Het is nu za okt 21, 2017 2:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 327 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voedselveiligheid
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 10:14 am 
lid

Friponil, het nieuwste schandaal.
Het kan niemand ontgaan zijn. Eieren zijn giftig en mogen niet genuttigd worden. Andere mogen niet aan kinderen te eten worden gegeven.

Het gaat nogal eens mis met de voedselveiligheid. De markt lijkt niet de garanties te kunnen bieden dat producenten of toeleveranciers onze veiligheid in het oog houden. En de overheid ook al niet echt. Het is uitzonderlijk dat namen en rugnummers worden bekend gemaakt.

Wordt het niet tijd om hoge celstraffen voor de verantwoordelijken te zetten op knoeien met ons voedsel, in plaats van boetes welke toch weer worden doorberekend in de prijzen?
Ik denk zelf aan 20 jaar. Ik denk dat verantwoordelijken dan wel beter gaan opletten. Het zal je kind maar wezen, dat vergiftigd wordt uit winstbejag of ongeinteresseerdheid...

Profiel  

Berichttitel: Re: Voedselveiligheid
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 11:22 am 
lid

Zoals je zult vinden; het komt van 't kapitalisme: https://www.youtube.com/watch?v=MCDUtk4OZKg als we niet goed eten.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 12:06 pm 
lid

Raya schreef:
Friponil, het nieuwste schandaal.
Het kan niemand ontgaan zijn. Eieren zijn giftig en mogen niet genuttigd worden. Andere mogen niet aan kinderen te eten worden gegeven.

Het gaat nogal eens mis met de voedselveiligheid. De markt lijkt niet de garanties te kunnen bieden dat producenten of toeleveranciers onze veiligheid in het oog houden. En de overheid ook al niet echt. Het is uitzonderlijk dat namen en rugnummers worden bekend gemaakt.

Wordt het niet tijd om hoge celstraffen voor de verantwoordelijken te zetten op knoeien met ons voedsel, in plaats van boetes welke toch weer worden doorberekend in de prijzen?
Ik denk zelf aan 20 jaar. Ik denk dat verantwoordelijken dan wel beter gaan opletten. Het zal je kind maar wezen, dat vergiftigd wordt uit winstbejag of ongeinteresseerdheid...
Ik tik rustig een eitje, en knuffel mijn honden die voor vlooien worden behandeld. Maar ik heb te doen met de pluimveehouders die nu geblokkeerd zijn. Er is dus niks mis met onze voeldselveiligheid.

Kan ik nog eieren eten? Even vragen aan Hennie de Haan

http://www.ad.nl/binnenland/kan-ik-nog- ... ~a34a7e7e/

Mogelijk zit de verboden stof Fipronil in hun eieren.

Mogelijk......

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 12:48 pm 
lid

Ik ben benieuwd wat de dokter van Cees Nieuwkerk ter geruststelling zegt:

Cees heeft 30 giftige eieren gegeten: 'Ik voel me belazerd'

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/cees ... e-belazerd

"Mijn diëtiste heeft me een dieet voorgeschreven waarbij ik twee weken lang veel eieren moet eten", zegt Nieuwkerk. "Vorige week heb ik twee trays gehaald. Die eerste is op, met de laatste ben ik halverwege." Het dieet werkte tot nu toe goed. "Ik was al een paar kilo kwijt."

En toen kwam het bericht dat er in sommige eieren een te hoge dosis fipronil zit. "Ik deed muffins in de oven, toen mijn vrouw ineens zei dat ik de eieren moest controleren. Nou, ik heb 40 jaar meegedaan met de loterij en nooit iets gewonnen, maar nu was het ineens bingo!"

