Het is nu za dec 16, 2017 6:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 380 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Voedselveiligheid
Bericht nummer:#321  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 3:45 am 
lid

En dat schandaal dat er nu in het VK is gebeurd kan zo maar ook in Nederland gebeuren, als het al niet een keer gebeurd is.

https://www.ad.nl/buitenland/kipschanda ... ~af244ea9/

Profiel  

Bericht nummer:#322  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 8:08 am 
lid

Regering verzweeg in 2002 omvang hormoonschandaal

De omvang van een schandaal met gevaarlijke hormonen in de varkenssector in 2002 is verzwegen door de Nederlandse overheid. Daarbij is de Europese wetgeving overtreden en zijn mogelijk grote gevaren voor de volksgezondheid genegeerd, meldt De Correspondent op basis van eigen onderzoek.

https://www.ad.nl/binnenland/regering-v ... ~a8f9b88e/

Profiel  

Bericht nummer:#323  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 8:59 am 
lid

Biertje schreef:
En dat schandaal dat er nu in het VK is gebeurd kan zo maar ook in Nederland gebeuren, als het al niet een keer gebeurd is.

En zo zijn we weer terecht gekomen bij de discussie van de labeltjes, houdbaarheidsdatum, voedselverspilling en zoveel mogelijk de kosten drukken.

Albert Heijn: ‘We willen voedselverspilling terugdringen’
https://demonitor.ncrv.nl/voedselverspi ... rugdringen

‘Krat, na krat, na krat voedsel komt hier binnen, kijk, hup, gaat gewoon zo allemaal weg! Jij bent verantwoordelijk voor duurzaamheid, je bent tegen voedselverspilling, dat moet toch een doorn in het oog zijn voor jou?’ Vol verbazing over de grote stroom voedsel dat naar de afvalverwerker afgevoerd wordt, interviewt presentator Teun van de Keuken de manager duurzaamheid van de Albert Heijn. Ze kan het alleen maar met hem eens zijn. ‘Dat is het zeker, daarom maken we ons er ook hard voor hoe we dit een betere bestemming kunnen geven,’ zegt Liliane van Heteren terwijl ze een zoveelste krat voedsel nastaart.

Profiel  

Bericht nummer:#324  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 9:50 am 
lid

Het is ook bij wet verboden om te hard te rijden maar heb ik vanochtend nog gedaan. Waar is de professor die zegt dat alle mannen boven de 55 gecontroleerd moeten worden op te hard rijden? Het is een schande, grote schande, en de overheid kijkt lijdzaam toe.

Even serieus, ik heb het AD berichtje gezien en constateer dat er vooral een paar videoclips zijn gemaakt van personen die te hard reden op de weg. Persoonlijk zou ik dat NOOIT doen maar ik vind dat de overheid te slap optreedt. Vertienvoudig de personeelsbezetting bij de verkeerspolitie, ook de hoogte van de boetes en na 3 keer te hard rijden verplicht vrijwillige euthanasie. Dat zal ze leren, die hardrijders.

O ja, de eerste verantwoordelijke van de verkeerspolitie moet nog worden geinterviewd en de verkeerspolitie is nog niets gevraagd. Op de BBC zeuren ze alleen over zieken die dood liggen te gaan in onderbemande ziekenhuizen, over de Londense huizenmarkt die begint te dalen en de Amerikaanse werkloosheid die gaat oplopen.

Profiel  

Bericht nummer:#325  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 9:55 am 
lid

Lees in plaats van te hard rijden: de houdbaarheidsdatum van teruggezonden vlees omkatten. Het is dus een gerucht van The Guardian. De redactie heeft een heus filmpje te zien gekregen en ik neem aan dat je het op internet kunt vinden.

In zulke gevallen zal de britse Food Standards Agency of wie er verantwoordelijk is voor controle, nagaan wat de omvang en ernst is. Wordt vervolgd, want het was reuze interessant deze zomer tijdens de komkommertijd en om content zaten we niet verlegen.

Maar het gekste is dat we het "nieuws" vinden wat in feite werk in uitvoering is: verkeersveiligheid zal verder verbeteren ondanks alles, met invoering van nieuwe snelheidscamera's zul je zien dat er nog heel veel boete's gaan vallen. De mentaliteit van de weggebruiker is dat ietsje te hard rijden wel mag, en als je haast hebt, nog iets harder mag ook.

