Het is nu ma dec 11, 2017 2:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 378 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Voedselveiligheid
Bericht nummer:#281  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 10:50 am 
lid

Lies schreef:
De angst voor fipronil? Pure chemofobie

http://www.ad.nl/binnenland/de-angst-vo ... ~ad73bfc8/

,,Fipronil is een stof die niet in levensmiddelen voor mag komen, dus moeten de eieren worden vernietigd en verantwoordelijken gestraft. Maar word je er ziek van? Nee, niet in deze doseringen.’’

Juist daarom is Van Knapen verbolgen over de uitspraken van Freek van Zoeren van waakhond NVWA. Die adviseerde op tv eieren maar even te laten staan. ,,Die man had er duidelijk geen verstand van, blijkbaar was iedereen op vakantie. Hij jaagt zo even een hele sector over de kling. En we kennen de effecten. In 2011 zou de ecolibacterie op Nederlandse komkommers zitten, in Duitsland gingen dertig mensen dood. De verkoop stortte in, vijf jaar later was die nog altijd niet op het oude niveau. Dat de bacterie uiteindelijk afkomstig bleek van biologisch gekweekte taugé, daar hoorde je niemand meer over. Het gaat er niet meer om of een product écht schadelijk is, het gaat om de associatie. Nederlandse komkommers, daar was wat mee, denken mensen in de supermarkt. Zo gaat het straks ook met Nederlandse eieren. We lopen achter hypes aan.’’

Van asbest werd je destijds ook niet ziek. Van DDT evenmin om nog maar te zwijgen over softenon, wat in het begin ook heel goed ging, tot er mismaakte kindertjes werden geboren...

Vreemde -zeker niet-natuurlijke stoffen- horen gewoon niet thuis in ons voedsel, tot ECHT onomstotelijk bewezen is, na check, dubbelcheck en driedubbelcheck. Geen enkele winst rechtvaardigt het nemen van risico's met mensenlevens, niet op korte en niet op lange termijn.
We lopen dus niet achter hypes aan, als we commerciële types wantrouwen. We waken gewoon over ons eigen leven en welzijn, want klaarblijkelijk doen een aantal figuren -ook in de regering- dat niet.

Profiel  

Bericht nummer:#282  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 11:14 am 
lid

Asbest is een natuurlijke stof; zo ook het leverkanker veroorzakende aflatoxine dat vroeger in pinda's werd aangetroffen.

Sinds in rond 1980 begon bewust te worden van toxische stoffen heb ik toch veel zien veranderen. Vooral in het veiligheidsbesef, en in de kennis van verantwoordelijke mensen. In de vorige eeuw haalde in het MKB iedereen zijn schouders nog op over veiligheidsbladen. Nu vragen ze er zelf om, en uit kritische vragen merk je dat ze ze ook zorgvuldig hebben doorgelezen.

Ten opzichte van vroeger ervaar ik nu een ander beeld waarin de meeste mensen bepaald anders met risico omgaan. Daarom voel ik mij heel anders op mijn werk dan toen, toen ik in de verdrukking kwam als er verschillen van inzicht waren zoals over roken op de werkplek.

Profiel  

Bericht nummer:#283  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 11:24 am 
lid

Vroeger, je weet wel, toen de mens nog niet zo fabriekerig was, lieten we asbest gewoon waar het was en maakten er geen platen, wanden, daken en pannenonderzetters van.
Mensen hebben, net als dieren, geleerd bepaalde stoffen en planten te mijden, omdat ze voor hen giftige stoffen bevatten in een mate welke het lichaam niet aankan. Andere gifstoffen, kunnen dan weer wel door het lichaam verwerkt worden, mits het niet in te grote mate wordt ingenomen.
In het commerciële tijdperk, wordt echter alles toegepast waar aan verdient kan worden, in eerste instantie vaak zonder kennis van de stoffen welke werden bewerkt of toegepast. Dat heeft tot veel doden geleid en zal ook in de uitloop nog tot veel doden leiden (asbest, roken, fijnstof, etc). Dat wil echter niet zeggen dat we onze lessen moeten leren, en stoffen die we beter kunnen mijden, moeten mijden. Jammer voor de figuren die zo op winst zijn belust, dat ze schijt hebben aan de gezondheid en het welzijn van anderen, nu of later.

Profiel  

Bericht nummer:#284  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 1:10 pm 
lid

Van leven ga je dood.

Profiel  

Bericht nummer:#285  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 2:18 pm 
lid

Consumenten zijn goedgelovig en daar wordt bewust misbruik van gemaakt.