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 12:59 pm 
lid

Luizen zijn een grote plaag voor elke kippenboer en een aantal pluimveehouders is het slachtoffer geworden van de producent van het luizenbestrijdingsmiddel. Het nieuwe middel werkte bijzonder goed en werd door de kippenboeren besteld. Vermoedelijk ligt de bron van de besmetting bij een Belgische leverancier van bestrijdingsmiddelen. De autoriteiten vielen onlangs binnen bij een bedrijf in Weelde, een dorp dichtbij de grens onder Tilburg. Nergens werd vermeld dat het verboden fipronil er in was verwerkt en de afnemers van het nieuwe bestrijdingsmiddel hebben dus ter goeder trouw gehandeld.
De bestrijder was een nieuwkomer en gelukkig heeft de NVWA adequaat en snel ingegrepen. Laten we blij zijn met een dergelijke instantie. Het was een incident en laat onverlaten die denken met dergelijke oplichterij weg kunnen komen erdoor gewaarschuwd zijn.

Helaas is dit incident voor sommigen aanleiding om te keer te gaan tegen de verdorvenheid van onze maatschappij en te pleiten voor hoge gevangenisgsstraffen (net als de PVV) voor personen die de voedselwarenwet overtreden. De wetsovertreders behoren niet tot een speciale categorie omdat hun wetsovertreding de volksgezondheid beïnvloedt. Het is betreurenswaardig maar dat zijn wel meer overtredingen die op een dergelijke schaal effect hebben.

Er is dus geen enkele reden voor hysterisch geschreeuw dat de totale voedselveiligheid in het geding is.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 5:54 pm 
lid

We kennen inmiddels vele voedselschandalen. Van paardenvlees als rundvlees verkopen tot veel en veel erger.
In dit geval gaat het om bewust bijmengen van een verboden middel. Je kunt het vervelend vinden, Claartje, dat er sommigen zijn die vinden dat er strenger moet worden opgetreden tegen dergelijke onverlaten, die bewust jou en jouw kleinkinderen in gevaar brengen, om dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
WE weten allemaal, althans kunnen allemaal weten, dat in veel gevallen dergelijke schandalen worden afgedaan met een boete, waar de consumenten uiteindelijk zelf voor opdraaien.
En natuurlijk behoren ze wel tot een aparte categorie. Een gewone moordenaar is toch echt iets anders dan een massamoordenaar. Als je het risico neemt voedselproducten te vergiftigen welke door velen genuttigd worden of kunnen worden, val je in de laatste categorie. En merk op, het bewust het risico lopen dat je mensen vergiftigt is voor mij iets anders dan doodslag en ook iets anders dan poging tot, hoe sommige anderen daar ook over mogen denken.

Maar goed, Claartje, ik gun ieder zijn vrijheid. Als jij je wilt laten vergiftigen, mijn zegen heb je. Maar ga niet lopen klagen als anderen zich niet willen laten vergiftigen en ook nog eens op willen komen voor de veiligheid van zijn medemens. Het is niet voor niets dat de overheid zelf er op aandringt om eieren van een bepaald eierenboer te vernietigen in plaats van te nuttigen en de rest van het lijstje ook liever niet te eten, zeker niet te laten eten door kinderen.

Na, als we dan nu weer even normaal kunnen doen zonder naar stokken te zoeken om iemand in persoon te slaan, wens ik je verder een prettige avond.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 7:13 pm 
lid

Ik vind het hele gedoe en berichtgeving rond dit middel ronduit hysterisch.
Twee of drie eieren per week kun je probleemloos eten, stelt de NVWA. Bij geen van de onderzochte eieren zijn tot nu toe concentraties fipronil aangetroffen die direct gevolgen hebben voor de gezondheid. Je moet heel wat eieren verorberen wil je last van de fipronil krijgen. De Europese norm voor fipronil in eieren is: de maximale residulimiet (MRL) voor fipronil op basis van de pesticiderichtlijn (verordening (EG) nr. 396/2005), is 0,005 mg/kg.

https://www.pluimveeweb.nl/artikelen/20 ... bedrijven/
https://www.gezondheidenco.nl/283685/fi ... n-te-eten/
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/dit- ... tte-eieren

Fipronil is voor het eerst aangetroffen in juni 2017 in eieren bij een leghenbedrijf in België. In juli 2017 werd het middel aangetroffen bij leghenbedrijven in Nederland. In Nederland leidde het spoor onder meer naar een bloedluisbestrijdingsbedrijf in Gelderland (ChickFriend). Dit bedrijf heeft bloedluisbestrijdingsmiddelen in België gekocht. ChickFriend zette Dega-16 in: een legaal middel dat in België waarschijnlijk illegaal is bijgemengd met fipronil.

