Het is nu do nov 23, 2017 2:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: do okt 19, 2017 6:48 pm 
lid

Europarlement bant glyfosaat

Het Europese Parlement wil korte metten maken met de onkruidverdelger glyfosaat, in Nederland beter bekend onder de merknaam Roundup. Het product moet voor huishoudelijk gebruik meteen van de markt en voor gebruik in de landbouw tegen eind 2020.

https://www.ad.nl/buitenland/europarlem ... ~adcba8b9/

Weten de boeren die hier momenteel het klokje rond werken waar ze aan toe zijn. Maar hoe zit het met gebruik buiten Europa, importeren we in Europa gewoon verder? Zoals ze ook doen met tafeleieren?

Oekraïense tafeleieren naar EU

De Oekraïense eierproducent Ovostar Union gaat in oktober de eerste tafeleieren naar de Europese Unie exporteren. Het bedrijf verkondigt hiervoor in september toestemming te hebben gekregen van Europa.

(...)

In Nederland zullen Oekraïense kooi-eieren niet in de supermarkt komen, omdat er helemaal geen kooi-eieren meer in de supermarkt worden verkocht. In de meeste andere Europese landen is dit echter anders. Doosjes met eieren uit Oekraïne moeten wel aan de buitenzijde worden gelabeld met het land van oorsprong en dat de houderijvorm ‘niet conform de Europese normen’ is.

http://www.boerderij.nl/Pluimveehouderi ... U-199660E/

Mag ik zeggen dat ik van de artikelen die ik vandaag heb gelezen niets begrijp

Reden tot zorg: dramatische afname aantal insecten

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/re ... ~a4522415/

Hoofdverdachte van het verval: de intensieve landbouw.

(......)

Wat precies de reden is van de instorting, is een raadsel. Met klimaatverandering heeft de afname niets te maken en ook zaken als veranderingen in begroeiing rondom de onderzochte gebieden verklaren het verval nauwelijks, stelt het team vast in vakblad Plos One. Misschien hebben insecticiden met neonicotinoïden, zoals het veel bediscussieerde 'bijengif', er de hand in; misschien komt het doordat verwilderde akkerranden en slootjes door de intensivering van de landbouw verdwijnen, oppert De Kroon. 'Een van onze theorieën is dat de insecten worden aangetrokken door landbouwgebieden, waar ze zich vervolgens niet goed kunnen handhaven. Zo vormt zo'n landbouwgebied een ecologische val.'

Ook in het Duits schiet je er niets mee op, ze weten de oorzaak niet, maar de kop van Jut is gevonden.

Das mysteriöse Verstummen beim Summen
https://www.welt.de/wissenschaft/articl ... ummen.html

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: do okt 19, 2017 7:33 pm 
lid

Het zou nog zo kunnen zijn dat bij die natuurgebieden in Duitsland veel meer mais is verbouwd voor biogasanlagen, maar dat lees je dan niet in die artikelen. Ik heb ook niets met mais en kan me dus voorstellen dat insecten rechtsomkeert maken.

Deze boer in Duitsland ook niet in 2014, en deze handel is alleen maar gegroeid:

"Werde ich es übers Herz bringen, Lebensmittel zu verbrennen?", fragt ein Landwirt in einem Agrarforum im Internet. Kostbare Lebensmittel, also etwa Mais oder Raps in die Biogasanlage zu kippen - da könne doch was nicht stimmen, oder? "Und sonntags in der Kirche beten wir dann 'unser täglich Brot lass uns verbrennen'", antwortet ihm ein Kollege zynisch.

Das war vor vier Jahren, der Aufbau von Biogasanlagen war gerade in vollem Gange. Etwa 8000 Anlagen in Deutschland produzieren heute aus potenziell Essbarem Biogas, mehr als zehn Mal so viele wie vor 15 Jahren. 7,5 Millionen Haushalte werden mit Strom versorgt, wenn das so erzeugte Biogas verbrennt und Generatoren antreibt. Gepäppelt von Subventionen, ist es Routine geworden, Mais und Raps in

http://www.sueddeutsche.de/wissen/leben ... -1.2167766

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: do okt 19, 2017 8:25 pm 
lid

