Turkse toestanden.

Dat jij de VVD associeert met Turkse toestanden slaat werkelijk kant noch wal. Maar als het om de VVD gaat ben ik daar eveneens - mild uitgedrukt - bepaald geen fan van.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 3:13 pm 
lid

ejpd schreef:
Raya schreef:
@ejpd

Neem nou dit:

Je noemde ook de wegen:

Maar één ding kunnen ze niet: zonder regulatie enkel en alleen de goede dingen doen.

De politie is een onderzoek begonnen. De interesse van de speurders zal onder meer uitgaan naar het bedrijf dat de ontvlambare panelen heeft geïnstalleerd. Om 5000 pond te besparen koos Harley Facades voor een materiaalsoort die in landen als Duitsland en de Verenigde Staten verboden is bij hoogbouw. De Grenfell Tower vatte vlam als een lucifer.

Eigenaar Ray Bailey, zo heeft The Daily Mail ontdekt, blijkt miljoenen te hebben gestopt in overzeese fondsen om zo geen belasting te hoeven betalen. Hij heeft ook een van zijn bedrijven failliet laten gaan om crediteuren te ontlopen.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/fel ... ~a4501393/

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 3:24 pm 
lid

osker schreef:
Wie mij een beetje kent weet dat ik voorstander ben van een kleine efficiënte overheid. De beste manier om dat te bewerkstelligen is verlagen van belastingen, minder belasting betekent minder inkomsten voor de overheid en dus minder ambtenaren. Starve the beast.

In tegenstelling tot TS denk ik echter niet dat iedere belastingcent verkeerd besteed wordt. Overheid is noodzakelijk. Onderwijs, politie, grensbewaking, defensie en onafhankelijk toezicht op een aantal essentiele processen zijn uiteraard overheidstaken.

Lagere belastingen en een kleine overheid, nobelprijs winnaar Friedman heeft ons dat goed uitgelegd, staan garant voor welvaart. Als gevolg van lagere lasten kunnen lonen lager blijven, hebben consumenten meet bestedingsruimte, meer consumptie leidt tot meer productie, leidt tot meer werkgelegenheid, minder uitkeringen, minder ambtenaren, kleinere overheid, minder behoefte aan overheidsinkomsten, lagere belastingen etc etc.
Het begint en eindigt bij minder belasting en minder overheid.

In tegenstelling tot wat links denkt is een samenleving niet maakbaar. Burgers zijn 100% verantwoordelijk voor hun eigen leven. Doe je best op school, werk hard en je leven heeft een grote slagingskans.

Niet alleen belastingen slokken inkomen van burgers op, ook de winsten van bedrijven, miljoenensalarissen en bonussen voor directeuren, de stiekeme woekerbepalingen in verzekeringen en derivaten, en alles wat wordt doorberekend aan de klant, noem het de bedrijfsbelasting. Zo kan ik principieel niet kijken naar commerciële zenders of publieke omroep, maar ik kan in de winkel niet kiezen voor hetzelfde product voor een prijs zonder doorberekende marketingkosten.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 3:54 pm 
lid

ejpd schreef:
Raya schreef:

Raya schreef:

Ee overheid kan ook een private partij opdracht om iets te maken, zonder dat die mensen in dienst hoeven te zijn van de overheid. Lulkoek argument.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 4:17 pm 
lid

ejpd schreef:
Raya schreef:

Dat jij de VVD associeert met Turkse toestanden slaat werkelijk kant noch wal. Maar als het om de VVD gaat ben ik daar eveneens - mild uitgedrukt - bepaald geen fan van.

VVD drukt gewoon door wat zij wil, voeren moties niet uit, houdt informatie achter, en liegt zelfs tegen de Kamer.
Het zijn de eerste stappen. Zo is Erdogan ook begonnen.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 5:11 pm 
lid

Libertarisme of hoe je dat ook noemt, is wat mij betreft een overtreffende trap van egoïsme en dus verwerpelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 5:55 pm 
lid

Egocentrisme is iets anders dan dat je kunt redeneren volgens welbegrepen eigenbelang; bij dat laatste kunnen gemakkelijk gemeenschappelijke, dus sociale, doelen worden meegenomen. Ja, de een heeft een heel andere benadering van de menselijke verhoudingen dan de ander. Sommigen redeneren over een ideale wereld van zichzelf opofferende mensen; anderen zien wel in dat dit veel moeite kost (u wilt zich soms best wel die moeite getroosten) en dat soms enig egocentrisme ook wel in het belang van allen kan zijn.

Voor mij heeft het libertarisme als gedachtengoed niets te maken met de instelling van sommige aanhangers daarvan, namelijk om ze min mogelijk belasting te willen betalen - soms zelfs desnoods door zich aan de wet te onttrekken.

Je kunt de discussie aangaan over de vraag of de wetten die we hebben, wel de beste zouden zijn - maar ondertussen moet iedereen zich er aan houden zo lang er geen fundamentele grenzen worden overschreden.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: za jun 17, 2017 8:33 pm 
lid

portman schreef:
Libertarisme of hoe je dat ook noemt, is wat mij betreft een overtreffende trap van egoïsme en dus verwerpelijk.
minder belasting minder overheid sobere uitkeringen leiden tot meer prikkel om te werken. Je ziet dan dat de mensen die hard werken en veel verdienen vrijgevig zijn en anderen helpen met giften, tijd of goederen. Particuliere voedselbanken zijn daar een prachtig voorbeeld van. Ik help graag door bij de boodschappen wat extras mee te nemen en een doosje met gezonde voedzame producten af te geven bij een voedselbank. Geeft een heel voldaan gevoel. Laat mij minder belasting betalen en er zullen meer doosjes komen. Snap je?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]