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/ ... op-een-rij

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 7:38 pm 
lid

claartje schreef:
Ik vind het hele gedoe en berichtgeving rond dit middel ronduit hysterisch.
Twee of drie eieren per week kun je probleemloos eten, stelt de NVWA. Bij geen van de onderzochte eieren zijn tot nu toe concentraties fipronil aangetroffen die direct gevolgen hebben voor de gezondheid. Je moet heel wat eieren verorberen wil je last van de fipronil krijgen. De Europese norm voor fipronil in eieren is: de maximale residulimiet (MRL) voor fipronil op basis van de pesticiderichtlijn (verordening (EG) nr. 396/2005), is 0,005 mg/kg.

https://www.pluimveeweb.nl/artikelen/20 ... bedrijven/
https://www.gezondheidenco.nl/283685/fi ... n-te-eten/
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/dit- ... tte-eieren

Fipronil is voor het eerst aangetroffen in juni 2017 in eieren bij een leghenbedrijf in België. In juli 2017 werd het middel aangetroffen bij leghenbedrijven in Nederland. In Nederland leidde het spoor onder meer naar een bloedluisbestrijdingsbedrijf in Gelderland (ChickFriend). Dit bedrijf heeft bloedluisbestrijdingsmiddelen in België gekocht. ChickFriend zette Dega-16 in: een legaal middel dat in België waarschijnlijk illegaal is bijgemengd met fipronil.

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/ ... op-een-rij

NVWA komt niet zomaar met een oproep om eieren niet te eten. Er moet toch echt wel iets mis zijn.
Het middel is ook niet voor niets verboden.

Een nummer moet je beslist niet eten, volgens de NVWA.
Acht andere beter ook niet en zeker niet door kinderen laten eten, zo vertelt de NVWA.

De NVWA adviseert om eieren met de code X-NL-40155XX niet te eten. Het fipronil-gehalte in deze eieren is dusdanig hoog dat consumptie een acuut gevaar oplevert voor de volksgezondheid.

Daarnaast zijn eieren aangetroffen met een fipronil-gehalte dat hoger is dan de dagelijks toelaatbare hoeveelheid bij langdurige consumptie door kinderen. Ouders van kinderen wordt aangeraden om hun kind uit voorzorg voorlopig geen eieren met deze eicodes te laten eten.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/biocide ... et-te-eten

Uit onderzoek is gebleken dat Fipronil erg gevaarlijk is en daarin vergelijkbaar met DDT

http://www.groentenet.nl/groenten/nieuw ... chadelijk/

Waar jij vandaan haalt dat het wel veilig is om een paar vergiftigde eieren te eten is mij dan ook een raadsel.

Nederland bestaat niet alleen uit fitte mannen en vrouwen. Ik kom wekelijks, vaak meerdere malen, in een verzorgingshuis, waarvan we allemaal weten dat het zorgzwaartepakket om daarin opgenomen te worden, aanzienlijk verzwaard is. Het gaat om vrijwel uitsluitend zwakke (verzwakte) ouderen waarvan de meesten nog graag een eitje eten.
Het kan mij niet schelen of jij het hysterisch vind. Vraag dat maar aan die verzwakte mensen als het fout gaat.
Er is illegaal een verboden middel doorgemengd. Illegaal en verboden! Oftewel, iemand heeft BEWUST de gezondheid van tenminste ouderen, zwakkeren, zieken en kinderen op het spel gezet, en dat puur uit winstbejag! Mag jij mij hysterisch vinden, ik neem de gezondheid van die personen WEL serieus en vind figuren die de gezondheid van anderen bewust in de waagschaal stellen, criminelen van de ergste categorie.
Ik hoop dat ze de gifmenger snel vinden en wel degelijk flink straffen, zodanig dat hij of zij het voorlopig niet opnieuw kan flikken en het voor anderen zo afschrikwekkend is, dat ze er nooit aan zullen beginnen.
Mij lijkt dat een normaal standpunt.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 7:51 pm 
lid