Mais is ecologisch gezien wel een saai gewas. Alle successen van landbouwproductie, daarvan zijn er veel die betekenen dat de geteelde planten het altijd winnen van het onkruid waarop de insecten floreren. Zo gaan we bijna ten gronde aan ons grootse landbouwsucces: http://www.mothscount.org/uploads/State ... report.pdf

Als je het doorleest zie je dat de motten in de loop van de tijd veranderingen doormaken: je hebt ook soorten die juist toenemen waaronder ook mooie soorten. Maar zit er een boodschap achter deze veranderingen dan is het wellicht dat de habitat voor veel soorten te weinig meer voorstelt. Als je op akkers monocultuur hebt, kan er dan interesse komen om op andere plaatsen een mooie habitat te maken? En als er zulke dingen zijn als blauwgraslanden, is dat wel effectief? Missen we nog iets? Zie je andere natuur op biologische bedrijven? Tot nu toe lijkt er geen verschil en het lijkt er op dat dit is omdat iedereen slim probeert zo veel mogelijk gewenste opbrengsten van het land te halen.

De biodiversiteit die moet je dus onderzoeken waar hij is en hoe hij gediend kan worden: Vroeger is voorbij maar wat kun je leren van nu.

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: za okt 21, 2017 9:51 am 
lid

Ja onderzoeken, want dit schiet niet op. In de jaren tachtig was er ook volop raaigras las ik, dus dat kan het ook niet zijn. Het creëren van akkerranden in die tijd en nu zit ook geen verschil volgens de boeren en de giftigheid van middelen is fors lager geworden.

Net als bij de klimaatgegevens gaat het om betrouwbare gegevens, daar heeft DBV-voorzitter Joachim Rukwied gelijk in:

Duitse boer wil vinger aan de pols insectenstand
https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/ ... g-insecten

Onderzoek

De studie bevestigt en benadrukt volgens Rukwied dat er nog steeds dringend behoefte is aan onderzoek naar de omvang en de oorzaken van de teruggang van het aantal insecten. 'We hebben een representatieve controle nodig om betrouwbare gegevensreeksen te verkrijgen.'
De studie geeft geen duidelijkheid over de oorzaken. 'Er zijn verschillende invloeden op de ontwikkeling van biodiversiteit, zoals industrie, stedelijke ontwikkeling, verkeer, het weer, klimaatverandering en ook landbouwactiviteiten', zegt Rukwied.

Onderzoek is altijd belangrijk..............en stoppen met sjoemelen: In glyphosate review, WHO cancer agency edited out “non-carcinogenic” findings

http://www.reuters.com/investigates/spe ... lyphosate/

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 2:07 pm 
lid

Mijn vrienden zijn dikwijls hoogopgeleid en na-praters van officiele instanties. IARC was vroeger ook een gerespecteerd instituut: als het IARC ergens voor waarschuwde, dan hield je er terdege rekening mee.

Nu lees ik dus dat ze nogal wispelturig zijn: eerst komt er een concept-versie en dan een definitieve versie met precies de tegenovergestelde conclusies... dat ga ik nog eens goed bestuderen want misschien dat dit REUTERS nieuws, dat daar toch nog commentaar op gaat komen waardoor de eer van het IARC misschien nog gered gaat worden?

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 2:15 pm 
lid

Nog eens goed nagelezen: wat een liegbeesten bij het IARC. Nooit voor mogelijk gehouden dat dit in 2017 de gang van zaken zou kunnen gaan worden.... hopelijk wordt het IARC eens flink tegen het licht gehouden want de wereld heeft een integer instituut nodig dat gevaren kan evalueren.

Zoals het nu gaat, gaat het niet goed.

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 3:15 pm 
lid

Rightnow schreef:
Mijn vrienden zijn dikwijls hoogopgeleid en na-praters van officiele instanties. IARC was vroeger ook een gerespecteerd instituut: als het IARC ergens voor waarschuwde, dan hield je er terdege rekening mee.

Nu lees ik dus dat ze nogal wispelturig zijn: eerst komt er een concept-versie en dan een definitieve versie met precies de tegenovergestelde conclusies... dat ga ik nog eens goed bestuderen want misschien dat dit REUTERS nieuws, dat daar toch nog commentaar op gaat komen waardoor de eer van het IARC misschien nog gered gaat worden?