Foodwatch: 'wij staan voor rommelen met info en daarbij past censuur'

http://www.liesbethoerlemans.com/2017/0 ... n-met.html

Foodwatch schrijft dat ze onafhankelijk zijn. Maar zijn ze dat ook? Nee, ze zijn afhankelijk van donateurs en moeten bij hen opvallen. Dat lukt het beste door steeds extremer gedrag. Het 'eier-probleem' vond Foodwatch niet treurig voor boeren die hard werken. Nee ze grepen het aan om heel veel verwarring te scheppen door problemen extreem uit te vergroten om er uitsluitend zelf beter van te worden. Ik vind dat onethisch.

Profiel  

Bericht nummer:#286  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 4:45 pm 
lid

Lies schreef:

Foodwatch schrijft dat ze onafhankelijk zijn. Maar zijn ze dat ook? Nee, ze zijn afhankelijk van donateurs en moeten bij hen opvallen. Dat lukt het beste door steeds extremer gedrag. Het 'eier-probleem' vond Foodwatch niet treurig voor boeren die hard werken. Nee ze grepen het aan om heel veel verwarring te scheppen door problemen extreem uit te vergroten om er uitsluitend zelf beter van te worden. Ik vind dat onethisch.

Niet alleen consumenten zijn goedgelovig, wat dacht je van ondernemers? Ook de eierenboeren die hun eieren met vipronyl lieten behandelen hebben ten dele zelf schuld. En dat Foodwath problemen uitvergroot, daar ben ik niet verbaast over.

Profiel  

Bericht nummer:#287  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 5:17 pm 
lid

Boeren en burgers (boeren en buitenlui): uiteraard hebben we een zekere goedgelovigheid. Van handelaren en fabrikanten wordt meer professionele oplettendheid gevraagd. De Nederlandse handelaren die in de fout waren gegaan waren kort geleden nog... jong en boer.

Profiel  

Bericht nummer:#288  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 6:13 pm 
lid

Lies schreef:

Foodwatch was volgens mij niet de trigger van het nieuws over fipronil. Dat was de NVWA zelf, die eieren uit de handel nam en met lijsten van besmette eieren kwam. Zoiets gebeurt niet vaak op aanwijzing van de NVWA, dus is het volkomen logisch dat bij diverse mensen belletjes zijn gaan rinkelen. Dat er vervolgens heel veel besmette pluimveehouderijen blijken te zijn (meer dan 180) kun je ook Foodwatch niet verwijten.
Niet dat Foodwatch altijd even objectief is. Ik kreeg het een keer aan de stok toen zij pleitten voor een vettaks. Leuk voor mensen die geld genoeg hebben om magere producten te kopen, een ramp voor mensen die zelfs met de goedkoopste vette meuk nog nauwelijks rond kunnen komen.

Profiel  

Bericht nummer:#289  BerichtGeplaatst: ma aug 14, 2017 6:30 pm 
lid

Een goede controle op voedsel is goed voor de export, dus bij EZ werkt contraproductief. Meer export is meer banen is beter sociale zekerheid zelfs als je geen baan hebt. Vandaar het belang bij duidelijkheid en gedegenheid.

Een goede controle op voedsel is ook goed voor de portemonnee want als je uit chemofobische angst voor "biologisch" gaat kiezen is niet voor alle producten goedkoop.

Daarnaast is het voor de portemonnee hard nodig dat het RIVM nog eens goed uitlegt dat vet niet slecht hoeft te zijn: koolzaadolie, kokosolie, boter, reuzel, en alle vethoudende kaas en noten zijn prima voedsel net als (met mate) af en toe vlees. Vermijd de frituur en toegevoegde suiker want die zijn ook goedkoop maar geen echt goed voedsel.

En hier zullen veel mensen boos over worden, maar: zelf koken is goedkoper EN gezonder dan horeca. Behalve de echt goede en die is onbetaalbaar.

Profiel  

Bericht nummer:#290  BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 12:15 pm 
lid

Ik moet U eerlijk bekennen dat ik zo-even een flinke portie fipronil in de nek van mijn honden heb gesmeerd. Ik doe dat maandelijks om ze de vlooien, de bloedluizen en de teken van het lijf te houden.
Het zit daardoor wel uitgebreid aan mijn vingers.
Maar goed een eitje meer of minder zal de pret dan niet drukken.