Profiel  

Bericht nummer:#326  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 5:54 pm 
lid

Yep! Het houdt niet op!

EenVandaag

'NVWA nalatig met giftige bessen'
De bessen, die bekend staan als gezonde ‘superfood’, bleken zwaar verontreinigd met een veelvoud aan bestrijdingsmiddelen. Van sommige verboden stoffen werd de wettelijke norm 46 tot 55 keer overschreden, zo blijkt uit analyse van de officiële controlegegevens van de NVWA zelf. Toch ondernam de NVWA geen actie.

Profiel  

Bericht nummer:#327  BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2017 6:01 pm 
lid

Lies schreef:
Biertje schreef:

En zo zijn we weer terecht gekomen bij de discussie van de labeltjes, houdbaarheidsdatum, voedselverspilling en zoveel mogelijk de kosten drukken.

Albert Heijn: ‘We willen voedselverspilling terugdringen’
https://demonitor.ncrv.nl/voedselverspi ... rugdringen

‘Krat, na krat, na krat voedsel komt hier binnen, kijk, hup, gaat gewoon zo allemaal weg! Jij bent verantwoordelijk voor duurzaamheid, je bent tegen voedselverspilling, dat moet toch een doorn in het oog zijn voor jou?’ Vol verbazing over de grote stroom voedsel dat naar de afvalverwerker afgevoerd wordt, interviewt presentator Teun van de Keuken de manager duurzaamheid van de Albert Heijn. Ze kan het alleen maar met hem eens zijn. ‘Dat is het zeker, daarom maken we ons er ook hard voor hoe we dit een betere bestemming kunnen geven,’ zegt Liliane van Heteren terwijl ze een zoveelste krat voedsel nastaart.

Waarom is er zoveel overproductie, een winkel wordt immers meerdere keren op een dag bevoorraad?

Profiel  

Bericht nummer:#328  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 2:07 pm 
lid

Nou weer de aardbeien.

Citaat:
De onderzochte aardbeien zijn gemiddeld met zeven tot acht verschillende soorten bestrijdingsmiddelen bespoten. De toezichthouder greep niet in, omdat de giftigheid per afzonderlijke stof onder de norm bleef. Maar deskundigen zeggen tegen Trouw dat ze zich toch zorgen maken, omdat er geen rekening wordt gehouden met de opstapeling van die stoffen.

Begrijpelijk, vindt Van den Berg. "Maar we moeten er ook niet te snel conclusies aan verbinden. Niet alle stoffen hebben dezelfde werkingsmechanismen. Je kan die niet bij elkaar optellen." Maar voor stoffen die wel dezelfde werking hebben, zou dat volgens de toxicoloog wel moeten gebeuren. "En dat gebeurt nu niet. Daarin loopt de overheid achter.
Laat dat nou het probleem zijn:

A Wie voegt wat toe, hoeveel en waarom?
B. Wie kijkt welke stoffen dezelfde werking hebben en onbedoeld een cocktail kunnen vormen dat niet goed is voor de mensen?

https://nos.nl/artikel/2201231-toxicolo ... staan.html

Dat aardbeien nog steeds gezond zijn klopt. Daarom ga ik een doosje halen.

Profiel  

Bericht nummer:#329  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 2:27 pm 
lid

Valt weer onder chemofobie, maar ik vind die supermarkt-aardbeien helemaal niet lekker, soms heb je het gevoel dat je een knol eet. Allemaal het gevolg dat mensen veel, altijd beschikbaar en goedkoop voedsel willen?

Profiel  

Bericht nummer:#330  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 2:56 pm 
lid

Lies schreef:
Valt weer onder chemofobie, maar ik vind die supermarkt-aardbeien helemaal niet lekker, soms heb je het gevoel dat je een knol eet. Allemaal het gevolg dat mensen veel, altijd beschikbaar en goedkoop voedsel willen?

Ook bij de supermarkt zijn de duurdere soorten aardbeien verkrijgbaar.