Er is door de NVWA gewaarschuwd beslist geen eieren te eten met een bepaald stempelnummer. Wie ben ik dan om dat lekker toch te doen... Er is verder een steeds groter wordende lijst met licht besmette eieren. Ik vind het prima dat we gewaarschuwd worden.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 8:03 pm 
lid

portman schreef:
Er is door de NVWA gewaarschuwd beslist geen eieren te eten met een bepaald stempelnummer. Wie ben ik dan om dat lekker toch te doen... Er is verder een steeds groter wordende lijst met licht besmette eieren. Ik vind het prima dat we gewaarschuwd worden.

Ik zal eieren met een bepaalde code ook niet eten maar ik vind de hele berichtgeving rondom dit schandaal nogal opgeblazen. Dat we gewaarschuwd worden vind ik prima want dat is tenslotte de taak van de overheid. Wat ik overigens wel grappig vind is het feit dat er voor het gebruik van fipronil Europese richtlijnen bestaan maar nu hoor je de anti-EU geluiden niet.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 8:07 pm 
lid

claartje schreef:
Luizen zijn een grote plaag voor elke kippenboer en een aantal pluimveehouders is het slachtoffer geworden van de producent van het luizenbestrijdingsmiddel. Het nieuwe middel werkte bijzonder goed en werd door de kippenboeren besteld. Vermoedelijk ligt de bron van de besmetting bij een Belgische leverancier van bestrijdingsmiddelen. De autoriteiten vielen onlangs binnen bij een bedrijf in Weelde, een dorp dichtbij de grens onder Tilburg. Nergens werd vermeld dat het verboden fipronil er in was verwerkt en de afnemers van het nieuwe bestrijdingsmiddel hebben dus ter goeder trouw gehandeld.
De bestrijder was een nieuwkomer en gelukkig heeft de NVWA adequaat en snel ingegrepen. Laten we blij zijn met een dergelijke instantie. Het was een incident en laat onverlaten die denken met dergelijke oplichterij weg kunnen komen erdoor gewaarschuwd zijn.

Helaas is dit incident voor sommigen aanleiding om te keer te gaan tegen de verdorvenheid van onze maatschappij en te pleiten voor hoge gevangenisgsstraffen (net als de PVV) voor personen die de voedselwarenwet overtreden. De wetsovertreders behoren niet tot een speciale categorie omdat hun wetsovertreding de volksgezondheid beïnvloedt. Het is betreurenswaardig maar dat zijn wel meer overtredingen die op een dergelijke schaal effect hebben.

Er is dus geen enkele reden voor hysterisch geschreeuw dat de totale voedselveiligheid in het geding is.
Wellicht komt het omdat er zo vaak stoffen in voedsel zit dat er er eigenlijk niet in had moeten zitten, en dan bedoel ik niet conserveringsmiddelen. . En dat geldt niet alleen voor voedsel maar wat dacht je van drinkwater? Daarnaast is er al sprake van een justitiële tweedeling.

.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 8:12 pm 
lid

Biertje schreef:
claartje schreef:

Wellicht komt het omdat er zo vaak stoffen in voedsel zit dat er er eigenlijk niet in had moeten zitten, en dan bedoel ik niet conserveringsmiddelen. . En dat geldt niet alleen voor voedsel maar wat dacht je van drinkwater? Daarnaast is er al sprake van een justitiële tweedeling.

.