Profiel  

Bericht nummer:#291  BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 3:21 pm 
lid

Er zijn legio gevaarlijke stoffen om ons heen. De natuur voorziet ons ook rijkelijk, van talloze medisch relevante stoffen. Giftige en helende planten, het ligt heel dicht bij elkaar. Er zijn zelfs boekjes geschreven die geneeskrachtige en giftige planten in EEN adem noemen en gezamenlijk behandelen.

Nu wordt de Tweede Kamer van reces teruggeroepen. Niet omdat het oorlog is maar vanwege een nietszeggende dosis omdat iemand fraude pleegde met iets wat ooit vrijelijk werd toegepast. Vroeger bevatte onze voedingsmiddelen inderdaad wel wat te hoge gehalten, en de Rijn was een open riool van waaruit de drinkwatervoorziening van onze grote steden Rotterdam, Den Haag en Leiden werd verzorgd - via infiltratie in de duinen maar het filter was nooit perfect. Gelukkig konden ze toen nog geen picogrammen meten; dat heeft de gemoedsrust dus niet onnodig verstoord.

Want de volgende affaire staat voor de deur; ik verwacht dat de volgende regering moet aftreden vanweg GenX wat door ons drinkwater zit en waarmee heel ons land "vergiftigd" wordt. Groen Links en de SP staan te trappelen van ongeduld voor het nieuwe parlementaire jaar dus stop die formatie nog maar even.

Profiel  

Bericht nummer:#292  BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 3:39 pm 
lid

We moeten ons gelukkig prijzen dat de leden van de Tweede Kamer zo gelukkig kunnen zijn met zich drukmaken om niets, en minder dan niets. Ook Zwarte Piet komt er al weer aan, een hemeltergende vorm van racisme dat te vuur en te zwaard moet worden bestreden. Ik eis een minister voor Genoegdoening aan de Mishandelde Medemens en verwacht van Zalm dat hij daar nu eens zijn hoofdwerkzaamheid van maakt. Laat nu de tijd beginnen om de zaken in het Kabinet recht te zetten dan krijgt Kees de Kort samen met alle verstandige mensen gelijk: laten we de komende 10 jaar eens geen regering hebben dan komt het nog eens goed:

Citaat:
Een ander bijkomend voordeel is dat de politiek zich vooral bezighoudt met het formeren van een nieuw kabinet. 'Zolang die politici blijven navelstaren vallen ze de economie niet lastig. Dat is goed nieuws. Je ziet weinig initiatieven en weinig nieuwe regels. De politiek is de onbetrouwbaarste partner ooit. Die bemoeit zich nu nergens mee, ze zijn met zichzelf bezig.'

https://www.bnr.nl/opinie/kees-de-kort/ ... avelstaren

Profiel  

Bericht nummer:#293  BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 4:38 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik moet U eerlijk bekennen dat ik zo-even een flinke portie fipronil in de nek van mijn honden heb gesmeerd. Ik doe dat maandelijks om ze de vlooien, de bloedluizen en de teken van het lijf te houden.
Het zit daardoor wel uitgebreid aan mijn vingers.
Maar goed een eitje meer of minder zal de pret dan niet drukken.
Bij mij zit het nooit uitgebreid aan mijn vingers, maar net als bij een ei met fipronil een klein beetje. Sinds ik ze één keer in de week een zoute haring (zonder uitjes) voer heb ik minder vlooienmiddel nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#294  BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 7:15 pm 
lid

Rightnow schreef:
Er zijn legio gevaarlijke stoffen om ons heen. De natuur voorziet ons ook rijkelijk, van talloze medisch relevante stoffen. Giftige en helende planten, het ligt heel dicht bij elkaar. Er zijn zelfs boekjes geschreven die geneeskrachtige en giftige planten in EEN adem noemen en gezamenlijk behandelen.

Nu wordt de Tweede Kamer van reces teruggeroepen. Niet omdat het oorlog is maar vanwege een nietszeggende dosis omdat iemand fraude pleegde met iets wat ooit vrijelijk werd toegepast. Vroeger bevatte onze voedingsmiddelen inderdaad wel wat te hoge gehalten, en de Rijn was een open riool van waaruit de drinkwatervoorziening van onze grote steden Rotterdam, Den Haag en Leiden werd verzorgd - via infiltratie in de duinen maar het filter was nooit perfect. Gelukkig konden ze toen nog geen picogrammen meten; dat heeft de gemoedsrust dus niet onnodig verstoord.