Weet je, als er twijfels zijn over een middel moet je het verbieden. Als die twijfels worden weerlegd is het goed om te kijken wie het doet en met welke feiten. En kijk dan ook naar de relaties. Want onafhankelijkheid moet je tegenwoordig met een vergrootglas zoeken, zeker als er multinationals erbij betrokken zijn die een monopolie hebben.Zo langzamerhand twijfel ik wie je nou wel of niet kunt vertrouwen.

https://corporateeurope.org/food-and-ag ... nfidential

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 7:25 pm 
lid

Biertje schreef:
Rightnow schreef:

Weet je, als er twijfels zijn over een middel moet je het verbieden. Als die twijfels worden weerlegd is het goed om te kijken wie het doet en met welke feiten. En kijk dan ook naar de relaties. Want onafhankelijkheid moet je tegenwoordig met een vergrootglas zoeken, zeker als er multinationals erbij betrokken zijn die een monopolie hebben.Zo langzamerhand twijfel ik wie je nou wel of niet kunt vertrouwen.

https://corporateeurope.org/food-and-ag ... nfidential
Ik vertrouw die Christopher Portier niet na dit lange artikel van David Zaruk te hebben doorgeploeterd.

Is Chris Portier The Andrew Wakefield Of Pesticides?

http://www.science20.com/david_zaruk/is ... des-227402

More interesting is why Portier decided to accept to serve in this vital function on what he knew would be a controversial monograph if he had no credible academic background, clearly a conflict of interest (working for an anti-pesticides NGO) and no real reason to be in the room. Did he accept the task because of the lucrative consulting contract he would get as an advisor to the law firms already planning to sue the pants off of Monsanto? Was it his hatred of industry science and the Monsanto conspiracies he had already been publishing on? Was it his desire to change the risk assessment approach (with glyphosate as his launch pad)? Probably all of these reasons, but I believe his desire post IARC publication was largely guided by personal interest and greed.
One thing is clear, his reasoning was not driven by any desire to advance the science or ensure sound science-based policy!

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 11:55 am 
lid

Biertje schreef:
.... is het goed om te kijken wie het doet en met welke feiten. En kijk dan ook naar de relaties.

Dat de industrie bij voorbeeld zijn lobbyisten heeft in Brussel, en dat die ook vakinhoudelijk op hoog niveau kunnen meepraten, is toch geen geheim meer. Het is belangrijk inderdaad overzicht over het speelveld te krijgen; door het verhaal van Lies realiseer ik mij met een schok dat ik totaal geen idee had van wat er bij IARC was gebeurd, noch bij EFSA, noch dat ik kon vermoeden dat lobbyisten van milieu-organisaties, met hun tentakels in "groene" partijen, een dergelijke krachtige invloed in Straatsburg / Brussel uitoefenen.

Toch is het niet vreemd, gezien de miljarden van George Soros, en diens vergaande en grondige werk via uitgekiende denktanks en lobbyisten-netwerken, dat we aannemen dat er zo nog wel meer groten achter de schermen actief zijn. De standing van de wetenschappers die strijden aan de zijde der Groenen daar kun je trouwens je in verdiepen

https://www.ad.nl/economie/landbouwgif- ... ~a10686ad/ en daar lees je ook wat de leverancier Unilever opmerkt over Roundup dat in dure merk-ijsjes opduikt:
Citaat:
Glyfosaat zit namelijk overal in – van normaal eten, tot natuurlijk en biologisch eten, tot regenwater – en dát is het probleem. Het komt erop neer dat de gevonden sporen lager zijn dan alle maximale hoeveelheden zoals vastgelegd in de voedselveiligheidsrichtlijnen in de VS en Europa.

Als je zoekt, vindt je maar wat betekenen die detecties van oneindig kleine hoeveelheden van alle stoffen die je vindt als je detectie-limiet maar laag genoeg gaat? Je vindt alle stoffen op alle continenten, te land, ter zee en in de lucht, en: in alle producten - waaronder zelfs dure merkproducten! En ik bedoel zo ongeveer ALLE giftige metalen, dioxinen, PCB's, en veelgebruikte producten zoals DDT en RoundUp.