Profiel  

Bericht nummer:#331  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 3:51 pm 
lid

Raya schreef:

Regering verzweeg in 2002 omvang hormoonschandaal

De omvang van een schandaal met gevaarlijke hormonen in de varkenssector in 2002 is verzwegen door de Nederlandse overheid. Daarbij is de Europese wetgeving overtreden en zijn mogelijk grote gevaren voor de volksgezondheid genegeerd, meldt De Correspondent op basis van eigen onderzoek.

https://www.ad.nl/binnenland/regering-v ... ~a8f9b88e/

Raya, waar is je fijne marxistische neus voor verschillen is macht en sociale klasse, die je bij de SP toch hebt kunnen scherpen:

Dat hele MPA hormoon in frisdranken is wel verzwegen, maar was ook wel publiekelijk bekend: Ook ik heb destijds vernomen dat het hormoon MPA in frisdranken zat en ik vroeg mij af waarom de pers het niet problematiseerde. Maar destijds waren grote frisdrankmerken belangrijke adverteerders, en de varkenshouders arme provinciale sloebers.

Profiel  

Bericht nummer:#332  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 5:30 pm 
lid

Lies schreef:
Alles qua fruit haal ik zoveel mogelijk bij de groenteboer.

Profiel  

Bericht nummer:#333  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 7:05 pm 
lid

Ik krijg een beetje het gevoel dat eerst proefondervindelijk bewezen moet worden dat iets schadelijk is, als er doden vallen, direct of later door kankers. Vergelijk het met asbest.

Het is logisch dat als je verschillende middelen met gif gebruikt op een product, het totaal giftiger wordt, tenzij je echt aan kunt tonen dat het niet zo is. Dat hoort te worden onderzocht voordat je het toelaat, niet achteraf. De NVWA heeft hier dus ook gefaald. Die had duidelijk aan de bel moeten trekken en onmiddellijk onderzoeken moeten initiëren.

Profiel  

Bericht nummer:#334  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 7:47 pm 
lid

Raya schreef:
Ik krijg een beetje het gevoel dat eerst proefondervindelijk bewezen moet worden dat iets schadelijk is, als er doden vallen, direct of later door kankers. Vergelijk het met asbest.

Het is logisch dat als je verschillende middelen met gif gebruikt op een product, het totaal giftiger wordt, tenzij je echt aan kunt tonen dat het niet zo is. Dat hoort te worden onderzocht voordat je het toelaat, niet achteraf. De NVWA heeft hier dus ook gefaald. Die had duidelijk aan de bel moeten trekken en onmiddellijk onderzoeken moeten initiëren.
Eens. Voorkomen is beter dan genezen.

Profiel  

Bericht nummer:#335  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 7:53 pm 
lid

Raya schreef:
Friponil, het nieuwste schandaal.
Het kan niemand ontgaan zijn. Eieren zijn giftig en mogen niet genuttigd worden. Andere mogen niet aan kinderen te eten worden gegeven.

Het gaat nogal eens mis met de voedselveiligheid. De markt lijkt niet de garanties te kunnen bieden dat producenten of toeleveranciers onze veiligheid in het oog houden. En de overheid ook al niet echt. Het is uitzonderlijk dat namen en rugnummers worden bekend gemaakt.

Wordt het niet tijd om hoge celstraffen voor de verantwoordelijken te zetten op knoeien met ons voedsel, in plaats van boetes welke toch weer worden doorberekend in de prijzen?
Ik denk zelf aan 20 jaar. Ik denk dat verantwoordelijken dan wel beter gaan opletten. Het zal je kind maar wezen, dat vergiftigd wordt uit winstbejag of ongeinteresseerdheid...

Dat is het paard achter de wagen spannen. Haal de oorzaak eruit, hervorm de "vrije markt", en laat producten pas toe wanneer een leverancier 100% veiligheid aantoont, elke keer weer. Kleine overheid en wanneer niet gegarandeerd, failliet. De verantwoordelijkheid voor veiligheid in de breedste zin van het woord, is belangrijker dan economisch gewin.

Profiel  

Bericht nummer:#336  BerichtGeplaatst: za nov 04, 2017 7:57 pm 
lid

Leuke uitdaging voor de Monsanto's, de Bayer's die moeten aantonen dat hun verdelgingsmiddelen tot in lengte van jaren geen aanrichten een mens en milieu. Wordt lastig ondernemen op de manier waarop ze gewend zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#337  BerichtGeplaatst: zo nov 05, 2017 8:51 am 
lid

wortel schreef:
Raya schreef:
Friponil, het nieuwste schandaal.
Het kan niemand ontgaan zijn. Eieren zijn giftig en mogen niet genuttigd worden. Andere mogen niet aan kinderen te eten worden gegeven.