Want de volgende affaire staat voor de deur; ik verwacht dat de volgende regering moet aftreden vanweg GenX wat door ons drinkwater zit en waarmee heel ons land "vergiftigd" wordt. Groen Links en de SP staan te trappelen van ongeduld voor het nieuwe parlementaire jaar dus stop die formatie nog maar even.
Laten we eerlijk zijn, wie heeft NVWA zo sterk afgeslankt dat ze nauwelijks nog iets voorstelt zodat de boeren vrijelijk hun gang kunnen gaan. Wees eerlijk tegen jezelf: waarom mag ik niet een klein beetje vervuilen zoals mijn balkon schoonmaken met chloor maar mag Chemour gewoon haar rotzooi lozen op het water - pure subsidie ! - wordt de justitiële ongelijkheid doorgetrokken in heel Europa. Vipronyll had met het grootste gemak gelegaliseerd kunnen worden voor het bestrijden van bloedluis maar daar is wat lobbywerk nodig in de EU en EC, Moet geen probleem zijn gezien het feit dat het EVP de meerderheid heeft.

En nee, er is geen controle op Chemour want die heeft de normen al overschreden. Ik acht het mogelijk dat zij zoveel Genx uitstoot dat mensen er echt ziek van worden Leuk voor de inwoners van land waar rechtse sukkels voorstander zijn van TTIP met ISDS,

En: er is een reden geweest waarom Vipronyl niet gebruikt mag worden voor o.m. eieren.

Profiel  

Bericht nummer:#295  BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 7:29 pm 
lid

Rightnow schreef:
We moeten ons gelukkig prijzen dat de leden van de Tweede Kamer zo gelukkig kunnen zijn met zich drukmaken om niets, en minder dan niets. Ook Zwarte Piet komt er al weer aan, een hemeltergende vorm van racisme dat te vuur en te zwaard moet worden bestreden. Ik eis een minister voor Genoegdoening aan de Mishandelde Medemens en verwacht van Zalm dat hij daar nu eens zijn hoofdwerkzaamheid van maakt. Laat nu de tijd beginnen om de zaken in het Kabinet recht te zetten dan krijgt Kees de Kort samen met alle verstandige mensen gelijk: laten we de komende 10 jaar eens geen regering hebben dan komt het nog eens goed:

Citaat:
Een ander bijkomend voordeel is dat de politiek zich vooral bezighoudt met het formeren van een nieuw kabinet. 'Zolang die politici blijven navelstaren vallen ze de economie niet lastig. Dat is goed nieuws. Je ziet weinig initiatieven en weinig nieuwe regels. De politiek is de onbetrouwbaarste partner ooit. Die bemoeit zich nu nergens mee, ze zijn met zichzelf bezig.'

https://www.bnr.nl/opinie/kees-de-kort/ ... avelstaren
Een blamage van Kees, maar goed hij heeft zijn dag kennelijk niet. De autoverkopen lopen niet echt goed want enkel de oudjes kopen auto's, en de huizenbouw blijft fors achter wat wer nodig is. Wil ik het niet eens hebben over dat de huizenbouw aanbodgestuurd is , i,p,v, vraaggestuurd.

Profiel  

Bericht nummer:#296  BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 9:25 pm 
lid

O maar Kees de Kort heeft niet uitgewijd over de details wie het kocht of wie de markt stuurde; constateerde gewoon meer productie.

De overheid kort NOOIT echt in in zijn volume, schuift onder (meestal onterechte en ondeskundige) druk het geld van A naar B. De overheid doet in de ogen van wantrouwende burgers altijd de verkeerde acties en de verkeerde controles want in ons land wordt steeds meer gecontroleerd en is het niet door de overheid dan heb je allerlei private constructies van grote instellingen en bedrijven die hun regeltjes aan elkaar opleggen, daarbij ondertussen de kleintjes ongemerkt vertrappend. Ondertussen leg je overal verantwoording voor af in drievoud, groeien de ISO 9002 dossiers en vooral de Lloyds en de Kiwa's. De onnozelste burgers hebben overal een mening over, vertrouwen de overheid niet en sturen continu bij, of proberen dat te doen. Je bent zelf het toppunt Biertje, je kunt de naam van het vlooienbandproduct niet eens spellen, maar je roept ons toe dat de overheid meer van ons geld moet gaan verspillen.

Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#297  BerichtGeplaatst: vr aug 18, 2017 9:49 pm 
lid

Rightnow schreef:
O maar Kees de Kort heeft niet uitgewijd over de details wie het kocht of wie de markt stuurde; constateerde gewoon meer productie.