Dat alles te weten hoort inderdaad bij het kennen van feiten en relaties; net als de context in de tijd gerekend. Dat is de reden dat ik vanochtend dacht: ik zoek nog even door en ja wel hoor:

Pal voorafgaand aan discussies in het Europees Parlement werden de "interessante feiten" in de publiciteit gebracht. Pal daarna (19 oktober 2017) kwam het Reuters rapport dat nog eens evalueerde hoe wonderlijk de "discussie" bij IARC was gelopen.

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 12:14 pm 
lid

Ik ben niet zo onder de indruk van de hedendaagse rapporten, waar de producenten vaak een dikke vinger in hebben gehad, zelfs via universiteiten, die steeds meer afhankelijk worden van opdrachtgevers uit het bedrijfsleven.
Ook ben ik niet onder de indruk van maximale toegestane hoeveelheden als deze voorkomen. Meer geïnteresseerd ben ik of hier optelsommetjes van toepassing zijn (of en hoe snel stoffen het lichaam weer verlaten) en of stoffen steeds meer in het wild gaan voorkomen. Ook wil ik altijd dolgraag weten of er een optelsom geldt voor verschillende stoffen samen. Het kan nl. best zijn dat 10 mg van stof A nog niet schadelijk is, en 10 mg van stof B evenmin, maar 10 mg van stof A + 10 mg van stof B samen wel.

Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen. Misschien moeten we gewoon af van al die schadelijke stoffen die in of over ons voedsel (eten en drinken) terecht komen. Misschien moeten we gewoon af, van al die lobbyisten en bedrijven die vingers in de pap hebben bij onderzoekscentra en universiteiten. Misschien moeten we ook weer gewoon gaan voor onafhankelijke onderzoeksinstituten en universiteiten. Of dat met de huidige regering en de huidige EU mogelijk is, betwijfel ik echter. Misschien moeten we wel gewoon in opstand komen. Als het niet meer voor onszelf is, dan toch voor onze kinderen of kleinkinderen.

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 1:07 pm 
lid

Raya schreef:
Misschien moeten we ook weer gewoon gaan voor onafhankelijke onderzoeksinstituten en universiteiten. Of dat met de huidige regering en de huidige EU mogelijk is, betwijfel ik echter.

Multinationals hebben toch heel wat boter op hun hoofd? Denk bijvoorbeeld ook aan hun invloed op onderzoek naar suikers en vetzuren. Ook begrijpt niet iedereen helemaal de reikwijdte van het gezegde: wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 2:29 pm 
lid

Voedselveiligheid, klimaatverandering en noem maar op, overal wordt het angstig maken van mensen gebruikt. Als je maar groen bent tegenwoordig, dan deug je.

De Groenen in het Europees Parlement en de Grünen in Duitsland maken er dankbaar gebruik van:

Angeblicher Insektenschwund: Wie die Medien in die grün-rote Wahlkampffalle tappten

http://meedia.de/2017/07/18/angeblicher ... e-tappten/

Wahlkampfthema: weniger Glyphosat

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 3:43 pm 
lid

In PLoS wordt veel lezenwaardige informatie verstrekt, over veel biologische en medische zaken. Let op de publicatiedatum die nu gelukt is: 18 oktober van dit jaar.

Citaat:
Biomass data were collected and archived using a standardized protocol across 63 unique locations between 1989 and 2016 (resulting in 96 unique location-year combinations) by the Entomological Society Krefeld. The standardized protocol of collection has been originally designed with the idea of integrating quantitative aspects of insects in the status assessment of the protected areas, and to construct a long-term archive in order to preserve (identified and not-identified) specimens of local diversity for future studies. In the present study, we consider the total biomass of flying insects to assess the state of local entomofauna as a group.

