Biertje schreef:
Typisch rechts, waarom wil je een vergelijking trekken met Saddam? We hebben het nu over Iran en hoe het komt dat het haatdragend tegen de VS. Ik ben benieuwd wat voor misdaden die 3164 hadden begaan
Is helemaal geen vergelijking met Saddam Hussein. Biertje moet leren lezen.
Maar nu je er zelf over begint herken ik in deze draad al wel wat "typische linkse" valkuilen:
- Nog steeds niet begrepen dat Khomeini, Khamenei, e.d. het Westen haten om wat we zijn, en niet om wat we doen.
- Altijd bereid om vanuit een misplaatst schuldgevoel concessies te doen aan boeven.
- De hoop dat Europa gespaard blijft of economisch voordeel kan halen als het de VS in de steek laat.
De Sjah was een hervormer die geprobeerd heeft om Iran de moderne tijd in te loodsen. Iran was in de jaren 70 goed op weg. Maar het ging te snel voor een deel van de bevolking. Dat hij afgezet is komt uiteindelijk doordat hij niet de buitensporige terreur wenste uit te oefenen waar na hem de ayatollah's of hun bondgenoot Assad geen enkel probleem mee hadden en hebben.
Ik vraag mij af wanneer dat haten is begonnen. Want daar loop je om heen.Dat hij moest vluchten kwam vanwege de terreur van de Savak. En toen steeds meer mensen de Sjah ging haten begrpen de VS dat het moeilijk zoiu worden om de Sjah nog te steunen.