De overheid kort NOOIT echt in in zijn volume, schuift onder (meestal onterechte en ondeskundige) druk het geld van A naar B. De overheid doet in de ogen van wantrouwende burgers altijd de verkeerde acties en de verkeerde controles want in ons land wordt steeds meer gecontroleerd en is het niet door de overheid dan heb je allerlei private constructies van grote instellingen en bedrijven die hun regeltjes aan elkaar opleggen, daarbij ondertussen de kleintjes ongemerkt vertrappend. Ondertussen leg je overal verantwoording voor af in drievoud, groeien de ISO 9002 dossiers en vooral de Lloyds en de Kiwa's. De onnozelste burgers hebben overal een mening over, vertrouwen de overheid niet en sturen continu bij, of proberen dat te doen. Je bent zelf het toppunt Biertje, je kunt de naam van het vlooienbandproduct niet eens spellen, maar je roept ons toe dat de overheid meer van ons geld moet gaan verspillen.

Afbeelding
Inzake die eerste zin, dat doet Kees normaal wel.

Wat je niet in wil zien dat iedereen straks zijn eigen vlees feitelijk al keurt. Is dat een goed of slecht idee? Tommy Wieringa die tenminste begrijpt wat er gebeurt. Nu jij nog.
http://www.ad.nl/binnenland/hoe-de-nvwa ... ~a56ec1a9/

En ja, toestaan dat Chemour een hoge doses Genx mag lozen is het verspillen van geld. Niet van de overheid maar goddomme van de burgers. Want die gaan de rekening betalen die de vervuiler eigenlijk behoort te betalen. En denk erom, het zuiveren van drinkwater gaat ons al steeds meer kosten. Hoe je drinkwater zuivert van Genx moet nog worden uitgevonden. Eigenlijk zeg jij: Biertje je moet niet zeiken als er een raar smaakje aan zit aan het drinkwater want je gaat er niet dood van. Nog niet.

Profiel  

Bericht nummer:#298  BerichtGeplaatst: za aug 19, 2017 8:06 am 
lid

Wat de natuur ons te bieden heeft, we kunnen heel goed leven met al die giften om ons heen. We hebben leren te mijden wat we moeten mijden, tenminste, zolang we ons voldoende bewust zijn van de natuur. Daarbij zijn wij ook in staat om enkele natuurlijke giften, welke in kleine dosis voorkomen in ons voedsel, af te breken. De natuur kent een systeem en een balans.

Het stoppen van giftige stoffen in voedsel en water, -waar dat gif van nature niet in voorkomt- is en blijft verstoren van het systeem en de balans. Het is maar afwachten of wij die giften daadwerkelijk kunnen afbreken en er toch niet op termijn onherstelbare schade blijkt te zijn ontstaan.
En het gaat ook niet om één stof, wat niet in ons voedsel thuishoort, het gaat om meerdere stoffen, waarvan we absoluut niet weten hoe die op elkaar inwerken. Medicijnen moet je ook niet zomaar innemen, en al helemaal geen combinaties. Allemaal chemische stoffen, waarvan we weten dat ze wel degelijk kwaad kunnen bij onnodig en verkeerd gebruik of in verkeerde combinaties.

Na fipronil en GenX weer één:

Ammoniumvergiftiging ontregelt waterzuivering Aarle-Rixtel

Gepubliceerd: 18 augustus 2017 22:59 Laatste update: 19 augustus 2017 07:40

De rioolwaterzuivering in Aarle-Rixtel is ontregeld door een extreem hoog gehalte van het giftige ammonium in het afvalwater. Het gif komt van het Helmondse recyclingbedrijf Den Ouden....

En dat door een bewuste lozing, zoals we eerder bij het nieuws op Radio 1 konden horen.

Profiel  

Bericht nummer:#299  BerichtGeplaatst: za aug 19, 2017 8:31 am 
lid

Nergens valt uit op te maken dat de lozing bewust is gebeurd. Als oorzaak wordt een lek genoemd. De bewering dat de lozing bewust is gebeurd is dus een niet onderbouwde beschuldiging.
http://www.ad.nl/den-bosch/extreem-veel ... ~aa8e1f3f/

Profiel  

Bericht nummer:#300  BerichtGeplaatst: za aug 19, 2017 8:34 am 
lid

claartje schreef:
Nergens valt uit op te maken dat de lozing bewust is gebeurd. Als oorzaak wordt een lek genoemd. De bewering dat de lozing bewust is gebeurd is dus een niet onderbouwde beschuldiging.
http://www.ad.nl/den-bosch/extreem-veel ... ~aa8e1f3f/

Als ik lieg, lieg ik in commissie. Mijn bron heb ik erbij vermeld: Radio 1, gisterochtend vroeg. Daarbij werd gerept over een lozing, niet over een lek.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 378 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]