De methodiek is in mijn ogen niet al te sterk en moet welllicht gezien worden tegen de achtergronden die achter jouw link ook wordt geschetst, Lies:
Citaat:
Most locations (59%, n = 37) were sampled in only one year, 20 locations in two years, five locations in three years, and one in four years, yielding in total 96 unique location-year combinations of measurements of seasonal total flying insect biomass. Our data do not represent longitudinal records at single sites, suitable to derive location specific trends (e.g. [28]). Prolonged trapping across years is in the present context (protected areas) deemed undesirable, as the sampling process itself can negatively impact local insect stocks. However, the data do permit an analysis at a higher spatial level, i.e. by treating seasonal insect biomass profiles as random samples of the state of entomofauna in protected areas in western Germany.

Hoe veel burgers zijn al bang gemaakt door verkeerde epidemiologie, vooral voor kanker die hen gelukkig nooit zou gaan treffen, zelfs niet met een verhoogde kans! Nu zien we ook de risico's bij ecologisch onderzoek waar je toch bij zou hopen dat men de locaties voor onderzoek wel "longitudinaal" dus liefst 20 jaar lang, zou hebben kunnen gebruiken.

De landbouw is erg succesvol in het scheppen van een monocultuur en daardoor komen andere planten en dieren beslist in het gedrang als je pal tussen de landbouw-akkers zit. Ik vind de studie interessant maar niet alleen vanwege de ontwikkeling van het insectenleven; ook de politieke ontwikkelingen dragen hun steentje bij. We zijn al zo vaak de fout in gegaan met onderzoek dat we heel voorzichtig zijn en we kunnen dit soort onderzoek dan ook onderbrengen in de categorie: politiek gevoelig, grote zakelijke en ideologische belangen, dus voor de toekomst het beste onderzoeksterrein voor financieel-organisatorisch onafhankelijke universiteiten, teloor gegaan in de bezuinigingen en bij de veranderde prioriteiten van een zich terugtrekkende overheid.

Profiel  

Bericht nummer:#54  BerichtGeplaatst: di okt 24, 2017 11:06 am 
lid

Ik hoor vaak van de boeren dat bij alles wat ze doen een ambtenaar ze op de vingers kijkt. Hoe zou het landschap er zonder zoveel regels uitzien denk ik weleens, dat er dan bv weer op het gevoel geboerd kan worden? Vanmorgen hoorde ik i.v.m. de vogelgriep een boer met vrije uitloopkippen. Gevoelsmatig zou hij die beesten om ze te beschermen ophokken, maar dat botst weer met het label vrije uitloop. En zo loopt alles vast.

Gisteren zat Philipp Blom bij Buitenhof over zijn boek: 'Wat op het spel staat'

https://npo.nl/buitenhof/22-10-2017/VPWON_1277254

We hebben leiders met visie en compassie nodig, dat was ik met hem eens. Maar zijn oordeel over het conservatisme deelde ik niet, voorzichtig zijn en eerst goed nadenken hoort er zeker bij. Het een kan niet zonder het andere.

En dat brengt mij bij zijn voorbeeld over Syrië in het programma, hij heeft het niet over de overbevolking.

Klimaatverandering en het conflict in Syrië

http://water-climate.blogspot.nl/2016/0 ... ct-in.html

Het was de bevolkingstoename - in dertig jaar meer dan verdubbeld -  die in grote delen van Syrië geleid heeft tot ernstige waterschaarste c.q. watertekorten. De belangrijkste oorzaak was overexploitatie van de beperkt aanwezige grondwatervoorraden. Zo nam het aantal 'deepwells' (diepe geboorde putten met onderwaterpomp) tussen 1990 en 2010 spectaculair toe van 50.000 tot ruim 230.000 stuks en verdrievoudigde het met grondwater geïrrigeerde landbouwareaal tot 800.000 hectare. Bovendien ging men over tot meerdere oogsten per jaar hetgeen gepaard ging met grote verdampingsverliezen.

De aanjager van deze expansie was het Sovjet-achtige systeem van vijfjarenplannen van het regime Assad om de landbouwproductie op te voeren. Met daarin een belangrijke plek voor export (o.a. water slurpend katoen). De gevolgen waren desastreus. Het watergebruik oversteeg ruimschoots de natuurlijke aanvulling met een enorme daling (> 100 meter) van de grondwaterstand als gevolg. Niet alleen de traditionele ondiepe waterputten vielen droog, maar ook een deel van de moderne deepwells moesten er aan geloven. Boeren verlieten berooid hun verdorde akkers, de exodus naar de steden nam een aanvang.