Het gaat nogal eens mis met de voedselveiligheid. De markt lijkt niet de garanties te kunnen bieden dat producenten of toeleveranciers onze veiligheid in het oog houden. En de overheid ook al niet echt. Het is uitzonderlijk dat namen en rugnummers worden bekend gemaakt.

Wordt het niet tijd om hoge celstraffen voor de verantwoordelijken te zetten op knoeien met ons voedsel, in plaats van boetes welke toch weer worden doorberekend in de prijzen?
Ik denk zelf aan 20 jaar. Ik denk dat verantwoordelijken dan wel beter gaan opletten. Het zal je kind maar wezen, dat vergiftigd wordt uit winstbejag of ongeinteresseerdheid...

Dat is het paard achter de wagen spannen. Haal de oorzaak eruit, hervorm de "vrije markt", en laat producten pas toe wanneer een leverancier 100% veiligheid aantoont, elke keer weer. Kleine overheid en wanneer niet gegarandeerd, failliet. De verantwoordelijkheid voor veiligheid in de breedste zin van het woord, is belangrijker dan economisch gewin.
Yep, de leverancier moet daar ook garant voor staan. Daar is niets mis mee want al heel lang geregeld in consumentenwetgeving.

Profiel  

Bericht nummer:#338  BerichtGeplaatst: zo nov 05, 2017 8:51 am 
lid

wortel schreef:
Leuke uitdaging voor de Monsanto's, de Bayer's die moeten aantonen dat hun verdelgingsmiddelen tot in lengte van jaren geen aanrichten een mens en milieu. Wordt lastig ondernemen op de manier waarop ze gewend zijn.
Absoluut, maar dat is ook hard nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#339  BerichtGeplaatst: ma nov 06, 2017 6:00 pm 
lid

Dat heeft inmiddels EFSA al gedaan voor RoundUp. Maar het gaat hier om meer, om de agenda van de milieumaffia en bang gesnotter van kwezels die alleen maar het slachtoffer zijn van alle mediamanipulatie. Dat heeft mij zelf vroeger al veel smart gegeven; ik stink daar niet meer in om mij bang te laten maken door zulke alarmisten.

We zouden ons niet moeten laten afleiden door zulk geneuzel; het is toch duidelijk dat ons eerste belang is dat zulke belangrijke concerns worden opgesplitst in plaats van dat ze fuseren. Nog belangrijker is dat burgers zelf gaan denken, op basis ook van het veilige voedsel dat ze krijgen: moet de economie niet eerlijk worden / blijven en moet niet de overmacht van supermultinationals worden voorkomen?

Bayer en Monsanto hebben de mensheid veel goeds gebracht maar als je ze laat fuseren gaan ze op hun lauweren rusten. Ze worden monopolist die onverstandig veel macht krijgen toegeschoven; zo zijn ze niet groot geworden.

Profiel  

Bericht nummer:#340  BerichtGeplaatst: ma nov 06, 2017 8:48 pm 
lid

Rightnow schreef:
Dat heeft inmiddels EFSA al gedaan voor RoundUp. Maar het gaat hier om meer, om de agenda van de milieumaffia en bang gesnotter van kwezels die alleen maar het slachtoffer zijn van alle mediamanipulatie. Dat heeft mij zelf vroeger al veel smart gegeven; ik stink daar niet meer in om mij bang te laten maken door zulke alarmisten.

We zouden ons niet moeten laten afleiden door zulk geneuzel; het is toch duidelijk dat ons eerste belang is dat zulke belangrijke concerns worden opgesplitst in plaats van dat ze fuseren. Nog belangrijker is dat burgers zelf gaan denken, op basis ook van het veilige voedsel dat ze krijgen: moet de economie niet eerlijk worden / blijven en moet niet de overmacht van supermultinationals worden voorkomen?

Bayer en Monsanto hebben de mensheid veel goeds gebracht maar als je ze laat fuseren gaan ze op hun lauweren rusten. Ze worden monopolist die onverstandig veel macht krijgen toegeschoven; zo zijn ze niet groot geworden.
Weet je wat burgers ook wel eens mogen denken? Of al die wetenschappers niet steeds vaker de kant kiezen van diegene die hen geld toestopt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 380 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]