Het Nederlandse drinkwater behoort tot de absolute wereldtop.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/in ... ~a4253528/

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 8:44 pm 
lid

Wil er nog iemand een glaasje GenX?

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 9:43 pm 
lid

claartje schreef:
Biertje schreef:
claartje schreef:

.

Juist, en daar hoort geen GenX in. Maar weet je wat het probleem is? Zodra iets gaat verslechteren gaat rechts steevast wijzen naar landen waar het nog veel slechter. Zet die vergrijsde grammofoonplaat eens af.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 10:27 pm 
lid

Biertje schreef:
claartje schreef:
Biertje schreef:

.

Juist, en daar hoort geen GenX in. Maar weet je wat het probleem is? Zodra iets gaat verslechteren gaat rechts steevast wijzen naar landen waar het nog veel slechter. Zet die vergrijsde grammofoonplaat eens af.

Psies!

Dat Jantje een miljoen stal en Pietje maar een ton, maakt van Pietje nog geen voorbeeldig burger.

Er zit gif in een deel van het Nederlandse drinkwater en er zit gif in een deel van de Nederlandse eieren en dan doet het er niet toe of het in een buitenland erger of minder erg is. Er hoort helemaal geen vergelijking met een ander land gemaakt te worden. Er hoort simpelweg geen gif in Nederlands drinkwater en er hoort simpelweg geen gif in Nederlandse eieren. Het buitenland is niet verantwoordelijk, dat zijn wij zelf, als Nederland!

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 11:02 pm 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:
claartje schreef:

Psies!

Dat Jantje een miljoen stal en Pietje maar een ton, maakt van Pietje nog geen voorbeeldig burger.

Er zit gif in een deel van het Nederlandse drinkwater en er zit gif in een deel van de Nederlandse eieren en dan doet het er niet toe of het in een buitenland erger of minder erg is. Er hoort helemaal geen vergelijking met een ander land gemaakt te worden. Er hoort simpelweg geen gif in Nederlands drinkwater en er hoort simpelweg geen gif in Nederlandse eieren. Het buitenland is niet verantwoordelijk, dat zijn wij zelf, als Nederland!
Feitelijk is het verkapte subsidie als een bedrijf iets mag lozen in ons drinkwater wat feitelijk helemaal niet zo goed is. Het valt gewoon op dat steeds meer gemeentes de burgers en kleine ondernemers pesten met stompzinnige regels en klaar staan met boetes als je iets doet wat niet mag, maar de grote jongens kunnen ongehinderd en ongestoord hun gang gaan en de burgers betalen de rekening. Ik ben er helemaal klaar mee. :boos:

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2017 1:00 am 
lid

portman schreef:

Natuurlijk is uitstekend dat we gewaarschuwd worden. Maar er is geen enkele reden tot paniek of voedselveiligheid in twijfel te trekken. Het is veel beter dan dat het vroeger was en worden ouder en zijn langer fit. Allemaal dankzij te verbeterde kwaliteit van het voedsel.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2017 1:54 am 
lid

Ik heb geen paniek geconstateerd in Nederland. Waar is die volgens osker?

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2017 8:23 am 
lid

osker schreef:
portman schreef:

Natuurlijk is uitstekend dat we gewaarschuwd worden. Maar er is geen enkele reden tot paniek of voedselveiligheid in twijfel te trekken. Het is veel beter dan dat het vroeger was en worden ouder en zijn langer fit. Allemaal dankzij te verbeterde kwaliteit van het voedsel.
Dat heeft lang niet alleen met voedsel te maken. maar meer met de enorme vooruitgang in de medische wetenschap en gezondheidszorg.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: wo aug 02, 2017 8:46 am 
lid

osker schreef:
portman schreef:

De kwaliteit van het mannelijk zaad in de Westerse wereld holt achteruit.
Komt vast door onze gezonde boerenlevenwijze!

https://www.dekennisvannu.nl/site/artik ... eruit/9270

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 327 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]