'Wat op het spel staat' klinkt als een arts met een hele slechte diagnose, maar juist dan heb je burgers/ondernemers nodig die niet bang zijn, maar voorzichtig (conservatief) vooruit durven te gaan.

Wat mij in deze discussie wel bezig houdt is de vraag of we nog een agrarische samenleving accepteren, of alleen voor het gemak een industriële samenleving.

Profiel  

Bericht nummer:#55  BerichtGeplaatst: di okt 24, 2017 11:49 am 
lid

Ik heb niets tegen een agrarische samenleving. Wel tegen een industriele agrarische samenleving. We moeten beseffen dat er grenzen zitten aan groei, en ook aan schrapen van geld voor weer een nieuwe dure auto erbij.

Profiel  

Bericht nummer:#56  BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2017 9:29 am 
lid

Rattenplaag, ook een gevolg van stoppen met een middel. Nieuwe middelen zijn er nog niet en dan kan je het met lede ogen aanzien. Hieronder het bericht van rattenoverlast in Amsterdam, maar hier op het platteland is het niet veel beter. Mijn buurman heeft een schuur vol met aardappelen, tarwe en uien, een luilekkerland voor die beesten. Iedere maand komt een gespecialiseerd bedrijf gif zetten om de overlast in toom te houden. Maar gif wat echt werkt mag dit bedrijf niet gebruiken, maar als de buurman een cursus rattenbestrijding volgt mag hij het wel kopen en plaatsen. Dan begrijp je de wereld toch niet meer?

Amsterdam overspoeld door ratten
https://www.telegraaf.nl/nieuws/901845/ ... oor-ratten

„In New York wordt onderzoek gedaan naar het beheersbaar houden van de rattenpopulatie door middel van het voeren van anticonceptie.” Anticonceptiemiddelen zijn in Nederland echter niet toegelaten.

Ik heb ooit gelezen dat die beestjes ook door de opslagruimtes van de supermarkten hipten, zelfs de duurste restaurants ontkomen er niet aan. Eet smakelijk!

Profiel  

Bericht nummer:#57  BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2017 11:27 am 
lid

Lies schreef:
Rattenplaag, ook een gevolg van stoppen met een middel. Nieuwe middelen zijn er nog niet en dan kan je het met lede ogen aanzien. Hieronder het bericht van rattenoverlast in Amsterdam, maar hier op het platteland is het niet veel beter. Mijn buurman heeft een schuur vol met aardappelen, tarwe en uien, een luilekkerland voor die beesten. Iedere maand komt een gespecialiseerd bedrijf gif zetten om de overlast in toom te houden. Maar gif wat echt werkt mag dit bedrijf niet gebruiken, maar als de buurman een cursus rattenbestrijding volgt mag hij het wel kopen en plaatsen. Dan begrijp je de wereld toch niet meer?

„In New York wordt onderzoek gedaan naar het beheersbaar houden van de rattenpopulatie door middel van het voeren van anticonceptie.” Anticonceptiemiddelen zijn in Nederland echter niet toegelaten.

Ik heb ooit gelezen dat die beestjes ook door de opslagruimtes van de supermarkten hipten, zelfs de duurste restaurants ontkomen er niet aan. Eet smakelijk!
Wat ik mis in je verhaal zijn de natuurlijke vijanden die door de mens zijn uitgeroeid of verdreven.

Profiel  

Bericht nummer:#58  BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2017 2:20 pm 
lid

Maar wat is natuurlijk? Het gaat om de menselijke cultuur. We hebben de gedomesticeerde kat, dat is een cultuurvolger, net als de rat overigens! De functie van de kat is duidelijk.

Mensen veranderen de natuur omdat ze als soort behoorlijk dominant blijken. Wat daaruit volgt is dat mensen in staat zijn om na te denken en afspraken te maken over biodiversiteit - in de hele wereld is dit gaande: http://www.responsiblesoy.org/reflexion ... o/?lang=en

Zo is de Cerrado een voorbeeld van een relatief recent beschermingswaardig bevonden ecosysteem. Biodiversiteit is het goede argument, maar de CO2 rampscenario's en dat u een jaar korter leeft door dieselauto's van 13 jaar en ouder, dat zijn allemaal uitwassen van doorgeschoten activisme. Daar is geen medicijn tegen behalve zorgvuldig gaan bekijken en handelen, stap voor stap.

Dat het voedsel giftig wordt door de moderne techniek, is het meest absurde sprookje. Je schrikt toch als je hoort dat mensen 200 gram groenten per dag "heel erg veel" vinden. Moderne progressieve linksdenkende mensen die nog hoogopgeleid zijn, vinden dat, maar zijn bij voorbeeld ongerust over picogrammen van (in geringe hoeveelheden) onschuldig landbouwgif.

Hoe ver kun je van de natuur afdwalen.

Profiel  

Bericht nummer:#59  BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2017 2:54 pm 
lid

Rightnow schreef:
Maar wat is natuurlijk? Het gaat om de menselijke cultuur. We hebben de gedomesticeerde kat, dat is een cultuurvolger, net als de rat overigens! De functie van de kat is duidelijk.

Mensen veranderen de natuur omdat ze als soort behoorlijk dominant blijken. Wat daaruit volgt is dat mensen in staat zijn om na te denken en afspraken te maken over biodiversiteit - in de hele wereld is dit gaande: http://www.responsiblesoy.org/reflexion ... o/?lang=en

Zo is de Cerrado een voorbeeld van een relatief recent beschermingswaardig bevonden ecosysteem. Biodiversiteit is het goede argument, maar de CO2 rampscenario's en dat u een jaar korter leeft door dieselauto's van 13 jaar en ouder, dat zijn allemaal uitwassen van doorgeschoten activisme. Daar is geen medicijn tegen behalve zorgvuldig gaan bekijken en handelen, stap voor stap.

Dat het voedsel giftig wordt door de moderne techniek, is het meest absurde sprookje. Je schrikt toch als je hoort dat mensen 200 gram groenten per dag "heel erg veel" vinden. Moderne progressieve linksdenkende mensen die nog hoogopgeleid zijn, vinden dat, maar zijn bij voorbeeld ongerust over picogrammen van (in geringe hoeveelheden) onschuldig landbouwgif.

Hoe ver kun je van de natuur afdwalen.
Onschuldig gif bestaat niet. Daarnaast is er vrijwel geen controlemiddelen meer wat mensen maken, beheren of (ver)bouw). In een ongebreideld en totaal doorgeschoten kapitalisme is dat helaas wel nodig.

Ik ben het met je eens dat er qua wering diesels sprake is van hapsnapbeleid en willekeur, en gelukkig zijn er rechters die dit begrijpen en de gemeenten terugfluiten. De andere van het verhaal is dat je kennelijk op de portemonnee van de ander mag vervuilen de ander verantwoordelijk mag stellen voor het opruimen van de rotzooi en je en het bedrijf de bespaarde uitgaven mag verdelen onder de aandeelhouders. Je mag ook mensen kanker bezorgen door hen onbeschermd vliegtuigen te laten verven met chroom6 verf.

Inzake de kat, daar zeg je zowaar iets. Vroeger waren dat perfecte muizenvangers maar als mensen gaan gillen omdat de kat een muis heeft neergelegd voor de deur is er wel wat mis met de mens.
Het is de mens die door het rommelen met genetica van dieren heeft bewerkstelligd dat katten wellicht geen muizen of ander ongedierte meer kunnen of willen pakken. Denk eens aan de uit. een roofdier dat perpect in staat is om ratten te pakken.

Profiel  

Bericht nummer:#60  BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2017 2:58 pm 
lid

Lies schreef:

Wij hadden op kantoor ook last van ongedierte. Ik had ontdekt dat mensen hun brood meenamen naar hun werkplek. Dat konden we zien door de broodkruimels en de muizenkeutels. Je krijgt muizen wel dood door vergif en niets eetbaars achter te laten maar dat was tegen dovemansoren gezegd. Ik heb een week lang lopen genieten toen men begon te klagen over de stank omdat er een muis was doodgegaan en lijk zich begon te ontbinden. En toch bleef men brood meenemen achter de werkplek i.p.v. in de kantine die we hadden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]